ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:55

Ik ben donor geworden toen ik 18 was en ik ben bloed gaan geven vanaf mijn 20e. Ik vind dat heel normaal :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:20

Gisteren was ik toevallig op het werk bezig over dit onderwerp.

Ik vroeg mij af waar je je officieel kan opgeven als orgaandonor?

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:34

Ik ben ook donor.
Mijn tante is overleden aan een longziekte,
zij had een donorlong nodig, maar deze kwam voor haar te laat..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:45

Ik ben geen donor. Reden: ik vind het te robot-achtig. Onderdelen vervangen van mensen vind ik toch iets te veel van het goede. Je kan ook doorslaan.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:46

Jep, ik ben donor! Beslissing was redelijk snel gemaakt, stel dat ik een orgaan nodig zou hebben?
Dode mensen kunnen niks met die organen :Y)

chipieke schreef:
Gisteren was ik toevallig op het werk bezig over dit onderwerp.

Ik vroeg mij af waar je je officieel kan opgeven als orgaandonor?

Je kan gewoon naar https://www.jaofnee.nl/?&ecmp=adwords_donor_e_8703498516, dan gewoon nog een kwestie van de stappen volgen. Aangeven wat je wel en niet wil doneren enz.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:55

antje_vip schreef:
Ik ben geen donor. Reden: ik vind het te robot-achtig. Onderdelen vervangen van mensen vind ik toch iets te veel van het goede. Je kan ook doorslaan.

Wil je dan ook geen nieuwe organen als je ze door ziekte nodig hebt?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:58

Toen ik 18 werd kreeg ik een brief daarover en heb die direct ingevuld en terug gestuurd.
Sindsdien ben ik dus donor.
Ik moet er niet aan denken dat er door mij mensen/kinderen afscheid moeten nemen van hun leven en geliefden terwijl ik dat kan voorkomen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:11

MarcoBorsato schreef:
antje_vip schreef:

Wil je dan ook geen nieuwe organen als je ze door ziekte nodig hebt?

Ik heb nu nog makkelijk praten, maar zoals ik er nu in sta: nee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:12

Nou ja, je zegt zelf al dat je makkelijk praten hebt...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:15

Nee zolang je zelf niets nodig hebt kan je nee zeggen.

Maar als bijv. een moeder afscheid moet nemen van haar kindje of andersom....
zou mijn hart breken bij de gedachte dat een donor(die geen donor wil zijn) haar had kunnen helpen.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:18

Ik ben donor. Puur om de reden dat ik graag mensen wil helpen, ook als ik overleden ben. Het idee dat ik iemands z'n leven red door alleen maar een orgaan af te staan die ik dan
toch niet meer gebruik ( :+ ) vind ik toch wel mooi. :) Ik doneer alles behalve mijn hoornvliezen (vind ik eng) en mijn longen, heb een longziekte dus dat ik toch niet handig.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:00

Ik ben heel benieuwd of er nog mensen aan het overwegen zijn om ook donor te worden, nu het onderwerp weer volop in het nieuws is?!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:03

Kentaro schreef:
Ik ben heel benieuwd of er nog mensen aan het overwegen zijn om ook donor te worden, nu het onderwerp weer volop in het nieuws is?!

Ik ben overgestapd naar plasma donor. Volgende maand geef ik dat voor het eerst. ;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:04

Ik ben donor, ik doneer letterlijk alles wat ze kunnen gebruiken.
als ik dood ga heb ik er toch niks meer aan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:05

antheman, bedoel je i.p.v. orgaandonor of zeg maar erbij?! (puur uit nieuwsgierigheid hoor :o )

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:06

Ik ben donor :j
Mijn vader is gered door 2 keer een nieuwe lever (de eerste sloeg niet aan ;) )
Dus ja ik heb het belang van donor zijn wel van heel dichtbij meegemaakt.

Ik geef trouwens geen bloed want dat mag ik dan weer niet .........

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:09

Ik ben ook donor, zie geen reden om dat niet te doen.
Alleen mijn huid en hoornvliezen wil ik niet afstaan, hoornvliezen vind ik een naar idee en mijn huid ook, plus dat ik echt niemand gelukkig ga maken met mijn huid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:15

Ik ben orgaandonor. Wordt opgeleid om in de zorg te werken en vind het fijn om op deze manier ook na mijn dood te kunnen helpen. Verder ben ik bloeddonor en hard bezig om straks ook haar te kunnen doneren.

Ik vind het een mooi idee om mensen te kunnen helpen en ben ook blij dat het kan. Ik kan me ergens voorstellen hoe mensen als Antje_vip er over denken. Kan er ook respect voor hebben hoor. :) Maar ben er van overtuigd dat het nu 'makkelijk praten is'. Ik heb een kunsttrommelvlies en krijg kunstgehoorbeentjes. Dat is misschien minder groot dan een hart, maar voel me ergens nog meer 'gemaakt' omdat het echt kunststof is en geen orgaan van iemand anders. Ik heb er geen moeite mee, het voelt raar maar kijk er wel naar uit als ik straks weer kan horen. Tumorgezwellen in je binnenoor op 23 jarige leeftijd doet je anders denken over bepaalde dingen. *D Ik zou het juist heel mooi vinden als na mijn dood iemand weer zijn of haar jonge kinderen kan zien op groeien met mijn hart oid. *\o/*

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:32

Wat fijn te horen dat er zoveel mensen voor zijn!!!
Vind het echt zo erg dat er zoveel mensen moeten overlijden terwijl die het wel hadden kunnen redden met een donororgaan.....
Ik vind het ook echt een fantastisch idee als mijn dood niet helemaal voor niets zou zijn en er daardoor andere wel nog verder kunnen leven!!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:58

Ik ben ook donor maar m.u.v. hoornvliezen, huid, botweefsel, kraakbeen en pezen. Ik weet niet, ik denk dat mijn reden voor die keuze is dat ik mensen dan na mijn dood nog een kans kan geven op een mooi leven maar dat ik er voor mijn familie en vrienden nog 'toonbaar' uit zie (zonder protheses o.i.d.) bij het afscheid nemen. Ik weet in ieder geval dat als ik of iemand die dicht bij mij staat bijvoorbeeld een donorhart nodig zou hebben, ik er erg dankbaar voor zou zijn dat er mensen zijn die donor zijn.
Hoe kan je er trouwens achter komen of je geschikt bent als bloeddonor en waar kan je het regelen? Ik denk er over na om dat te gaan doen, zo'n kleine moeite waar je toch een goede bijdrage mee kan leveren.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:01

Je kan even kijken op www.sanquin.nl , heb me daar toen ingelezen en een mailtje gestuurd.
Ik kreeg toen terug dat ze liever niet wilden dat ik bloed gaf omdat ik een erfelijke stollingsziekte heb. Ik benm maar drager. Dit is al wel heel erg lang geleden dus ik zou nog eens kunnen vragen of het mag, want volgens mij geeft mijn nicht ook bloed en die is ook drager.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:03

De artsen die organen bij je weghalen zorgen echt wel dat je er nog toonbaar uit ziet :j
Je ogen zitten gesloten dus ze zien niet dat je geen hoornvliezen meer hebt.
Je huid halen ze weg op plekken waar je het niet kan zien, net als alle andere organen.
Ze kunnen je toch niet half opengehaald opbaren? :o

Maar ik heb wel respect voor je keuze hoor! Goed dat je wel bloeddonor wilt worden. Dat kan ik dan weer niet.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:03

SAKKIA schreef:
Je kan even kijken op http://www.sanquin.nl , heb me daar toen ingelezen en een mailtje gestuurd.
Ik kreeg toen terug dat ze liever niet wilden dat ik bloed gaf omdat ik een erfelijke stollingsziekte heb. Ik benm maar drager. Dit is al wel heel erg lang geleden dus ik zou nog eens kunnen vragen of het mag, want volgens mij geeft mijn nicht ook bloed en die is ook drager.

Bedankt! Ik ga er eens over lezen :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:04

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:06

Kentaro schreef:
antheman, bedoel je i.p.v. orgaandonor of zeg maar erbij?! (puur uit nieuwsgierigheid hoor :o )

organen doneer ik, maar ook bloed :D
ipv gewoon bloed geef ik vanaf volgende maand plasma.