Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:57

Ja, anders ga ik out... :=

Waar vind ik die van 2011?

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:11

Hoi ik meld me ook maar.

Ik ben ongeveer een maand geleden begonnen met lopen. Daarvoor probeerde ik ook wel, maar ik hield het helaas nooit veel langer vol dan 3 km ofzo. Ik ben begonnen met mn rondje van 3 km, daar moest ik tot twee keer toe stoppen. Tot ik besefte dat ik, in plaats van te stoppen, beter trager kon lopen. En toen geraakte ik in mn ritme en kon ik dus vlot mn rondje van 3 km lopen. Daarna een rondje van 4 km en nu een rondje van 5km.
Ik heb sinds twee weken ook runkeeper, maar de afstanden kloppen niet helemaal. Hij zegt nu dat ik een rondje van 5,2 km loop (33 minuten), maar eigenlijk is het 5,4, dus ik ben zeker al tevreden. Mijn bedoeling was om 5 km te kunnen lopen, maar nu dit lukt, wil ik toch graag op naar de 10 km!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:18

Saskiaatje schreef:
Eten jullie trouwens voor het hardlopen?

Niks zwaars, ik pak meestal halfuurtje voor het hardlopen een banaan en besmeer die met pindakaas. Lekker en geeft me genoeg energie voor een uurtje lopen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:15

Een banaan met pindakaas? := Het klinkt niet erg lekker moet ik zeggen :D
Maar het zorgt wel voor veel energie denk ik?

Heeft iemand hier ervaring met fartlek hardlopen? Ik heb in de revalidatie daar donderdag mee gelopen en moet zeggen dat het best een leuke manier is, zo hou je het hardlopen wel afwisselend.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:43

Nee, wat is dat?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:53

MISTRAL94 schreef:
Een banaan met pindakaas? := Het klinkt niet erg lekker moet ik zeggen :D
Maar het zorgt wel voor veel energie denk ik?

Dat is juist heerlijk, ik ben opgegroeid met boterham banaan pindakaas :D (en banaan chocopasta haha). Zag ergens in een hardloop/fitness topic die tip en het zorgt idd voor veel energie :) Heb ik echt nodig als ik bijv 15 km loop.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:03

Hallo lopers!

Ik kom me ook even melden, heb het hardlopen ook weer opgepakt na twee jaar pauze. Ik zag er zo tegen op om weer opnieuw te starten.. spierpijn enzo :P

Heb de app learn to run gedownload en heb net les twee achter de rug.
Tot nu toe goed te doen op mijn gemakje :) Nu nog vol houden.

@Maartje: Kan me voorstellen dat je wel wat energie kan gebruiken bij 15 km.. ik hou het nog even bij 1/3e haha

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:51

Hallo :wave: mag ik me hier ook melden?
Ik wil graag gaan beginnen met hardlopen en wat motivatie is altijd fijn :D
Heb regelmatig pogingen gedaan om te beginnen met hardlopen, maar dan denk ik vaak te hard van stapel gelopen want kreeg dan zere schenen en stopte weer. Had door andere sporten wel een redelijke conditie dus dacht altijd och ik kan nog wel een stukje, maarja niet verstandig. Ook had ik gewoon goedkope sportschoenen die waarschijnlijk geen ideale steun gaven.
Nu ben ik al enige tijd door tijdgebrek met een aantal sporten gestopt, doe alleen nog 1 keer in de week dansen, en ik merk dat mn conditie behoorlijk achteruit is gegaan en word zo stilletjes aan toch wat dikker :o In het weekend rij ik wel paard en probeer ik als het weer wat meewerkt met een vriendin zo'n 20/25km te fietsen op de mountainbike en doordeweeks gaan we 's avonds na het eten wandelen, meestal een km of 6/7. Nu wil ik dus ook wat gaan hardlopen omdat ik dat gewoon kan doen wanneer ik tijd heb of bijvoorbeeld voor mn werk. Wil wat meer conditie krijgen en ook wat slanker worden. Heb me vandaag bij de intersport hardloopschoenen laten aanmeten. Heb daar een scan laten maken en moest rennen voor een camera waarna ze op de computer gingen kijken hoe ik liep en wat geschikte schoenen waren. Anderhalf uur in de winkel aan het passen en rennen geweest en ben nu in het bezit van een paar foeilelijke schoenen die wel heel fijn lopen :D Ga zometeen met een vriendin een rondje wandelen om ze wat in te lopen en wil dan morgen met les 1 van start to run gaan beginnen. Ik heb de lessen van 2006 nog op de computer staan, maar zag dat er ook al een serie van 2011 is. Wat heeft jullie voorkeur?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:03

Ik zou voor de versie van 2011 gaan. :j Daar vind ik de opbouw beter van.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:19

Waar kan ik de lessen van 2011 downloaden? Want ik heb zelf alleen die van 2006 en op de eerste pagina van het topic staat wel het schema, maar die link is ook voor die van 2006 toch? :)

Ik ben net wezen wandelen met mn nieuwe schoenen om ze een beetje in te lopen, heb 6 km gewandeld in een uurtje. Ze lopen heerlijk, nergens last van :D Morgen maar eerste rondje hardlopen, ben benieuwd!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:29

Hier, linksbovenin. :))
http://rennenmetevy.nl/

Vergeet niet dat je altijd een volle dag rust moet nemen na het hardlopen. :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:44

Bedankt! Ik ga even kijken of ik het op mn mp3 kan zetten alvast :)

Ja weet ik hoor, ga ook zeker goed de rust tussendoor nemen! Wil 2 of 3 keer per week gaan lopen. Heb net ook niet hardgelopen, ben wezen wandelen :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:54

Konstantine ik zoek wanneer ik achter de laptop zit wel even een link op. Fartlek is vooral qua snelheid. Dus bijvoorbeeld je ziet in de verte een stopbord en rent tot aan het stopbord voluit om daarna weer over te gaan in een rustig tempo. Eigenlijk op speelse wijze tempo wisseling lopen. Waardoor je conditioneel flink vooruit gaat.

maartje grappig die combi's qua voeding

Welkom voor de nieuwe mensen, pas wel op met die schema's je bouwt heel snel op, conditioneel is dat misschien wel te doen maar je spieren en pezen moeten het ook aan kunnen. Niets is zo teleurstellend dat je net begonnen bent met hardlopen en weer moet stoppen wegens blessures. Dan kun je beter wat langzamer uitbouwen dan heb je daar op de lange termijn ook wat aan.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:11

Mja die schema's zijn toch juist om rustig op te bouwen? :) Ik ga wel zien hoe het gaat, als ik ergens last van heb neem ik langer rust of doe ik een les nog wel een keer over ipv meteen de volgende :j
Maar het zal misschien ook wel schelen dat ik al enkele weken een paar x per week zon 6/7km wandel? :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:28

Schema's van 10 om 1 is al behoorlijk heftig.
2 jaar geleden ben ik bij de Fysio begonnen met opbouwen maar daar begon ik eerst met een halve minuut hardlopen 2 minuten wandelen. binnen het revalidatietraject hetzelfde beginnen met een halve minuut en mocht toen langzaam uitbreiden naar 45 seconde. Nu heeft dat ook te maken met hartklachten natuurlijk maar qua spieren en pezen is het ook gunstig.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:40

Wat dragen jullie trouwens voor kleding? Ik vond die hardloopkleding allemaal zo ontzettend duur, zomaar 70 euro voor een vestje. Denk kan wel gewoon in een sportbroek die ik nog heb om te beginnen, maar zo'n wind en waterdicht jackje lijkt me wel handig :j

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:52

Ik heb een softshell jasje maar dat zweet toch best wel. Voorheen liep ik ik een trainingsbroek maar een tight loopt wel prettiger. In eerste instantie is gewoon een trainingsbroek prima toch? Mocht je blijven lopen kun je tzt nog kleding aanschaffen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:59

Ja gewone sportbroek is prima :j Daarom zei ik ook, enige waar ik nog over denk om nu al aan te schaffen is een wind en waterdicht jackje

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:46

Ik heb zo'n jasje van Decathlon, was 20 euro en past perfect bij m'n Nikes. :D

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 02:14

Ik meld me ook!

Ik ren nu ongeveer 2 jaar. Ik ben ook begonnen met Evy en heb tot vorig jaar opgebouwd tot 10 km.
Daarna heb ik helaas een shin splint gekregen aan mijn rechter scheen en ben een half jaar uit de running(toepasselijk) geweest.
Nu loop ik 5 km en ben aan t twijfelen of ik het weer uit ga breiden. Ik heb geen zin blessures meer..

Ik heb na mn blessure in ieder geval goede hardloop schoenen aan laten meten..
Ik loop nu op schoenen van Saucony. Echt hele fijne schoenen!
Waar lopen jullie op? Ik had voorheen asics maar dat bleek niet helemaal te werken voor mij..

Wat kleding betreft ben ik begonnen met een joggingbroek en heb dat door de jaren heen uitgebreid naar hardloopkleding.
Wel vaak uitverkoop of plutosport..

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 02:15

Wat ik overigens belangrijk vind aan kleding is dat deze niet warm is en ademd.
En echte hardloop kleding voert je zweet mooi af en gaat niet zo plakken.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:52

Ik heb wel meteen een hardloop broek gekocht. Loopt vindt ik veel fijner als een jogging broek omdat je dan al vaak mee stof er om heen hebt hangen.

Ik heb nu redelijk simpele schoenen van asics,
Maar als ik het goed blijf volhouden vindt ik het wel waard om echte goede te kopen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:59

Ik ben beginnen met asics cumulus en heb nu de asics nimbus.

Amvbeek waaraan merkte jij dat asics niet geschikt voor jou waren?

Ik koop ook bij plutosport is echt een aanrader. Aktiesport kan ik online absoluut niet aanraden ik heb daar 29 december een bestelling geplaatst en betaald wacht nog steeds!

Weet iemand het verschil tussen een softshell jasje en een hardloopjasje? Softshell is winddicht maar je zweet je daar het ongans in.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:26

Wendy15 schreef:
Mja die schema's zijn toch juist om rustig op te bouwen? :) Ik ga wel zien hoe het gaat, als ik ergens last van heb neem ik langer rust of doe ik een les nog wel een keer over ipv meteen de volgende :j
Maar het zal misschien ook wel schelen dat ik al enkele weken een paar x per week zon 6/7km wandel? :)

Ik ben vanaf conditie 0,0 gegaan en heb alles achter elkaar gedaan hoor, geen probleem. :))
Over het algemeen doe je drie lessen per week, mocht het te snel gaan kun je die 3 lessen opnieuw doen.
Bijvoorbeeld les 1, 2, 3, 4, 5, 6 en dan weer 4, 5, 6 en daarna door met 7, 8 en 9. :j

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:28

Wendy15 schreef:
Wat dragen jullie trouwens voor kleding? Ik vond die hardloopkleding allemaal zo ontzettend duur, zomaar 70 euro voor een vestje. Denk kan wel gewoon in een sportbroek die ik nog heb om te beginnen, maar zo'n wind en waterdicht jackje lijkt me wel handig :j

Ik loop in een hardloopbroek van Puma (gekregen voor Sinterklaas), een tanktop en een trui. :Y)
Maar ik zweet bijna niet en heb het heel snel koud, dus lekker warm. :=