Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:01

Iris_safarii schreef:
@ Pascal,

Je hebt in zekere zin ook wel gelijk hoor! Maar sommige mensen die zelfmoord plegen hebben geen leuke kinderen/vriend of ouders en hebben het gevoel dat ze altijd alleen zullen zijn in hun leven.

En dan is het idd veel moeilijker om uit een depressie te komen, ik had mijn zoontje, vriend, vrienden en familie...
Maar god wat voor je je schuldig als zo'n kleine naar je toekomt met een gesmeerde boterham omdat mama zich niet zo lekker voelt, en je daar geen enkel gevoel bij hebt..
En dat heb je wel vrienden e.d. maar toch voel je je ontzettend alleen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:01

Maar er zit een verschil tussen depri zijn en geen doel te hebben en daardoor je niet gelukkig te voelen en de sleur te willen ontvluchten of alles doen om zo veel mogelijk mee te komen, iedereen gelukkig maken en toch steeds weer zoveel energie nodig hebben om die dag aan te kunnen, om die mensen niet teleur te stellen, gewoon omdat je het eigenlijk allemaal niet trekt en dat kan zo groot worden dat het gewoon echt niet meer gaat. Dat is niet depri, dat is gewoon niet trekken......

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:07

..
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 27-09-24 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:09

Maar dan denk ik, euthanasie mag wel wanneer je op sterven na dood bent en je zelf die beslissing nog kan maken.
Waarom mag het dan niet voor de mensen die zo ver heen zijn dat ze het leven niet meer zien zitten en die beslissing maken.
Hele andere discussie dat weet ik, maar ik vind zelfmoord niet egoïstisch omdat iemand besluit om uit het leven te stappen, maar de manier waarop ze het doen wel.

Want als je lichamelijk ziek bent leg je je daar op een geven moment bij neer denk ik, maar geestelijk zo ziek zijn lijkt me veel erger.
Omdat je niet wilt leven, maar je weet dat je blijft leven omdat je lichamelijk gezond bent.

Weet even niet hoe ik het moet uitleggen wat mijn gedachte nu zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:12

Twiggy2008 schreef:
Heb nog eens nagedacht over de zin die hier regelmatig voorbij komt: 'Je leeft voor jezelf'.
Misschien ben ik een hele rare, hoor ;) , maar ik leef voor mezelf, maar ook voor mijn jonge dochtertje.
Ok, als ze groter wordt, laat je haar natuurlijk los (dat is wel de bedoeling), maar ik kan in deze fase in mijn leven toch echt niet zeggen dat ik alleen maar voor mezelf leef :n . Ik leef in elk geval ook voor mijn kind, die mij oh zo nodig heeft. En daarnaast heb ik nog een aantal mensen om me heen, voor wie ik graag leef, al hoewel ik wel besef dat zij niet afhankelijk van mij zijn natuurlijk. ;)

Maar leven jullie, bokkers, dan echt alleen voor jezelf????? Of zijn er meer mensen die ook denken zoals ik?

Zou het probleem juist niet zijn dat veel mensen niet voor zichzelf leven? :) En dan niet in de zin van ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken, maar in de zin van je eigen weg volgen. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar dat laatste doe ik te weinig (of niet consequent genoeg) maar ik wil wel altijd iedereen pleasen en dat breekt me juist op. Ik leef in die zin absoluut niet voor mezelf en zonder mijn dieren had het allang niet meer gehoeven. Maar ik begrijp de nuance wel hoor, de verantwoordelijkheid die je hebt voor zo'n kleintje. Die voel ik -al zal dat minder sterk zijn- voor mijn dieren en daarom ga ik door. Maar ik kan en wil geen waarde-oordeel geven aan iemand die er ondanks (kleine) kinderen toch voor kiest om uit het leven te stappen. Het zal erg genoeg zijn als je daar voor kiest.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:21

Pascal schreef:
Maar dan denk ik, euthanasie mag wel wanneer je op sterven na dood bent en je zelf die beslissing nog kan maken.
Waarom mag het dan niet voor de mensen die zo ver heen zijn dat ze het leven niet meer zien zitten en die beslissing maken.

Is tijd terug ook over te doen geweest, zogenaamde pil van Drion :)
Ik ben alleen bang dat zelfmoord daarmee te "gemakkelijk" wordt, omdat het vaak toch in een opwelling, impuls gebeurt. Als je dan geen tijd hebt om bij betere zinnen te komen omdat die pil binnen handbereik is, lijkt het mij dat er te veel mensen in een opwelling zelfmoord plegen, die anders nog best genezen hadden kunnen worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:21

RedPassion, ik wil inderdaad ook geen waarde-oordeel geven over iemand die ondanks kinderen er toch uitstapt. Het is al erg genoeg dat iemand, die zo dol was op zijn kinderen, hier toch voor gekozen heeft. Uiteindelijk.
Het was meer dat ik in dit topic vaak voorbij zie komen dat je voor jezelf leeft en toen dacht ik 'maar ik leef niet alleen voor mezelf'.
En wat jij zegt over je dieren, ja, dat voel ik ook voor mijn dieren. Voor mijn kind dan nog ietsje meer, maar onze dieren horen ook bij ons saampjes.

En verder kan ik je wel volgen in al dan niet 'je eigen weg volgen'. In landen als bv Japan plegen veel jongeren zelfmoord omdat ze de harde maatschappij daar niet trekken, als je bv niet mee kunt komen in wat men daar allemaal van je eist. Is toch verschrikkelijk? Dat je gewoon niet jezelf kunt zijn met je eigen talenten, omdat dat dan op dat moment niet veelgevraagd is ofzo? Lijkt mij afschuwelijk.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:24

Pascal schreef:
Iris_safarii schreef:
@ Pascal,

Je hebt in zekere zin ook wel gelijk hoor! Maar sommige mensen die zelfmoord plegen hebben geen leuke kinderen/vriend of ouders en hebben het gevoel dat ze altijd alleen zullen zijn in hun leven.

En dan is het idd veel moeilijker om uit een depressie te komen, ik had mijn zoontje, vriend, vrienden en familie...
Maar god wat voor je je schuldig als zo'n kleine naar je toekomt met een gesmeerde boterham omdat mama zich niet zo lekker voelt, en je daar geen enkel gevoel bij hebt..

........ hier krijg ik dus gewoon kippevel van... Lief klein kindje.... :(:)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:25

Heino schreef:
Pascal schreef:

Is tijd terug ook over te doen geweest, zogenaamde pil van Drion :)
Ik ben alleen bang dat zelfmoord daarmee te "gemakkelijk" wordt, omdat het vaak toch in een opwelling, impuls gebeurt. Als je dan geen tijd hebt om bij betere zinnen te komen omdat die pil binnen handbereik is, lijkt het mij dat er te veel mensen in een opwelling zelfmoord plegen, die anders nog best genezen hadden kunnen worden.

Ja maar een touw is ook binnen handbereik, wat als je in een impuls je hoofd daar doorheen hangt?!
In een impuls kun je ook een overdosis pillen nemen, en dan vindt ik euthanasie toch een stuk vriendelijker....

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:28

Pascal schreef:
Iris_safarii schreef:
@ Pascal,

........ hier krijg ik dus gewoon kippevel van... Lief klein kindje.... :(:)[/quote]

Ik kan niets zeggen over mijn zoontje in de periode.
Want ook al werd ik soms boos zonder reden, hij is altijd lief gebleven kwam altijd naar me toe voor een kusje of knuffel en zei dan 'misschien voel je je dan wat beter mama'

En nu voel je je daar ontzettend schuldig over maar op zo'n moment kan je er gewoon niets aan doen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:28

Dat zijn toch de wat hardere en pijnlijkere opties, grof gezegd. Denk dat die je toch sneller wat meer in de realiteit brengen, een pil is immers zo genomen en voel je theoretisch niets van :) Overdosis pillen werkt trouwens doorgaans niet. Althans, niet de manier waarop velen het proberen. Veel medicijnen bevatten tegenwoordig een stofje wat er voor zorgt dat je braakneigingen krijgt als je er teveel van binnen krijgt. En gelukkig maar!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:30

Simpele vraag: Waarom zou iemand NIET over ZIJN EIGEN LEVEN mogen beslissen?
Moet iemand die altijd maar pijn voelt (geestelijk) blijven leven, blijven lijden, om zijn omgeving te pleasen?

Inderdaad, als je lichamelijk ziek bent, mag je wel euthanasie plegen, waarom dan niet als je geestelijk ziek bent?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:31

Pascal schreef:

........ hier krijg ik dus gewoon kippevel van... Lief klein kindje.... :(:)[/quote]

Ik kan niets zeggen over mijn zoontje in de periode.
Want ook al werd ik soms boos zonder reden, hij is altijd lief gebleven kwam altijd naar me toe voor een kusje of knuffel en zei dan 'misschien voel je je dan wat beter mama'

En nu voel je je daar ontzettend schuldig over maar op zo'n moment kan je er gewoon niets aan doen...[/quote]

Ik snap dat je daar op zo'n moment niets aan kan doen. Ik vind het zoooo schattig van dat mannetje! Hij heeft je er mooi doorheen gesleept!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:32

Nou daar stond ik dus van te kijken toen mijn stiefvader een paar strippen temazepam genomen had, met zeker een krat bier erbij...

Oke ze hebben hem wel op de IC gelegd maar hij zou alleen enkele dagen slapen omdat je er niet werkelijk aan kunt overlijden... :\

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:33

Cynthia82 schreef:
als je lichamelijk ziek bent, mag je wel euthanasie plegen, waarom dan niet als je geestelijk ziek bent?

Ik denk, en vind het zelf ook overigens, dat lichamelijke ziekte gemakkelijker en betrouwbaarder objectief te maken is wat betreft ondraagbaar en chronisch lijden. Jaarlijks krijgen tig duizend mensen een depressie, maar een groot deel komt ook weer van die depressie af en hervindt het plezier in leven. Is het dan niet zonde dat je euthanasie pleegt omdat het even een jaar zwaar klote gaat? De psyche is zo verschrikkelijk lastig te doorgronden, en bij veel psychiatrische aandoeningen zo grillig en onvoorspelbaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:33

Pascal, kun je nagaan hoe ver je heen was :(:) . En nu gaat het weer goed met je?

Kleine kinderen voelen meer aan dan wij denken, he. Erg lief. En heel herkenbaar. Mijn dochter deed dat vorig jaar bij mij ook, toen ik heel ziek en net verlaten was. Ze was 3 jaar, bijna 4. Ik was kapot van binnen, maar had geen depressie (althans, ik denk eigenlijk dat ik dat wel had toen, hoor). Maar niet omdat ik een stofje miste ofzo, maar gewoon omdat ik het niet meer zag zitten vanwege de hele situatie en de pijn. Ik zag wel wat mijn kindje deed en het brak mijn hart. En daarmee doorbrak zij ook mijn gedachten over of ik nog wel verder wilde of niet. Ben nu dolblij dat ik er nog ben!!! Bij mij was het dan ook meer opwelling dan er heel lang over nagedacht te hebben. Het was gewoon de hele situatie toen.........

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:34

Ja, daar heb je ook gelijk in... En zo blijft dit een interessante discussie waar bij alle opties voor en tegens zijn... ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:34

Cynthia82 schreef:
Simpele vraag: Waarom zou iemand NIET over ZIJN EIGEN LEVEN mogen beslissen?
Moet iemand die altijd maar pijn voelt (geestelijk) blijven leven, blijven lijden, om zijn omgeving te pleasen?

Inderdaad, als je lichamelijk ziek bent, mag je wel euthanasie plegen, waarom dan niet als je geestelijk ziek bent?

Natuurlijk, maar niet in de schuur bij je moeder, of voor de trein, rij dan ergens met je auto tegen een boom of zo, ergens waar je niet gevonden zal worden door degenen die je lief hebben of waar je onschuldige mensen traumatiseert.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:35

manie schreef:
Kelpla schreef:
Lees net het vreselijke bericht dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd.
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..

Hoe zijn jullie meningen hierover?

Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......

Precies de woorden die bij me op kwamen toen ik de beginpost las !

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:36

Nee, dat zeker, want dat kan je dus de mensen die achterblijven (al zijn het vreemden) niet aandoen, een levenslang trauma..

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:37

Lizzle schreef:
Ik moet bekennen dat ik mensen die van egoïsme spreken het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Verder dan 1 pagina kwam ik dan ook niet, maar hier moét ik toch even op reageren.

Citaat:
De bijbel, die zegt dat je zelf geen recht hebt om te beslissen over leven en dood, dat heeft alleen God...

Op de begrafenis van mijn 23-jarige nicht, die er een einde aan maakte, zei de godsvergeten dominee dit ook. Met een toevoeging dat ze in de hel zou komen.
Sodemieter toch op!
*toevoeging, niet t.o.v de schrijver van die post bedoeld.

Ik ben het met je eens!
Ik ken ook iemand die iedere week met haar kinderen naar de kerk ging
op gegeven moment pleegde de dochter zelfmoord
(ook zwaar depressief)
en de dominee en de hele kerk
draaide de rug naar die vrouw, die net haar kind had verloren
Vreselijk
ze huilt er nog iedere dag om
ze is ook niet meer welkom in de kerk
omdat haar kind in de "hel" terecht is gekomen...
Dat gaat er bij mij niet in :n

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:38

Mijn zoontje was toen ook een jaar of 4, en heeft mij idd er voor het grootste deel doorheen gesleept.
Ik heb hem zo goed mogelijk probreren uit te leggen waarom mama zich zo voelde en dat het absoluut niet zijn schuld was.

Het gaat nu wel stukken beter maar ik heb nog steeds dagen dat ik niets kan hebben en ik het liefste de hele dag in bed lig onder mijn deken.

Maar dan sta ik toch op voor mijn zoontje omdat hij mij nodig heeft.
En idd het was de hele situatie mijn ex weg, moeder overleden enz. enz. enz. 2009 was gewoon een k*t jaar.

Maar gelukkig gaat het met jou nu ook beter :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:38

En dat is dan een kerk??? BELACHELIJK!!!!
Dat moet dan troost brengen... nou.... :(

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:40

Lizzle schreef:
Ik moet bekennen dat ik mensen die van egoïsme spreken het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Verder dan 1 pagina kwam ik dan ook niet, maar hier moét ik toch even op reageren.

Citaat:
De bijbel, die zegt dat je zelf geen recht hebt om te beslissen over leven en dood, dat heeft alleen God...

Op de begrafenis van mijn 23-jarige nicht, die er een einde aan maakte, zei de godsvergeten dominee dit ook. Met een toevoeging dat ze in de hel zou komen.
Sodemieter toch op!
*toevoeging, niet t.o.v de schrijver van die post bedoeld.

Ik ben het met je eens!
Ik ken ook iemand die iedere week met haar kinderen naar de kerk ging
op gegeven moment pleegde de dochter zelfmoord
(ook zwaar depressief)
en de dominee en de hele kerk
draaide de rug naar die vrouw, die net haar kind had verloren
Vreselijk
ze huilt er nog iedere dag om
ze is ook niet meer welkom in de kerk
omdat haar kind in de "hel" terecht is gekomen...
Dat gaat er bij mij niet in :n[/quote]

Nou dat vind ik dus echt niet kunnen he?!?!?! hoe on-christelijk is dat!!!!
Nou vindt ik sowieso de begrafenissen vanuit de kerk vooral gaan over God Jezus en niet over de overleden persoon zelf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:41

De protestanten doen dat, en vroeger ook de katholieken, dan mochten ze niet op de begraafplaats ....heel erg triest, niet van deze tijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt