Die zwaaiende wijsvingers en verwijten die denk je er toch echt zelf bij
En het staat juist vol met tips, bemoediging en herkenning

Het staat je uiteraard vrij om te lezen / voelen wat je wilt
Maar het is wel zo sociaal om ook even de mogelijkheid te overwegen dat het gewoon goed bedoeld is.
Want dat is het.
En tja, eerlijk? Proberen het te vergeten (het woordje proberen is hier essentieel) is iets dat in de praktijk gewoon niet werkt.
Dan kun je zeggen: goedzo, probeer het te vergeten
Maar je biedt juist een helpende hand door te zeggen dat (uit eigen ervaring) proberen er niet aan te denken niet de oplossing is.
Als je echt bang bent dan lukt vergeten niet. Kansloos. Dat is toch sneu dat iemand zijn best doet met iets dat toch niet gaat werken?

Je zal er ècht doorheen moeten.
Als niemand dat zegt dan moet je dat eerst zelf ondervinden en ben je weer een tijd vol met angst verder, daar heeft toch ook niemand iets aan.
Het eind van het liedje gaat naar alle waarschijnlijkheid toch zijn dat iemand heel angstig is, probeert de gedachten te verzetten, probeert de angst te begraven door vanalles te ondernemen enzo....maar het blijft sluimeren en grijpt die persoon steeds weer naar de keel.
Totdat het moment daar is dat iemand er zo doorheen zit dat die beseft dat dit zo ook geen leven is, het leven met die angst moe wordt en er eindelijk klaar voor is om de eigen kwetsbaarheid te accepteren.
Het is wel zo lekker als je die tussenliggende tijd van grote angst die je steeds op onverwachte momenten naar de strot vliegt, over kan slaan en direct al bezig kunt gaan met het besef dat accepteren en loslaten de enige juiste optie is.
En je bent daarin niet hulpeloos: dit kun je gewoonweg heel bewust doen, je angst aankijken en aanpakken, jezelf echt ervan overtuigen dat dat accepteren en loslaten de enige goede optie is. Dat je angst alles alleen maar erger maakt en nog erger is dan de gekke pijntjes die je voelt.
Is dus zeer zeker wel een kwestie die begint bij het willen, ook al voelt dat niet zo als je zo diep zit

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit kunt lezen als "je wil niet" of "het is je eigen schuld" maar dat staat er absoluut niet

Wat er echt staat is: je bent niet hulpeloos tegen de angst, je kunt zelf de macht terugpakken, maar dan moet je wel z.s.m. gaan beginnen om je manier van denken te veranderen.
Maargoed, ik hou er over op want als ik mijn best doe om iemand te helpen met wat inzichten die mij persoonlijk heel erg geholpen hebben, en anderen gaan dat negatief op lopen vatten, dan is voor mij de lol er ook wel aardig af
Iemand die graag zijn angsten aan wil pakken kan er vast wel nuttige informatie uit halen, ga er vanuit dat ik het heel goed bedoel en als je er niks mee kunt dan zal je je eigen weg er doorheen moeten zoeken.... het is gewoon heel erg naar als je zo bang bent en dat gun ik niemand

Accepteren en loslaten lijkt heel moeilijk, maar moeilijker dan met die verlammende angst blijven leven is het echt niet
soort bevstiging.
gevoel bij het aanbrengen van steeds de ja maar modes.