ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:29

Oooh op die manier :) Ene tekst lukt mij beter om hoofd- en bijzaken te scheiden dan andere tekst. Ik weet niet precies hoe jouw teksten opgebouwd zijn, maar in veel teksten worden steeds dezelfde vragen beantwoord over een deelonderwerp. Zie dat je rechten doet. Misschien kun je voor jezelf (evt. met hulp van een ander) uitzoeken welke vragen steeds beantwoord worden in een tekst en die voor elke komende tekst aan jezelf stellen? Bvb "wanneer gebruik ik dit?", "voor wie is dit wetsartikel relevant?", "wat zijn de uitzonderingen op dit wetsartikel?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:32

Ja dat kan ik wel proberen idd, goede tip! Dan houd ik zegmaar dus zelf meer mn hoofd erbij..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:12

Klopt, je 'denkt' jezelf als het ware door de tekst heen. Bij mij (neuropsychologie) worden bvb heel veel verschillende soorten dementie besproken, dodelijk saai af en toe. Maar in vrijwel elk deelonderwerp worden de vragen "in welk hersendeel zit het letsel?", "welke klachten geeft dit?", "wat is de prognose?" en "hoe wordt het behandeld?" terug :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:23

kimmysan schreef:
Ik ben vandaag begonnen ermee, en ik heb natuurlijk wat dingetjes op internet er over opgezocht al. Daarbij is bij mij wat onduidelijkheid ontstaan over de doseringen. Ik ben 1.77 en weeg 71 kilo, zijn hier mensen met hetzelfde postuur toevallig en kunnen die mij wat over hun dosering vertellen.

De MAXIMALE dagdosering Ritalin is 1mg/kg met een maximum van 60mg per dag. Jij mag dus maximaal 60mg verdeelt over de hele dag slikken. Dat betekent niet dat je ook zoveel nodig hebt. Normaal is om te starten met 5 of 10mg per keer (verschilt een beetje per arts hoe voorzichtig ze zijn) om de vier uur. Soms begint met ook met 1x op de eerste dag, 2x op de tweede dag en pas vanaf dag 3 meerdere keren. De tussentijd van 4 uur is een start, aan de hand van wanneer jij ervaart dat je medicatie uitwerkt en een eventuele rebound merkt ga je (i.o.m. de arts) de voor jou ideale tussentijd en dosering uitzoeken. Dit kan bijvoorbeeld 3-4 keer daags 10mg om de 4 uur zijn, maar ik slik bijvoorbeeld 15mg per keer en dat om de 3 of 3,5 uur (ben weer wat zoekende) dit mag ik maximaal 4 keer per dag doen. Ik mag ook 20mg per keer nemen (maar dat is teveel voor mij nu) maar dan zou ik dat maximaal 3x op een dag mogen nemen om de 60mg niet te overschrijden.

Hopelijk is het je een beetje duidelijk zo, starten normaal dus met 5/10mg om de 4 uur en daarvanuit verder uit gaan zoeken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:34

Heino schreef:
Klopt, je 'denkt' jezelf als het ware door de tekst heen. Bij mij (neuropsychologie) worden bvb heel veel verschillende soorten dementie besproken, dodelijk saai af en toe. Maar in vrijwel elk deelonderwerp worden de vragen "in welk hersendeel zit het letsel?", "welke klachten geeft dit?", "wat is de prognose?" en "hoe wordt het behandeld?" terug :)

Das wel heel handig dan idd ja :j

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:23

Alwiene schreef:
kimmysan schreef:
Ik ben vandaag begonnen ermee, en ik heb natuurlijk wat dingetjes op internet er over opgezocht al. Daarbij is bij mij wat onduidelijkheid ontstaan over de doseringen. Ik ben 1.77 en weeg 71 kilo, zijn hier mensen met hetzelfde postuur toevallig en kunnen die mij wat over hun dosering vertellen.

De MAXIMALE dagdosering Ritalin is 1mg/kg met een maximum van 60mg per dag. Jij mag dus maximaal 60mg verdeelt over de hele dag slikken. Dat betekent niet dat je ook zoveel nodig hebt. Normaal is om te starten met 5 of 10mg per keer (verschilt een beetje per arts hoe voorzichtig ze zijn) om de vier uur. Soms begint met ook met 1x op de eerste dag, 2x op de tweede dag en pas vanaf dag 3 meerdere keren. De tussentijd van 4 uur is een start, aan de hand van wanneer jij ervaart dat je medicatie uitwerkt en een eventuele rebound merkt ga je (i.o.m. de arts) de voor jou ideale tussentijd en dosering uitzoeken. Dit kan bijvoorbeeld 3-4 keer daags 10mg om de 4 uur zijn, maar ik slik bijvoorbeeld 15mg per keer en dat om de 3 of 3,5 uur (ben weer wat zoekende) dit mag ik maximaal 4 keer per dag doen. Ik mag ook 20mg per keer nemen (maar dat is teveel voor mij nu) maar dan zou ik dat maximaal 3x op een dag mogen nemen om de 60mg niet te overschrijden.

Hopelijk is het je een beetje duidelijk zo, starten normaal dus met 5/10mg om de 4 uur en daarvanuit verder uit gaan zoeken :)

Oke bedankt voor de informatie betreft de dosering. Ik moet het inderdaad nu opbouwen.
Eerst 1 week 5 mg en dan 3 keer op een dag. Dan week 2: 10 mg en dan 3 keer op een dag. En dan gaan we bespreken wat voor effect ik heb gemerkt.

Heino schreef:
Kimmysan, waar ben je mee begonnen? Van Concerta weet ik dat 1 mg per kilo lichaamsgewicht een gemiddelde dosering is :) Sowieso bouw je als het goed is eerst op, dus heb je een lagere dosering dan waarschijnlijk het best bij jou past :)

Ik ben begonnen met Ritalin

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:05

Ik kom er ook nog even bij trouwens, topic is actief!

Ik slik ook Ritalin, alleen heb ik het syndroom van Asperger. :Y)
Momenteel slik ik 15 mg per keer, maar ik zat de laatste tijd op 20.
Nu voel ik me stukken beter en doet de 15 het weer goed.
Beter ook, voordat de psych moeilijk gaat doen.

Die 15 vond ze al een olifantendosering geloof ik, hé Alwiene? :D

Ik ben begonnen met 5 mg voorgeschreven, maar heb eigenhandig opgebouwd naar 15.
Niet rustig aan overigens, wilde het gewoon weten. :o
Toen het werkte was ik ook wel knetterstoned.

Soms zou ik wel concerta willen, maar dit is wel makkelijker met eten.
Je kan het nog eens uit laten werken, en ik heb geen moeite met het op tijd slikken van medicijnen.
Laatst eens geteld, zat ik op 7 keer per dag. Nu is dat volgens mij wel meer gezien ik e.e.a. bij slik.
Wat vitamines en homeopathie voor mijn rug die niet mee wil werken.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:04

Mag ik vragen of de mensen hier met add/adhd extreme vermoeidheid herkennen
Zoja ging dat beter met medicatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:15

Ik ben regelmatig extreem moe ja :j Maar weet niet of dat met ADHD te maken heeft. Merk het wel nu ik studeer dat ik het veel erger en vaker heb. Misschien toch teveel moeten inspannen om dezelfde resultaten als een 'normaal mens' te bereiken wat je moe maakt?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:41

Ik ben altijd moe! Sta moe op en ga moeier naar bed. Ik heb het vooral als ik me ergens vol op in heb gedoken dat ik daarna erg moe in mijn hoofd ben. Maar weet ook niet of het iets met ADHD te maken heeft eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:45

Heb ik dus ook mirka.. Ik heb het ook vooral als ik naar college ben geweest, en op het VWO na een tentamen, dat ik gewoon zó moe in m'n hoofd ben, een beetje draaierig, beetje van de wereld ofzo, beetje zweverig gevoel, heel gek.. En dan kan ik ook echt even alleen een beetje lummelen op zo'n moment... En dan zeggen mensen dat ADHD-ers altijd teveel energie hebben.....

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:58

Ik wordt niet zweverig ofzo, maar als ik echt heel erg moe ben ga ik shaken. Ten minste mijn handen shaken dan van de moeheid.. En dan lijkt het of heel mijn lichaam leegstroomt ofzo. Weet niet hoe ik het moet uitleggen eigenlijk.. Maar mijn hoofd voelt het meest moe op de een of andere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:19

Ja dat ken ik :j Ik word dan ook trillerig in m'n handen en laat dan dingen uit m'n handen vallen, krijg dingen niet open etc.. En heb het idee dat ik zó moe ben dat ik niet kan opstaan enzo..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:33

Juul schreef:
Ja dat ken ik :j Ik word dan ook trillerig in m'n handen en laat dan dingen uit m'n handen vallen, krijg dingen niet open etc.. En heb het idee dat ik zó moe ben dat ik niet kan opstaan enzo..

Heel herkenbaar ja! Zou het er dan toch mee te maken kunnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:34

Geen idee, zou best kunnen.. Mijn moeder heeft het ook regelmatig, en die is nooit op ADHD getest omdat ze dat in haar tijd niet deden, maar die heeft het zeer waarschijnlijk ook :j Zelfde met m'n opa..

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:50

Bedankt voor de reacties, ik ben benieuwd of er nog meer zijn die het herkennen.
Wat jullie omschrijven klinkt in ieder geval heel bekend. Van het zweverige gevoel tot shaken aan toe. Ik had het voornamelijk na colleges maar ook na feestjes etc, wist gewoon niet meer hoe ik thuis moest komt van moeheid. Als ik dan thuis was wilde ik ook echt me rust gelaten worden, even bijtanken en na een uurtje of wat ging het wel weer.

Ik weet nog niet zeker of ik add heb trouwens. Heb op lichamelijk gebied lopen tobben de laatste jaren maar herken ook erg veel in de symptomen van add. Een gezinslid is hier nu voor in behandeling en dat heeft me wel aan het denken gezet of dit bij mij ook het geval is.

Zit het bij jullie ook in de familie?
En wat merkten jullie voor verschil nadat jullie met de medicatie waren gestart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:06

miss_nadine schreef:
Mag ik vragen of de mensen hier met add/adhd extreme vermoeidheid herkennen
Zoja ging dat beter met medicatie?

ja, oververmoeidheid is een beetje mijn nr.1 issue eigenlijk....

Medicijnen helpen er wel tegen, aangezien het eigenlijk een stimulerende werking heeft enzo. Het wordt ook voorgeschreven aan mensen die regelmatig in slaap vallen (narcolepsie) dus zelfs als je geen ADHD hebt zou het helpen tegen oververmoeidheid.
Ik was in ieder geval in een klap van mijn oververmoeidheid af, had geen problemen meer met opstaan etc.

Alleen had soms wel dat ik soms zo overgeconcentreerd was, dat als ik uit mijn concentratie was ik echt helemaal van de wereld was. Beetje wat juul omschrijft, maar dan 10x erger (bij mij dan) dan zonder medicijnen. Kwam mss ook omdat ik op een gegeven moment amper meer at door dat spul :+

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:27

oververmoeid, hier nog 1!
voor mijn diagnose ( en misschien nu nog) werdt ik altijd bestempeld als een lui iemand.
terwijl is echt moe was!
ik was uitschot en niemand, zelf mijn ouders begrepen mij niet.
op een gegeven moment was het zo erg dat ik uit huis geplaast ben.
Ben zo blij dat ik weet wat ik heb en weer opnieuw kan beginnen.

En niet te vergeten de andere 100 dingen waar je last van heb met ADHD ;(

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:18

Ik durf me hier ook eindelijk te melden. Moest vandaag naar de huisarts omdat ik blaasonsteking heb, en toen heb ik meteen gevraagd of ik een ADD test kan doen. Bellen durfde ik nooit en nu ik er toch was kon ik het meteen vragen.

Maandag moet ik weer naar de huisarts. Hij gaat me een paar vragen stellen en me een aantal dingen uitleggen en dan krijg ik waarschijnlijk een verwijzing voor de psychiater. Aan de ene kant hoop ik dat ik het heb, want dat zou een hoop verklaren, aan de andere kant vind ik het ook wel eng.

Niemand begrijpt mij en niemand heeft begrip voor de manier waarop ik met dingen omga, dus ik hoop dat dat in de toekomst gaat veranderen!

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:41

succes Spytgnieskje!

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:49

Thanks! :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:58

Spytgnieskje schreef:
Aan de ene kant hoop ik dat ik het heb, want dat zou een hoop verklaren, aan de andere kant vind ik het ook wel eng.

Dit had ik ook. Het hebben van 'iets' daar zag ik enorm tegenop. En dat het dan vast lag dat ik dat had. Alleen heb het nu veel meer geleerd te accepteren en mezelf te begrijpen. :j Ben wel heel lang sceptisch geweest over mijn diagnose, het was bij mij niet erg genoeg imo.

Het is ook bij iedereen anders. Heb op fora weleens dingen gelezen waarvan ik dacht, sjonge, nou zo erg is het bij mij niet hoor, ik heb het vast niet. Alleen in hoeverre je er door belemmerd wordt verschilt ook heel erg per persoon, je omgeving, hoe je leven gelopen is etc.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:07

meld me hier ook maar even weer. Ik heb ook ADD en is bij psychiater geconludeert. Ik heb ooit concerta geprobeerd maar had in die twee dagen enorme hoofdpijn echt niet te doen. Daarmee ben ik er toen ook direct met gestopt. Nu ben ik terug met een studie begonnen en het is vreselijk moeilijk om iets te onthouden me te concentreren...!!! Is er iets lichters dan concerta dat niet zo'n bijwerkingen geeft?

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:13

Ik zit er zelf niet echt mee, roep m'n hele leven al dat ik 'anders' ben. ik merk dat andere mensen lastig met mij om kunnen gaan en dat vind ik wél vervelend. Ik zou het echt raar vinden als ik straks (misschien) een label heb. Denk niet dat ik me bijv. aan iemand voorstel van, hoi! ik ben .. en ik heb ADD. Wil niet dat mensen anders over mij gaan denken of dat ze denken dat ik zielig ben oid. Opzich zou het wel fijn zijn als ik het aan mensen vertel en dat ze dan rekening met me kunnen houden.

Beetje verwarrend misschien maar kan mezelf slecht verwoorden :+

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:27

Spytgnieskje , dat anders zijn herken ik ook heel erg!
soms fijn soms zwaar kl@te.

Ik snap precies wat je bedoeld, je wilt er niet mee te koop lopen maar je wilt ook niet dat iedereen over je heen walst. heel frustreerend!