Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:11

Ik heb geen last meer van mijn spieren, maar vanavond heb ik helemaal geen tijd om hard te lopen -O-
Mas, Dat is een mooie prijs. Waar heb je die gevonden?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:14

Laatst bijgewerkt door Mars op 18-05-11 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:14

Tnx Mas!

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:36

Mambo: Vetverbranding hangt samen met je hartslag. Bij een lagere hartslag gebruik je meer vet als brandstof, bij een hoge hartslag meer koolhydraten. Kijk je puur naar de afstand, dan zal een gevorderde hardloper bij dezelfde hartslag als een beginner veel sneller de 5 km gelopen hebben. Wil je weten hoeveel calorien je ongeveer verbruikt hebt, hoor je vaak als regel de afstand x je lichaamsgewicht. Dit geld ook voor wandelen. Ik loop bijvoorbeeld 5 km. Wandelend doe ik er een uur over, hardlopen een half uur. Ik heb hetzelfde aantal calorien verbrand, alleen heb ik er met hardlopen minder lang over gedaan. Dus kijk je naar tijd dan heb je gelijk, een gevorderde loper zal in een uur tijd meer km gelopen hebben dan een beginner en dus meer calorien verbrand hebben.

Ai, ik zie al eerste pijnlijke kwetsuren in dit topic? Balen! Ik hoop dat het geen blessure wordt. Weet helaas uit ervaring hoe vervelend dat kan zijn.

Dat hartslaghorloge vind ik echt gaaf, lekker roze!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:38

Calvin, Heb jij een linkje hoe je die hartslaggebieden kunt bepalen, of heb je die al een keer gepost O:) ?

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:42

Heb ik denk ik wel! Bij mij doet de hartslagmeter het automatisch. Maar ik heb er een linkje van gezien!
Zoek hem even voor je op

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:43

@Smudges:Hoe lang ben je bezig dan?

Hartslagmeter begin ik nog niet aan, ik heb voor mezelf een aantal doelen gesteld, die wil ik eerst halen, en dan ga ik misschien daarmee beginnen :j

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:48

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:53

Dank je wel! Een roze hartslagmeter van 40 euro wil ik wel proberen :D En ook handig als ik klaar ben met Evy om de minuten te kunnen tellen!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:10

[quote="Cer"]@Smudges:Hoe lang ben je bezig dan? [/quote
Ik ben nog een echte beginner :j Ga morgen voor de vierde keer

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:12

Oooh joh maar dat gaat best hard qua vorderingen hoor!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:19

CalvinM schreef:
Mambo: Vetverbranding hangt samen met je hartslag. Bij een lagere hartslag gebruik je meer vet als brandstof, bij een hoge hartslag meer koolhydraten. Kijk je puur naar de afstand, dan zal een gevorderde hardloper bij dezelfde hartslag als een beginner veel sneller de 5 km gelopen hebben. Wil je weten hoeveel calorien je ongeveer verbruikt hebt, hoor je vaak als regel de afstand x je lichaamsgewicht. Dit geld ook voor wandelen. Ik loop bijvoorbeeld 5 km. Wandelend doe ik er een uur over, hardlopen een half uur. Ik heb hetzelfde aantal calorien verbrand, alleen heb ik er met hardlopen minder lang over gedaan. Dus kijk je naar tijd dan heb je gelijk, een gevorderde loper zal in een uur tijd meer km gelopen hebben dan een beginner en dus meer calorien verbrand hebben.

Ai, ik zie al eerste pijnlijke kwetsuren in dit topic? Balen! Ik hoop dat het geen blessure wordt. Weet helaas uit ervaring hoe vervelend dat kan zijn.

Dat hartslaghorloge vind ik echt gaaf, lekker roze!

Dan bedoelen we volgens mij hetzelfde. :)

Gaaf horloge, ik loop zelf zonder. Weet niet of ik er 1 wil. Enerzijds wel, anderzijds niet. Ik loop al die tijd al zonder!

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:22

Dan begrijpen we elkaar weer :)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:50

Hey Lopers... Mag ik mij hier ook melden?

Ik ben sinds een poosje rust nu ook weer begonnen met lopen.
Ik heb mijzelf twee doelen opgelegd. De 5 km kunnen lopen in 25 minuten en de 10 km kunnen lopen in XX minuten... Het gaat tot nu toe erg goed. Ik heb gisteren de 6 km in 39.(en nog wat) gelopen. En van het weekend de 5 km in 32.11.

Heb een hartslagmeter en GPS horloge van Polar. Ben er erg blij mee. Hoewel ik de hardslagmeter nog nooit gebruikt heb. Het horloge en de GPS zijn erg handig omdat je hiermee de tijd, afstand en het gemiddelde ed bij kunt houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:55

Ik wil binnenkort ook beginnen met hardlopen. Het liefst nu al, maar door onbekende vermoeidheid (word onderzocht in het UMCG) wil het nog niet echt lukken.

Toch wil ik vanavond al een klein rondje proberen. Samen met mijn hond. Hij moet ook conditie opbouwen na een ongeluk van vorig jaar, waardoor hij in zijn rechterachterpoot volledig verlamd was.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:57

Vandaag weer lekker gelopen, ik heb mijn ronde bijna dubbel zo snel gelopen, daar doe je het toch allemaal voor hihi, dat trotse gevoel! :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:18

Oh Mas, die vind ik echt weer verschrikkelijk haha! Dan vind ik die lichtblauwe van Sigma nog leuker, maar ik heb het niet zo op sigma.. Kan alleen niet vertellen waarom niet :?.. Ik denk dat ik einde van de maand gewoon die witte ga bestellen, vind 'm errug leuk en er zitten genoeg functies op (ik wil graag handmatig en/of automatische zones en een stopwatchfunctie erop). Einde van de maand krijg ik toch mijn vakantiegeld *\o/* .

Ik ben gister met werken door mijn enkel gegaan toen ik mijn auto uitstapte, dus heb gister niet meer gelopen. Gaat vandaag weer goed, dus ga met een vriendin les 3 van Evy meelopen. Goed voor haar, goed voor mijn lichaamsbeweging maar toch lekker rustig aan.

Jeetje love_western, succes ermee! Hoe is dat zo gekomen met je hond? Aangereden? Is de verlamming 100% genezen?

Goed hoor This_is_me!!

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:38

Mag ik hier ook meekletsen?
Ben een tijdje geleden begonnen, en ben nu aan het trainen voor 30 minuten.
Ik loop ook altijd met de hond, vindt ie echt heel leuk en ik vind het ook leuker haha.

Morgen ga ik weer een rondje doen!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:00

Hey Arlettee, ik vind het ook fijn om met de hond te lopen. Gezelliger en is hij ook meteen uit. En hij is ook een beetje vadsig dus het is ook goed voor hem. Wat voor hond heb je? Ik heb een kooiker.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:04

Welkom l_W & Arlettee :D
Ik ga nu een rondje hardlopen. Morgen kan ik mijn kleding ophalen bij het postkantoor!!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:11

Ik heb de hond ook altijd bij, stuk gezelliger :D

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:14

Succes Mootje!

Smudges: Leuk hondje een Kooiker :j . Ik heb een appenzeller x duitse herder, ze is niet te dik maar barst wel van de energie.
Met hond is idd veel gezelliger :D

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:19

@ mootje, wat leuk dat je kleren er zijn. Ga je er dan meteen mee lopen? Als ik iets nieuws heb wil ik het altijd meteen gebruiken.
@ arlettee appenzeller is dat een jachthondje? Zoiets als een pointer toch?

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:20

@ sunshine wat voor hond heb jij? En lopen ze bij jullie los of aan de riem met lopen?

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:23

Zo ik heb ook weer een stukkie gerend, ergens een wandelpad in de natuur op gegaan, was heerlijk om te rennen :D

Lijkt me inderdaad heel leuk om de hond mee te nemen, maar die is te oud, die houd me alleen maar tegen :P Ze is na 1 minuut al moe :P