"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:14

Geen idee wat mijn BMI is, maar ik ben 37 jaar, 1m83 lang en weeg 60 kilo. Voor het oog ben ik voor velen te mager, maar ik eet veel en ben al mijn hele leven zo.
Het zal wel goed zijn denk ik dan.

Ik vind het op zich goed dat er wat tegengas gegeven wordt tegen de marketing met modellen waarvan zelfs ik denk jeetje dat is echt TE dun, maar het slaat natuurlijk weer door de andere kant op.
Het zou zo fijn zijn als mensen elkaar gewoon zouden accepteren met een voor hun gezond gewicht.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:19

En hoe denkt Huertecilla dan over stuiterende gehandicapte mensen met een normale Bmi die paard willen rijden?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:24

Melissaaaaa schreef:
Huertecilla schreef:
Goed gewicht = BMI.
Goed ruitergewicht = onderin BMI.

:') Is dit een grap of denk je dit echt?

Waarom? Hoe minder gewicht op de rug van een paard, hoe beter. Iedereen kan het tegendeel beweren, het is en blijft een feit. Dan kun je gaan jengelen en stampvoeten als een klein kind, het veranderd er helemaal niets aan. Ik ga met Huertecilla mee, ik zie ook liever geen mollige mensen op een paardenrug, vind het sneu en een paar 'ja maar het is niet eerlijk'-stijl posts veranderen daar niets aan. Op bokt is het natuurlijk not done zoiets uit te spreken, maar laat ik daar nu bar weinig moeite mee hebben. Ik vind dat mollige mensen (van welk niveau dan ook, van B tot ZZ licht of hoger) eerst zouden moeten afvallen voordat ze op een paard stappen. Natuurlijk komen er dan allerlei onlogische argumenten als 'hij heeft er geen last van' of, 'kijk eens hoe goed hij loopt'.. Vergetende dat het paard extra hard moet werken om hetzelfde werk voor elkaar te krijgen. Is niet persoonlijk bedoeld, want ook mollige mensen kunnen fantastische ruiters zijn, maar dat is geen vrijbrief en haalt niet spontaan een aantal kilo's weg.

edit: Ikzelf draag nog altijd liever een lichte maar stuiterende rugzak mee, dan een goed gezekerd en stabiel maar veel zwaarder gewicht.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 27-05-13 18:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:25

Maar wat is het verschil van een man van 85 kilo. Of een vrouw met overgewicht van 85 kilo. Niks toch?

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:27

Elkaar accepteren met óf zonder 'gezond' gewicht zou fijn zijn. Het is wel je medemens. Hoe kan je trouwens aan de buitenkant aan iemand zien of diegene een gezond gewicht heeft? En waarom maakt jou het uit of diegene een gezond of een ongezond gewicht heeft. Verdient een persoon met een ongezond gewicht geen respect of mag diegene door de maatschappij niet geaccepteerd worden? Moeten die mensen zich maar in huis opsluiten dan? Iedereen heeft even veel recht op acceptatie vind ik, de wereld is niet alleen van de 'normale' mensen. Geld trouwens niet alleen voor gewicht. Bij sommige reacties krijg ik een beetje het idee dat iemand die buiten de norm valt zich heel diep moet schamen en zich vooral niet gezien moet laten worden..want tjee..stel dat je er per ongeluk naar moet kijken.

'Promoten' en 'Accepteren' zijn trouwens twee heel verschillende dingen, sommige mensen lijken die een beetje met elkaar te verwarren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:28

85 kilo is 85 kilo, man of vrouw, een zware man (overgewicht of normale massa maar veel spieren of groot) zou imo ook een geschikt paard onder de kont moeten hebben.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:30

Heerlijk, zo bokt dit.. 1 opmerking en het onderwerp van het topic is volledig weerlegt. keurig dames :X

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:30

Ik heb maat 36... :') vond ik wel grappig,

Ik heb verder wel een gezond gewicht hoor, niet te zwaar en niet te dun. Ben 1,77 en ben 60 kilo,ga gewoon naar de sportschool voor meer conditie en dan zeggen ze ook al pas maar op dat je niet afvalt.. Dat moet ik ook niet doen, maar zij denken gelijk weer dat je 5 kilo lichter wilt worden als je ook maar iets aan beweging doet. Eerst wilde iedereen dun en slank zijn, nu gaan ze verhullen dat dik zijn erg is. Ach, volgens mij gaat iedereen er aan wennen dat mensen een maatje meer hebben, zelfs de paspoppen worden er op aangepast. Wel vind ik dat de 'dikkere' mensen niet op het eerste de beste paard moeten gaan zitten, maar meer onder het belang van de balans van de ruiter en het meegaan van de bewegingen. Maar verder vind ik dat geen probleem hoor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:32

Romyv schreef:
Heerlijk, zo bokt dit.. 1 opmerking en het onderwerp van het topic is volledig weerlegt. keurig dames :X

Gaat toch altijd zo? :+

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:37

Romyv schreef:

De meeste topics waar het om gewicht gaat draaien uit op een 'wat is het maximum gewicht wat op de paardenrug mag' en 'zwaardere ruiter die goed meezit vs. lichtere ruiter die in het zadel stuiterd' discussie. :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:46

Lara_Silver schreef:
edit: Ikzelf draag nog altijd liever een lichte maar stuiterende rugzak mee, dan een goed gezekerd en stabiel maar veel zwaarder gewicht.

Van mij mag je, als je graag je rug naar de knoppen wil helpen. Ik doe het tegenovergestelde, weet uit ervaring (veel op trektocht geweest) dat een stabiele, goed zittende zware (pak hem beet 20 kilo) rugzak veel langer vol te houden zonder dat je gebroken bent na een tocht van 30 km.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:54

lisa_pluisje schreef:
En hoe denkt Huertecilla dan over stuiterende gehandicapte mensen met een normale Bmi die paard willen rijden?

Ik denk dat je dan ook niet moet accepteren dat het welzijn van de paarden in het gedrang komt. Maar in mijn ervaring word er vooral veel gestapt en alleen activer gereden met de mensen die dat ook redelijk aankunnen want ze zijn ook niet gek en zuinig op hun paarden.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:57

Romyv schreef:
hahahaha Weet je wat mij vaak opvalt:

alle vrouwen zijn onzeker over hun lichaam, de een meer dan de ander. Meiden die niet tevreden zijn omdat een kg te veel hebben (terecht of onterecht) proberen dit te veranderen door minder te eten, te crashen enz. resultaat is dat ze daarna weer aankomen. Ik ben echt van mening dat je alles kan en mag eten, gaat alleen om hoe, wanneer en hoeveel. Door gebrek aan kennis over voeding, het lichaam en beweging pak je het al snel "verkeerd" aan en de uiteindelijke conclusie die getrokken word is "ik heb gewoon van nature de aanleg om voller te zijn" of "ik zal toch nooit slank zijn".

+1, helemaal mee eens!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:59

serieus, zullen we ontopic blijven? Deze discussie houdt toch niet op

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:20

Huertecilla schreef:
JasmijnJoy schreef:
Ik hoop dat het een grapje is, anders moet ik nog wat afslanken voor ik onderin BMI zit _O-

Bepaal zelf maar hoe zwaar het welzijnsbelang van jouw rijdier voor
jou weegt.
Minder gewicht = minder belasting.
Minder dan BMI is onder de norm voor gezond dus onderin BMI is optimum voor een ruiter.

Je hebt geen idee waar je over praat.

"Minder dan BMI" bestaat niet, want BMI staat voor Body Mass Index.
Je hebt altijd een BMI. Of je nu 10 kilo of 200 kilo weegt.

BMI is overigens ook geen betrouwbare meter meer om te kijken of je wel of geen gezond gewicht hebt en dus compleet irrelevant.

Wel is het voor het paard natuurlijk altijd fijn om zo min mogelijk te dragen, maar BMI heeft daar echt helemaal niks mee te maken.

Betreft gewicht zou het voor een paard fijn zijn om een ruiter met extreem ondergewicht te tillen ja.
Maar als we daar naar streven of dat normaal vinden dán is er een gezondheidsprobleem.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:49

Romyv schreef:
serieus, zullen we ontopic blijven? Deze discussie houdt toch niet op

Volgens mij is er tot Huertecilla eigenlijk alleen ontopic gereageerd. Het is ook niet mogelijk dat iedereen het met elkaar eens is, dat is nu eenmaal een discussie. Enigen vinden mollig prima en zijn ervan overtuigd dat het 'normaal' is. Anderen (waaronder ik) vinden dat het ongezond is en vinden dat gezond slank (dus niet mager en nep gephotoshopt slank) de standaard is en moet blijven. Je hebt gelijk betreft het ruitergewicht, het was dom daarover offtopic te gaan, daar is immers al een topic voor.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:51

Ik lees ook wel eens van dat soort berichten op facebook, over dat vrouwen vet horen te hebben enz, maar ik vind het zelf gewoon niet mooi. En daar wil ik niemand mee beledigen maar dat is gewoon mijn mening. Ik heb zelf maat 36, maar ik vind mijn bovenbenen redelijk fors. Maar ik denk echt niet dat alle mannen houden van een maatje meer, ieder heeft zo z'n smaak lijkt mij, en ik vind het juist knap van een vrouw als ze wat gespierder is, betekend wel dat je echt met je lichaam bezig bent.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:55

Valt me op dat er vooral gesproken wordt over 'mager' en daarna 'mollig'. Wanneer is iemand mager en wanneer is iemand mollig?

Iedereen is goed zoals hij/zij zich voelt. Vind mollig net zo rot klinken als mager.

Er wordt hier gesproken uit eigen ervaring, die zichzelf slank noemen, maar anderen noemen hun mager. Maar daar in tegen noem je mensen die 'wat minder slank zijn' dan jij, mollig?

Al die rot stempeltjes :n

'Mollig is de nieuwe standaard'. Alsjeblieft, dus iedereen is tegenwoordig mollig? Ook al ben je gewoon in proportie met je lijf.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:00

Afbeelding

Dit soort onzin plaatjes bedoel ik dus.. Arme meid die zichzelf niet dikker krijgt, verdient blijkbaar geen man maar een hond. :=

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:02

Dat plaatje zie ik nu al voor de 3e keer in dit topic? Ik denk dat iedereen hier het er wel over eens is dat dit beledigend is en nergens op slaat.

Trouwens, ik weet niet of het aan mijn vrienden ligt maar ik zie dit soort plaatjes echt nooit langskomen op facebook... (gelukkig maar :P )

Anoniem

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:04

Helaas zie ik ook genoeg plaatjes voorbij komen waar extreem mager juist word toegejuicht. Dus denk dat beide groepen elkaar eens moeten gaan respecteren :)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:04

Ik ben van mening dat mensen die deze plaatjes de ronde in doen en dus blijven delen, zich zo achter hun eigen onzekerheid verschuilen. ("Zie je wel, ik ben wel mooi.")

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:07

Heb meer franstalige vrienden op face, maar ik zie ze dus in het Nederlands, in het Frans en zelfs in Spaans en Portugees voorbij komen. Net alsof ergens een mollige vrouw het beu was en maar besloot dat de beste verdediging de aanval was ofzo? Zo komt het in ieder geval op mij over.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:08

MamaJella schreef:
Stiekem moet ik hier wel even over lachen dames. Je voelt je aangevallen omdat je slank bent? Ga weg zeg.
Ik ben mijn hele leven al "een maatje meer", niet echt dik, maar ook zeker niet slank. En het heeft heel lang geduurd voordat ik dat kon accepteren. En weet je waarom? Omdat ik niet aan het ideaalbeeld voldeed. Niet in dat maatje 36 paste. En ik heb de nodige diëten geprobeerd, zelfs zo streng dat ik mezelf aan het uithongeren was. Lekker gezond bezig.
Uiteindelijk heb ik mezelf geaccepteerd, met alle rondingen, rolletjes en andere dingen die daarbij horen. Ik let nu op mijn gewicht voor mijn gezondheid, en niet om aan dat ideaalbeeld te kunnen voldoen. En ik voel me daar goed bij :) Dus ja, van mij mag dat "ideaalbeeld" best iets groter zijn dan maatje 36.

Ik voel mij ook vaak genoeg aangevallen omdat ik slank ben.
'Jij? Sporten? Je weegt al niks' 'Eet eens wat meer, zo blijf je altijd zo dun!' 'Eet je maar zo weinig?' 'Ja, jij bent toch dun, je moet niet zeuren'.

Ik heb er niet voor gekozen om maatje 36 te zijn. Je hoort mij niet klagen, maar omdat ik maatje 36 ben mag ik opeens niet meer 'ontevreden zijn met m'n lichaam' want 'ik ben toch dun'. Er word maar aangenomen dat je als je dun bent niet mag klagen, of te weinig eet. Nou, met mijn eetlust is niks mis mee en als ik wil sporten, dan doe ik dat voor mijn conditie en spieren, niet om af te vallen. Ik vind dat er zo achterlijk gereageerd word tegenwoordig op mensen. Ik ben niet tevreden met mijn lichaam nee, ik heb jeansmaat 27, overall maatje 36 maar ik ben niet tevreden. 'Je moet niet zo zeuren'. Nee, de rest moet niet zo enorm snel vooroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:09

Ik heb net de ervaring dat ik al mijn hele leven word aangesproken op mijn gewicht omdat ik zo dun ben. Ging voeger met de fiets naar school (10km enkel), naar manège (5km enkel), naar de stad... Van kinds af aan kreeg ik naar mijn hoofd gegooid "hey skelet" of "anorexiamodel" en dergelijke dingen. Ik had gewoon veel lichaamsbeweging, mama is ook zo'n smalle den en papa is dat ook lang geweest. Was ook een nerveus en ongeduldig type.
Vroeger trok ik me er niks van aan, maar de laatste jaren ben ik er toch bewust mee bezig om gezond aan te komen. Hoewel ik altijd perfect gezond ben geweest. Ik vind het confronterend dat ik thuis voor de spiegel vaak denk "hey, dit staat me goed" om me dan een hoedje te schrikken als ik me van iets meer afstand bekijk in een etalage.
Waar "dikkere" dames zich schamen voor hun dikke billen denk ik "Gatver, wat een vieze magere beentjes, je ziet ze amper" of "ik lijk net een skelet"

Mijn vriend vindt me perfect zoals ik ben, klein en fijn. Omdat ik hem me regelmaat onder tafel eet :))
Krijg ook met regelmaat complimentjes over mijn figuur, dat ik er goed uitzie en dergelijke. En toch blijft die twijfel bestaan, omdat die verwijten er vroeger zo hard zijn ingehakt. Dat doen ze nu nog als we eens uit eten gaan en iemand uit de groep of in de buurt zegt "amai die kan eten, maarja da's toch omdat ze het thuis anders niet doet". Ik reageer er niet meer op, maar het blijft wel keihard aankomen.