(leven met) longkanker *update pag 25, Sandra is overleden*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:53

:(:)

Zera

Re: (leven met) longkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:49

Ik heb net even al je berichten gelezen. Ik vind het gewoon super hoe jij je vriendin steunt, helpt en etc. Mijn complimenten.
Tevens nog gecondoleerd met het verlies van je oma.

Mijn oom heeft ook longkanker gehad, waarvan ze ook gezegd hebben dat het niet meer te genezen was. Ondertussen is hij alweer een jaar kanker vrij en hebben we recent zijn 60ste verjaardag/overlevingsfeest gevierd.

Ik wil je heel veel sterkte wensen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 02:02

Heb om dit belachelijke tijdstip even al je berichten doorgelezen TS.
Enorm veel sterkte, wat een moedige vrouw is je vriendin!

Het is en blijft een rotziekte ik heb er om me heen ook WEER mee te maken.
Ik hoop toch echt dat er over een tijdje (liever vandaag nog als morgen), een 1 of andere spuit is tegen deze ziekte -:(-

Sterkte.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 06:34

Ach wat verschrikkelijk |( . Krijg er gewoon kippenvel van.
De gedachte dat nu écht het einde in zicht is.
Ik hoop voor haar dat ze goede hulp kan krijgen zodat ze in haar vertrouwde omgeving (thuis dus)
nog kan genieten (voor zover dat nog lukt) van haar dochtertje.

Meid ontzettend veel sterkte en zeer veel respect voor jou :j . Super hoe jij je vriendin hebt
gesteund en wat je voor haar hebt gedaan, +:)+

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 06:39

Jeetje joh..... |(

Ik had nog op een lichtpuntje gehoopt voor jullie maar zoals je je berichten schreef was ik er al een beetje bang voor. Heeeeel veeeeel sterkte de komende tijd. En geniet nog maar goed van de momenten die jullie allemaal samen hebben.

En jij ook een hele dikke knuffel !!!!!!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:40

Wat afschuwelijk TS.... Heel, heel, heel veel sterkte!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:07

Ach wat enorm triest. Heel erg veel sterkte.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:26

Veel sterkte!!!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:59

Och och och, wat een verschrikkelijk verdrietig bericht. Altijd blijf ik een beetje hoop houden en dan nu toch deze wending. Heel heel erg verdrietig. Ik denk aan jullie. xx

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 18:28

@Zera, gelukkig zijn er ook kleine wondertjes die kunnen gebeuren, fijn dat je oom helemaal vrij is!

Er wordt op dit moment gekeken of ze naar een hospice gaat, ofdat we haar thuis kunnen krijgen met de juiste zorg/begeleiding. Ze is 33 jaar, dus om nu in een hospice te gaan liggen, tussen vaak de wat ouderen, dat willen we haar niet aandoen.

Bedankt voor jullie lieve berichten en ik hoop diep van binnen dat het allemaal niet te lang meer duurt. Het is eigenlijk mensonterend hoe ze erbij ligt, en door de verpleging geholpen moet worden met alles. Haar hoofd zit idd vol en de verwachting is dat daar opnieuw 'kortsluiting' ontstaat en ze in coma raakt. Ze weet dat het slechts een kwestie van dagen, hooguit 2 weken zal zijn, en je ziet gewoon dat ze het helemaal heeft opgegeven na het nieuws van gisteren.

Ik ben er ook totaal niet bij met m'n hoofd en dat werd door mijn 3 jarige projectje vanmorgen niet in dank afgenomen. Ik ben na een flinke rodeoronde vol in de bakrand gelanceerd. Gevolg: dikke knie, tand door lip en 2 paarse armen omdat ik mn gezicht niet in het hek wilde hebben....Stom van mezelf had alerter moeten zijn, dus vooral een flinke deuk in mn ego opgelopen.

Gelukkig heeft Sandra vandaag voldoende bezoek en wordt ze massaal ge-whats-appt en ge-smst dus kan ik vanavond mn stijve nek en rug even in bad stoppen.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:21

Jeetje dat is wel erg jong :oo Veel sterkte TS..

Mijn tante had longkanker en 7 weken geleden kreeg ze het te horen en eergisteren is ze overleden...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:35

TS Let een beeetje op jezelf a.u.b :(:)
Je bent zelf geestelijk aan het aftakelen nu .

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:15

Lieve TS, wat is het toch afschuwelijk om je vriendin zo te moeten zien lijden.
Afgelopen mei is mijn vriendin overleden aan een hersentumor, 42 jaar oud.
Zij vond het wel fijn in de hospice, ondanks de inderdaad zeer oude medebewoners.
Ik wens je heel veel kracht en liefde om deze laatste weken je vriendin te begeleiden naar het einde van haar leven.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:29

Heel veel sterkte, wat een verhaal zeg.

Mijn schoonmoeder (50 jaar oud) kreeg in augustus 2009 te horen dat ze longkanker had met uitzaaiingen in haar hoofd. Niet te genezen en alle behandelingen waren om tijd te rekken. Maar ze is er nog steeds en het gaat naar omstandigheden echt bizar goed met haar eigenlijk. Ze woont nog steeds alleen bijvoorbeeld. In het AMC zijn ze bij haar met een experimentele behandeling begonnen ongeveer een jaar geleden toen de reguliere chemo niet meer aansloeg. Ze heeft overigens grootcellige longkanker fase 4 en toen bleek dat ze een bepaald gen bij zich droeg mocht zij meedoen aan dit experiment. Haar longtumor reageert er goed op maar de uitzaaiingen in haar hoofd zijn wel teruggekomen. Die zijn voor een tweede maal bestraald en vooralsnog gaat het weer goed.

Wat ik vooral erg jammer vind is dat zij niet geniet van de tijd die ze heeft gekregen. Ze is zuur, onaardig en kan de hele dag alleen maar zeuren. Ze is druk met het aanvragen van een scooter, een verhoogd wc, geld van het Kankerfonds, een traplift, taxipasje, noem maar op. Natuurlijk heeft ze er recht op, maar ik krijg er een nare smaak van in mijn mond als ik weet dat ze dingen aanvraagt gewoon omdat "ze het kan krijgen". Toen mijn stiefvader ook kanker kreeg was het eerste wat ze hem zei ook dat hij geld kon krijgen van het Kankerfonds... ik vind dat gewoon niet normaal.

Als ik dan lees dat iemand van 33 met een jong dochtertje het een stuk minder goed vergaat met deze ziekte dan snap ik er echt helemaal niets meer van... dat is niet eerlijk :o

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:32

Pffft wat ontzettend triest... Heel heel veel sterkte!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 07:07

Afschuwelijk.....Veel sterkte...

Enne...ga aub met zoveel storm in je hoofd niet op je 3-jarige zitten. Zeker die jonge dieren zijn zo gevoelig, daar moet je echt met een helder koppie op gaan zitten anders gebeuren er echt ongelukken.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 07:30

Nuage schreef:
Als ik dan lees dat iemand van 33 met een jong dochtertje het een stuk minder goed vergaat met deze ziekte dan snap ik er echt helemaal niets meer van... dat is niet eerlijk :o

Helaas is het met kanker vaak zo dat hoe jonger je bent, hoe sneller het proces gaat. Aangezien hoe jonger je de groei van de cellen nog sneller gaat en dus ook de kankercellen als bij ouderen.

Ik heb zelf een paar keer bij een hospice gewerkt ( via uitzendbureau ben verzorgende-ig ) en hoewel het grotendeels ouderen zijn komen er toch ook wel geregeld veel jongeren mensen. Mijn ervaring is dat veel mensen het als prettig ervaren om een hele last uit handen te geven. Bij de meeste hospice hier in de buurt zijn dan ook logeerkamers dat familie kan blijven slapen en eten tegen een kleine vergoeding. Zo kunnen de naasten toch bij hun familie zijn maar hoeven ze niet zelf te zorgen voor eten/ was en wanneer iemand hulp nodig heeft of pijn krijgt is er direct iemand in de buurt die kan helpen, wat vaak ook weer voor een rustgevend gevoel zorgt. Hoewel sommige mensen natuurlijk ook gewoon liever in hun eigen omgeving zijn. Iedereen is anders en gelukkig kan iedereen er zelf in kiezen.

Ts veel sterkte voor jou, je vriendin en haar familie. Fijn dat ze zo'n goede vriendin heeft in deze moeilijke tijd!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:15

Ohhh wat een slecht nieuws ... verschrikkelijk. Je weet dat het er aan zit te komen, maar toch komt het ineens onverwachts. Hopelijk heeft ze niet al te veel pijn en wordt haar dochtertje ook goed begeleid. Heel erg veel sterkte en ik denk aan jullie!

Ik weet verder even niets meer te zeggen. 33 jaar onbegrijpelijk, sprakeloos ;(

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:37

Ach..wat een droevig nieuws..........
Ik las over het hospice...wij hebben er heel goede ervaringen mee gehd (hospice in Heerenveen)..zo'n goede begeleiding, lieve mensen...had niet beter gekund en je hebt deskundige hulp...misschien toch het voerwegen waard........(maar ik spreek nu wel over een hospice....heb geen ervaringen met andere..)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:59

We hebben gisteren nogmaals gesproken over een hospice, maar ze wil er echt graag thuis sterven. Ze heeft gisteren ook voor het eerst morfine gekregen en kan haarzelf inmiddels niet meer 'verschonen' , dus het gaat echt heel hard achteruit..... Ze eet niet meer, maar gelukkig wel aan het infuus. Morgen een gesprek met de arts of het uberhaupt nog mogelijk is om haar te verplaatsen. Ik heb er een hard hoofd in. Euthanasie wil ze niet aan, ze wil het gevoel houden dat ze er iig alles aan heeft gedaan. Zo moeilijk om te zien dat ze niet wil loslaten, maar gewoon geen keuze heeft..

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:14

Wat erg zeg, Ik vrees helaas dat het niet lang maar zal duren.
Ik snap wel dat ze thuis wil sterven, maar ik heb het gevoel dat ze er geen vrede mee heeft.
Logisch natuurlijk, maar ze kan het denk ik niet van haar afzetten dat ze afhankelijk is van andere mensen
en zelf niets meer kan doen. Ze wil voor zichzelf zorgen tot het einde en voor haar is dat denk ik
heel moeilijk om te accepteren dat dat niet meer gaat.
Misschien zit ik er wel naast hoor, maar dat gevoel heb ik wel.

Is haar dochtertje nu bij haar vader? Heb te doen met het meiske ;( . Wetende dat haar moeder er heel snel niet meer zal zijn. Bah, moet er niet aan denken dat het mij zou overkomen en mijn zoontje zonder mij verder moet |(
Zou me geen raad weten :n .

Heel veel sterkte en zeg haar maar dat er heel veel mensen aan haar denken en haar ook heel veel sterkte wensen :(:)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:18

Als ze naar huis gaat dan doen ze dat met een ambulance. m'n kennis ging lopend het ziekenhuis in en een week later met de ambulance naar huis. zien we met meer mensen. (werk in thuiszorg).
hoog/laag bed beneden in de kamer en thuiszorg die elke dag komt. sommige mensen hebben maar 1-2 x hulp op een dag maar soms ook meer. vaak komt in dit soort "gevallen" de wijkverpleging omdat het toch een complexe situatie is. zij doen dan ook vaak de medicijnen regelen en zo. of bijv. zorg 's nachts. dan blijft er iemand van de terminale zorg slapen zodat de rest van de familie ook een beetje rust heeft. maar houd er rekening mee dat als er morfine in het spel komt, het heel snel achteruit zou kunnen gaan. hoeft niet maar grote kans van wel. in geval van m'n kennis was het binnen een week gebeurd. ik was blij voor hem dat het snel zonder al te veel pijn over was maar voor de anderen is het natuurlijk erg hard. ik zou dan ook aanraden om haar nu te zeggen wat je nog zeggen wil. hoe moeilijk het ook is. het kan zo maar zijn dat je daar niet de kans meer voor krijgt. ik heb gelukkig m'n kennis nog kunnen bedanken voor alle hulp en dergelijke. er ook bij gezegd dat het niet leuk was om al zover " vooruit" te denken maar dat het wel moest. eigenlijk al een soort van afscheid genomen terwijl hij er nog was. en dat was maar goed ook want een paar dagen later ging het hard achteruit en mocht ik van familie er al niet meer bij.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:32

Ik zit steeds met een brok in me keel te lezen. Wens je heel veel sterkte en kracht de komende tijd TS.
Wat moet dit moeilijk zijn.

Mijn moeder moet woensdag weer voor longfotoos.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:05

Ik hoop voor haar maar dat ze niet zo lang hoeft te lijden.

Heeeeeel veeeeeel sterkte !!!!!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:39

Jeetje dat is wel heel erg slecht nieuws! Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen maar ik wil jullie heel veel sterkte wensen deze laatste periode!