Zorgverzekering 2013, welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:57

Qizz schreef:
Hoe gaat het eigenlijk als je bijvoorbeeld een andere verzekering genomen hebt . de oude is dan al beeindigd door de nieuwe verzekering. Je hebt geloof ik 2 weken bedenktijd. Stel dat ik nu toch de oude weer wil kan dit dan zonder pardon?

Ja.

Qizz

Re: Zorgverzekering 2013, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:13

thanx!

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:47

Ik ben er (denk ik) voor mezelf uit. Menzis via PMA.
Toch vind ik het raar dat je een goedkopere zorgverzekering af kunt sluiten via PMA maar wel dezelfde vergoeding krijgt als bij Menzis. Er moet dan toch een addertje onder het gras zitten of niet?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of met Menzis in het algemeen als zorgverzekeraar?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:02

Niks geks meegemaakt met Menzis.

Maar die vergoedingen en kortingen zijn raar inderdaad. Ik heb zelf het idee dat ze de premie van de normale basisverzekeringen omhoog gooien, om vervolgens te kunnen stunten met kortingen. Verder is het een kwestie van selectie... bijna alle collectieven bv selecteren automatisch uit de groep mensen met een bovengemiddelde gezondheid, of een iets ruimer bestedingspatroon. (En de collectieven die dat niet doen, bv via de gemeente voor mensen op het sociaal minimum, zijn dan ook niet altijd voordelig.)

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:05

Terwijl ik zo wel op de laagste premie voor mij uitkom. Ik wil namelijk alleen basis+tand en daar kom ik nu op 105 euro ongeveer uit. Terwijl ik bij andere makkelijk op 115 kom. Daarbij heeft Menzis dan geen maximaal bedrag wat ze per jaar vergoeden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:26

Maximale vergoeding kan je ook terug rekenen naar je basispremie, dus als je 15 euro betaald r tandartsvergoeding extra is 12 x 15 = 180 euro premie en als ze 150 euro vergoeden dan betaal je zelf, als je alleen een gaatje hebt per jaar.....hoezo dan tandarts? Gaat het eigenrisico ook nog eerst eraf van 350 ? Dus 350 + 180 is wat je zelf betaald, wat er boven op komt met max is voor ziekenfonds, dan moet je wel veel hebben elk jaar aan je gebit

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:35

Dat klopt, dat heb ik ook uit zitten rekenen. Maar aangezien ik echt altijd wel iets aan mijn tanden heb.. Vond ik het gewoon belangrijk om het verzekerd te hebben. Mss heb ik het niet nodig en betaal ik te veel.. Heb daarom ook mijn aanvullend eruit gegooid, al jaren niks van gebruikt. Zonde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:38

Ik ook, ben terug naar basis, als ik een probleem krijg, heb ik pech en neem ik die extra 150 die ik van hun had kunnen krijgen voor lief, de overige honderden euro's zijn toch voor mijzelf, elek tandarts krijgt jeukhanden bij mij, wil minstens 1 brug zetten en 3 nieuwe kronen, nu 10 jaar later zit alles er nog in zonder pijntjes...sneuvelt een kroon, dan heb ik pech, moet ik toch veel zelf aan betalen..

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:17

IK was bij CZ verzekert + jongerenpakket.
Ben nu overgestapt naar IZZ.

Reden, ik heb paar maanden geleden me been gebroken.
En heb hier nog fysio voor nodig. Bij CZ moet je de eerste 20 behandelingen zelf betalen.
Bij IZZ krijg ik dit onbeperkt. Aangezien niet weet hoelang ik nog fyshio nodig heb.
Ben ik maar overgestapt. Mocht meer als 20x nog naar fysio moeten bespaar ik toch zon 200euro dit jaar.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:52

Ik ben ook overgestapt, op de valreep..
Zou eerst bij het zilveren kruis blijven. Maar aangezien ik daar niet in aanmerking kwam voor uitgebreide tandverzek. En vervolgens niks meer in mijn pakket kon wijzigen (alleen maar minder vergoedingen ipv meer) zakken ze maar lekker id ... :Y)

Ben nu voor de PMA van Menzis gegaan. Daar word voor tand maar 80% vergoed, maar zit iig geen maximale bedrag aan. En ik hoef niks meer te betalen als dit jaar, waar ik bij ZK wel flink meer zou moeten gaan betalen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:23

Ik heb ook op de valreep weer terug gewisseld naar FBTO, waar ik ook eigenlijk al sinds 2009 bij zit
(naar tevredenheid). Had het eerst omgezet naar ZK, maar had er eigenlijk al snel spijt van. Kwam erachter dat ik toch een stuk meer kwijt was bij ZK ivm 75% vergoeding bij de tandarts. Kan beter de module aan en uit zetten bij FBTO.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:46

happyhorse schreef:

En heb hier nog fysio voor nodig. Bij CZ moet je de eerste 20 behandelingen zelf betalen.
Bij IZZ krijg ik dit onbeperkt. Aangezien niet weet hoelang ik nog fyshio nodig heb.
Ben ik maar overgestapt. Mocht meer als 20x nog naar fysio moeten bespaar ik toch zon 200euro dit jaar.

Je moet wel aanvullend verzekerd zijn om die eerste 20 behandelinge vergoed te krijgen. Bij elke verzekering. Fysio zit alleen in het basispakket voor chronische indicatie na de 20ste behandeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:52

Even terzijde: http://www.nu.nl/geldzaken/2994688/eige ... ijgen.html Dit zou volgens mij pas voor 2014 moeten gelden (want volgens mij kunnen ze nu niet alsnog de premie omhoog gooien.)
Maar het is wel absurd natuurlijk. Tenslotte keren ze ook minder uit vanwege het eigen risico, dat was immers het hele idee ervan. Maar nu blijkt zelfs dat te leiden tot hogere premies.

Verder is het een rechtstreeks gevolg van het feit dat het verzekeringsprincipe uitgehold wordt: dat mensen zorgverzekeringen meer zien als een abonnement dan een verzekering. Door niet te willen betalen voor zorg die ze niet ontvangen, worden de kosten voor de mensen die het wel ontvangen automatisch hoger. En dat zijn de zieken dus.

(En verder: wat er oa uit die premies wel wordt betaald (en hoe minder zorgkosten er betaald worden omdat dat rechtstreeks via het eigen risico wordt verrekend, hoe groter het aandeel van de overige kosten is): http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... e-norm.xml )

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:13

Er staat ook dat nog helemaal niet zeker is of de premies hierdoor volgend jaar zullen stijgen, dit is slechts één van de factoren die meespeelt.

Citaat:
Door niet te willen betalen voor zorg die ze niet ontvangen

Sorry, maar dit lijkt me logisch toch? Dit is geen uitholling van een verzekeringsprincipe, dit is eindelijk het correct invullen van het verzekeringsprincipe: wat je zelf kunt betalen moet je niet verzekeren. Waar je dan in mijn ogen iets aan moet doen is aan al die mensen die van te voren gaan zitten uitrekenen hoeveel tandartskosten/fysiobehandelingen ze zullen gaan maken, en dan vervolgens een verzekering kiezen waardoor ze twee tientjes per jaar goedkoper uit zijn, in totaal. Dat heeft weinig meer met verzekeren te maken (men is al redelijk zeker van de te maken kosten) en die kosten kan men ook zelf opbrengen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:35

veerledec schreef:
Sorry, maar dit lijkt me logisch toch? Dit is geen uitholling van een verzekeringsprincipe, dit is eindelijk het correct invullen van het verzekeringsprincipe: wat je zelf kunt betalen moet je niet verzekeren.

En de mensen die het niet kunnen betalen die hebben pech. En als je het zelf over een tijdje niet kunt betalen heb je ook pech. Dat is een buitengewoon oppervlakkige invulling van het verzekeringsprincipe.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:49

verootjoo schreef:
happyhorse schreef:

Je moet wel aanvullend verzekerd zijn om die eerste 20 behandelinge vergoed te krijgen. Bij elke verzekering. Fysio zit alleen in het basispakket voor chronische indicatie na de 20ste behandeling.

Bij Cz is er helaas geen pakket voor onbeperkt fysio.
Bij izz wel. Heb wel duurste pakket maar nu onbeperkt fysio.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:20

Shadow0 schreef:
veerledec schreef:
Sorry, maar dit lijkt me logisch toch? Dit is geen uitholling van een verzekeringsprincipe, dit is eindelijk het correct invullen van het verzekeringsprincipe: wat je zelf kunt betalen moet je niet verzekeren.

En de mensen die het niet kunnen betalen die hebben pech. En als je het zelf over een tijdje niet kunt betalen heb je ook pech. Dat is een buitengewoon oppervlakkige invulling van het verzekeringsprincipe.

Uh nee, dan heb je niet gelezen wat ik schreef. Mensen die het niet kunnen betalen zijn daarvoor verzekerd. Daarom ís er een verzekering. Om risico's af te dekken die je niet zelf kunt dragen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:46

Veerle, volgens mij lees jij nu niet goed ;)
er staat juist dat doordat verzekeraars nu een lagere premie bieden als mensen een hoger eigen risico nemen, de premies uiteindelijk voor iedereen! zullen stijgen omdat de verzekeraars inkomsten mislopen doordat het gemiddelde gebruikte eigen risico maar 220 bedraagt. ze bieden dus een korting waar ze zelf niet beter van worden...en als verzekeraars iets willen, is het er zelf een flink stuk beter van worden.
getuige de feestjes die zij voor zichzelf weten te organiseren.(ex heeft regelmatig voor verzekeraars mogen werken op allerhande bijeenkomsten en feestjes, die weten wel hoe ze geld moeten laten rollen)

maar in de zorg, of althans , bij het basispakket is het niet een kwestie van risico's af willen dekken, maar risico's af moeten! dekken, de basis verzekering is verplicht voor iedereen , als deze dan stijgt door , in weze , stomme acties van de verzekeraars, is dat niet bar handig en ook niet echt wenselijk dunkt me .

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:30

Ik heb het helemaal niet over de eventuele gevolgen voor de hoogte van de premies. Ik heb het sec over het principe van je wel of niet ergens voor verzekeren, en de opmerking die werd gemaakt over de achterliggende gedachte van het verzekeren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:39

Vraag me iets af. Ben op het laatste moment overgestapt van Fbto naar menzis. Nu is er op 1 januari nog wel geld door fbto afgeschreven en geen geld door menzis. Gaat dit straks nog goedkomen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:04

Ik vraag me ook iets af. Ben niet overgestapt en heb niks gedaan. Ben ik nu wel verzekerd :+ heb nog geen rekening gezien

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:04

veerledec schreef:
Ik heb het helemaal niet over de eventuele gevolgen voor de hoogte van de premies. Ik heb het sec over het principe van je wel of niet ergens voor verzekeren, en de opmerking die werd gemaakt over de achterliggende gedachte van het verzekeren.

ja maar dat wel of niet betaalbaar verzekeren dat ging juist over de hoogte van de premies ten gevolge van het hoge eigen risico kiezen, daarom gaf ik juist daarop een reactie,

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:33

Even een rottige kick.

Zijn er mensen hier die overgestapt zijn naar Menzis dit jaar? Ze gaven toen een 50 euro extra korting als je zou overstappen naar hen. Dit zou betaald worden in maart/april. Echter heb ik nog niks gezien, vraag me af of er andere mensen zijn die dit geld wel hebben gekregen?

(Nog geen antwoord van menzis hierop gekregen)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 14:12

Veulen84 schreef:
Even een rottige kick.

Zijn er mensen hier die overgestapt zijn naar Menzis dit jaar? Ze gaven toen een 50 euro extra korting als je zou overstappen naar hen. Dit zou betaald worden in maart/april. Echter heb ik nog niks gezien, vraag me af of er andere mensen zijn die dit geld wel hebben gekregen?

(Nog geen antwoord van menzis hierop gekregen)

Take Care now heeft het zelfde geflikt, 75 euro , nooit gezien.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:24

Ze hebben hun reactie termijn van 5 dagen al overschreden. Geef ze nog even tot vrijdag, anders pak ik de telefoon.

Ben erg benieuwd of er meer mensen waren die nog niks van dat geld hebben gezien, of dat het misschien een foutje is.