Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 03:15

Ashley5 schreef:
Zondag ga ik er heen! Maar ik hoor al genoeg om mij heen dat deze film zelfs beter is dan de eerste. Nou, ik ga het zien! :P

Vandaag heb ik op de cursus verschillende bogen geprobeerd en dan met name een barebow, longbow en ruiterboog. En ik ben absoluut volledig verkocht aan de ruiterboog! Helemaal geweldig! :D Helaas is het eerst nog wel even met een barebow de trekkracht opbouwen, want zo'n ruiterboog trekt nog best wel zwaar! Maar ben dus helemaal verkocht!! :D

Wat bedoel je precies met een barebow? Dat is immers een verzamelnaam voor alle bogen zonder extra spul, zoals een flatbow, longbow en een ruiterboog. Of schiet je barebow met een moderne recurve?

Ashley5

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:18

Ja,sorry, het was inderdaad een recurve zonder extraatjes! :-P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:31

Ashley5 schreef:
Ja,sorry, het was inderdaad een recurve zonder extraatjes! :-P

Ben ik nu ook 1 les gaan doen, valt nog best even tegen als je net 5 weken met visier en stubby hebt geschoten :+
Ach, klasgenoot schiet nog een 3 gemiddeld met een compound op 40cm dus dat geeft wat ruimte voor mijn ego.
(Mijn vriend is stiekem veel te goed helaas ;) )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:22

Elanor schreef:
Films en handboogschieten... Het blijft een haat-liefde verhouding. Neem nou deze filmposter, ik zag hem vanmorgen op het station: http://cdn.zmemusic.com/wp-content/uploads/2013/11/9edf7756-6c2f-4668-a87c-fd725360c47a_hunger-games-catching-fire-poster-big.jpg. Denk ik toch: hadden ze nou met dat ongetwijfeld miljoenen-budget niet even iemand kunnen inhuren om die actrice een tip te geven over op z'n minst die vinger. :))

Dan hebben ze het nog niet eens gehad over die overstrekte elleboog, of de rest van haar houding.
Het kan trouwens altijd nog erger:
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:24

Oeh, arme boog!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:54

Briljant! Binnenstebuiten opspannen, da's ook een kunst hoor. :P
Terwijl Brave nou eigenlijk de enige film is waar de liefde voor het boogschieten vanaf spat. Ik heb hier wel eens het prachtige stukje van de 'archers paradox' die eindigt in een Robin Hoodje geplaatst.

Wat leuk Ashley! *\o/* Dus nu trainen als een malle voor je eigen ruiterboog! *\%/*

Komt vast wel weer na de winter Annebe - en dan moeten we echt eens meeten hoor. :))

Heerlijke wedstrijd gisteren. Leuk groepje: twee hele leuke gasten, beide in historische outfits met longbows en een echtpaar dat beide ruiterboog schoot (schitterende bogen van Grozer in de biocomposiet uitvoeringen). Ander puntensysteem dan gebruikelijk maar wel erg leuk: elk doel twee pijlen, en beide voor punten. Je was dus eigenlijk steeds hunters aan het doen en dat vind ik erg leuk. Geen grote afstanden, maar leuk opgezet allemaal. Ook erg mooi, het was in het Historisch Openlucht Museum Eindhoven, dus tussen allemaal historische huizen, tuinen, smidsen, grafheuvels ed. Fijn voor de luch ook het museumcafe, lekkere chocomelk! Heb ook al m'n pijlen nog, niks kapotgeschoten (ook een prestatie :P )! En ook best lekker staan schieten, zeker als je bedenkt dat ik zes weken routine miste. :) Paar oerstomme missers (de tijger, argh), paar fantastische treffers - vooral de 'kill' op de eend naar beneden schietend vanaf een heuvel op 18 meter vond ik een mooie! En laatste doel, zegt onze schrijver: "Ik zie dat je nog EEN hit (= pijl ergens in het beest maar buiten het gebied rond de hartstreek dat is gemarkeerd als kill) nodig hebt, dan ben je over de 300 punten!" Nou... Bij de plok, Zennnnn... Hit! No sweat, haha. :D Zeker voor herhaling vatbaar volgend jaar. :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:56

Leuk, kreeg nog twee foto's!

Ik sta hier natuurlijk lekker ongelukkig half in de greppel (voor de niet-3D schutters: je moet met je voorste voet tegen de plok, dat is dat wit geverfde paaltje) en heel diep door m'n knieën (als ik normaal sta komt die overjurk niet eens op de grond) vanwege de boomtakken die anders in het venster zitten. :P

Afbeelding

En hier sta ik in de achtergrond, terwijl de groep achter ons staat te kijken tot ons groepje klaar is.

Afbeelding

Ik had overigens ook een heerlijke thermo-broek en drie truien onder die jurk aan hoor. :))

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:21

Gaaf om die foto's te zien.

Ik heb afgelopen jaar maar één keer met mijn ruiterboog geschoten. Mede doordat ik het soms veel te druk heb en meer dan één hobby. Maar aankomend jaar ga ik zeker meer schieten. En heb ik (hoop ik) ook mijn fluitpijl klaar.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:25

Aanstaande vrijdag mijn laatste keer schieten met vizier...een wedstrijd, maar daarna ga ik inderdaad er hard tegen aan! Als ik zo jouw foto's zie Elanor heb ik er weer helemaal zin in!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:15

Ik heb gisteren het schieten met barebow weer op gepakt, de tweede keer. Toch lastig als de leraar er niet bij is. Inmiddels raak ik het doel redelijk(wisselend zessen), het valt toch echt tegen op 18 meter. Ben ook overgestapt op een 22 ponds boog vanaf mijn 18 ponds.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:02

Netjes Azmay.

Normaal schiet ik met een ruiterboog 40 ponds. van het weekend ben ik ergens wezen schieten en daar handen ze zo'n moderne boog maar echt heel laag in ponden voor mij. Ik schoot ook meteen in de roos en dat vond ik niet leuk. Die moderne dingen geleiden de pijl mooi naar het doen en dat ben ik niet gewent.
En dit was ook binnen. Erg netjes dat wel. Maar als je gewend bent met een 40 ponder te schieten was dit moeilijk inschatten hoe hard je nu moet schieten. Dus toch nog wat geleerd.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:07

Succes met de wedstrijd Ashley! Wij hebben vanavond 'Sinterklaas-schieten' (moeten daar echt een andere naam voor bedenken...). Nog geen idee wat we voorgeschoteld gaan krijgen, het is altijd iets hilarisch. :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:47

Nou, vanavond de wedstrijd gehad... Dankzij mijn perfectionisme, faalangst en fanatiekheid(?) heb ik niet geschoten zoals ik wilde. Maarja, het was pas de eerste wedstrijd en wist ook totaal nog niet hoe zoiets verliep. Heb in totaal 116 punten geschoten. Maar voor 12 lessen vind ik het ook weer niet slecht!
Vanaf volgende week ga ik zelf aan de slag! Dan is het even lekker klaar met recurve schieten! :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:45

Ach, volgende keer beter!

Ik heb ook beroerd staan schieten bij het Sinterklaas-schieten, maar dat was omdat ik ongeconcentreerd aan het aanklooien was want het was veel te gezellig. :)) Viel niet op, ze hadden een dobbelsteen met plussen en minnen: schieten, en als er dan een plus werd gedobbeld normale puntentelling en bij een min werd de 10 een 1, de 9 een 2 enz. Zo kunnen ook de minder ervaren schutters echt meedoen voor prijs en hoeven de ervarener schutters zich niet in te houden. Of kun je zoals ik een avondje aanprutsen zonder dat het teveel opvalt. :P

Gisteren jaarclub van m'n broer op bezoek: 14 man leren boogschieten, hilarisch. Dan merk je toch wel: iedereen vindt boogschieten leuk! Lekker fanatiek maar ter voorkoming van chaos heb ik na een tijdje wel even ingegrepen. Koppen dicht: allemaal tegelijk: notch, draw, loose! Paf, paf, paf, paf in de doelplakken. Prachtig. :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:49

Mijn vereniging heeft een flatbow aangeschaft, dus ik kan hout schieten als ik wil. Nou hebben ze ook al laten vallen dat ik wel eigen materiaal aan kan schaffen als ik dat zou willen. Heeft iemand ervaring met de bogen van celticwebmerchant? De bogen lijken erg netjes maar ik geloof niet dat je kan proberen en dat geeft me een beetje de kriebels..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:19

Een mooie website Azmay, maar ik ben er verder niet mee bekend. Voor een boog zou ik eerder naar een wat meer 'gerenommeerde' naam op zoek gaan, Asgaard, Fairbow, in mijn geval Grozer, of een adres via via. Hier zou ik echt geen idee hebben wat voor een kwaliteit je koopt. :)

Afgelopen vrijdag voor het eerst een serie van vijf pijlen allemaal achter elkaar in het geel. En nog wel met m'n zelfgebouwde flatbow in combinatie met m'n zelfgemaakte pijlen. Daar wordt ik nou vrolijk van. :D

Ga ook weer eens een nieuwe set pijlen maken, gewoon omdat het leuk is. Ik wil deze keer ook crestings maken, heb al een leuk patroontje getekend. Blauwe en rode veren deze keer. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:17

Wauw netjes, ik wil alleen het liefst een boog zonder glasvezel en bij hun is die erg gunstig geprijst. Ik zal mijn instructeur nog eens aan zijn jas trekken als ik hem weer zie.:+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:26

Deze zaterdag een middagje(ok, duurde een uur of 11) geïnvesteerd in het zoeken van een boog, meteen een mee genomen :+
Woensdag neemt mijn instructeur verschillende houtpijlen mee zodat ik kan kijken wat voor pijlen ik moet hebben.
Boogje is een 35# geworden, ben enorm blij dat ik geen webwinkel heb gedaan want dan had ik 25 gekozen, en het verschil tussen 2 modellen was echt wezenlijk. Zit wel fiberglass in, maar dan schiet ik maar niet in de traditionele klasse..

Tha boog:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 5585_n.jpg

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:14

Wauw! Jaloers!
Echt een mooie boog!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:27

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:56

Wauw! Maar die zien er ook geweldig uit!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:00

Thanks!

Ga jij vandaag voor het eerst trainen met je eigen boog Azmay?

Wij hebben vanavond kerstschieten. Uit karton geknipte bomen op de doelplakken met echte kerstballen erop geprikt. :') (Het effect valt overigens tegen hoor, het is kunststof dus ze klappen niet uit elkaar.)

Awww, vond dit oude filmpje terug. Echt alles gaat overhaast - camerastress. :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:48

Ik heb woensdag met mijn boog geschoten. Had mijn 20 ponds beginners boog vast klaar gezet maar heb uiteindelijk alleen mijn boog vast gehad. De instructeur had verschillende pijlen die ik geprobeert heb en van de goede had hij nog schachten liggen dus hij gaat nieuwe voor me maken. Tot die tijd kan ik met zijn pijlen schieten.
Het gaat al niet verkeerd, al is het ineens wel apart en zwaar(35#), heb nog altijd spierpijn in mijn rug, maar kan niet wachten tot ik na mijn vakantie weer kan schieten.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:49

Ik ben op aanraden maar eens een blogje begonnen. :)
Nog wel in twijfel of ik hem niet in het Nederlands moet voortzetten, ik red me prima maar zo goed is m'n Engels is ook weer niet.
Mochten jullie nog tips hebben... http://archeress.weebly.com/

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:51

Hoi!
ik ben een beginnerscursus handboogschieten gaan doen, van 4 lessen.
Hiervan heb ik er nu 2 gehad, en aan het eind van de 4 lessen zou je je eigen materiaal moeten kopen.
Ik vind het echt heel erg leuk dus wil wel door, kunnen jullie me bepaalde winkels aanraden om een boog en pijlen te kopen? om nou een eerste boog op de gok op internet te kopen leek me niet zo'n strak plan :p