Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:33

Rapperijder schreef:
benangelique schreef:
Probeer je wel een beetje reële voorstelling te maken van de kraamtijd. Heb het al eerder gezegd. Want welke voeding je ook gebruikt, het blijft zwaar. Zeker bij een tweede.

Waarom denk je toch steeds dat ik dat niet heb? Het is mijn tweede hoor! En erger dan de vorige keer kan het niet meer worden!

Ik denk dat jij dat wel hebt, maar veel anderen niet. Bovendien viel mijn eigen kraamtijd van de tweede erg tegen. Niet om mijn kind of om hoe alles ging, maar om de impact die een tweede heeft op je gezin. Dat is Nog groter dan een eerste en dat vertelt niemand je

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:34

Wat een situatie! Het is toch zeker niet te geloven dat je een preek krijgt omdat je je niet aan 'hun' regels houdt?
Ik zeg: jouw lijf, jouw leven, jouw keuze.
Belangrijkste is dat je écht dicht bij jezelf blijft - ga geen discussies aan en maak je eigen keuze.
Sterkte & succes met je volgende zwangerschap!! :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:38

Loop toch eens niet zo op elkaar te zeuren.

Ts jij ziet elk goed bedoelde reactie als aanval! Zo ga je je eigen kraamweek verpesten hoor! wel eens gehoord van op elk slakje zout leggen?

Ja ik heb verschillende belachelijke reacties gezien van zowel moeders die PRO fles zijn als van moeders die PRO borst zijn. Stop toch eens?

Maar ik heb ook verschillende reacties gezien van mensen die zelf pro borst zijn en toch eerlijk gezegd hebben dat IEDEREEN het beste wil voor haar kind! en of dat kind nu fles of borst gevoed wordt. JIJ moet doen wat bij jou het beste past.

Daarom mag toch wel gezegd worden dat als de BV anders was verlopen je het misschien wel nog eens had willen proberen? (net als dat er ook gezegd mag worden "ga toch over op de fles" )

Zelf had ik bij de eerste echt in mijn hoofd "ik ga BV geven. maar na 2 weken martelen in de kraamweek, veel verkeerde adviezen, ben ik met de fles verder gegaan. MAAR ik weet zeker dat wanneer ik goede voorlichting gehad had wel verder was gegaan.

Bij de 2e ben ik voor mijn bevalling naar een bijeenkomst geweest van het bvn daar geleerd wat er allemaal mis kon gaan en hoe het wel goed moest. Toen kwam ik erachter wat er bij de eerste allemaal fout was gegaan.
Ik heb GEEN spijt dat de eerste met de fles is groot gebracht. Maar zelf wilde ik het bij de 2e toch weer met de borst proberen. Maar met mezelf afgesproken "geen gemartel" Maar deze keer ging dus op 1 keer een pijnlijke tepel na door verkeerd aanleggen nergens last van gehad. TOP (maar dit was wel wat IK wilde, ik had ook de keus kunnen maken de fles meteen te pakken, en dan had iedereen kunnen zeggen wat ze wilde hoor MIJN KEUS!)

de tweeling die erachter aan kwam heb ik ook 14 mnd zelf gevoed.

Mijn schoonzusje had bij de eerste ook een rot hulp en is de BV ook niet goed gekomen. bij de 2e heeft ze heel de zwangerschap gezegd ik geef FLES! Aan mij vroeg ze hoe ik er in stond omdat bekend staat dat ik PRO borst ben. Haar eerlijk gemeld, dat IK het jammer vind dat ze nu fles zou kiezen, omdat de eerste hulp het verknald heeft. Maar als ze echt achter haar keus stond dat ze dat gewoon moest doen.
ze was opgelucht dat ik haar niet vertelde dat ze borst moest gaan geven. Haar nogmaals gezegd dat het haar keus is. en dat ze niks van anderen aan moet trekken. MIJ lijkt als je je zo aangevallen voelt je de keus nog niet definitief hebt gemaakt.

En idd toen de baby geboren was vroeg ze me om hulp want eigenlijk wilde ze het toch wel proberen. Ze heeft toen 2 weken BV gegeven zonder pijn, en dit was voor haar een fijne ervaring. Maar door eigen bedrijf en drukte is ze toen over gegaan op de fles. Maar wel met een ervaring rijker dat het geen pijn HOEFT te doen.

En ik? ik heb trots flesjes zitten geven hoor als ik op ging passen.
Met de 3e heeft ze geen BV gegeven, ze had het met nummer 2 goed afgesloten en met trots en opgeheven gezicht de keus voor fles gemaakt. En kijk DAN laat je je niets wijs maken door anderen, Wanneer je echt 100% staat voor wat je doet! en hoef je ook niet te katten op anderen, omdat ze wat anders zeggen dan dat in jou straatje past!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:39

Sonja schreef:
Blabla1980 schreef:
Toch " grappig" dat zo'n topic over FV vs BV altijd zo fel gevoerd wordt.

Te fanatiek is nooit goed..in geen enkel geval. We zouden ons eens wat minder met elkaar moeten bemoeien , dat zou schelen :)

Ach, is het anders als het over slofteugels gaat? Of weidegang, verkiezingen, Totilas...

-O-

nee, daar heb je een punt :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:46

Rapperijder schreef:
StalNollie schreef:
Heb niet alles doorgelezen en ga kook niet doen.

Ts mijn eerste vraag is waarom wilde je bij de eerste bv geven?
Het zou jammer zijn als je nu al de keuze maakt het niet te doen terwijl je als de eerste ervaring anders was het nu ook weer wilde proberen.

Ik snap wat je bedoeld qua puschen maar dat is bij fv en bv hetzelfde. Daar kan de discussie over door blijven gaan erg nutteloos. Zal altijd zo blijven. En de discussie wat gezonder is hoeft ook niet er zijn onderzoeken naar gedaan. Als een veulen door wat voor reden dan ook niet bij de moeder kan drinken zou heel bokt roepen zoek zo snel mogelijk een pleegmoeder want de melk is het beste. Tja waarom dan in de aanval gaan over flesvoeding of borstvoeding iedereen weet wat beter is qua voeding.

Mijn tweede vraag zou zijn wat heb je geprobeerd en qua deskundigheid is er gekeken naar een schimmelinfectie, te kort tongriempje,aanleggen aanhappen eventueel met tepelhoedje etcetera...

Problemen komen vaak door ontwetendheid en ondeskundig handelen.

Al met al heeft iedereen het beste met zijn kind voor en wil hem of haar zo goed mogelijk opvoeden

Hier weer iemand die vindt dat het nog niet genoeg geweest is. Ik zal er even op in gaan omdat ik toch niet kan gaan slapen (dochterlief heeft beetje koorts).

Ik weet niet of je al mijn posts gelezen hebt (kan je heel makkelijk op sorteren). Ik geef heel wat info over hoe slecht het de eerste keer gegaan is. Lees gewoon even wat er staat, en lees mijn vraag. Ik heb al beslist dat ik geen behoefte heb om nog een keer door die hel te gaan. Ik vraag advies om om te gaan met de ontzettende druk van alle kanten om toch maar BV te geven. En wat krijg ik dan? Nog meer druk.

Ik ervaar jouw vergelijking met moederloze veulens als heel beledigend. Wat bedoel je nou eigenlijk? Ben ik zonder BV zo`n slechte moeder dat mijn kind eigenlijk beter af is bij een andere vrouw? Is `goed moederschap` dan niets meer dan alleen maar melk? Ben ik als moeder die geen borstmelk geeft hetzelfde als een dode merrie? Je vindt dus eigenlijk dat mensen die geen BV willen of kunnen geven eigenlijk geen kinderen zouden moeten nemen? -O-
BV zal op populatieniveau bekeken misschien iets beter zijn dan FV, maar niet zoveel beter. Als je verkondigt dat ze FV moeders hun baby moeten afpakken om die te laten adopteren door een BV moeder dan leef je toch niet op deze planeet. Dit is precies wat ik bedoelde toen ik het topic startte. Het is om triest van te worden. De strijd om baas in eigen buik hebben we 40 jaar geleden al gewonnen, maar baas aan eigen borst, daar is toch nog werk aan de winkel. :n

ts je leest me post helemaal verkeerd. en nogmaals de discussie wat beter is of niet hoeft er niet te komen dat is bewezen.
lees me post nog eens door en reageer dan nog eens als je minder gepikeerd bent.

ik wil vooral alleen maar zeggen dat de eerste keer om bv te gaan geven niet zomaar een eerste keus is geweest. en dat je nu al gelijk een keuze maakt het niet te doen door een eerdere ervaring. ik zou het jammer vinden als je alsnog spijt zou krijgen, het verloop kan echt zo anders zijn. dus stel je ervoor open en zeg dit ook zo tegen je vk dat je het wel ziet op het moment van de bevalling. dan houd je iedereen op afstand en blijft het je keuze. en nogmaals ik zeg nergens dat fv moeders minder zijn als bv moeders.

lees me post nogmaals

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:47

edit : dubbele post
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 10-06-13 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:47

@ wendyenbram
Ik snap TS heel erg goed dat ze de berichten van bepaalde mensen anders opvat omdat ze helemaal niet vraagt om goedbedoelde adviezen, ze is er al aan uit wat ze wil en toch blijven mensen "ja maar dit" en "ja dat" en "wat had je dan gedaan". Daar vraagt ze toch niet om. Waarschijnlijk is dat allemaal al door haar hoofd gegaan en is dit besluit niet de lucht uit komen vallen. Dat mensen steeds daar over door blijven gegaan is gepreek voor haar want ze heeft een keus gemaakt waarom moet er dan toch steeds gepusht worden om het anders te gaan bekijken en oplossingen aangedragen worden. Dat heeft ze vast allemaal gedaan en dat is ze zat.
Volgens begrijpen sommige gewoon totaal niet dat ze daar niet op zit te wachten en dat ze haar keus gemaakt heeft. Waarom kunnen mensen haar keus niet respecteren en begrijpen dat ze de keus heeft gemaakt?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 10-06-13 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:48

maar ik vraag me dan af wat wil ts met dit topic bereiken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:50

StalNollie schreef:

Oplossingen zodat mensen niet meer zeuren waarom ze fv wil geven in plaats van bv. Zoals in dit topic al is gebleken is het vrij lastig om het respecteren dat niet iedereen hetzelfde is en wil. En daar wil ze een oplossing voor om niet 100x te moeten uitleggen waarom ze daarvoor kiest.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:51

Sonja schreef:
O maar vergis je niet, ook bv-moeders worden regelmatig totáál niet gerespecteerd hoor! Hoe vaak het niet voorkomt dat werkgevers willen weten of ze niet onder bv-/kolftijd uit kunnen komen, of dat ik klachten krijg van moeders die dan maar op het toilet moeten kolven als ze dan zo nodig moeten 'melken'... :r Of moeders die door collega's getreiterd worden in allerlei vormen omdat ze het gevol hebben ( en misschien IS het ook daadwerkelijk wel zo) dat ZIJ harder moeten werken, omdat een ander 'zo nodig' moet kolven... -O-

Jep, mijn teamleidster wilde dat ik ging kolven in de pauzes, en dan tijdens het kolven mappen ging vullen voor haar. Want dat was nuttiger dan me bezig houden met melk voor mijn baby.........

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:57

Tigra_ schreef:
StalNollie schreef:

Oplossingen zodat mensen niet meer zeuren waarom ze fv wil geven in plaats van bv. Zoals in dit topic al is gebleken is het vrij lastig om het respecteren dat niet iedereen hetzelfde is en wil. En daar wil ze een oplossing voor om niet 100x te moeten uitleggen waarom ze daarvoor kiest.

moet ze dat dan hier vragen denk dat ze deze vraag beter bij de vk neer kan leggen, geheid dat er een aantekening word gemaakt en er dus niemand meer iets van zegt. hoppa daar is je oplossing !

en de topic titel vraagt natuurlijk ook wel om de nodige discussie

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:02

StalNollie schreef:
moet ze dat dan hier vragen denk dat ze deze vraag beter bij de vk neer kan leggen, geheid dat er een aantekening word gemaakt en er dus niemand meer iets van zegt. hoppa daar is je oplossing !

nou niet dus want ze heeft een verpleegkundige gesproken waar ze dus al een preek van heeft gekregen dat staat allemaal in OP. En ze zal ongetwijfeld nog meer over te horen krijgen zeker als ik het topic hier lees zou je er je mond al niet meer over durven open trekken. Ze wil er gewoon niet op veroordeeld worden wat ze kiest en toch doen vele dat gezien bepaalde pb's die ze gekregen heeft. Ze zal inmiddels al spijt hebben van het topic want ook hier kan ze steeds weer in de verdediging waarom ze er voor kiest dat zal in RL niet anders zijn en daar wil ze een manier voor vinden hoe je daar mee omgaat en zo snel mogelijk afkapt.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:03

Rapperijder schreef:
StalNollie schreef:
Heb niet alles doorgelezen en ga kook niet doen.

Ts mijn eerste vraag is waarom wilde je bij de eerste bv geven?
Het zou jammer zijn als je nu al de keuze maakt het niet te doen terwijl je als de eerste ervaring anders was het nu ook weer wilde proberen.

Ik snap wat je bedoeld qua puschen maar dat is bij fv en bv hetzelfde. Daar kan de discussie over door blijven gaan erg nutteloos. Zal altijd zo blijven. En de discussie wat gezonder is hoeft ook niet er zijn onderzoeken naar gedaan. Als een veulen door wat voor reden dan ook niet bij de moeder kan drinken zou heel bokt roepen zoek zo snel mogelijk een pleegmoeder want de melk is het beste. Tja waarom dan in de aanval gaan over flesvoeding of borstvoeding iedereen weet wat beter is qua voeding.

Mijn tweede vraag zou zijn wat heb je geprobeerd en qua deskundigheid is er gekeken naar een schimmelinfectie, te kort tongriempje,aanleggen aanhappen eventueel met tepelhoedje etcetera...

Problemen komen vaak door ontwetendheid en ondeskundig handelen.

Al met al heeft iedereen het beste met zijn kind voor en wil hem of haar zo goed mogelijk opvoeden

Hier weer iemand die vindt dat het nog niet genoeg geweest is. Ik zal er even op in gaan omdat ik toch niet kan gaan slapen (dochterlief heeft beetje koorts).

Ik weet niet of je al mijn posts gelezen hebt (kan je heel makkelijk op sorteren). Ik geef heel wat info over hoe slecht het de eerste keer gegaan is. Lees gewoon even wat er staat, en lees mijn vraag. Ik heb al beslist dat ik geen behoefte heb om nog een keer door die hel te gaan. Ik vraag advies om om te gaan met de ontzettende druk van alle kanten om toch maar BV te geven. En wat krijg ik dan? Nog meer druk.

Ik ervaar jouw vergelijking met moederloze veulens als heel beledigend. Wat bedoel je nou eigenlijk? Ben ik zonder BV zo`n slechte moeder dat mijn kind eigenlijk beter af is bij een andere vrouw? Is `goed moederschap` dan niets meer dan alleen maar melk? Ben ik als moeder die geen borstmelk geeft hetzelfde als een dode merrie? Je vindt dus eigenlijk dat mensen die geen BV willen of kunnen geven eigenlijk geen kinderen zouden moeten nemen? -O-
BV zal op populatieniveau bekeken misschien iets beter zijn dan FV, maar niet zoveel beter. Als je verkondigt dat ze FV moeders hun baby moeten afpakken om die te laten adopteren door een BV moeder dan leef je toch niet op deze planeet. Dit is precies wat ik bedoelde toen ik het topic startte. Het is om triest van te worden. De strijd om baas in eigen buik hebben we 40 jaar geleden al gewonnen, maar baas aan eigen borst, daar is toch nog werk aan de winkel. :n

Ik vind dat je jezelf nu ten onrechte aangevallen voelt, het zullen de hormonen zijn ;)

In dit topic heeft niemand gezegd dat je een slechte moeder bent. Niemand heeft gezegd dat jij je kind persee borstvoeding moet geven. Niemand heeft gezegd dat je beter geen kinderen zou kunnen krijgen of dat ze bij je weggehaald zouden moeten worden. Niemand heeft gezegd dat het straks jouw schuld is als de kinderen allergien krijgen. Dit is wat jij wilt lezen, want jij bent in een modus waarin iedereen die niet roept "prop er lekker een fles in, het is precies even goed" de boosdoener is. Is niet erg, snap ik ook wel, en ik begrijp ook dat de angst en de stress erg groot is.

Op de eerste pagina is volgens mij eenmaal gewezen op de voordelen van borstvoeding (dit ga ik je niet nogmaals uitleggen, want dat snap jij zelf ook wel) en verder is er alleen gezegd waarom het anders zou kunnen zijn bij een tweede (want jij hebt er recht op om te weten wat normaal is en dat jij ondanks je inzet door ondeskundig handelen van anderen een verschrikkelijke ervaring hebt die absoluut niet normaal is), waar je hulp kan vinden. Ook de vragen van stalnollie zijn geen beschuldiging naar jouw toe. Zij wil, beroepsmatig, graag weten wat voor steken men heeft laten liggen in de begeleiding die jij hebt gehad. Nogmaals, jouw treft geen schuld! Als ik bij mijn eerste ook zo'n ervaring had gehad weet ik bijna zeker dat ik ook flesvoeding had gegeven.

Velen van de borstvoedingsclub hebben verder ook met je meegedacht hoe je het het beste kan aanpakken als je flesvoeding gaat geven en je omgeving maakt er een probleem van. "Wij" zijn echt niet zo fanatiek dat we niet snappen dat iedereen andere grenzen heeft hoor, het enige dat wij willen is dat jij je keuze basseert op de juiste kennis. We beschuldigen niet, maar geven enkel informatie. En dat je daar nu niet voor open staat is jouw keuze, maar ik hoop, mocht je nog ergens een heel klein beetje twijfel krijgen gedurende de zwangerschap, dat je het topic nog een keer met een open blik doorleest. Want er staat echt veel informatie over hoe je zulke traumatische ervaringen als vorige keer kan voorkomen, hoe jij je grenzen kan (laten) bewaken, en hoe je goede begeleiding kan regelen.

Niemand wil dat jij huilend op je slaapkamer fristi zit te kolven terwijl papa met de kids beneden zit. Jij hoort lekker in je bed te liggen met je kleine wurmpje tegen je aan, eindeloos staren en knuffelen en alleen maar huilen van geluk (ok, later ook wel eens een keer van vermoeidheid :') maar daarin is er ook geen verschil tussen bv en kv als het goed is). En als dat kan met je kindje aan de borst zou een hele mooie bezondere ervaring zijn, maar als dat niet kan, dan is kv absoluut geen vergif hoor :D Tenminste... als je het niet uit china importeert :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:06

Tigra_ schreef:
StalNollie schreef:

nou niet dus want ze heeft een verpleegkundige gesproken waar ze dus al een preek van heeft gekregen dat staat allemaal in OP. En ze zal ongetwijfeld nog meer over te horen krijgen zeker als ik het topic hier lees zou je er je mond al niet meer over durven open trekken. Ze wil er gewoon niet op veroordeeld worden wat ze kiest en toch doen vele dat gezien bepaalde pb's die ze gekregen heeft. Ze zal inmiddels al spijt hebben van het topic want ook hier kan ze steeds weer in de verdediging waarom ze er voor kiest dat zal in RL niet anders zijn en daar wil ze een manier voor vinden hoe je daar mee omgaat en zo snel mogelijk afkapt.

ik vind het overdreven hoor dat ze zich aangevallen voelt ik ben zelf kraamverz dus kom zowel fv als bv tegen. en beide moeten zich altijd verantwoorden dat zal altijd zo blijven, of je nu borst of fles geeft.
ik zelf hoor van de gezinnen echt niet het extreme van de ts als de fles gaan geven. dus misschien is ts alsnog niet enorm duidelijk of hoort men haar met een ondertoon dat ze het toch jammer vond dat het bij de eerste niet ging zoals ze misschien gehoopt/gedacht had.
ik lees namelijk de opening ook niet gelijk als van help ik wil dit echt niet meer. maar mischien ben ik daar te positief voor.

nogmaals ts lees de overige post eens door er word je niks verwijt. dat staat nergens. jou keuze

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:07

Tigra_ schreef:
StalNollie schreef:

Tja in MIJN optiek, Is het als je ECHT zeker bent van wat je wil, Dat je je niet zo snel van de wijs laat brengen.

met MIJN keus om de tweeling zelf te voeden heb ik ook ontzettend veel kritiek gehad, Maar dan de andere kant op.
- je bent niet wijs
- je houd geen tijd over voor jezelf
- 2 voeden? echt dom, je houd geen tiet meer over
na 3 mnd...
-voed je nu nog steeds zelf?
-wanneer ga je over op de fles? dan kan ik ook eens dat kind van je eten geven
na 6 mnd...
- Belachelijk!
- je bent geen KOE
- zou je niet eens op kunstvoeding over gaan, kun je tenminste weer echt aan het werk.

Tja weet je je moet doen waar JIJ je goed bij voelt. reacties krijg je toch wel. zowel positief en negatief.
Maar zodra jij echt je definitieve keus gemaakt hebt, dan sta je er achter en moet het je niet veel doen.
Als ik gevoelig was geweest in mijn keus, of er toch niet helemaal achter stond, dan was ik veel eerder geneigd om te stoppen.

En ik zie dat ook met moeders die "bewust" voor fles kiezen. Als ze er echt achter staan, moeten ze niet miepen, en bij hun keus blijven, met welke reacties ook.
Maar ben je onzeker, twijfel je nog, of heb je de eerdere negatieve ervaring nog niet goed afgesloten, dan krijg je dit soort topics.

Mijn eerste heb ik met de fles groot gebracht, het is een heerlijk kind. en ik heb er GEEN spijt van. de keus die ik toen gemaakt heb sta ik 100% achter. en ja ook toen kreeg ik reacties, Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om goed bedoelde adviezen zo de grond in te boren.
Gewoon gemeld, dat ik blij ben dat ze moeite willen doen om et helpen, Maar dat IK mijn keus gemaakt heb. En als je je keus echt gemaakt hebt straal je wel die zekerheid uit, dat het snel afgelopen is met die adviezen.

Kortom begin bij je zelf ga je keus uitstralen, dan is er echt niemand die je nog om wil praten.(hooguit een keer de vraag stellen, maar dan kun jij defensief zeggen dat je fles kiest, dan houdt dat wel op.)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:08

Doen waar jij je goed bij voelt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:09

wendyenbram dat ik dus wat ik bedoel en voel bij dit topic naar ts toe als je dus achter iets duidelijk staat laat je je niet snel van de 'wap' brengen, en zou je niet eens dit topic hoeven openen.

ik lees het dus met een twijfel

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:15

Ik lees ook mee, maar zie echt geen twijfel in haar woorden.

Ze wil weten hoe ze mensen kan afkappen hierover.

Ik ben ook een moeder met bewust 2 fv kinderen.
Bv nooit geprobeerd, zei vanaf het begin al, ga geen bv geven.
Vk en zkh gingen ermee akkoord. Toen ik net was bevallen vroegen ze wel of ik niet wou proberen want hij zou het goed doen, maar na nogmaals nee hebben ze een flesje gemaakt.

Doen wat je wil doen en laat je niet overhalen om het toch weer te proberen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:18

Vanwege medische redenen nooit bv mogen geven. Maar voordat ik dit zeker wist, had ik al besloten om geen bv te gaan geven.
Fv kan net zo goed. Slechte moeder ben ik hè ;)
Nooit heeft een gyn of verloskundige moeilijk gedaan over mijn besluit.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:29

Ik vraag me af of moeders spontaan blind worden zodra het over(baby)voeding gaat...?
Volgens mij ging het in eerste instantie helemaal niet om wel of geen borstvoeding. Het ging er om hoe ze het beste om kon gaan met de preken van de pro-borstvoedingsmevrouw. Ik vind het bijzonder dat hierdoor een discussietopic tevoorschijn komt rollen waarin beide partijen met nazi's (!!!) en maffia worden vergeleken. Open fijn een discussietopic op een andere plaats!
Ik kan me heel goed voorstellen dat de TS zich aangevallen voelt door alle felle dames in dit topic. Nooit gedacht dat er over zoiets zo'n heftige discussie mogelijk zou zijn...

Wat betreft het onderwerp: TS, het lijkt me een goed idee om heel duidelijk te zijn over je wensen (eisen!) wat betreft flesvoeding. Daar mag je best duidelijk in zijn. Vergelijk het met een paard dat door je heen dendert op weg naar de wei. Die zet je duidelijk en consequent op zijn plek.
Vertel de kraamverzorgster dat je geen borstvoeding wil geven want "... en ..." en dat het je pijn doet om preken te krijgen en dat je daar dan ook niet van gediend bent.
Niet de discussie aangaan, nee is nee.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:34

meesmo: je hoeft als moeder of ouder zijnde helemaal geen verklaring af te leggen waarom je geen bv wil geven. dus het uitleggen aan de kraamverz etc hoeft in mijn ogen niet eens.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:35

De tip die ik van de pufjuf kreeg:
"Bedankt voor de tip, ik neem hem mee."

En weer doorlopen :)

Er zijn met kinderen natuurlijk miljoenen ervaringsdeskundigen, want tsja, het is nu eenmaal redelijk sociaal geaccepteerd wanneer je daaraan wilt beginnen, dus krijg je de hele tijd ongevraagde adviezen.

Ik snap dat je het gezeur al zat bent, maar vrees dat dat niet anders is. Gewoon bij jezelf blijven.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:39

Je mist nog het woord goeroes meesmo ;)

Even zonder dollen.
TS als je het moeilijk vindt om op zulke momenten sterk in je schoenen te staan, dan kan je man daar ook in helpen denk ik?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:39

Dat vind ik dus zo raar, Dat moeders die hun kind de fles geven, bij voorbaat al zeggen "slechte moeder ben ik he?"

het is dus echt een juk die je je zelf oplegt.
niemand zegt dat je een slechte moeder bent als je je kind fles geeft. En niemand zegt dat je een goede moeder bent als je borst geeft.

Dit is iets wat iedereen zelf de wereld in helpt, door zo in een discussie te gaan.

Feit is: dat een moeder borsten heeft gekregen om melk mee te maken voor haar kinderen.
Feit is ook: dat een klein aantal moeders helaas borsten heeft die niet goed werken.
Feit is ook: dat door enkele factoren van buitenaf geen goede melk kan worden aangemaakt.
Feit is ook: dat er gewoon moeders zijn die helemaal geen BV WILLEN geven.
Klaar punt. discussie gesloten.

Maar nee discussie is niet gesloten want er moet zo nodig modder gegooid worden!
en met allemaal smoesjes gemeld worden waarom er geen bv wordt gegeven.

Maar ja er wordt gelijk gemeld dat je een bv goeroe bent wanneer je voorzichtig oppert of je echt geen bv wil geven.

dan kom ik bij het volgende.

Feit is: Kunstvoeding is een alternatief voor Borstvoeding.
Feit is: Kunstvoeding kan heel goed gebruikt worden voor alle bovengenoemde dingen waarbij GEEN borstvoeding gegeven wordt.

Raak overtuigd van wat JIJ wilt. en sta sterk in je standpunt. of dat nu kunstvoeding is in een fles. of dat dat nu moedermelk is.
als we dat nu eens zouden doen, hoeft het spelletje van macht om voeding niet gespeeld te worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:40

Ik zou ook gewoon geen reden zeggen waarom je geen bv wil geven want dan krijg je gewoon hetzelfde als in dit topic. "jamaar bij een tweede kan het zo anders" "jamaar je bent gewoon verkeerd begeleid" "jamaar heb je dit al geprobeerd?"...kan je weer lekker een heel tijd discussiëren over waarom jij niet gewoon jouw keuze mag maken zonder dat je per se eerst de andere nogmaals zou moeten proberen.
Gewoon zeggen dat je heel prima op de hoogte bent van bv, maar dat jij het niet wil en einde discussie.