Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:36

Shiloh schreef:
Jullie hebben wel door dat jullie dus eigenlijk zeggen dat ik er niet had moeten zijn. Nou, leuk dan.

Ik zie het probleem echt niet, alleen omdat we anders zijn, zijn we defect? zijn we niet goed? Anders is juist goed! Anders is diversiteit! Diversiteit is goed voor overleven.

Jij kunt er ook niets aan doen. Maar je moet je wel realiseren dat een toekomst met eigen gezin voor jou misschien niet mogelijk is.
Tegenwoordig komt er ook steeds meer aandacht voor kinderen van...... autisme kent heel vaak een erfelijke component. En kinderen die opgroeien met een ouder die lijdt aan autisme of een aan autisne verwante stoornis blijken op latere leeftijd grote problemen te ontwikkelen als zij NIET zijn gediagnosticeerd met autisme. Een autist is niet in staat om tegemoed te komen aan de emotionele behoefte van een kind. Daarom leidt dat bij die kinderen tot psychische problemen.
Ik vind dat daar veel te weinig aandacht aan wordt geschonken. Vandaar dat ik het hier maar even post. Want hier zullen ook wel heel veel reacties op komen.

milou123

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:41

Nou sorry hoor.
Maar mijn baas is autistisch, met een 'normaal' kind en autistisch kind.
Zij komt absoluut tegemoet in de emotionele behoefte van haar kinderen. Volledig.
Ik wou dat ik een moeder als haar had gehad.
Ik ben zelf 2 jaar au pair geweest en jarenlang oppas, ik weet zeker dat ik een goede moeder zou zijn en dat ik bij alle kinderen aan hun emotionele behoefte tegemoet kon komen.
Niet iedere autist is een hork die niet met emotionele dingen om kan gaan. Dat wordt dan wel door de buitenwereld zo gezien, maar dat is echt niet zo.

Sterker nog, iedereen vind mij altijd geweldig met kinderen. Kinderen zijn ook dol op mij, of ik nu wel iets doe of niet. Oppasadressen te over.
Niemand die door heeft gehad dat ik autistisch ben.
Maar ik zou dus geen kinderen mogen krijgen omdat ik autisme heb en zogenaamd niet tegemoet zou kunnen komen aan behoeftes van een ander?! :?
Tsjee, lekker kortzichtig.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:52

Dus, ik zou geen gezin mogen stichten, omdat mijn hersens net iets anders werken?
Mijn ouders zijn beide niet autistisch, maar er zitten wel meer stoornissen in de familie.

Ik denk dat het zwaar zou zijn, als moeder. Maar ik ga niet een kinderwens opzij zetten, omdat ik toevallig Asperger heb. Net zoals vele andere.

Ja, je zou een fokprogramma voor mensen op kunnen zetten, tuurlijk. Maar dat is een van de verschillen tussen mensen en dieren, wij maken dat bewuster mee, een koe of paard zal het niet (snel) weten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:56

Abacab schreef:
Shiloh schreef:
Jullie hebben wel door dat jullie dus eigenlijk zeggen dat ik er niet had moeten zijn. Nou, leuk dan.

Ik zie het probleem echt niet, alleen omdat we anders zijn, zijn we defect? zijn we niet goed? Anders is juist goed! Anders is diversiteit! Diversiteit is goed voor overleven.

Jij kunt er ook niets aan doen. Maar je moet je wel realiseren dat een toekomst met eigen gezin voor jou misschien niet mogelijk is.
Tegenwoordig komt er ook steeds meer aandacht voor kinderen van...... autisme kent heel vaak een erfelijke component. En kinderen die opgroeien met een ouder die lijdt aan autisme of een aan autisne verwante stoornis blijken op latere leeftijd grote problemen te ontwikkelen als zij NIET zijn gediagnosticeerd met autisme. Een autist is niet in staat om tegemoed te komen aan de emotionele behoefte van een kind. Daarom leidt dat bij die kinderen tot psychische problemen.
Ik vind dat daar veel te weinig aandacht aan wordt geschonken. Vandaar dat ik het hier maar even post. Want hier zullen ook wel heel veel reacties op komen.

Mijn autistische moeder die de diagnose op 59 jarige leeftijd heeft gekregen heeft het anders allemaal prima gedaan hoor. Die heeft deze autistische dochter,die de diagnose kreeg op 24 jarige leeftijd, met veel liefde en emotie groot gebracht. Mocht ik kinderen krijgen dan ben ik er ook van overtuigd dat voldoen aan de emotionele behoefte van mijn kinderen absoluut geen probleem zal zijn. Als ik me ergens druk over maak is het de chaos van een gezin, de energie die het zal kosten om ze op tijd op school te krijgen, of elke avond het eten op tafel te hebben. Maar liefde en aandacht zullen ze echt niet te kort aankomen.

Kortom, ik vind het weer veel te generaliserend.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:07

@Milou, jij hebt een gedragsstoornis. Dat is niet voor niets vastgesteld. Als jij graag kinderen wilt is dat wel iets om rekening mee te houden. We vinden dat iedereen maar kinderen mag krijgen. Maar dan moeten we ook kijken naar de behoeften van kinderen.

'Normale' kinderen van autisten kampen op latere leeftijd met psychische problemen. Als jullie er behoefte aan hebben kan ik jullie heel gedetailleerd aangeven wat dat allemaal omvat.

Jullie willen graag kinderen en een leven leiden als mensen zonder autisme. Maar jullie weten ook heel goed dat het soms best een worsteling is om in dat dagelijkse leven te functioneren op school, werk, verenigingen, bij vrienden en kenissen..etc. Daarom vraag ik jullie: wil je een kind voor jezelf of wil je een gelukkig mens op de wereld zetten?
Ouders met autisme hebben absoluut altijd professionele begeleiding nodig bij de opvoeding van hun kinderen. Dat is iets wat ik jullie wil meegeven.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:12

Nou, mijn mama heeft ADD en ik kan mij geen betere mama wensen! Die heeft mij opgevoed met heel veel liefde en snapt mij altijd! Ook mijn zusjes hebben geen betere mama kunnen wensen! ik weet zeker dat ze daar net zo over denken.

Jij zegt dus eigenlijk dat alle mensen die een erfelijk iets hebben geen kinderen mogen krijgen omdat het eventueel dus door kan worden gegeven..

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:13

Echt Abacab, je scheert mensen over 1 kam.
Niet iedere autist is hetzelfde. Zoals ik al aangaf, mijn baas is autistisch en heeft alleen (!) haar dochters opgevoed waarvan er 1 'normaal' is. Zij is dolgelukkig, geen problemen, niets.
En zo ken ik er nog wel een paar meer.
Ik ken genoeg niet autisten die hun kinderen zo opvoeden dat er later problemen de kop opsteken. Heel veel.

Ik wil een kind voor mijzelf ja, dat heeft iedereen die kinderen wil. Maar ook omdat ik het kind een gelukkig leven gun. En dat kan ik, ook met mijn autisme.
De kinderen waar ik bijv. 2 jaar lang au pair ben geweest, zij waren 24/7 bij mij. Tenzij ze op school zaten.
Zij hebben geen enkel probleem ervaren, en ik heb daar ook absoluut geen begeleiding voor nodig gehad.
En met mij genoeg andere autisten hebben geen begeleiding nodig bij het opvoeden van hun kinderen.
Dat wil niet zeggen dat ik denk dat alles makkelijk en vanzelf gaat, nee, ik heb cursussen gevolgd (na dat ik au pair was) en lees genoeg boeken etc. maar dat is niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik het aller beste voor ieder kind wil.
Ik ben van mening dat iedere ouder dat zou moeten doen, want geen 1 ouder, ook al zijn ze normaal, weet zomaar alles.
Maar dat een autist die ouder is zorgt voor psychische problemen bij een kind en niet aan emotionele behoeftes van een kind (of wie dan ook) kan voldoen, dat gaat mij echt veel en veel te ver. Dat is gewoon niet waar. :n

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:20

Citaat:
Autisme beïnvloedt de manier waarop je (wel of juist niet) contact kunt hebben met andere mensen. Daarmee heeft autisme niet alleen gevolgen voor de persoon met autisme zelf, maar ook voor de mensen in zijn of haar omgeving. Autisme heeft dus zéker óók gevolgen voor de kinderen van iemand met autisme!

Dit stukje is te lezen op de site van KAsper, een stichting die zich bezighoud met de belangen van kinderen die een ouder hebben met autisme of een aan autisme gerelateerde stoornis.
Citaat:
De aandacht voor volwassenen met een vorm van autisme is op gang gekomen. Voor de gevolgen van autisme van volwassenen voor hun - jonge én volwassen - kinderen is nog (te) weinig aandacht. Daar wil KAsper iets aan doen

Ik vind het heel belangrijk om niet alleen het autisme te benaderen vanuit de autist zelf, maar het juist veel breder te pakken. Op de site staan mooie voorbeelden hoe het is om te leven met iemand die autisme heeft. Ondanks dat je zielsveel van zo'n persoon houdt en je overal begrip voor hebt is het soms nog loodzwaar en zou je er bijna zelf aan onderdoor kunnen gaan omdat het je gevoel van eigenwaarde kan ondermijnen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:21

En dat is dan maar meteen bij iedere autist zo?

Joh, laten we alle autisten op een eilandje zetten. Dan heeft niemand er meer last van.
Opgeruimd staat netjes. :j

8)7

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:30

milou123 schreef:
En dat is dan maar meteen bij iedere autist zo?

Joh, laten we alle autisten op een eilandje zetten. Dan heeft niemand er meer last van.
Opgeruimd staat netjes. :j

8)7

Nou inderdaad. Ook mijn doodnormale oudere zus heeft absoluut geen psychische problemen. Ik word hier echt gewoon pissig van. Er is geen mens zich zo bewust van de beperkingen en kunnen van autisten dan autisten zelf. En ik denkt at er maar weinig mensen zo bewust bezig zijn met het wel of niet willen krijgen van kinderen dan autisten. Niet iedere autist is hetzelfde en dan heb je ook nog eens dat vrouwen met autisme echt gigantisch anders zijn dan mannen met autisme. So seriously. Piss off.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:32

Ik begrijp je niet Milou. Ik heb nog even opgezocht wat men verstaat onder autisme:

Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag. De stoornis is al aanwezig voor de geboorte, maar is op zeer jonge leeftijd vaak nog niet duidelijk te diagnosticeren. Vaak is dat pas vanaf het derde levensjaar mogelijk, maar het kan ook pas op latere leeftijd duidelijk worden, afhankelijk van de alertheid van ouders, verzorgers en artsen. De stoornis kan niet genezen worden. Een persoon met een ernstige vorm van autisme kan niet zelfstandig leven. Vroeger dacht men dat alleen mensen met een verstandelijke handicap autistisch konden zijn. Tegenwoordig wordt autisme als grotendeels onafhankelijk van de intelligentie beschouwd. Wat de oorzaken van autisme betreft, zijn er nog maar weinig wetenschappelijk goed onderbouwde conclusies. Autisme is afgeleid van het Griekse woord αὐτός, zelf.

Met dank aan wikipedia

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:35

Dus jij denkt door 1 stukje van Wikipedia dat je begrijpt wat autisme inhoudt en wat iemand wel en niet kan? Als je je moet terug grijpen op teksten van Wikipedia weet je over duidelijk NIET waar je het over hebt. Dus lees je fatsoenlijk in en vertel een ander niet wat die wel en niet kan.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:36

Ja, en wat wil je daarmee zeggen?
Dat wij sociaal horken zijn? Niet kunnen communiceren?
Elke keer alles hetzelfde doen?
Of iets anders?

Overigens, wikipedia is nou niet echt een bron die heel erg betrouwbaar is, maar dat daargelaten.
Het beeld dat daar geschetst wordt is ook erg generaliserend en kort door de bocht.
Ga je a.u.b. eerst even verdiepen in autisme voor je iets zegt. Dankjewel.
En vooral: ga met autisten praten, en met hun omgeving en kinderen.
Wellicht trekt je mening dan bij.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:53

Jammer om hier zo veel vijandigheid te lezen. Ook jammer dan mijn teksten compleet uit zijn verband worden gerukt. Ik geef alleen aan dat vanzelfsprekende dingen voor mensen met autisme helemaal niet zo vanzekfsprekend zijn. Juist door die beperking in so iale interactie. Wat is er mis met die beknopte omschrijving op Wki Siloh? Of moet ik speciaal voor jou de DSM IV citeren?
wanneer ik het krijgen en opvoeden van kinderen aan haal als iets dat voor autisten lang niet altijd een vanzelfslprekend proces is dan gaat er bij niemand een belletje rinkelen. Ik kan jullie verzekeren dat de hulpverlening heel veel clienten heeft met vergelijkbare verhalen.
Lees anders de website van KAsper even door. Die staat vol met voorbeelden van kinderen die door de beperking van hun ouder in de knoop zijn geraakt. Ik wil jullie daarvan bewust maken. Je kunt hulp inschakelen, mits je daarvoor open staat.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:00

Jij komt ons hier de les lezen met allerlei aannames en generalisaties over autisten en het opvoeden van kinderen. Jij komt ons hier "high en mighty" bewust maken van dingen waar wij uiteraard al lang en breed bewust van zijn. JUIST autisten zijn zich bijzonder goed bewust zijn van hun kunnen en beperkingen en de overweging van wel of geen kinderen wel 1000x door hun hoofd laten gaan voor ze überhaupt eraan beginnen.

Jij komt met voorbeelden aanzetten dat het wel effect heeft gehad. Wij komen met voorbeelden waar het allemaal prima is gegaan. Ik heb een enorm liefhebbende autistische moeder, waar ik en mijn zussen op emotioneel vlak absoluut geen tekort van heb gehad.

Vind je het gek dat je hier vijandigheid krijgt als je ons komt vertellen dat we een normaal gezin maar moeten vergeten, terwijl jij geen idee hebt in hoeverre onze autisme ons te parten speelt en in hoeverre we er prima mee om kunnen gaan.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:05

Ik heb normale ouders, en ik zat in de knoop door hen.
Had mij maar mijn autistenbaas als moeder gegeven, dan was ik (in ieder geval veel) beter uit mijn jeugd gekomen.
Jij blijft erop hameren dat elke autist maar hulp nodig zou hebben, dat is echt niet zo.
Genoeg autisten die dat niet hoeven, genoeg normale mensen die dat wel zouden moeten doen.
Opvoeden is NOOIT vanzelfsprekend. Autist of geen autist.

Ik kan je ook verzekeren dat er in de hulpverlening genoeg dramaverhalen zijn van ouders die 'normaal' zijn.
En daar kunnen kinderen ook genoeg over vertellen.

Niet iedere autist is hetzelfde, niet ieder normaal mens is hetzelfde.
Ik zou wel eens willen weten hoe jij reageert als je over een kam geschoren wordt en te horen krijgt dat je maar geen kinderen moet nemen omdat je ze toch alleen maar schade toe brengt. Ondanks dat je weet dat je weldegelijk een hele goede moeder zou zijn? Of omdat je er zo bewust mee bezig bent, juist door alles, of je aan kinderen gaat beginnen omdat je ze alles wilt geven.
Of dat je bedenkt dat er mensen met autisme door een dergelijke opmerking niet aan kinderen durven te beginnen, terwijl het fantastische ouders zouden zijn.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:11

Ik heb last van relatieproblemen valt dat ook onder autisme. Dat ik wel verliefd ben maar de ander schijnt dat niet te zijn. Het is voor mij een heel ingewikkeld proces om te begrijpen. Maar ik zit wel met de gevoelens en emoties die dus niet kloppen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:13

Arabelle schreef:
Ik heb last van relatieproblemen valt dat ook onder autisme. Dat ik wel verliefd ben maar de ander schijnt dat niet te zijn. Het is voor mij een heel ingewikkeld proces om te begrijpen. Maar ik zit wel met de gevoelens en emoties die dus niet kloppen.

:j
:')

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:16

Dat geeft mij helaas weinig rust. Want als ik ga vragen om uitleg te geven dan weten ze het niet te beantwoorden.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:19

Nee, want wij autisten zijn sociale horken die geen gevoel hebben.
Maar misschien weet wikipedia wel raad. :Y)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:20

Arabelle schreef:

kun je iets specifieker zijn? :oo zo komt het wel heel sarcastisch over als je mij vraagt

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:21

Nee, wij zijn geen sociale horken maar zij die ons niet begrijpen zijn horken. Ze gunnen het ons niet als puntje bij paaltje komt maar weten het wel bij je aan te wakkeren.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:22

Arabelle, waaar heb jij het in de vrede over!? wat is precies je probleem?

Niemand is een hork.. wij autisten niet, niemand niet...

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:24

Ik kan het je helaas niet uitleggen ladybird want jij begrijpt mij ook niet.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:25

Om maar even een serieus antwoord te geven. -:)
Arabelle de relatieproblemen waar jij het over hebt, die hebben niets te maken met autisme.
Dat is gewoon menselijk. Pietje vind Truusje leuk, maar Truusje vind Pietje niet leuk.
Pietje kan er niet eens iets aan doen dat Truusje hem leuk vindt overigens, dat zijn immers de gevoelen van Truusje en niet van Pietje.
Pietje is eerlijk en zegt dat hij niet hetzelfde voelt, dat maakt Pietje nog niet tot een hork en Truusje niet tot een autist.

Het zijn gewoon, mensen.