Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kimmysan schreef:Ik ben vandaag begonnen ermee, en ik heb natuurlijk wat dingetjes op internet er over opgezocht al. Daarbij is bij mij wat onduidelijkheid ontstaan over de doseringen. Ik ben 1.77 en weeg 71 kilo, zijn hier mensen met hetzelfde postuur toevallig en kunnen die mij wat over hun dosering vertellen.
Heino schreef:Klopt, je 'denkt' jezelf als het ware door de tekst heen. Bij mij (neuropsychologie) worden bvb heel veel verschillende soorten dementie besproken, dodelijk saai af en toe. Maar in vrijwel elk deelonderwerp worden de vragen "in welk hersendeel zit het letsel?", "welke klachten geeft dit?", "wat is de prognose?" en "hoe wordt het behandeld?" terug
Alwiene schreef:kimmysan schreef:Ik ben vandaag begonnen ermee, en ik heb natuurlijk wat dingetjes op internet er over opgezocht al. Daarbij is bij mij wat onduidelijkheid ontstaan over de doseringen. Ik ben 1.77 en weeg 71 kilo, zijn hier mensen met hetzelfde postuur toevallig en kunnen die mij wat over hun dosering vertellen.
De MAXIMALE dagdosering Ritalin is 1mg/kg met een maximum van 60mg per dag. Jij mag dus maximaal 60mg verdeelt over de hele dag slikken. Dat betekent niet dat je ook zoveel nodig hebt. Normaal is om te starten met 5 of 10mg per keer (verschilt een beetje per arts hoe voorzichtig ze zijn) om de vier uur. Soms begint met ook met 1x op de eerste dag, 2x op de tweede dag en pas vanaf dag 3 meerdere keren. De tussentijd van 4 uur is een start, aan de hand van wanneer jij ervaart dat je medicatie uitwerkt en een eventuele rebound merkt ga je (i.o.m. de arts) de voor jou ideale tussentijd en dosering uitzoeken. Dit kan bijvoorbeeld 3-4 keer daags 10mg om de 4 uur zijn, maar ik slik bijvoorbeeld 15mg per keer en dat om de 3 of 3,5 uur (ben weer wat zoekende) dit mag ik maximaal 4 keer per dag doen. Ik mag ook 20mg per keer nemen (maar dat is teveel voor mij nu) maar dan zou ik dat maximaal 3x op een dag mogen nemen om de 60mg niet te overschrijden.
Hopelijk is het je een beetje duidelijk zo, starten normaal dus met 5/10mg om de 4 uur en daarvanuit verder uit gaan zoeken
Heino schreef:Kimmysan, waar ben je mee begonnen? Van Concerta weet ik dat 1 mg per kilo lichaamsgewicht een gemiddelde dosering isSowieso bouw je als het goed is eerst op, dus heb je een lagere dosering dan waarschijnlijk het best bij jou past
miss_nadine schreef:Mag ik vragen of de mensen hier met add/adhd extreme vermoeidheid herkennen
Zoja ging dat beter met medicatie?
Spytgnieskje schreef:Aan de ene kant hoop ik dat ik het heb, want dat zou een hoop verklaren, aan de andere kant vind ik het ook wel eng.