ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:18

Ohhh Alwiene! Kiezen! Dat haat ik zo!
Met brood smeren heb ik dat dan niet zo, ik hou al niet van brood en als ik het eet vind ik toch steeds iets anders lekker, maar verder met kiezen...
Mijn vriend is echt gemeen daar in, hij kan er niet tegen dat ik niet kan kiezen. Dan gaat hij expres geen keuze maken, zodat ik het wel móet doen. Dan word ik echt kriebelig en een soort van bozig. Heel raar gevoel.
Heb ik ook als iemand tegen mij zegt: martine, ruim dit nu even op.
Als ik dan al in mn hoofd heb zitten dat ik het later pp ga ruimen word ik echt pissig en ongecontroleerd. Herkennen jullie dat?

Edit: Dat met relaties herken ik ook wel: het gras is altijd groener aan de andere kant... Nou, ik ben er ondertussen wel achter dat dat bullshit is ghehe

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 00:16

Ja, want dan is mijn schema dat ik in m'n hoofd heb helemaal verpest en ben ik de weinige structuur die ik had kwijt :Y) Heb ik de laatste tijd heel vaak, veel gedoe ineens met een huisgenote, en merk nu echt dat ik gewoon dingen begin te vergeten en minder goed alles bijhoud, gewoon omdat m'n hoofd er niet naar staat, en dan denk ik eraan en dan is het van grumblegrumblegrumble |o
Nu ook, moet een opdracht inleveren, maar heb dus de hele avond vergaderd, en het waren echt zware gesprekken, dus ik heb er gewoon totaal niet meer aan gedacht...

Edit: en daardoor is mijn schema voor morgen en overmorgen in de war, en nu weet ik niet meer hoe ik het aan ga pakken. En dat vind ik heel stom.

Bzoem

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 00:36

Ik kan ook absoluut niet kiezen.
Of niks of alles, want stel je maakt de verkeerde keuze? Of je keuze wordt door een ander nier goed gekeurd?
Of ik weet werkelijk waar gewoon niet wat ik wil.
Mijn vriend heeft hetzelfde qua keuzes en daar erger ik me aan, want er gebeurt dus vrij weinig met ons twee. Dus we moeten wel steeds meer gaan kiezen, de ander doet t anders ook niet haha.

Ik kan me ook aantal dagen helemaal uitleven met een spel en er dan weer maanden niks van willen weten. En eigenlijk vind ik alles wat ik doe wel leuk. Ik word overal wel enthousiast van en kan me daar dan helemaal instorten en m'n hele leven willen omgooien. Tot ik ergens tegen aan loop en weer iets nieuws tegen kom.

Gelukkig? heb ik dat met vriendjes nooit. Ja om de dag kan ik hem wel achter het behang plakken en denken 'ik kap ermee'. Maar durf dat ook nooit uit te voeren. Ik heb voor een relatie echt vastigheid nodig, anders wil ik het niet. Ik heb nu voor mijn vriend gekozen en hoewel de afstand absoluut remmend is voor mijn andere wilde dromen, vind ik het bij hem nog veeel te prettig.

Ik heb al zoveel sporten gedaan toen ik 'klein' was. Paardrijden doe ik nu 15 jaar en nog steeds op dezelfde manege en ik zou het echt zwaar krijgen als dat verandert. Ik ben nu al van slag dat ik 2x m'n vaste les heb moeten afzeggen en dat moet ik waarschijnlijk een half jaar lang doen. Misschien om de week. Maar ik kan nu niet naar mijn les uitkijken morgen en dat is echt heel raar.

De moeilijkste keuze van de dag is 'welke kleren doe ik aan?'. Van te voren uitzoeken werkt niet, want 's ochtends staat m'n kop weer anders.
Als ik t weekend naar m'n vriend ga, neem ik ook altijd te veel mee zodat ik nog kan kiezen. Of stel dat t vies wordt de eerste dag?
En dan komt hij hier slapen en neemt ie een schone boxer en met mazzel een extra shirt mee. Ik snap dat niet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 00:47

Ritalin vragen aan je huisarts werkt enorm positief! :j

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 00:59

WhySoWhite schreef:
Ritalin vragen aan je huisarts werkt enorm positief! :j

Het merendeel in dit topic gebruikt dat ook. Of heeft het gebruikt.
Wat is jouw ervaring dan, dat het zo enorm positief werkt?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 01:15

Enorm veel rust echt heel veel. Heb het jaren gebruikt maar op den duur weer afgebouwd. Heb het nu nog wel liggen maar gebruik het niet meer dagenlijks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:08

Lady-M : herkenbaar :=
ik kan aan de ene kant onwijs goed tegen allerlei verrassingen , maar ik kan ook heel erg van de leg af raken van kleine veranderingen , idd ook de simpele dingen zoals iemand die vraagt of zegt dat ik nu iets moet doen, of dat we nu iets gaan doen terwijl ik dat voor later op de planning heb staan , dan raak ik echt een beetje geïrriteerd, vroeger ging dat gepaard met een bozige reactie, tegenwoordig raak ik eerder gestrest/licht panikeren ... best lastig af en toe , moet zeggen dat ik het daar ook nog nooit echt met vriend over heb gehad... ja tuurlijk, hij krijgt de reacties wel mee en dan krijgt hij ook echt wel een soort van uitleg, maar geen rationele zeg maar :+

edit : even een toevoeging, las op de vorige pagina iets over ritalin en concerta, ik werd knettergek van ritalin, te korte werking, vrijwel niet in te stellen..of ik moest ieder uur een pil slikken..zie dta als adhd-er maar eens te organiseren :n
concerta was 's ochtends slikken en dan de rest van de dag was ik er klaar mee, gereguleerde afgifte..helemaal goed
nu ben ik er uiteindelijk alsnog mee gestopt, had toch last van irritante bijwerkingen en nu ik een gruwelijk regelmatig leven heb gaat het eigenlijk best lekker .
relatief gezien dan he :+ ik moet nog steeds heel erg mijn best doen om op tijd te komen , lukt ook nog wel eens niet, moet ook echt systeempjes gebruiken en heel erg opletten dat ik niet te veel gas geef en te veel tegelijk wil en doe

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:55

Ik begon zwaar goed gestructureerd aan het nieuwe collegejaar, maar het begint nu echt een beetje weg te zakken... Stond in het begin om half 8 op en volgde alle colleges, en ik was tot 's avonds laat nog in de UB om te studeren, maar dat trok ik écht niet meer...
En nu sta ik rond 10 uur op, tegen 3 uur ga ik maar eens een keer naar de UB, maar ook daar werk ik niet geconcentreerd en skip ik veel colleges... -O- En dat vind ik echt niet tof van mezelf.

Volgens mij heeft het er een deel mee te maken dat de tentamens bijna zijn, en ik er zo niet aan hoef te beginnen... Maar heb afgesproken dat ik met een huisgenoot ga sporten 2/3 keer in de week best vroeg, dus ik ga het ritme er gewoon weer instampen *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:16

soms moet je jezelf echt dwingen idd... kan zo vermoeiend zijn

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:48

Het mooiste van alles vind ik nog dat een ADHD'er om gezette tijden medicatie moet slikken. Als er bij mij íets fout gaat is het tijdsbesef en planning :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:53

Blijkbaar snappen mensen niet dat ik een baan moet hebben met structuur en een dagritme :+ Ik ben dan maar gelijk niet gemotiveerd genoeg en ga zo maar door. Ik weet van mezelf dat als ik geen ritme en structuur heb, het compleet fout gaat. Het beste zijn volle dagen om me bezig te houden, nachten zijn ook prima, maakt me niet uit. Maar ik kan bijvoorbeeld niet in een restaurant werken, te chaotisch. ook maar 3 uur werken per dag vind ik niks omdat ik dan leef naar die 3 uur en dan zit ik weer op mijn gat. Ik moet gewoon de hele dag bezig zijn, voor mijn eigen bescherming, maar dat is blijkbaar niet logisch :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:10

och ja, herkenbaar, ik zou er ook niet meer woorden aan vuil maken dan dat de eisen die je stelt niet een luxe zijn, maar een noodzakelijk iets om goed te kunnen functioneren.
is in het "het leed dat werk zoeken heet" topic dat je hier tegen aan loopt neem ik aan ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:11

Sonja_vR schreef:
och ja, herkenbaar, ik zou er ook niet meer woorden aan vuil maken dan dat de eisen die je stelt niet een luxe zijn, maar een noodzakelijk iets om goed te kunnen functioneren.
is in het "het leed dat werk zoeken heet" topic dat je hier tegen aan loopt neem ik aan ?

helemaal correct. Helaas weinig begrip voor. Ik wil niet weer niet door een proeftijd heen komen, ik heb al genoeg trappen in het diepe gehad dat mijn zelfvertrouwen naar de klote is, kan dat er niet nog een keer bij hebben. Ik weet gewoon van mezelf dat ik niet volledig zal functioneren als het niet aan de "eisen" voldoet.

Had gisteren een gesprek met jongerenloket en raadde me aan om te kijken of ik bij de klantenservice of iets in die richting kan werken. Hij begreep ook heel goed dat ik beter volle dagen kan werken dan maar een paar uur. Dan functioneer ik gewoon beter. Ik zak nu al in door de hele dag thuis te zitten. met 9 uur werken in de week zal dit niet veranderen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:35

weet niet welke regio je zit?
maar er zijn best wat verzekeraars die mensen zoeken voor de klantenservice/klantencontact afdelingen.
zeker met het oog op de laatste maanden van het jaar (mensen die over willen gaan stappen van verzekeraar van zorg) vaak staat daar een heel pakket aan eisen in de vacature wat betreft ook avonden en weekenden, maar vaak is daar vrij veel vrijheid in om te zeggen dat je weinig of niet in het weekend wil werken , en de zaterdag is vrij vaak maar tot 12 uur 's middags en de avonden zijn vaak ook maar tot 8 uur, en ook hier weer vrij veel mogelijk wat betreft beperkt of niet in de avond werken.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:36

Hoe zouden jullie jezelf aan de gang krijgen als je pas om 14:30 moet beginnen?
Ik leef idd daar naar toe. En als ik niet eerder op de dag echt een afspraak heb, gebeurt er dus niks.
Gewoon weer een hele dag weg!
Zelfs het idee dat ik nu m'n verzorgpaardjes zou kunnen gaan poetsen, lokt dus niet..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:38

In regio leiden :j Ik ga toevallig reageren op een vacature van Achmea. Even kijken of ik een goede brief kan samenstellen. Dat wat jij zegt zei de man van het jongerenloket ook :P

Bzoem, idd, zo ben ik helaas ook. Ik leef dan naar die paar uur werken en dat helpt gewoon niet. Mensen zonder die "beperking" kunnen zichzelf die schop onder de kont geven en zichzelf een dagindeling maken, maar mij lukt dat niet. Wil ook absoluut niet dat mijn ouders zich ermee gaan bemoeien, dit zorgt alleen maar voor ruzie. Dat is dus ook de reden waarom ik gewoon volle dagen moet gaan werken.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:45

Ik moet van 14:30 tot 22:15, net als gister. Maar morgen van 07:00 tot 15:00. Ga ik daar ooit aan wennen?
Maandag en dinsdag heb ik volle schooldagen en 's avonds ook druk bezig.
Maar ik zou mijn huiswerk dus vooral op donderdag ochtend moeten gaan doen.
Hoe ga ik dat doen qua medicatie? Ik moet me dan volledig gaan concentreren, terwijl ik 's avonds absoluut geen rebound of iets dergelijks moet krijgen. Ben bang dat ik dan op m'n stage volledig instort.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:30

Toppunt van ADD geen drive om het topic bij te houden :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:52

Collega van mij heeft een heel goed informatief boek over ADD met een goede zelftest (niet vergelijkbaar met de online testjes). Als daar een bepaalde hoeveelheid punten uitkomen raden ze je aan naar GGZ te gaan.
Dit ga ik eerst even doornemen en zelftesten.

Zodra ik de gegevens van het boek weet, deel ik ze hier :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:18

Hahaha, lottie ik hou het ook niet bij hoor :$
Als ik op iemand wil reageren, een verhaal,
Ben ik dat alweer kwijt voor dat ik de naam heb opgeschreven haha,

Ik ga vanavond weer even helemaal bijlezen en terug reageren!
Vandaag brief binnen gekregen van kristal,
11 oktober intake gesprek!
Alleen vind ik het nog steeds belachenlijk,
Dat ze elke keer je ouders meevragen,
Ben volwassen en ze moeten het toch écht met mij doen..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:23

Angeliquee18 schreef:
Alleen vind ik het nog steeds belachenlijk,
Dat ze elke keer je ouders meevragen,
Ben volwassen en ze moeten het toch écht met mij doen..

Ze vragen om je ouders omdat voor het bepalen van ADHD ook vooral je kindertijd erg belangrijk is, hoe je toen was, en dat willen ze dan graag van je ouders horen. Alleen riep ik "als die er niet meer waren geweest, had je het ook met mij moeten doen". Ik heb mijn ouders wel gevraagd te helpen met het invullen van een lijst over mijn kindertijd, maar heb geweigerd ze mee te nemen op gesprek. Mijn ouders zagen dat van de ADHD allemaal niet zo en zijn nogal geneigd om over vroeger te zeggen 'ah dat viel wel mee toch' terwijl ik wéét dat ze het toen heel anders hebben ervaren. Niet erg positief om de juiste diagnose te krijgen en daarom heb ik ze er grotendeels buiten gehouden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:02

Begrijpelijk Alwiene :j

Bij mij vond de psych het niet nodig. Denk dat mijn moeder het ook gebagetaliseerd zou hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:23

Mijn behandelaars waren er heel stellig in, zonder onderzoek met iemand die mij vroeger goed gekend heeft geen diagnose maar slechts een vermoeden. Het hoefde niet één van mijn ouders te zijn, een ander familielid of een schooljuf bijvoorbeeld mocht ook. Uiteindelijk hebben ze het onderzoek gedaan met mijn moeder, en heb ik ondanks een "tegenvallende" score wel de diagnose gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:28

Tja... bij mij was het blijkbaar nogal duidelijk. Ik had ook het befaamde 'Lente kán het wel maar Lente dóet het niet' in mijn rapporten staan :')

Maar goed, aan de andere kant heb ik bepaalde persoonlijkheidstrekken die niet in mijn diagnose zijn opgenomen en die me eigenlijk meer in de weg zitten (zaten!) dan de ADHD.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:09

:oo Ik ook! Of nou ja, dan niet Lente, maar Lady :D

Vond het wel grappig om te horen wat voor gedoe m'n ouders wel niet met me hadden, allemaal dingen die ik allang niet meer wist of van toen ik nog te klein was :)
Alleen heel naar dat m'n mama op een gegeven moment zei van ja, soms als ik tegen haar praat, is het net of ik compleet buitengesloten wordt en ze gewoon door me heen kijkt... :(:) Als ze me ergens op aansprak...

Ik zit ook heel erg met dat naar een bepaald uur toeleven... Ik probeer wel dan mezelf naar de UB te slepen, maar dat lukt eigenlijk alleen als ik samen met iemand anders ga... Maar ja, dat kan ook niet altijd...