Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:45

sorry hoor maar heb nog steeds niet helemaal bij kunnen lezen en reageren.. kan me er nu even niet zo goed toe zetten..
Zag in je bovenstaand topic dat je goed hebt gepraat met je vriend,pw. toppie! vind dat je er erg bewust en goed over na denkt en er veel moeite voor wilt doen om nog beter naar elkaar te luisteren! goed bezig

Ik heb net gewerkt weer 4 uurtjes en dat ging eigenlijk best goed.
Heb alleen vandaag wel weer pijn op mijn borst, wat steeds erger lijkt te worden.. met diep ademen en bepaalde bewegingen steekt/ verkrampt het..
Maar ik denk zelf dat dat de spanningen van gisteren zijn die eruit komen.. het werk was namelijk niet stressvol of vervelend vandaag..

Zit nu dus ook erg te twijfelen wat ik vadaag nog kan doen.. zou met mijn nichtje gaan rijden en vanavond zelf ook nog een paard rijden..

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 01:57

-:(- -:(- AAAh echt verschrikkelijk ik heb er net de heeeele avond over gedaan om op jullie te reageren en het is alweer bijna 2uur, mega lap tekst getypt en is het verdomme allemaal weg als op versturen klik!!! sorry maar ik ontplof nu echt even en weet ook niet of ik het nog op kan brengen alles opnieuw te typen poedersuiker poedersuiker poedersuiker computers altijd!!! ik hoop dat jullie wat aan mijn wijze raad en reacties hebben gehad die nu als sneeuw voor de zon weggevlogen zijn! }:) 8)7 |o ggggrrrrr
ik ben echt boos en vooral op mezelf omdat ik nog dacht: zal ik het kopieren.. ach nee zal wel heel toevallig zijn als het nu allemaal weg is.. ja dus :( :( :(

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:43

helemaal niet leuk zwelgje...

ik kan het momenteel ook even niet om bij te lezen en vooral hulp te bieden.
Gisteren naar zee geweest. Ben knal rood verbrand. Nog nooit zo erg gehad. kan bijna niet meer stappen op mijn benen van de pijn.

Ik voel me helemaal niet goed. niet door dat verbrand zijn maar anders.. Ik begin alsmaar meer de moed kwijt te raken.
Alsmaar piekeren of mijn leven wel zin heeft.. Ik begin het echt moe te worden..
Je ziet dan al die mensen die gelukkig zijn, die echt leven. En dan vraag je je af waar sta jij? Nergens..

Biieniie

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:08

charlotvanre. Het gras is altijd groener aan de overkant. Mensen lijken altijd gelukkiger dan dat ze zijn en leven in de werkelijkheid een stuk minder maar worden meer door allerlei factoren GEleefd. Je hebt zelf jaren met een pokerface opgelopen (of doe je nog) net zoals ik. We weten beiden wat het is om te doen alsof alles goed gaat en daar zijn er nog een hele hoop meer van om je heen. De gelukkigheid buiten is één grote schijn met een uitzondering ertussen.

Vergelijk jezelf niet met anderen, maar kijk naar jezelf en bedenk wat voor een persoon JIJ bent en leer die accepteren en te verfijnen waar nodig. Maak een pad vrij voor jezelf om te bewandelen ipv voor jezelf kuilen te graven overal.
Het is nu best hard wat ik zeg maar dat komt mede omdat ik het zo herken. Ik heb een beste schop onder mijn kont gehad om weer een beetje eruit te komen..

Zwelgje.. Er hangt haat in de lucht om lange berichten.. Pijn om de borst weer wat minder?

Pw ik reageer later nog even op jou.

Even kort van mij. Erg druk weekend gehad. Vrijdag avond toppers, was weer erg leuk. Alleen zaterdag ochtend mijn moeder helpen verhuis, ben onwijs door me rug heen gegaan met een verschoven wervel als gevolg dus gisteren kon ik niet werken. Ik vind het vreselijk om werk af te bellen ookal komt het vrijwel nooit voor. Maar heb dr echt een hekel aan.

Voor de rest kantine dienst op de haven. Wordt elke keer te laat dus ben nu echt gesloopt na 3 dagen. En ik heb erg veel twijfels over mijn relatie. Of hij is gewoon schijtjaloers of aandachtsgeil. Want wanneer ik met anderen aan het praten ben gaat hij OF dwars door me heen praten, trekt die mensen bij me weg, of gaat om mijn aandacht lopen bedelen. Ben pissed naar de boot gegaan gisteren. Ik was altijd overal de sfeermaker, de grapjurk etc. Maar die plek is een beetje ingenomen sinds hij in mijn leven is en ik kan d'r niet meer zo goed mee omgaan..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:50

Ik lees straks even bij. Dinky wil nu aandacht ;)

Met mij gaat het niet zo lekker. Ben erg onrustig en gespannen. Maak mezelf helemaal gek. Zie erg op om morgen weer naar de deeltijd te gaan. Heb geen overzicht voor mezelf waar ik aan moet werken (daar ga ik al, moet...). Ervaar veel druk en weet dat ik mezelf dat aanpraat. Weet alleen niet hoe ik er mee kan stoppen. Straks maar even wat dingen voor mezelf op een rijtje zetten...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:04

Zo even tijd om bij te lezen.

Zwelgje: Kan heel goed dat je tijdens je werk nog last had van de spanning van de dag ervoor.
Wel fijn dat je werk niet stressvol of vervelend was! Ben je nog wat met je nichtje gaan doen?
Zo balen is dat he, als je een heel verhaal getypt hebt en het is opeens weg...

Charlotvanre: Hoe voel je je nu? Wat naar dat je je zo rot voelt. Kan wel zijn dat je stemming beïnvloed wordt omdat je je al niet helemaal lekker voelt doordat je verbrand bent. Ik ken het wel, zo nadenken over je eigen leven. Klote-depressie ook :(:) Alles en iedereen om je heen lijkt het zo goed voor elkaar te hebben, maar onthoud: Ieder huisje heeft z'n kruisje. Jouw tijd van gelukkig zijn komt ook wel weer. Uiteindelijk kun je hier sterker uitkomen, al lijkt de weg nu even heel donker. Je moet het wel zelf doen en dat is wat Biieniie ook zegt. De verandering die je zoekt komt altijd van binnenuit...

Biieniie: Hoe gaat het nu met je rug? Kan je er ook nog wel bij hebben zeg :(:)
Hmm, vervelend dat je zo twijfelt over je relatie. Kan het me wel voorstellen, wat je beschrijft is niet leuk. Kun je dit niet met hem bespreken? Dat je het vervelend dat hij je gewoon zo onbeschoft onderbreekt als jij met anderen aan het praten bent? Niet geschoten is altijd mis ;) Misschien gaat hij het inzien...

Ik ben vanochtend even de stad in geweest en er kwam ineens in me op dat mijn arts vorige week gezegd had dat ik van het afbouwen wel wat meer spanning en onrust kon ervaren in het begin. Alles valt dus op z'n plek, die onrust komt dus niet helemaal uit de lucht vallen. Ga zo in ieder geval wel even wat op een rijtje zetten, dat geeft zowieso wat meer rust denk ik. Zorgt voor wat overzicht en daardoor ruimte in mijn hoofd. Heb mezelf in de stad twee boeken kado gedaan. Ik vond dat ik het verdiend had :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:25

zwelgje ik leef met je mee, lap tekst typen en dan..............foetsie. Ik kopieer het altijd en sla het op in word, makkelijk om taalfouten er uit te halen en weer terug plaatsen, en verzend het dan. Ik kan laptopje wel door het raam knallen als mijn tekst pleite is. Hoe gaat het met de pijn/druk op de borst? Spanning is een vreemd ding met verschillende uitwerkingen. Ik merk de laatste dagen ook steeds vaker (in rust) dat ik druk voel en ritme stoornissen heb, stress slaat heerlijk op mijn nek en de eczeem laat ook weer weten dat het er nog is :( . Ben zenuwachtig over mijn sollicitatie. En wat werkgever gaat doen, wel of niet de wia betalen of ontslag aanvragen. Zit ik de komende 10 jaar nog aan hem vast of niet????

pw communicatie is moeilijk, ik kan beter begrijpen (als vrouw) wat mannen bedoelen dan wat vrouwen bedoelen. Krijg soms een punt hoofd van vrouwen. Maar ja, ik ben in een mannen wereld opgegroeid. Dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat ik ze beter begrijp.
Vreemd eigenlijk dat je (eindelijk) leert luisteren naar je zelf, waar je therapie voor gehad hebt, en dat als je NU naar je zelf luistert en aan geeft bij de deeltijd "het is genoeg voor nu" dat dat dan weer gezien word als vermijding. :o? Heeft je therapeut zelf therapie nodig soms? Ik las het en had zoiets van "hu? klop iets nie"
O ja, akkalei is een mooi bloeiende plant, ze zijn er in verschillende kleuren. Net onkruid :D Zaait zich zelf erg goed uit.

charlotvanre Ik weet hoe je je voelt. Mijn dieren zijn mijn alles en ook mijn reden om door te gaan. Er is vast wel iets voor jou de moeite waard om elke dag weer uit bed te stappen en daar voor door te gaan. En wat Biieniie zegt sluit ik me bij aan. Veel meer mensen lopen met een masker op en laten daarmee een hoop schijn in leven. Het leven is niet makkelijk, het ligt er erg aan hoe je het leeft wat het wel of niet makkelijker maakt. Ik zelf ben graag ver weg van mensen in de natuur met de dieren, dan kom ik tot rust.

Ik had net mijn vader iet wat ongerust aan de deur, hij had al een paar keer gebeld en was aan de deur geweest, maar ik reageerde niet. Ik ben mijn lader kwijt en accu is leeg. Gister was ik naar de pinkster (paarden)markt dus ja, niet thuis. Paps was blij dat er niks ergs was. Toch prettig om te weten dat er familie is die aan mij denkt.
Op de markt kreeg ik HET aanbod van mijn leven :Y) Een mini appalosa jaarling voor maar €500,-. Een koopje..........volgens verkoper. Ja ja, hij wist zelf niet eens wat het was (merrie, hengst) Ik heb meneer de handelaar gezegd dat ik er nog geen €1,- voor over had. Hij keek me aan of ik chinees brabbelde. Ik heb meneer even uit gelegd wat ik van zijn toppertje vond. Beestje was graat mager, nog in veulendons gehuld, gevuld met luis en nog een kween ook. Vroeg ie me nog hoe ik dat kon zien. Het pies gat van het beestje zat ergens tussen waar of een merrie het gat heeft of de hengst zijn slurfje heeft, dit was een beetje van beide. Geen gezicht.

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:01

Heej allemaal... Ik heb gisteren al een beetje dit topic doorgelezen en nu toch maar besloten om een berichtje te plaatsen. Ik zit op dit moment overspannen thuis. Hoor nu af te studeren maar het is me allemaal teveel geworden door verschillende gebeurtenissen. Ik ga nu elke week naar maatschappelijk werk, maar heb niet het idee hiermee vooruit te komen. Maandag ga ik weer naar de dokter om te kijken of een psycholoog een betere oplossing is. pff... hoe waardeloos kan je je voelen....

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:26

He meiden, heb al een tijdje niets laten horen. Ben een weekendje weg geweest, was heerlijk.
Nu dood en dood moe, vannacht van 8 tot vanmorgen 7 uur geslapen en ben verrot. Lig nu weer in m'n bed.. Kan niet meer.
Probeer later op jullie te reageren..

Welkom Marlien!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:40

Aikon: Ik denk dat ik bang ben dat ze het ziet als vermijding. Het zijn niet letterlijk haar woorden. Maar ze roept het naar mijn idee wel snel idd. Wat lief dat je vader zo bezorgd om je was. Is zeker prettig om te weten ;) Wat een verhaal over die pony zeg. Grappig dat je hem even hebt laten weten hoe jij het diertje zag :j Hoe gaat het verder met je?

Marlien: Welkom. Vervelend dat je overspannen thuis zit. Wij weten er alles van helaas. Hopelijk kun je wat steun vinden hier en wie weet nog goede tips. Genoeg ervaringsdeskundigen hier... Ik ben destijds ook begonnen bij maatschappelijk werk, maar had ook al gauw het idee daar niet verder mee te komen. Goed dat je terug gaat naar je huisarts om je door te laten sturen naar een psycholoog.

Kun je wat meer vertellen over waar je tegen aan loopt?
En verder neem vooral je rust en doe dingen die je leuk vind. Dat is voor nu even het belangrijkste!

Maaike: Oja! Je was een weekendje met je moeder weg he? Zijn jullie zo druk geweest dat je zo moe bent of is het gewoon het in een andere omgeving zijn, de nieuwe dingen enz. die je zo moe maken? Rust lekker uit in ieder geval.

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:36

Ben gisteren bij m'n psych geweest..... Hij houdt er niet zo van om de bekende 'stempels' op iemand te plakken, maar moest dit i.v.m. de rechtzaak toch doen. Ik ben dus overspannen (logisch), ik heb een burnout, gegeneraliseerde angststoornis, PTSS en hyperventilatie.
En toch....... vind ik dat het beter gaat met me en ik heb het gevoel dat ik er weer een beetje bovenop kom. Ik moet alleen nu niet te hard van stapel gaan lopen, waardoor ik dan weer terug kan vallen.

Vanmiddag nog even de schrik van m'n leven gehad. Ik zette mijn paardje op stal en hij ging ineens helemaal staan beven :(
Het leek erg op een soort 'maandagziekte'. Veearts dus maar gebeld (alweer) en eerst maar eens om advies gevraagd, want direct langskomen trekt mijn portemonnee ff niet. Antwoord gegeven op allerlei vragen en toen moest ik maar met m gaan stappen om te kijken of het minder werd. Wat denk je???.... Het ging over :D Blijkt dat hij het dus gewoon koud gehad heeft. Ik heb hem ff lekker aan het werk gezet zodat hij weer helemaal zou opwarmen toen heb ik hem uitgestapt en in de wei gezet met een dekentje op. Vanavond nog ff langs geweest en hij stodn er lekker warm bij :D

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:57

gelukig dat je paard niets heeft!

vandaag een iets betere dag. ik heb in de voormiddag wafels gebakken. En in de namiddag voelde ik me weer slecht.. maar ik dacht terug aan wat men therapeute me gisteren gezegd had. Ik voelde me dan vorig jaar toen ik in een depressie viel al langer slecht. Maar toen was er altijd iets dat me rechthield. Dat was dus mijn paard. Voor haar vocht ik voor mijn leven. Sinds ik heel ver woon van men paard is dat vechten in mij precies verdwenen. Ik heb dan maar op slag besloten om naar mijn paard te gaan. Ik heb in de regen paardgereden. Het was super, ze luisterde super. Paard en ik waren helemaal ontspannen. Ik heb er helemaal van genoten! Echt eens leuk weer die intense band te voelen met mijn paard. Ik voelde dat ik haar weer aanvoelde en zij mij. Er was terug een klik. De laatste tijd was dat er veel minder, ik wou niet zoveel aandacht aan haar besteden omdat ik bang was dat ik het emotioneel anders niet ging aankunnen.
Nu ik heb dat allemaal opzij gezet en er van genoten. Bij haar als ik maar denk aan galop doet ze het. Ik voelde voor één keer weer dat ik leefde.
Paard haar ogen waren ook weer anders. Ik zag dat ze van mijn aandacht genoot. Ik heb wel een heel intense band met haar (ze heeft al koliekoperatie doorgemaakt, samen gevochten voor haar leven, dagen met haar gewandeld,...). Dus ik ben voor één keer heel blij! Mag ook wel eens zeker ;)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:29

Hallo allemaal,

nog niet me ertoe gezet alles te lezen. De week is weer voorbij gevlogen ik voel me wel nuttiger als voorheen. Heb een flink gesprek met mijn vriend gehad maandag omdat ik zo over de rooie was over zijn gedrag.. Hij baalde ervan te zien dat ik zo poedersuiker in me vel zit en dat hij echt wel begrijpt waarom. Maar dat hij het niet leuk vind te zien dat ik er zo weinig mee doe maar door blijf kwakkelen.. Hij heeft helaas wel gelijk..

DUS, ik ben het mediteren op gaan pakken. Heb een lijstje gemaakt wel welke dingen op welke dag ik NIET mag doen.. en warempel.. ik ben IETSJES relaxter.. heb gister avond zelfs van mijn biertje bij het voetbal genoten en begin vanuit mijzelf aan school zonder mij verplicht te voelen iets anders nog ff snel te doen en af te maken. Er is dus een stukje rust terug.. over 1,5 week komt ons hondje en over 5 weken ben ik helemaal klaar met school en ga ik van mijn vakantie genieten..

Ik ga zo op jullie reageren.. even eten afmaken..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:44

gisteren een goede dag gehad.. vandaag weer helemaal bij af.. voel me weer even nutteloos als anders..

Wat vervelend is dat ik de laatste tijd gewoon zin heb om overdag te slapen. Geen zin om iets te doen... ik moet echt vechten om door te gaan.
men psychotherapeute denk dat ik bipolair ben, en men psychiater heeft er ook een vermoeden van. ze gaat het maandag verder uitzoeken. Is wel geen leuk voorruitzicht dan mag ik heel men leven medicatie nemen, opletten dat ik geen stress heb,...

biieniie: goed dat je goed hebt kunnen praten met je vriend! is belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:47

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:00

Zilah_M: Stempels plakken (diagnose stellen) is vaak ook nodig voor de verzekering enzo. Niet leuk en idd wel confronterend. De stempels die jij hebt liggen wel allemaal dicht bij elkaar. Heeft je psych ook een behandelvoorstel gedaan?

Charlotvanre: Wat fijn dat je zo hebt kunnen genieten bij je paardje.
Ik merk het aan mijn hond ook dat hij meer ontspannen is als ik me lekkerder voel. Ze zijn zo gevoelig...

Tja, die ups en downs horen erbij helaas. Probeer te genieten van je goede dagen en de mindere te laten zijn voor wat ze zijn.
Waarom denkt je psychotherapeut dat je bipolair bent? Wat doe je er verder aan om niet te gaan slapen overdag? En ben je bekend met hoe het zit bij depressie? Dat als je dus wel gaat slapen overdag, je je hier alleen maar minder en moeier door gaat voelen? Zorg dat je jezelf activeert, ookal beleef je er geen plezier aan op dit moment.

Biieniie: Goed om te lezen dat jij en je vriend goed gepraat hebben. Goed ook dat hij heeft uitgesproken dat hij het moeilijk vindt om jou zo te zien en dat hij ook gezegd heeft dat hij vindt dat je er weinig aan doet. Op jouw beurt goed dat je toe durft te geven dat hij gelijk heeft. Dat is dapper!

Heb je al vaker gemediteerd? Ik heb het ook een tijdje gedaan en het heeft mij erg geholpen. Het heeft me geleerd hoe ik mijn gedachten even tot rust kan brengen en dat geeft een hoop rust. Dat werken met een lijstje is ook goed. Fijn dat je je wat relaxter voelt. Heb je nou eigenlijk ook nog professionele hulp? Of heb je het gevoel dat je het zelf zo wel redt? (Niet vervelend bedoelt hoor, ben er gewoon benieuwd naar).

Angela: Goed verwoord hoor! Echt een vervelende situatie zeg. Hopelijk krijg je gauw weer wat meer rust en vooral een fijne behandelaar / therapeut die je serieus neemt en waar je vertrouwen in hebt!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:04

ik weet niet of ik overspannen ben.eigenlijk maar ik ben wel veel moe sávonds, heb overdag veel hoofdpijn, soms duizelig,mn schouders en nek zitten vast, ik ben vaak chagerijnig, soms heb ik hyperventilatie, benauwd hartkloppingen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:10

Kan ook gewoon oververmoeidheid zijn deze verschijnselen.
Overspannenheid / Burnout komt wel iets meer bij kijken. Kan wel zijn dat je er tegen aan zit, pas dus goed op jezelf en doe een pasje terug.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:11

okay thanks

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:13

Ga anders even langs je huisarts. Het zijn namelijk wel signalen (zeker als ze al een tijdje aanhouden) die je serieus moet nemen.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:03

Weer opnieuw beginnen want alles was weg..

Wat is bipolair? Ik ken het niet?
Charlotvenre, probeer eens een lijsje voor jezelf te maken met alleen mooie herinneringen. Een fijne geur, een mooi uitzicht, een moment met een vriend/vriendin of met je paardje.. anything.. en probeer terug te gaan naar dat moment en gevoel..
Ik vind het erg moeilijk om je voor de rest tips te geven, hoe hypocriet het ook is, ik ben geneigd om mensen met een depressie figuurlijk een harde schop onder de kont te geven. Die heb ik mezelf ook moeten geven en van andere gehad om eruit te komen..

PW, ik ben welgeteld 2x bij mijn oude therapeute geweest, maar door tijd tekort ging ik daarna niet meer. Te druk met andere dingen (hoe ironisch). Ik ben begonnen met mediteren toen ik 15 was.. Tijdens mijn vorige relatie kreeg ik de ruimte niet om dit te doen. Hij vond het er maar aandacht trekkerij en nergens op slaan.. Bij mijn huidige vriend durfde ik het eerst niet op te pakken uit angst om weer zo'n reactie te krijgen. Maar ik vind het heerlijk om s'ochtends vroeg met mijn kussentje op het achterdek en een muziekje in mijn oren de zon op te voelen komen.. hij respecteert het en heeft zelfs voorgenomen om af en toe mee te gaan doen haha.

Aikon, sommige handelaren denken echt dat iedereen op zijn achterhoofd gestuiterd zijn of hebben er echt geen verstand van. Het is eigenlijk heel sneu voor die beestjes helaas.
Wel fijn dat je vader zo bezorgd om je is en bij je gaat kijken, geeft je toch wel een warm gevoel dat hij bezorgd om je is denk ik zo..

Maaike, van het weekend genoten? Waar komt je moeheid vandaan denk je?

Marlien, welkom hier. Genoeg tips, ideeën en support kan je hier krijgen.. misschien dat je ons iets meer kan vertellen over je situatie?

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:31

PW: m'n psych heeft verder geen behandelplan opgesteld. Als ik daar kom dan praten we meestal over wat mij bezig houdt, wat ik meegemaakt heb en hoe ik daarmee omgegaan ben. Ik weet zelf al heel veel en kan ook heel duidelijk zeggen wat er mis gegaan is, wat ik volgende keer anders moet doen, hoe het komt dat ik me vervelend voel enz. enz.
Het probleem is alleen dat ik nu dus moet leren om niet steeds opnieuw de fout in te gaan.
Ik kom eigenlijk ook niet zo heel vaak bij mijn psych.... 1 keer per maand ongeveer.

Biieniie: Een bipolaire stoornis is een stoornis die wordt gekenmerkt door wisselende stemmingen, dan weer manisch of hypomaan, dan weer depressief. De manische periode is het tegenovergestelde ofwel de tegenpool van een depressieve periode, vandaar de term bipolair.
De stemmingswisselingen kunnen af en toe optreden, met periodes van een normale stemming tussendoor, maar ook snel achter elkaar. Snelle en wisselende op elkaar volgende vormen van stemmingen heet "rapid cycling". Ook gemengde episodes komen soms voor.
Deze stoornis openbaart zich vaak voor het eerst tussen de 15- en 25-jarige leeftijd.

OWja: Vandaag heb ik heerlijk met mijn paardje gereden/les gehad. Ging wel lekker. Ik merk ook dat ik na het paardrijden de stres van mijn werk en andere onrust kwijt ben. Aan de andere kant zie ik er ook altijd een beetje tegenop om te gaan rijden...... 8)7
(De letter N op mijn toetsenbord pakt niet altijd goed dus als er af en toe een N mist dan weten jullie hoe het komt)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:48

Zo mensen, poging 2.. (zal nu wel kopieren voor de zekerheid)

PW Ik heb de huisarts gebeld en zij heeft voor mij nog een aantal instanties opgeschreven in de buurt die ik even kan bellen/bekijken.. Heb het een en ander op internet zitten kijken en opgezocht.. De wachttijden zijn erg lang over het algemeen.. heb nog niet alles bekeken, dus misschien zit er wel iets tussen waar ik eerder terecht kan.. Alleen heb ik nog steeds moeite met de noodzaak inzien voor mezelf.., hoe meer tijd er voorbij gaat, hoe meer ik me afvraag waarom ik eigenlijk hulp nodig zou hebben..

Wat goed hoe je je hebt voorbereid op het gesprek met je behandelaar. Je klinkt daarin erg zeker en vastbesloten! Vind dat erg knap, helemaal omdat het om iets gaat dat al weer even geleden is. Goed dat je je aan je woord houd en er ook echt op terug komt!
Alleen wat jammer dat het je behandelaar toch weer lukt om jou over de zeik te krijgen.. Vind dit toch wel heel knap van hem hoor.. Sorry maar vind die praktijken met je behandelaar steeds meer een rare wending nemen.. Wie moet wie hier nou op dingen wijzen.. Beetje omgekeerde wereld als jou dingen aan zijn lichaamstaal opvallen die zijn woorden tegenspreken.. :? En al helemaal dat jij hem op zijn verkeerde gedrag en reacties moet gaan wijzen.. daarvoor ga je toch niet naar een behandelaar..
Vind het heel erg dapper van je dat je terug naar binnen bent gegaan en ook gewoon hebt gezegd wat je vind, wat je opvalt en waar het op staat! echt +:)+

Erg goed dat je een volgend gesprek hebt met de hoofdbehandelaar erbij, lijkt me ook eng. Maar vind het knap van je dat je zo gemotiveerd bent eraan te werken hoe dit nu verder moet.. Wat ik me afvraag is of je nog wel wat hebt aan deze man..? Is het vertrouwen niet al te ver geschaadt..?

Fijn dat je de AD af mag bouwen, en goed van je dat je zelf opmerkte dat je daar nu ook even wat meer spanning van kan ondervinden.. Is dan denk ik ook even wat makkelijker te accepteren als je het kan plaatsen.

Wat vind ik trouwens dat je vriend op een leuke en uitdagende manier omgaat met jou onzekerheid, in dit geval met die tennisbal! Het zijn kleine dingetjes, maar vind het erg leuk om te zien dat hij jou op deze manier toch uitdaagt om dit soort kleine overwinningen te voelen, wat erg belangrijk is denk ik!

Goed dat je laatst bij deGGZ aan hebt kunnen geven dat je naar huis wilde en dat de begeleider er ook begrip voor had..

Hoe gaat het met je plannen voor de haptonomie? Of heb je die even naar voren geschoven.. , wat ik ook goed kan begrijpen, op dit moment heb je zoveel nieuwe en drukke dingen..

aikon Wat fijn om weer wat van je te horen en wat geef je goede en heldere adviezen hier!
Balen dat je brace nog steeds niet klaar is, jeetje wat duurt dat lang zeg..
Fijn dat je trap bijna klaar is, maar daar komt dus wel weer spanning bij kijken, rot dat je dan weer migraine krijgt.. En buurman hardcore helpt daar ook niet echt aan mee.. Denk inderdaad dat je psycholoog niet doelt op de leuke dingen doen met een hakbijl, al moest ik er stiekem wel om lachen..
He, wat een slecht nieuws dat je werkgever niet verzekerd is voor wia.. dat word dus nog een lang gezeur met hem.. zit je ook lekker op te wachten.. :n

Ik snap dat je het zat bent en gaat solliciteren.. Hoe kijk je tegen die baan aan, ben je er al wel aan toe om weer te gaan werken? Of is het meer een uitweg die je hiermee misschien inslaat..?
edit: zie dat je de baan wel ziet zitten en denk dat de reden die je geeft ook een heel goed uitgangspunt is om achter te staan.. Hopelijk word je uitgenodigd voor een gesprek, je hebt het verdiend! moet haast lukken met die slijmbrief toch..? :P

Hoe gaat het met je pony, loopt ie al weer wat beter..? Balen dat ie kreupel is geraakt.. hopelijk knapt ie goed op..
Gefeliciteerd met het eerste veulen van je hengst!

Heb je inmiddels al iets gehoord van de baan waar je op solliciteerd? snap dat het spannend is.. en dat je zenuwachtig bent om alles eromheen ook met je huidige werkgever..

Fijn om te weten dat je familie zich bekommerd om je als ze het niet vertrouwen. Gelukkig was er niks aan de hand, maar geeft zeker een fijn gevoel dat je vader zo bezorgd om je was en meteen polshoogte neemt.

Maaike Ik doe inderdaad gewoon weer werkzaamheden die ik altijd deed. Alleen zou er nu minder druk achter moeten zitten, ik doe wat ik kan en gaat het niet, dan gaat het niet. Ik heb echter niet het idee dat ik altijd overingeroosterd sta.., net als vorige week toen ik weer helemaal kapot was omdat we maar met zijn 3e stonden (of eigenlijk 2,5 zeg ik altijd maar ;) ) terwijl we 126 man ontbijt moesten draaien.. het verschil is nu dat ik niet meer als een gek loop te rennen voor anderen.. mensen wachten maar wat langer, ik werk me niet meer kapot voor een ander.. maar dat moet ik wel bewust tegen mezelf zeggen..

Knap van je dat je nu bewust voor jezelf kan zeggen wanneer je even een stapje terug doet en dit ook accepteerd! echt goed van je! ook het niks doen is echt iets waar je trots op mag zijn! Ik heb het idee dat je wat beter en realistischer bent gaan kijken naar jezelf en dat je iets meer rust in je kont krijgt :P
En dat is een hele grote stap!

Wat heeft je zo doen instorten na dit weekend..? is het bij thuiskomst gebeurt of was je het weekend zelf ook al kapot.? Heb je wel kunnen genieten van de veluwe, wat hebben jullie allemaal gedaan?
Hopelijk ben je weer een beetje bijgeslapen en voel je je nu weer iets beter..

charlotvanre Vervelend dat je je zo rot voelde na het zien van je ex..
Fijn dat je het goed kunt vinden met je psychiater en dat je je op je gemak voelt bij haar! Echt heel fijn, hoop dat je er veel aan zult hebben..
Zorg je wel een beetje voor jezelf..?
Latig dat je angstaanvallen krijgt door het afbouwen van de medicijnen.. Hoe gaat dat nu..? word het al minder..

Hoe is het met je huid..? Vervelend dat je zo verbrand bent..!
Verder ga ik mee met de reactie van Biieniie op het kijken naar anderen die oh zo gelukkig lijken..

Wat fijn dat je weer zo hebt kunnen genieten van je paard! En wat herken ik het goed zeg. Mijn paardje is afgelopen december overleden en je mist zo'n enorme uitlaatklep waar je normaal toch stiekem erg veel gevoel en liefde enz in kwijt kon..
Ik heb toevallig afgelopen week ook weer gereden met een paard dat ik goed ken en ik was echt even vergeten wat ik gemist had. Heb erg fijn gereden en eindelijk weer kunnen genieten en kunnen ontspannen! dit heeft me ook zeker goed gedaan!
Is er mogelijkheid om wat vaker naar je paard te gaan..? Ik zou het zeker overwegen als dit je zo goed doet!

Wat betreft je vermoeidheid: stop met vechten om verder te gaan! Geef er aan toe.. Ga liggen wanneer je moe bent en slaap.. Ik heb de eerste weken van mijn ziekmelding ook alleen maar geslapen.. het is heerlijk eraan toe te geven, waarom zou je er tegen vechten..? Je lichaam is moe, geef het rust..
Bipolair, daar heb ik nog nooit van gehoord.. wat houd dat in? Ik zal zo eens googlen anders..
edit: zie dat mijn advies tegenstrijdig is met dat van PW, ik maak uit haar reactie op dat je juist door de cirkel van slapen en vermoeidheid en dus ook lusteloosheid heen moet..
Mijn reactie is dan ook misschien meer van toepassing geweest op mijzelf omdat ik ook de ziekte van pfeiffer gehad heb..? Voor mijn gevoel zou ik dus zeggen: geef eraan toe! maar krijg het idee dat het misschien in jou geval niet opgaat..?
Zie nu trouwens ook al de uitleg van Zillah over bipolair.

Zillah Misschien heb ik het gemist, maar ik wist volgens niet dat je ging trouwen..? Wat leuk zeg! wanneer is de bruiloft?
Fijn dat het goed gaat op je werk. Erg herkenbaar dat het je frustreerd dat je nog veel dingen niet weet.. Ik wil zelf ook eigenlijk alles gewoon wel meteen weten en goed doen.. Maar dat is nou eenmaal niet haalbaar.. Dus, hoe makkelijk het ook klinkt, accepteer dat je nog veel moet leren en laat alles op je afkomen.. Het heeft weinig zin je er druk om te maken..

Schrikken zeg met je paard! Gelukkig was het niks ergs..!
Tja die stempels komen toch hard aan dan op een of andere manier he.. als ze zo bevestigend genoemd worden.. maar wat PW ook zegt, soms is het wel nodig en ik denk in jou geval ook.

Biieniie Ik vind het niet zo gek dat het niet lukt om te genieten. En ik denk niet dat het een kwestie is van niet kúnnen genieten, maar meer dat je geen tijd hebt om te genieten! Je zit gewoon stamp vol! Ik herken je volle agenda dan ook precies! Maar als je gaat kijken naar wat je nu eigenlijk voor jezelf doet... Ik ben ook erg aan het letten om mezelf niet meer vol te plannen en al helemaal niet dubbel! gewoon een keer nee te zeggen. Ik wilde ook altijd alles doen, iedereen te hulp schieten en zei ook ja tegen dingen waarvan ik van te voren al wist dat ik dat eigenlijk niet zou redden. Maar dan dacht ik: ach dan loop ik wel een stapje harder of werk iets harder, ik zie dan wel hoe ik het red..
Sommige dingen kun je niet omheen, maar vraag je zelf af wat je nu eigenlijk nog voor jezelf doet. Wannneer zijn die kantinediensten bijvoorbeeld afgesproken, wist je toen al dat je naar de toppers ging of je stiefvader ging helpen verhuizen..? Ik weet het, het is erg moeilijk, maar probeer eens te kijken wat je kan schrappen.. en belangrijk: denk aan jezelf, alleen als je ruimte en rust hebt om te genieten, zal dat ook lukken. Echt, maak ruimte en tijd voor jezelf vrij..! moeilijk, maar echt de moeite waard!

Fijn dat je wel hebt kunnen genieten van de toppers! Maar wat kl*te dat je door je rug bent gegaan! jeetje.. verschoven rugwervel klinkt behoorlijk heftig! hoe gaat het nu met je..? Neem nou maar even de tijd om te herstellen en laat het werk even het werk..

Jammer dat het met je vriend niet lekker loopt nu.. Kun je er niet eens over praten met hem, op een moment dat je er een heldere en rustige kijk op hebt? Want ik heb wel het idee dat het al een beetje een opgestapeld hoopje frustratie is onderhand..? of valt dat nog mee?
Wat super leuk dat het hondje jullie kant op komt!!

Wat goed dat je met je vriend hebt kunnen praten en dat je je nu bezig houd met een lijstje om wat meer rust in je leven aan te brengen! +:)+ goed bezig

Jij ook al? alles weg wat je getypt had.. frustrerend he! :(
ik heb deze lap tekst nu gekopieerd haha

Marlien Welkom. Vervelend dat je overspannen thuis zit..je zult hier veel herkenning vinden.. Goed dat je naar de dokter gaat, ik zou inderdaad aangeven dat je hier niet het gevoel hebt dat je er verder mee gaat komen.. Hij/zij kan je doorverwijzen naar een psycholoog. sterkte

Angela heb je stuk gelezen en in het topic gereageerd. Vind je verhaal erg helder sterk, succes ermee!

Appiesjappie welkom, de signalen die je noemt zijn zeker geen dingen om te negeren! Ik zou je ook adviseren om naar de dokter te gaan, die kan je verder helpen en beoordelen of je inderdaad een burnout hebt of er tegen aan zit. Hoe dan ook, let op jezelf en doe een stapje terug! je lichaam vraagt hierom. succes ermee

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:29

Biieniie: Wel fijn dat je vriend het respecteert en er zelfs open voor staat om een keer mee te doen. Dat is wel fijn om het weer op te pakken. Goed dat je het zo heerlijk vind. Echt tot jezelf komen :j

Denk je dat je het verder hiermee gaat redden? Of denk je dat je toch nog meer hulp nodig hebt?

(ook voor chartlotvanre) Verder klinkt het idd wat hard wat je zegt over depressieve mensen, maar het is wel de enig manier. Of eigenlijk zouden ze zichzelf een schop onder hun kont moeten geven. Een figuurlijke dan, letterlijk wordt misschien een beetje lastig :+ Ik ben ook zwaar depressief geweest en heb ook mezelf die schop moeten geven. Je zal het zelf moeten willen en uit de zelfmedelijden moeten stappen. Anders kom je er niet :n Klinkt makkelijk, en zo is het echt niet, maar wél de enige manier. Anderen kunnen je er niet uit halen, ze kunnen je er wel bij helpen. Maar je zal het zelf moeten doen idd.

Zilah: Hoe komt het dat je altijd een beetje tegen het rijden op ziet? Ik herken het wel, zag er gisteren ook weer tegen op om naar de boerderij te gaan en als ik er dan eenmaal ben is het heerlijk. Wel lekker dat het je zo ontspant, goede manier om tot rust te komen na je werk!

Goed dat je het zelf al allemaal zo goed weet te verwoorden. Dat is het belangrijkste en vaak moeilijkste, dat inzicht krijgen. Kan wel heel verhelderend zijn. Ik zit ook in de fase dat ik moet leren om niet steeds opnieuw de fout in te gaan. Want weten en doen zijn toch echt twee verschillende dingen ;) Dus als je nog goede tips hebt, zijn ze altijd welkom :+ Ik merk vooral dat wanneer ik wat minder in mijn vel zit, ik eerder geneigd ben om in mijn oude patronen terug te vallen. Heb jij dat ook?

Zwelgje: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Erg lief dat je de tijd en moeite neemt om zo uitgebreid te reageren. Vind ik lief.
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om de noodzaak er van in te zien. Toch denk ik wel dat het goed is, maar het is uiteindelijk aan jou om dat te beoordelen. Die lange wachtlijsten maken je niet gemotiveerder denk ik...

Ik heb zelf nog wel vertrouwen in die man. Na ons laatste gesprek ben ik me er bewust van geworden dat we elkaar misschien ook wel versterkt hebben. Hij gaf aan soms niet te weten of hij over een bepaald onderwerp wel door moest vragen, omdat hij twijfelde of ik dat wel echt wilde. Ik realiseer me dat ik dat bij hem bevestigd heb doordat ik zo moeilijk praat. En zijn reactie versterkt mij weer. Ik denk dat we daar naar moeten kijken met de hoofdbehandelaar erbij. Verder is hij toch echt goed in zijn vak en heeft hij me op veel punten al enorm vooruit geholpen. Ik wil dus niet zomaar opgeven. Wat jullie hier de laatste tijd lazen waren natuurlijk ook alleen maar de negatieve berichten. Bovendien kent hij mijn hele verhaal, vanaf het begin bij de crisisdienst. Hij is toen ook bij mij thuis geweest en heeft gezien hoe ik toen was. Dus ik wil er zelf in ieder geval alles aan doen. Dat heeft hij me ook gevraagd, of ik het nog wilde proberen of dat ik een andere behandelaar wilde.

Leuk he van mijn vriend? Zijn inderdaad kleine simpele dingen die zoveel kunnen betekenen!
Ik heb a.s. dinsdag een afspraak staan bij de haptonoom. Ben erg blij dat ik een tijdje terug toch de stap gezet heb. Denk dat het me erg goed kan doen. Vind het wel spannend!

(ook voor charlotvanre:) Ik begrijp je reactie aan toegeven aan je gevoel van moeheid. Bij burnout en bijvoorbeeld Pfeifer is dat ook heel goed. Bij depressie ligt dat net een beetje anders. Je gevoel beïnvloed je gedrag en je stemming. Dit is een cirkel. als je toegeeft aan willen slapen (kenmerk van depressie), verslechterd je stemming, omdat je je rot voelt (gevoel) dat je niks doet. Doordat je je rot voelt, wil je nog meer in bed liggen en verslechterd je stemming alleen nog maar meer. Dit moet doorbroken worden bij een depressief iemand. Bewegen is een goed advies. Ga wandelen, zorg dat je actief wordt, ookal beleef je er geen plezier aan. Want als je depressief bent, vind je niks leuk (wat er ook voor zorgt dat de kans groot is dat je in die negatieve spiraal blijft zitten).

Ik zie trouwens dat ik nu echt moet gaan!! Anders ben ik te laat bij de deeltijd :+

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:52

Ik snap inderdaad goed dat je deze behandelaar zeker nog een kans wilt geven. Als hij jou hele proces vanaf het begin heeft meegemaakt heeft hij natuurlijk als geen ander kijk op jou en jou situatie. Ik hoop echt van harte dat het gesprek samen met de hoofdbehandelaar goed uitpakt en dat jullie hier uitkomen en ook verder kunnen!
Succes bij de deeltijd vandaag!
Spannend inderdaad dinsdag naar de haptonoom, maar goed dat je er wel achter staat!! ben erg benieuwd

Pijn op de borst is wel langzaam afgenomen het weekend. Zondag op mijn werk was het op zijn ergst en was eigenlijk bang dat het alleen maar erger zou worden, want heb het 1x zo gehad dat ik niet eens meer kon lachen, rechtop zitten, bewegen met mijn schouders, diep ademenen en niet meer zelf overeind kon komen van de steken op mijn borst.. daar had ik nu echt geen zin in..
Gelukkig viel het nu mee. Heb er de dagen erna nog een beetje last van gehad, maar woensdag was het helemaal weg.
Ik heb die zondagavond nog wel paardgereden en merkte dat ik erg ontspannen was.. het rijden ging gewoon heerlijk en ik was helemaal tevreden, heeft me goed gedaan..
Vandaag ga ik weer werken 4uurtjes. Volgende week moet ik nog en daarna heb ik 3,5 week vakantie!! *\o/* *\o/* *\o/*