Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:13

Ik word dit jaar 40, en ben kinderloos. Tot mijn 35 ste heb ik ze nooit gewild, de situatie was er ook niet naar. En daarna moest ik geopereerd worden aan een ontsteking in mijn baarmoeder, toen ik wakker werd van de narcose was er drastisch van alles verwijderd, waardoor ik geen kinderen meer kon krijgen. Dat vond ik toen wel heftig want opeens had ik geen keuze meer en was er voor mij besloten. Inmiddels heb ik het geaccepteerd en vind het eigenlijk wel lekker zonder kids. Ik heb alle vrijheid!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:13

Karin schreef:
Hoe vaak hoor je wel niet dat een zwangerschapstest 'niet werkt'? Dat men er pas achter komt na een onderzoek bij de HA?

Natuurlijk kun je zaken proberen uit te sluiten door regelmatig te testen. Maar er zal eens iets tussendoor glippen omdat de test onbetrouwbaar is of je lichaam 'nog niet zwanger genoeg is' ofzo. Niets is 100% betrouwbaar - behalve volledige onthouding. Maar ik weet me een gevalletje te herinneren van zo'n 2000 jaar geleden waarbij ook dat geen garantie bood. :P

Ja, het zal je maar gebeuren dat er ineens zo'n engel voor je staat met 'blij' nieuws. Denk dat velen uit dit topic als ze in Maria's schoenen hadden gestaan die aartsengel met een rijzweep het huis uit hadden gejaagd. :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 16:16

Ik neem de mestvork wel :D }> 8-)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:20

Ik ben 25 en ik zei al van jongs af aan dat ik geen kinderen zou krijgen.
Nu ik ben getrouwd, met de juiste match, wil ik juist wel erg graag kinderen. Het is voor mij een beetje dubbel allemaal: Ik wil heel erg graag kinderen, maar ik zie ontzettend op tegen zwangerschap, de geboorte, alle ziektes die een kind krijgt...

Ik werk met kinderen en ik vind de meesten helemaal te gek en heb onwijs veel plezier met ze. Dat had ik een paar jaar geleden nooit kunnen voorspellen. Ik vond kinderen 'vreemd', ik begreep ze niet, ik vond ze niet schattig, ik vond het niet leuk om met ze te spelen, noem maar op. Ik vond het ook nog lelijke aapjes :o

Dus tja, kinderen zitten er waarschijnlijk wel aan te komen. Elke week is er wel weer een kindje dat me een cadeautje geeft en ze willen knuffels etc, dus ik zie wel dat ik goed met kinderen kan omgaan. Ik ben dus nog maar 25, maar zelfs ik voel de tijd al dringen op de een of andere manier.

Kortom: ik weet het nog niet echt, het is erg warrig allemaal. (goed te zien aan hoe ik het geschreven heb :P )

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:22

Goed topic dit en ik ben verrast hoeveel mensen er net zo over denken als ik.
Wat mij het meest tegen de borst stuit is dat je je maar steeds moet verdedigen over het feit dat je geen kinderen wilt.En toen ik nog jonger was,kreeg ik steevast het antwoord : oh,maar je bent nog te jong om dat nu te beslissen,wacht maar tot je ouder bent.
Ik was het zo zat toen ik die discussie weer had met iemand die net vader was geworden,dat toen ie vroeg : hoe oud ben je dan? mijn leeftijd bewust een paar jaar omhoog heb gegooid :oo .En toen was zijn antwoord : oh ja,dan ben je oud genoeg om het te weten/beslissen.
Nou vraag ik je!!
Ik heb 2 neefjes die ik erg leuk vind,maar ik woon in het buitenland dus ik zie ze niet zoveel,misschien daarom :D

Jetta

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:27

Als je geen kinderen wenst, zorg er dan goed voor dat je ze ook niet krijgt. Soms verander je van mening en komt er toch een kindje, soms blijf je gewenst kinderloos. Het kan allemaal, ieder zijn/haar ding.
Ik heb twee kinderen, die ondertussen jong-volwassenen zijn en ik werk met jongeren met een beperking. Ik hou dus wel van die lieve klieren!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:50

mick75 schreef:
Hannah-frouk, dat jij je irriteert aan dat ik MIJN mening geef is toch echt jouw probleem. Dat jouw vriendin meerdere ongewenste miskramen heeft gehad en daar veel verdriet van heeft kan ik inkomen, maar daar kan ik niets aan doen. Ik heb haar miskramen niet opgewekt. Ik ben blij dat ik een miskraam heb gehad en dat is mijn goed recht. In mijn ogen was het ook geen kind. En dat is MIJN mening, die hoef je niet te delen.

Alet74, ik kan intens genieten van dingen, maar me een seconde later doodongelukkig voelen. Het is geen geheim dat ik veel problemen heb.

Nou ja, houd het er dan maar op dat ik er ook een mening over heb. Dat is wat anders dan een probleem.
Ik heb er geen probleem mee, ik heb er net als jij een mening over.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:09

@HannahFrouk: ik snap je reactie op de zin van Mick75. Kan me best voorstellen dat het niet helemaal rechtvaardig klinkt gezien de ervaring van jouw vriendin.
Maar ik begrijp Mick75 nog beter :o . Gelukkig ben ik nooit zwanger geweest want dat zou echt een ramp voor me zijn :oo en ik kan best begrijpen dat dan een miskraam ook positief kan zijn voor iemand.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:38

mick75 schreef:
Unicorn Kiss, als je dit topic goed had gelezen weet je dat ik heel bewust kinderloos ben. Omdat ik niets met kinderen heb, nooit rammelende eierstokken heb gehad of anderszins kinderwens, me geen raad weet met kinderen en doodsbang ben voor het fenomeen zwangerschap. Maar ook als de oorzaak van de aanrakingsangst er nooit was geweest had dat niet uitgemaakt, ik wil geen kinderen. Ik ben gewoon geen moeder, zou geen goede moeder zijn en wil dat ook niet.

Abortus is inderdaad geen optie wegens de angst voor aanraking, maar als ik die angst niet had gehad zou ik daar geen enkel bezwaar tegen hebben. En als ik een serieuze kinderwens zou hebben had ik me wel over die angst heen kunnen zetten denk ik.

Ik had het topic niet doorgelezen, maar jouw post kwam heel vreemd op mij over.
Nu ik de achtergrond weet, kan ik je al beter begrijpen (al zal ik je nooit helemaal begrijpen natuurlijk als je niet in hetzelfde schuitje zit)
Maar kan je geen verdoving aanvragen voor abortus?
Dat je niet aangeraakt wordt bij bewustzijn zegmaar?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:40

HannahFrouk schreef:
mick75 schreef:
Hannah-frouk, dat jij je irriteert aan dat ik MIJN mening geef is toch echt jouw probleem. Dat jouw vriendin meerdere ongewenste miskramen heeft gehad en daar veel verdriet van heeft kan ik inkomen, maar daar kan ik niets aan doen. Ik heb haar miskramen niet opgewekt. Ik ben blij dat ik een miskraam heb gehad en dat is mijn goed recht. In mijn ogen was het ook geen kind. En dat is MIJN mening, die hoef je niet te delen.

Alet74, ik kan intens genieten van dingen, maar me een seconde later doodongelukkig voelen. Het is geen geheim dat ik veel problemen heb.

Nou ja, houd het er dan maar op dat ik er ook een mening over heb. Dat is wat anders dan een probleem.
Ik heb er geen probleem mee, ik heb er net als jij een mening over.

Misschien benadert het woordje "opgelucht" het gevoel van mick75 wel beter maar ik kan het me in haar situatie wel voorstellen.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:52

Oprtalj schreef:
aikon schreef:
Ik ben ook bewust kinderloos. Mijn ha wou mij niet door verwijzen voor een sterilisatie, ik was 21, want ik kon me nog bedenken. Ben inmiddels 35 en nog word een sterilisatie geweigerd. Ik heb verscheidene erfelijke aandoeningen (vele allergieën die veel voorkomen in mijn familie) waar ik als kind erg door geleden heb. Dat wil ik mijn kind niet aandoen. Ik vind kinderen, geen baby's, best leuk. Ik ben scouting leiding geweest en pas nog wel op kinderen. Ben toch altijd blij als ze weer weg gaan. Dan heb ik mijn vrijheid weer, die is erg belangrijk voor mij.

Ja, ook zoiets waaruit blijkt dat kinderen krijgen de norm is. Je wordt dus kennelijk niet in staat geacht om ergens tussen je 21e en 35e de definitieve keuze te kunnen maken om geen kinderen te willen. Want stel dat je er spijt van zou krijgen? Maar kom je in diezelfde periode bij diezelfde huisarts met de mededeling dat je zwanger bent, dan word je waarschijnlijk van harte gefeliciteerd, ondanks het feit dat het krijgen van een kind ook iets definitiefs en onomkeerbaars is waarvan je ook spijt zou kunnen krijgen.

Even een reactie op sterilisatie voor je 35e. Dat dit zelden tot nooit wordt gedaan heeft te maken met het feit dat het gewoon bewezen is dat er dan toch een groot deel van de mensen spijt krijgt en de operatie ongedaan wil laten maken met alle gevolgen van dien. Het onderscheid tussen mensen die achter de keuze blijven staan en mensen die later toch van gedachten veranderen is eigenlijk niet te maken. En als je echt veilig wilt zitten kun je het beste een hormoonhoudend spiraal nemen. Blijft vijf jaar zitten en is nog betrouwbaarder dan sterilisatie.

Verder vind ik het een heel interessant topic. De maatschappij gaat er inderdaad nog steeds vanuit dat iedereen graag kinderen wil. Het is jammer dat je als bewust kinderloos persoon of stel daar dan ook vaak opmerkingen over krijgt. Het is toch jouw beslissing en zoals ik hier lees is dat een weloverwogen beslissing en maakt die beslissing jullie gelukkig. Dat zou toch prima moeten zijn? Ik heb ook een aantal vriendinnen die of niets met kinderen hebben of zeker weten geen kinderen te willen later. Eentje weet ook gewoon zeker dat ze niet zwanger wil worden, wil bevallen of een kind wil hebben. En ja, misschien verandert dat later (al denk ik bij haar van niet), maar daarom vertel ik haar dat toch ook niet altijd.

Toch ben ik blij dat er ook nog mensen zijn die wel kinderen willen. Anders zit ik straks zonder werk als ik ben afgestudeerd als verloskundige :Y) Door mijn studie heb ik wel meer inzicht gekregen in de verantwoordelijkheid die kinderen krijgen met zich mee brengt, dat het niet alleen maar leuk is, dat zwanger zijn niet 9 maanden lang een roze wolk is. Ik denk dat ik daardoor wel een realistisch beeld heb gekregen. Sommige mensen komen bij mij op spreekuur en denken echt dat zwanger zijn alleen maar leuk is. Nou, dan staat ze een teleurstelling te wachten. Ik vind baby's echt heel schattig, maar ik ben vaak ook wel blij dat ik ook weer weg kan als het kind veel aan het huilen is. Als ouder kan dat niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:03

Ook ik heb geen kinderwens. Er gaat geen bel, geen interne wekker om mijn moedergevoelens te doen ontwaken, geen weke knieën wanneer ik vriendinnen met hun baby's zie, geen tranen wanneer ik op kraambezoek ga, niets... leegte.
Ik ben blij voor de mensen in kwestie, ik zie hun geluk, en begrijp ook hun wanhoop wanneer het even zwaar is. Ik vind het allemaal helemaal prima en gesneden.
Maar niet voor mij.
Niet omdat ik perse niet wil, niet omdat ik kinderen haat, niet omdat ik een bepaalde overtuiging aanhang: maar omdat het op dat vlak in mij volstrekt en volkomen stil is en blijft.

En ja, ik denk soms wel eens dat mijn levensloop (jeugd, nare gebeurtenissen) daar debet aan zijn. Ik ben nu eigenlijk sinds een jaar of 5 vijf op een plek die ik thuis noem, voel voor het eerst rust en me volkomen gelukkig. Ben nu medio 30 en wil nog langer van dat gevoel kunnen genieten in alle rust en stilte.
Echt verklaren met grote zekerheid kan ik het niet. Maar goed, misschien ontwaakt er nog iets in mij... en misschien niet, het is allemaal goed.
En ja, veel mensen begrijpen het wel maar vinden het toch een beetje 'gek'.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:21

Jollyjoy schreef:
Even een reactie op sterilisatie voor je 35e. Dat dit zelden tot nooit wordt gedaan heeft te maken met het feit dat het gewoon bewezen is dat er dan toch een groot deel van de mensen spijt krijgt en de operatie ongedaan wil laten maken met alle gevolgen van dien. Het onderscheid tussen mensen die achter de keuze blijven staan en mensen die later toch van gedachten veranderen is eigenlijk niet te maken. En als je echt veilig wilt zitten kun je het beste een hormoonhoudend spiraal nemen. Blijft vijf jaar zitten en is nog betrouwbaarder dan sterilisatie.

dat snap ik dus echt niet.
mijn huisarts stelde zelfs zelf sterilisatie voor aangezien ik echt geen kinderwens heb.
ik was nog geen 30......
overigens heb ik het niet gedaan maar dat had een andere reden dan kinderen. ;)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:42

Jollyjoy schreef:

Maar als je nou geen hormoontroep in je lichaam wilt hebben?
Daarbij heb ik jaren geleden mijn huisarts gevraagd om een spiraaltje. Dat wilde hij pas doen als ik eerst een kind had gekregen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:46

Dat was dan een ouderwetse HA die z'n nascholing niet goed bijgehouden heeft. Spiraaltje kan al jaaaaren ook prima geplaatst worden bij 'nullipari' zoals artsen vrouwen die nog niet gebaard hebben zo mooi noemen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:46

Evelienepien schreef:
@HannahFrouk: ik snap je reactie op de zin van Mick75. Kan me best voorstellen dat het niet helemaal rechtvaardig klinkt gezien de ervaring van jouw vriendin.
Maar ik begrijp Mick75 nog beter :o . Gelukkig ben ik nooit zwanger geweest want dat zou echt een ramp voor me zijn :oo en ik kan best begrijpen dat dan een miskraam ook positief kan zijn voor iemand.

Het gaat me echt niet om de rechtvaardigheid ervan. Het ging me even om de toon.
Ik kan ook heel goed begrijpen dat je soms blij kunt zijn met een miskraam omdat moeder natuur dan zelf een bepaald "probleem" voor je oplost en je daar vervolgens niet zelf meer iets mee hoeft te doen. Maar ik zou dan echt niet iets hebben van "oh, dat scheelt weer een vrije dag".

Da's alles.

Maar ik heb er nu wel genoeg over gezegd denk ik.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:51

Oprtalj schreef:
Maar als je nou geen hormoontroep in je lichaam wilt hebben?
Daarbij heb ik jaren geleden mijn huisarts gevraagd om een spiraaltje. Dat wilde hij pas doen als ik eerst een kind had gekregen.

Als je inderdaad geen hormonen in je lijf wil hebben, dan is sterilisatie een betere optie. Echter, het hormoonhoudend spiraal heeft een van de laagste doseringen aan hormonen welke plaatselijk worden afgegeven. Maar, het blijven inderdaad hormonen en als je dat niet wilt of als je lichaam daar niet goed op reageert moet je inderdaad iets zonder hormonen gebruiken zoals een koperspiraal, condooms of sterilisatie.
Het spiraal kan gewoon geplaatst worden als je nog nullipara bent zoals Ibbel zegt. Ze plaatsen het meestal als je ongesteld bent, omdat de baarmoedermond dan al iets open staat en het plaatsen is dan iets gemakkelijker.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:53

Zo zie je maar dat het ook erg van de artsen om je heen hangt sterrelisaties .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:55

Klopt, er is geen wetgeving voor wat betreft een minimum leeftijd voor sterilisatie. Een en ander zal dan ook best voor een groot deel samenhangen met de (al dan niet terechte) mening van de betreffende arts.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:44

Karin schreef:
Klopt, er is geen wetgeving voor wat betreft een minimum leeftijd voor sterilisatie. Een en ander zal dan ook best voor een groot deel samenhangen met de (al dan niet terechte) mening van de betreffende arts.

Denk ik wel want vriendlief was al voor z'n 30e gesteriliseerd dus het kan wel (of is dat omdat hij man is, minder zwaar?)

Hi Maik :wave: ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:02

Als man kan je makkelijker even een spijtportie in laten vriezen. Frozen semen is niet zó ongebruikelijk meer :+

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:03

Een spijtportie :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:07

Zo noemen ze dat bij bloedafnames. Spijtserum. Voor als je later nog eens wat wilt laten onderzoeken. :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:14

Nou ik wil al jaren geen kinderen en ben op mijn 33ste naar de gynaecoloog gegaan en heb me laten steriliseren, was geen enkel probleem. Ik ben nu 37 en heb er geen seconde spijt van gehad.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:18

Ik wil absoluut kinderen liefst 2 en liefst 1 op mijn 24ste en 1 op mijn 28ste maar heb er absoluut geen problemen mee dat andere mensen geen kinderen willen. Is ieder zijn eigen keus en je moet je zeker niets laten opdringen door andere.