Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:38

Mooi Sheran :j Enne, bier is inderdaad goed voor je haar. Maar ik ken niemand die het in de kroeg over z'n hoofd giet hoor. En anders kun je het thuis ook weer uit je haar wassen, net als zweet. Als het oplost in water kan het ook weer uit je haar. Bovendien neutraliseert azijn eventuele geurtjes :j

Talg in m'n borstel heb ik eigenlijk alleen als er een ei door m'n haar is gegaan. Heel vreemd, ik snap niet waarom. Iemand een verklaring? Ik gebruik niet iedere keer ei (en nee Yv, dat is niet schadelijk. Er bestaan zelfs shampoos met ei ;) ) en na eigebruik wordt die borstel viezer.

Wat ik echt wel heel fijn vind is dat m'n haar niet meer zo vet wordt. Voorheen was het na 3 a 4 dagen echt sliertig en nu ik het minder vaak, en zonder shampoo of conditioner was blijft het veel langer goed. Het zit ook beter in model, minder glibberig :)

merrylegs

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:54

Hoelang ben jij nu al bezig koper? Ik ben nu bezig af te bouwen, het is voor mij al een hele opgave om mijn haar maar om de drie dagen te wassen. Enne, sheran, wauw wat ziet jouw haar er goed uit!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:02

Wat ook goed is voor je haar is een eetrijpe (goed rijpe) avocado prakken en in je haar smeren

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:12

merrylegs schreef:
Hoelang ben jij nu al bezig koper? Ik ben nu bezig af te bouwen, het is voor mij al een hele opgave om mijn haar maar om de drie dagen te wassen. Enne, sheran, wauw wat ziet jouw haar er goed uit!

Sinds 6 januari. Eerst waste ik het ook om de 3 dagen :)

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:15

Koper schreef:
merrylegs schreef:

Sinds 6 januari. Eerst waste ik het ook om de 3 dagen :)

en hoe heb jij het gedaan... afgebouwd of cold turkey? dus nu was je het met ei of met alleen water?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:16

Volledig cold turkey, op 5 januari wist ik nog van niks en waste ik argeloos mijn haar met shampoo. Paar dagen later kwam ik dit topic tegen :D

Één keer in de maand gaat er een ei-met-waterkluts doorheen. Goed uitspoelen anders krijg je hele kleine stukjes omelet in je haar :Y) En elke keer als ik het was maak ik mijn haar eerst goed nat met water en dan (na eventueel eigebeuren) een azijnoplossing erdoor. En dat goed uitspoelen. Ik gebruik ongeveer 2 eetlepels azijn op 8 eetlepels water. Per keer maak ik dat aan.

En dat blijf ik voorlopig maar zo doen. Het is heerlijk dat mijn hoofdhuid niet meer vet aanvoelt en mijn haar is meer gaan glanzen, valt wat beter en de punten splijten minder. Ook is het verschil tussen vet bij je hoofd en heel droge punten minder geworden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:25

Ik had m'n haar precies anderhalve week niet gewassen. Het was echter zo vet dat ik bijna friet wilde gaan bakken, dus toch maar even een drupje shampoo er doorheen gehaald :')

Op naar de twee weken :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:18

Er zit een verschil tussen niet wassen en niet met shampoo wassen :+

Kijk nou naar de topictitel: haar wassen zonder shampoo. Wel wassen dus.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 01:10

Ik bedoelde 'niet met shampoo gewassen' :+ Ik heb het niet angstvallig weggehouden van water :')

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 02:07

geef mij maar gewoon lekkere zeepjes van de lush en lekkere shampootjes, wassen zonder zeep en shampoo? moet er niet aan denken haha.
Laatst bijgewerkt door Vanilla02 op 16-02-13 02:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 02:13

Goh aladinnetje, als je nou reageert in een topic dat inmiddels 17 pagina's telt is het misschien wel handig als je je even oriënteert ipv a la mosterd na de maaltijd op de OP te gaan zitten reageren?

Phor, dan is het goed. Anders vind ik je vies :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:31

Valt wel mee hoor, mijn haar doe ik niet met alleen water wassen, maar nu was het bijna 2 weken niet gewassen en was het wel wat vettig, maar niet vreselijk. Maar mijn haar is wel gewend om slechts eenmaal per week gewassen te worden, en het gebeurt nogal eens dat het langer zelfs wordt (dan ben ik lui of past het niet goed in de planning. Ik douche 's avonds, maar haren wassen doe ik 's ochtends i.v.m. niet kunnen slapen met nat haar).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:34

Mijn WO werkt nog beter, merk ik, als ik mijn haar 's avonds was en dan met los haar ga slapen. Dan is het de volgende dag veel luchtiger en lijkt het schoner.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:10

Heb tot nu toe alleen nog maar mee gelezen met dit topic maar ben stiekem wel direct gestopt met shampoo.

Eerst twee weken alleen gespoeld met appelazijn-oplossing. Dit werkte trouwens als een t**t. Het wordt echt lekker zacht en schoon. Ruikt alleen niet zo lekker (understatement). Maar zodra je haar droog is, is de geur weg en ruikt je haar helemaal nergens naar. Dat is eigenlijk het enige nadeel dat ik kan ontdekken van shampoo en conditionerloos door het leven gaan: dat lekker ruikende haar. Nu woon in op een boerderij dus was dat bij mij sowieso van korte duur.

Om die reden ben ik dan ook verder op zoek gegaan naar alternatieven. Vind het wel fijn om in ieder geval 'iets' in mijn haar te smeren. Sinds een paar dagen gebruik ik Aleppo. Dat is olijfzeep. Dat is echt superspul! Je kunt je er mee wassen, scheren (het schuimt best) je haar ermee wassen en je schijnt zelfs je tanden ermee te kunnen poetsen. Dat laatste heb ik maar niet gedaan. Maar je haar wordt echt superschoon zonder ook maar iets van 'troep'. Als je jezelf ermee wast droogt het je huid niet uit maar blijft er een soort beschermend laagje achter.

Omdat ik vaak last heb van een droge huid gebruikte ik vaak al babyolie. Daar smeerde ik mezelf dan in na het douchen en voor het afdrogen. Nu zit er in die olie ook van alles aan extra's dus heb ik daar ook iets anders voor. Kokosvet. Dit kun je ook gebruiken als haarmasker voor droog haar. Ruikt (wederom) helemaal nergens naar. Gemengd met suiker kun je het gebruiken als scrub. Gemengd met rozenwater als make-up remover. Rozenwater kun je trouwens ook weer gebruiken als spoeling voor je haar en als tonic.

Het mooie van al mijn nieuwe ontdekkingen: het is enorm goedkoop. Dat het nergens naar ruikt (behalve de rozenwater) vind ik niet zo'n probleem aangezien ik toch altijd wel parfum gebruik.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:34

jullie ervaringen klinken alvast positief, extra reden voor mij om door te zetten _/-\o_
maar om nu meteen te stoppen met shampoo, nee ik bouw het liever langzaam af, ik ga niet op school een maand met vettig haar rondlopen hoor.
@peppertree: klinkt goed die olijfzeep, waar haal je dat vandaan?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:40

Het heet Aleppo. Ik heb het van een online webshop, maar bijvoorbeeld de Tuinen heeft het ook, sommige toko's ook. Het kost rond de 5,- per blok, waar je vrij lang mee toe kan. (Schijnt, want ik heb het nog niet zo lang). Je hebt versies met en zonder laurierolie, ik heb de versie zonder. Die toevoeging schijnt ook nog weer van alles aan voordelen te hebben, maar wilde eerst de 'pure' proberen. Veel mensen met last van eczeem of acné kunnen er ook wat aan hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:46

Die olijfzeep heb ik eens van een turks vrouwtje gekregen, dat is echt heerlijk spul inderdaad, ik ga zo bij de Tuinen even kijken inderdaad

Kokosvet voor je huid is inderdaad heel fijn, dat is pas lekker voor je huid (in plaats van al die lotions die stijf staan van de parfum, geurstoffen, kleurstoffen etc)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:02

En je kunt er ook nog gezond mee koken en bakken :+ .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:19

Ja klopt ik kook er wel al mee ja :D

Ik zit nu met een avocado/eigeel/amandelolie masker in

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:32

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:43

Kokosvet klinkt wel als een goed idee, ik was eigenlijk vooral op zoek naar iets om scrub mee te maken. Bedankt voor de tip Peppertree! Waar kun je dat spul halen, gewoon bij de toko?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:44

Ja bij toko hebben ze inderdaad

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:01

Da's goed om te weten, ik woon vlakbij een grote toko (waar ik nog nooit geweest ben) Daar maar es een kijkje nemen :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:33

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:14

Kokosvet moet je trouwens wel ontzettend mee opletten. Het heeft een behoorlijk doordringende geur, dus echt goed uitwassen als je niet de hele dag wil ruiken. (een vriendin gebruikte het vroeger en mijn zus tegenwoordig. Ik ben heel blij dat die vriendin het niet meer gebruikt, een geweldig aardige meid maar die kokoslucht vind ik echt vreselijk. Mijn zus smeert het, als we met zijn allen een keer zijn, expres pas naderhand in het haar.)