Een menstruatiecup: do or don't?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:44

tinkert_tje schreef:
ik ben vandaag weer lekvrij doorgekomen mij bevalt na even klungelen goed +:)+

Kijk aan!
het heeft bij mij ook een maand of 3, 4 geduurd voor ik de slag echt te pakken had.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:14

Ik ben vanaf vandaag ook weer aan de beurt. Het is voor mij de derde periode en het gaat inderdaad al heel wat beter! Steeds minder lekkage en ik weet nu ook ongeveer hoe veel tijd ik de eerste dagen kan laten voor het ding te vol is. *\o/*

rockwitch

Re: Een menstruatiecup: do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:18

Ik heb nog helemaal geen lekkage gehad, moet zeggen dat ik de eerste 2 dagen om de 3 uur zo'n beetje even ging checken en de boel ging legen.
Maar ik ben echt zo tevreden ermee.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 16:31

Haha, ik wist dat vrouwen synchroon gaan menstrueren als ze intensief met elkaar optrekken, maar dat bokt ook zo'n effect bereikt wist ik niet :) Met andere woorden, ik ben ook al 3 dagen ongesteld ondertussen.

Op dag 1 had ik het niet zo geweldige idee om mezelf met een tampon te behelpen. Jeetje, was dat weer even wennen. Ik had af en toe het gevoel dat er een kaboutertje in mijn onderbroek verstopt zat die af en toe eens een goeie snok aan het touwtje gaf. Van zodra ik kon heb ik de tampon ingeruild voor de cup, en ik kan weer ongestoord verder menstrueren. Soms zie ik wel op tegen het uithalen (hoewel ik er inmiddels geen problemen meer mee heb), maar dat had ik bij tampons ook en daarbij moet het juist vaker.

Tinkert_tje: leuk om te lezen dat het ondertussen wel vlekkeloos (hihi) verloopt! Houden zo!
Rockwitch: jij bent er blijkbaar snel mee weg. Fijn dat het je zo bevalt.
Soesita: succes ermee! Ik duim voor langere lekvrije periodes.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:58

Ik heb idd alleen soms met uithalen dat net het randje op het laatst een beetje gevoelig is. Die is toch wat dikker en dat voelt niet altijd even fijn, maar goed dat is ff 1 seconden en dan is het weer over.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:55

ik moet het 1 deze dagen weer worden dus ik ben benieuwd of ik nu in 1 keer de slag te pakken heb :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:10

Jakkes, ik hou het maar liever op tampons.

Die cup eruithalen dan uitspoelen en weer erin, dat vind ik toch geen lekker idee, dan zit je met je vieze handen aan de kraan te klooien, wat dan als je ergens bent waar geen wasbak in de wc zelf is maar erbuiten.

Hij lijkt me vreselijk groot ook geen fijn idee.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:20

Je handen zijn niet viezer dan dat je tampon eruit haalt hoor. ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:38

ik zit eraan te denken een tweede cup te bestellen.
Dan kan je ze wisselen als er geen wastafel bij de hand is en dan kan je dus met nieuwe/schone cup in, de oude even rustig schoonspoelen op een plek waar het wél kan.
En dan kan ik hem tussendoor thuis even rustig laten weken in een chloorbadje.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:48

rockwitch schreef:
Ik heb idd alleen soms met uithalen dat net het randje op het laatst een beetje gevoelig is. Die is toch wat dikker en dat voelt niet altijd even fijn, maar goed dat is ff 1 seconden en dan is het weer over.

Dat herken ik, net alsof je opgerekt wordt, maar ook dat leer je door te doen hoor. Net voor hij er helemaal uit is herpak ik de cup zo hoog mogelijk, en zorg ik ervoor dat het deel dat er al uitsteekt niet helemaal uitvouwt. Het deukje dat ik heb aangebracht om het vacuüm te verbreken behoud ik tot hij er helemaal uit is. Bovendien haal ik hem er niet recht uit, maar een beetje schuin. Ik zou er het liefst een tekeningetje bij willen maken (geen filmpje, net niet :) ), maar ik zal het toch met woorden proberen uit te leggen.

Dus: je vagina loopt schuin omhoog naar achter toe (zowel al zittend, staand als gehurkt). Als de basis van de cup eruit steekt probeer ik de cup eruit te "rollen". De bovenwand van de cup moet evenwijdig komen met de vloer. Dus eigenlijk duw ik de basis van de cup een beetje naar achter toe, terwijl ik hem ingedeukt houd.

Hopelijk is het wat duidelijk.

Ik heb mijn cup eigenlijk nog nooit op verplaatsing uitgehaald. Ik ga dat zo proberen houden...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:03

Mij lijkt het juist wel zo te zijn, dat het veel schoner is bij tampons, enkel aan touwtje trekken en hup in de wc doorspoelen en schone erin.

Maar die cup je handen vies ivm verbreken vacuum en dan ook nog spoelen ook en alles zit dan onder de kraan enzo, en dan weer diezelfde cup erin, dat lijkt me veel werk en alleen prettig voor thuis maar niet voor op het werk bijvoorbeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:15

Ragdollcat schreef:
Mij lijkt het juist wel zo te zijn, dat het veel schoner is bij tampons, enkel aan touwtje trekken en hup in de wc doorspoelen en schone erin.

Maar die cup je handen vies ivm verbreken vacuum en dan ook nog spoelen ook en alles zit dan onder de kraan enzo, en dan weer diezelfde cup erin, dat lijkt me veel werk en alleen prettig voor thuis maar niet voor op het werk bijvoorbeeld.

Tampons door de WC spoelen is af te raden (verstopping).

Mijn eigen ervaring is dat cup zoveel opvangt dat 2x per etmaal legen ruim voldoende is. Buitenshuis legen hoeft dan niet, tenzij ik ergens blijf slapen. Dan doe je dat onder de douche, gelijk alles weer schoon.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:19

Ik snap je eerste zin niet helemaal. Vind je tampons nou vies of de cup? (was reactie op Ragdoll)

Als je de cup eruit haalt op de beschreven manier, krijg je geen bloed aan je handen. Je leegt de cup in de wc en spoelt em schoon in de wasbak. Daar word echt niet alles vies en bloederig van hoor. Ik heb overigens een tweede cup gekocht voor buitenshuis. Dan leeg ik de volle cup in de wc, omwikkel em met wc papier en dan in een boterhamzakje voor mee naar huis en thuis echt schoon maken. En dan heb ik de nieuwe cup die nog helemaal schoon is. Harstikke handig. Ik vind die cup echt een uitvinding, met name ook dat je niet zo'n vies droog gevoel meer hebt of als het touwtje van de tampon verkeerd zit alsof eraan getrokken word.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:31

Het lijkt mij maar niks het lijkt me fijn dat je dat ding maar 1 keer per 12 uur ofzo hoeft te vervangen.. Maar om hem nu telkens helemaal af te moeten wassen in het openbaar en als je zelf dan een flesje water meeneemt, zit je daar op je toiletje met je flesje water af te wassen. Maar ik had nog wel een vraagje moet je dat ding met water af wassen of kun je het ook gewoon leeg gooien en weer herplaatsen??

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:34

Als je niet in de gelegendheid bent om hem af te wassen kan je hem ook met een wc papiertje 'schoonmaken', en de volgende keer gewoon weer afwassen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:53

Ik zit dit echt met grote verbazing te lezen, hier heb ik echt nog nooit van gehoord en ik vind het ook niet prettig om tampons in en uit te doen, maar dit lijkt me helemaal vervelend en kan me eerlijk gezegt geen voorstelling ervan maken hoe je zoiets doet.
Heb je wel een soort "handvatje", waar je het aan kunt vast pakken zoals een tampon een touwtje heeft??

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:55

Dat kan, maar ik heb die eraf geknipt. ;) Je kunt namelijk ook gewoon de onderkant van het cupje vast pakken, vind ik veel prettiger.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:57

Zit het er als een soort trechtertje in ofzo?
En van welk materiaal is het gemaakt dan, hard of zacht?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:06

Het ziet er inderdaad uit als een soort trechtertje, alleen dan is het tuitje dicht. ;) (dat heb ik er dus afgeknipt) Het materiaal voelt aan als rubber; niet hard en ook niet mega zacht, maar het geeft wel mee.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:52

Ik heb zo'n cup met een ringetje aan het uiteinde, en gelukkig maar anders was ik em steeds kwijt hahahaha.
Ik heb alleen niet het idee dat ie ook echt vacuum zit ofzo. Kan em gewoon aan dat ringetje naar buiten trekken. Alhoewel, heel makkelijk gaat dat niet, maar tis niet zo dattie helemaal vastgevacuumd zit ofzo.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:57

Hahaha, nee das bij mij ook niet zo. Maar je hoort wel pfffffff als ik het vacuum verbreek zeg maar.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:57

ik ben gisteravond ongesteld geworden en ben goed de eerste nacht doorgekomen
vanmorgen zat hij echt vol en zonder knoeien heb ik hem er uitgehaald schoongemaakt en terug geplaatst zonder bloed en akeligheid dus ik ben erdoor heen het bevalt mij echt super
dit is de tweede periode dat ik hem probeer de eerst dagen was ik wat aan het klungelen maar nu ben ik echt definitief om
ik kan niet tegen tampons maar van de divacup heb ik geen last
voor mij geen maandverband meer

LoveLoes nee je moet hem wel effe schoonspoelen anders is het niet fris :=
beantsje ik zit er er ook over te denken om er nog eentje te bestellen lijkt me ook wel handig

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:10

Ik heb er ook 2, gelijk maar besteld, wel zo handig.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:37

LoveLoes schreef:
Het lijkt mij maar niks het lijkt me fijn dat je dat ding maar 1 keer per 12 uur ofzo hoeft te vervangen.. Maar om hem nu telkens helemaal af te moeten wassen in het openbaar en als je zelf dan een flesje water meeneemt, zit je daar op je toiletje met je flesje water af te wassen. Maar ik had nog wel een vraagje moet je dat ding met water af wassen of kun je het ook gewoon leeg gooien en weer herplaatsen??

Je kunt hem ook leeg gooien en dan met wcpapier schoonvegen. Je kunt er zelfs overheenplassen (urine is steriel) maar dat vind ik toch een raar idee.
Zolang je hem maar minimaal 1 x per dag goed schoonmaakt.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:54

@Monia, zou je nog een poging willen doen het eruit halen te verduidelijken. Ik zit er vreselijk mee te worstelen, en het doet pijn om dat randje eruit te halen. Wat is de bovenwand van de cup?
Erin doen is geen probleem: alleen gaat ie veel verder naar binnen dan ik wil, Ik kan net wel het uiteinde te pakken krijgen (bij mij een rondje, ik heb meluna), daar moet ik dan aan trekken, om bij de rest van cup te komen, en vervolgens probeer ik een vinger erbij te frotten, zodat ik het vacuüm kan verbreken.