Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:07

Grappig van die zeepbel. Mijn haptonomische rijinstructrice stelde mij hetzelfde voor maar dan met paard. Met wedstrijden zijn zowel paardje als ik nogal onder de indruk van alles. En ik moest me met rijden ook voorstellen dat ik samen met mijn paardje in een zeepbel zit en ons samen zo afsluit van de invloeden van buitenaf. En het werkt! Ook als ik nu een buitenritje maak doe ik dat, als ik merk dat hij wat zenuwachtig is en het is mooi te merken dat dat werkt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:24

Ooh ja, met een burn out en CVS erbij is dat wel even een stuk lastiger ja! Als ik een eigenlijk te drukke dag heb gepland heb ik daar al last van.
Ik ben een echt natuurmens, en zou in jouw geval me denk ik een paar weken met de hond terugtrekken in de natuur :+
Misschien dat je toch nog teveel doet (ook al lijkt het voor jou al dat je heel weinig doet)? Of teveel bij mensen bent?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:49

Sassol schreef:
Ooh ja, met een burn out en CVS erbij is dat wel even een stuk lastiger ja! Als ik een eigenlijk te drukke dag heb gepland heb ik daar al last van.
Ik ben een echt natuurmens, en zou in jouw geval me denk ik een paar weken met de hond terugtrekken in de natuur :+
Misschien dat je toch nog teveel doet (ook al lijkt het voor jou al dat je heel weinig doet)? Of teveel bij mensen bent?

Klopt, natuur is een wondermiddel! Zou het liefst dag en nacht in de natuur vertoeven.... Ben ook op zoek naar een huisje in het bos of ergens bij een natuurgebied. Maar ja, onbetaalbaar he ;) Heb wel een hele lange periode in het bos gewandeld iedere dag. Nadeel: ik wandelde te lang en raakte dus weer uitgeput :+ Tegenwoordig wandel ik nauwelijks meer, maar ga ik juist meer bij mensen op visite. Kost ook energie dus. De combinatie HSP, burn out en CVS is gewoon lastig.... Wat normale mensen doen, waar normale grenzen liggen, is voor mij niet normaal (te veel).

Dus ja, doe inderdaad te veel en ben te veel bij mensen. Maar natuur is heerlijk :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:26

Misschien met mensen in de natuur afspreken? Vind het altijd heel gezellig om samen met iemand en de hondjes te wandelen :)

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:29

Ik herken het ook, heerlijk de natuur...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:14

Gummie: ik heb zelf heel veel gehad aan een cursus reiki, en dan mn reiki 2 waarin je ook leert jezelf af te sluiten voor de energie van anderen. Dat heeft mij echt enorm geholpen. Maar er zijn meer manieren om je aura af te sluiten of te reinigen die je zelf dmv een visualisatie kan doen. Klinkt zweverig maar ik vind het goed helpen.

Dat van die natuur is heel herkenbaar ik kan me echt opladen in het bos en heb echt regelmatig een shotje groen nodig. Ook fijn is dat ik doordeweeks overdag vaak wel tijd heb om er even uit te gaan en dan is het heerlijk rustig in het bos.

Wbt wel/geen man of kinderen, hoewel het me veel energie kan kosten geniet ik juist heel erg van mijn gezinnetje en zou ik ze voor geen goud willen missen. Die heftige emoties die er soms bij komen kijken geven het leven ook juist een extra dimensie. En omdat mijn dochtertje extravert is en vaak heel vrolijk kan ik me daar ook enorm aan optrekken als ik even zonder energie zit.

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:33

SusanH: Zo'n cursus Reiki, is dat iets wat iedereen kan leren? Heb al vaker gedacht om zo'n cursus te gaan volgen oid maar omdat het zoiets "zweverigs" is ben ik altijd bang geweest dat ik bv geen reiki zou kunnen doen omdat het als het ware toch iets is wat je moet voelen. Daarom was ik bang dat het dan weggegooid geld zou zijn.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:01

Ja, ik ben ook HSP. Ik heb er zoveel moeite mee en problemen mee gehad. Mijn ervaring is dat je niet wordt begrepen door luidruchtigere, aanwezigere mensen. Ik ben vrij stil en introvert. Als ik iemand in mijn omgeving niet 100% vertrouw klap ik al snel dicht. Op school wordt ik ook vaak gezien als iemand die niet helemaal 100% spoort. Bijvoorbeeld afgelopen jaar: in de 4e klas had ik een man van in de 60 voor natuurkunde. Hij is echt enorm extravert, en hij heeft zijn woede en frustraties niet goed onder controlle. Hij heeft soms dus wat vreemde uitbarstingen. Zo ook tegen mij. Ik was zo overdonderd dat ik helemaal niet reageerde. Dat ergerde hem weer en zo is alles eigenlijk begonnen. Hij kwam steeds vaker bij mij terug, en probeerde mij voor gek te zetten in de klas. Inmiddels wisten mijn ouders dat ook al, en ze hebben ook met een coordinator en afdelingsleider gesproken toen het echt uit de hand liep. Ik wist inmiddels al wel dat het hem irriteerde dat hij niet aan mij kon zien wat ik dacht of voelde, omdat ik me totaal niet meer uitte in zijn buurt. Ook vermeed ik oogcontact, omdat ik dat als bedreigend en uitdagend ervaarde, maar hij vond het juist vreselijk irritant en uitdagend dat ik hem niét aankeek. Ik had voor mijn coordinator ook een blaadje uitgeprint over HSP, waarom ik reageerde zoals ik reageerde en hij heeft (stomstomstom...) dat blaadje gekopieërd en aan die docent gegeven. Hij wist toen waarop hij mij te pakken kon nemen, wat ik voelde en dacht. Telkens weer deed hij onverwachts dingen in mijn richting. Uiteindelijk wilde ik zijn lessen niet meer in, en weer volgden gesprekken. Uiteindelijk hoefde ik zijn lessen ook niet meer in, maar hij bleef me opzoeken, zogenaamd telkens met een 'reden', terwijl hij niks meer met me te maken had.

Hierdoor ben ik pas echt aan inzien wat voor onbegrip er bestaat voor mensen die stil, introvert en HSP zijn. Hoe meer ik wordt gepushed, aangevallen enzovoort, hoe meer ik dichtklap, terwijl andere mensen misschien een grote mond terug zouden geven.

Dit is nog maar 1 situatie die mij erg aangreep. Het begon namelijk al veel eerder. Toen ik 10 was overleed een vriendinnetje van 6. Ik kende haar niet echt goed, maar ik heb er jaren lang mee gezeten, 's nachts gehuild... Pas 2 jaar later kwam het op school een keer naar buiten toen ik bij een mentorles aan het denken werd gezet. Niemand kon begrijpen wat ik voelde, op dat moment ik zelf ook niet. Nu wel.

Ook ben ik snel moe als ik in een situatie terechtkom waarin ik gespannen ben, of veel nieuwe dingen zie, bijvoorbeeld een dagje naar een stad, of een museum of excursie.

Eerst had ik zoiets van: oké, ik ben HSP. Voor kennisgeving aangenomen. Maar nu merk ik pas wat een last het allemaal oplevert. De voordelen (mensen sneller doorgronden, emoties voelen) wegen niet op tegen de nadelen, het onbegrip. Wat er afgelopen jaar is gebeurd heeft me ontzettend diep geraakt. Ik zal nóóit uitvallen tegen iemand, ik ben altijd rustig, ik schreeuw nóóit, ik probeer me altijd in te leven in een ander. Maar ik kan er niet bij wat die docent natuurkunde vorig jaar heeft gedaan. Ik kan er niks mee, dat kon ik ook vorig jaar niet. Het zit in me. Waarom kunnen anderen dat niet accepteren, het is toch geen ziekte?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:45

Omdat het voor ons logisch is dat we rekening houden met de gevoelens van anders. Maar 80% van de mensen ervaart de dingen niet zo als wij. Dat betekend dus dat als wij iets heel lomp en vervelend vinden, dat bij hun bijna geen impact hoeft te hebben.

Probeer jezelf niet af te vragen waarom mensen het niet begrijpen en accepteren. Maar probeer jezelf af te vragen waarom het voor jou belangrijk is dat mensen het accepteren.

Even iets heel anders en een tikkeltje spam. Ik ben me boekenkasten aan het uitruimen en ik vond 2 boeken over hoog sensiviteit. Omdat ik niet eens wist dat ik ze had kan ik ze ook niet erg gemist hebben. Dus misschien is er hier iemand die er interesse in heeft:
Hoog sensitieve personen - Elaine N. Aron
Hoog sensitiviteit als kracht - Carolina Bont

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:52

Hooo ik meld me :)
Interessant! Even door de 17 pagina's worstelen nu

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 06:50

Dani_spit: iedereen kan reiki leren, het is ook niet zweverig en je hoeft niet heel spiritueel te zijn. Het is gewoon ergens je handen opleggen en verder niks doen, en bij reiki 2 komt daar nog het gebruik van symbolen bij. Als je de cursus volgt bij een master die is aangesloten bij de reiki alliance betaal je fiks geld, je kan ook even verder zoeken naar een andere master die bijvoorbeeld bij Cirkel is aangesloten dat staat vaak op de eigen website vermeldt.

demo_love: wat een nare ervaring. Ik kan me voorstellen dat dit je vertrouwen in andere mensen enorm gekwetst heeft. Ik heb op de lagere en middelbare school ook veel dingen mee gemaakt die me gekwetst hebben, die kan ik nu veel beter plaatsen maar toen ik jouw leeftijd had was ik vaak heel erg in mezelf gekeerd, haast depressief. Maar echt, als je ouder wordt en jezelf beter gaat leren kennen kun je de voordelen veel beter inzien en gebruiken en leer je ook hoe je steeds beter kan leven met de nadelen door daar rekening mee te houden.

Ik heb 1 groot nadeel wat nu bijvoorbeeld juist soms een enorm voordeel is, en dat is dat ik dichtklap als iemand heel boos is. Ik werk in de gehandicaptenzorg en heb soms te maken met boze bewoners of familieleden. Doordat ik niet weet wat ik dan moet zeggen blijf ik juist in eerste instantie heel rustig waardoor de ander ook sneller kalmeert. Door dat stukje rust weet ik ook weer sneller wat ik kan doen om de situatie op te lossen. En ik benoem het tegenwoordig ook, zeg dan letterlijk dat ik even niet weet hoe ik moet reageren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:41

Wat betreft man en kinderen: mijn man is de eerste persoon bij wie ik me echt compleet op mijn gemak voelde en bij wie ik ook in bed kon slapen. Zelfs vroeger bij mijn ouders in bed sliep ik niet, en met mijn vroegere vriendjes ook niet. Mijn man is op de een of andere manier gewoon een rustpunt voor me. Hij is ook niet sterk emotioneel, dus neem ik dat ook niet van hem over.
Maar ik merk wel meteen als hem iets dwars zit haha, en daar gaan we dan ook het gesprek over aan. Want anders vreet het zowel hem als mij op.
En ik ben regelmatig ook gewoon alleen: mijn man reist regelmatig voor zijn werk en dat vind ik best fijn. Ik ben ook immers graag helemaal alleen.
Kinderen zie ik niet zitten. Gelukkig heb ik die wens ook niet, mijn man ook niet, dus die komen er niet.

Ik klap trouwens ook snel dicht als mensen boos reageren....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:02

Veulen84 Ik wil graag Hoogsensitiviteit als kracht hebben! (Stond nog op m'n lijstje)

Ik ben ook een dichtklapper. Ik probeer dingen altijd zo te brengen dat je er verder mee komt. Als iemand dan toch boos reageert klap ik dicht, kan dan trouwens ook niet meer goed nadenken dus doorpraten heeft dan toch geen zin.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:14

Wendy dat herken ik wel, bij mijn man voelde ik me ook gelijk op mijn gemak terwijl ik normaal gesproken heel lang moet wennen voor ik me bij iemand op mijn gemak voel en me durf te uiten.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:25

Veulen 84 ik zou graag die 1e van je overnemen als het kan!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:38

Dames stuur even een pb'tje over wat je er aan wil uitgeven (om geen overlast te doen verder in het topic)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:40

Meldt zich ook aan! Ik herken me in HSP, maar ook in bepaalde elementen van bv Asperger, hoogbegaafdheid en volgens een psychiater ben ik een ADDer.

Zal vanmiddag wel even rustig het hele topic doornemen (moet zo paarden pesten) maar wat ik zo snel heb opgepikt komt al aardig akelig bekend voor. Ben een überemotutje, kan heel slecht tegen overprikkeling (lachen joh, zijn ze hier bezig met nieuwe bestrating, de hele dag aan en af rijdend materieel, kan niet wachten tot ze met de trilplaten komen :roll: ), ik klap héél snel dicht en zeker als mensen boos reageren, voel dingen, mensen en dieren soms iets te goed aan waar ik dan soms doodmoe van word (maar idd leuke, mooie momenten beleef ik bijna net zo intensief mee als diegene zelf) en nou ja, zo'n beetje alles wat op de lijstjes staat is bekend.

Ben bekend geraakt met HSP dankzij een boekje, keek er toevallig in en wat ik las was zo angstaanjagend bekend dat ik het maar gekocht heb. Grappig genoeg was mijn moeder die dag bij mijn tante op visite, die had ook een boekje gekocht. Mams had daarin zitten lezen en heeft de titel opgeschreven zodat ik dat boekje ook kon kopen omdat ze mijn gedrag daarin zo goed herkende. Was hetzelfde boekje. :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:23

Mijn man heeft gelukkig ook veel begrip. Op zijn werk werd een keer een cursus gegeven voor HSP mensen, hij was contactpersoon met de cursusleidster vanwege de locatie en heeft veel gevraagd en gehoord over wat het precies inhoudt.
Sterker nog, als ik teveel plan in het weekend is hij juist degene die me adviseert om wat minder te doen en mijn rust te nemen. :)
Wat ook al standaard is, is als we ergens geweest zijn en ik zeg: ik heb het gevoel dat... hij het gelijk als waarheid aanneemt. Dit gaat dan over de gemoedstoestand van de mensen, en als ik nog zeg: nou ja, ik weet het niet zeker, hij standaard antwoordt: tuurlijk wel, jij bent HSP dus jij weet dat gewoon... ;)

Hij wist het ooit heel mooi te omschrijven door te zeggen: mijn leven is een vrij vlakke lijn, maar voor jou gaat alles in pieken en dalen. En daar heeft hij ook gelijk in.
Soms baal ik er wel van, hij kan alles heel makkelijk naast zich neerleggen, is ontzettend nuchter en piekert nergens over terwijl ik over de kleinste dingen nachten wakker lig.
Aan de andere kant kan ik superblij worden van even simpele dingen, waarop hij zegt: oh ja, wel aardig. :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:37

pinto_1 schreef:
Hij wist het ooit heel mooi te omschrijven door te zeggen: mijn leven is een vrij vlakke lijn, maar voor jou gaat alles in pieken en dalen. En daar heeft hij ook gelijk in.
Soms baal ik er wel van, hij kan alles heel makkelijk naast zich neerleggen, is ontzettend nuchter en piekert nergens over terwijl ik over de kleinste dingen nachten wakker lig.
Aan de andere kant kan ik superblij worden van even simpele dingen, waarop hij zegt: oh ja, wel aardig. :D

Dat herken ik ook heel erg. Vooral ook het wakker liggen van kleine dingen, dan kan ik mezelf soms wel voor m'n kop slaan van maak je daar niet zo druk om. Maar de andere kant vind ik dan ook wel weer heel mooi, ik kan me ontzettend gelukkig voelen om iets heel klein en dan word ik daar helemaal blij van.

Het lijkt me wel heel fijn dat je man/partner je zo begrijpt en ondersteunt. :j

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:51

Zijn er bij onder jullie die op gesprek gaan bij een psycholoog, of onder een of andere therapie?
Ik zit hier namelijk sterk aan te denken, heb ook iemand gevonden in de buurt die psycholoog, therapeut is,
en zelf bekend is met HSP.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:18

Ik loop bij een psycholoog ja :)

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:00

Ik ook, kom bij een haptonoom die ook bekend is met HSP.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:00

Shaar schreef:
Ik ook, kom bij een haptonoom die ook bekend is met HSP.

heb je met aanrakingen dan ook niet juist veel moeite?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:08

Heb even vluchtig het topic doorgelezen.

Mijn zoon van net 11 is hoog sensitief en heeft een lichte vorm van asperger.

Hij is heel sociaal maar o zo gevoelig als er een vriendje een keer boos doet is hij een week van slag.

Ook kan hij heel vrolijk zijn maar ook zo weer depri.

Hij kan goed leren maar is snel overprikkeld.

Blijf dit topic even volgen wie weet haal ik er nog tips uit.

:wave:

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 11:18

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt