Cindeeh schreef:Ik vind het vooral moeilijk om een keuze te maken uit álle dingen die er zijn,
Ik ben snel het overzicht kwijt, en ik heb gewoon in mijn leven belachelijk veel structuur nodig, mede door ADD, wil ik normaal kunnen fucntioneren. En in mijn 'paniekmomentjes' maak ik dan verkeerde keuzes omdat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Uiteraard kan ik jullie daarbij inschakelen wat ik vanaf nu ook maar ga doen dan.
Ik denk wel dat dit belangrijk is om te erkennen voor jezelf. Motivatie, het 'willen' is heel belangrijk, maar als het is imo echt niet altijd zo dat gebrek aan motivatie voortkomt uit 'niet genoeg willen', er speelt veel meer mee.
Ikzelf bijvoorbeeld had een tijdlang iedere keer dat ik ging sporten (hardlopen, fitness, crosstrainer, maakte niet uit) achteraf heel veel pijn. Geen spierpijn, maar echt dat ik bijvoorbeeld na het hardlopen nauwelijks nog gewoon kon wandelen door pijn in mijn enkel. Of dat ik na een lichte training 's nachts bijna huilend wakker werd van pijn in mijn heup of knie. Als je telkens zo wordt 'gestraft', want zo voelde het! dan ga je vanzelf steeds minder doen, korter hardlopen, minder zwaar trainen enzenz. Tot ik uiteindelijk dus niets meer deed (en alsnog pijn had). Dan kan je nog zo graag willen, daar ben je helemaal nergens mee op dat moment....Het gaat nu, met behulp van een kuur pijnstillers en fysiotherapie, gelukkig vrij goed. Ik kan alleen maar hopen dat het zo blijft maar ik durf in ieder geval weer. Ik ben nog voorzichtig, maar het voelt iedere keer als een overwinning als ik géén pijn heb en een stapje meer kan gaan doen. Waardoor mijn motivatie steeds weer toeneemt....
Goed lang verhaal, sorry daarvoor. Jouw situatie is uiteraard anders, maar wat ik duidelijk wilde maken is dat motivatie niet alleen een interne kant heeft, maar ook een externe. Als externe factoren ervoor zorgen dat jij onvoldoende gemotiveerd bent en niet aan het sporten komt, ik het belangrijk die factoren te leren herkennen, ze te verbeteren of op te lossen en zo jezelf weer vooruit te helpen. En dat dan zonder jezelf schuldig te voelen of er kwaad over te zijn....Je kunt niet overal iets aan doen en niet alles is door enkel wilskracht op te lossen. Nouja, vind ik dan.