hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:10

Dat komt waarschijnlijk door het losmaken, als je vast zit tussen je schouders en ze gaan dat masseren, heeft dat ook invloed op je ribbenkast.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 13:47

pfff wat ingewikkeld allemaal

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:07

Opzich niet, kijk maar eens naar een plaatje van een skelet, je ribben lopen niet alleen voor bij je borstkas, maar lopen ook naar je ruggegraat toe, dus als het daar vast zit, is het niet gek dat je ook last aan de voorkant krijgt!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:26

Dus als je last van hyperventilatie hebt, kan dat komen doordat je ribben een keer zwaargekneusd (of zelfs gebroken) zijn geweest?
Is het dan zo dat als je ribben genezen zijn dat het dan vanzelf weer over gaat? (ik denk van niet maargoed..)

Binnenkort proefwerkweek, heeft iemand nog tips om rustig te blijven? (ik schiet zó erg in de stres dan...)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:48

Ik ben begonnen met slikken van 'Valdispert Stress Moments'. Een pilletje waar valeriaan en nog iets in zit. Ben namelijk helemaal gestresst door autorijles..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:58

En werkt het?
Ik heb Valdispert geprobeerd voor het slapen, maar merkte er weinig van. Ben wel benieuwd wat jouw ervaring hiermee is! Hopelijk helpt het je!

(Herken het trouwens wel, stress voor de autorijles. Had ik ook altijd, zo erg dat ik er buikpijn van had en misselijk van werd)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:24

Lang geleden dat ik hier iets gepost heb.

Afgelopen woensdag heb ik weer gym gehad. :\
We gingen gewoon conditietraining doen, iets wat ik heerlijk vind en waar ik ook echt van kan genieten (klinkt raar, dat weet ik, maar ik vind het gewoon leuk :o)
De opdracht was joggen tot het fluitsignaal en dan sprinten tot fluitsignaal. Later werd het draaien en sprinten bij het fluitsignaal.
Al vrij snel was er een meisje, Laura, die duizelig werd, na even op de bank gezeten te hebben ging ze weer door. Bij mij kwam de hyperventilatie al vrij snel opzetten, maar ik haat het om toe te geven dat het niet gaat, dus ik ben doorgerend. Het ging maar door en door. Op een gegeven moment kon ik alleen maar sprinten, omdat ik het dan niet voelde. Ook voelde ik mijn voeten en handen niet meer en trilde ik over mijn hele lijf (en nee ik had het niet koud) :\
Ik ben toen gaan lopen ipv rennen maar daar werd het niet beter van, op dat moment heb ik besloten om te stoppen ^)
Het enige wat mijn gymleraar heeft gezegd is:'Het komt ook altijd bij jou terug hea?' (hij denkt nog steeds dat ik alleen duizelig ben...)

Gisteren ben ik weer naar AOT geweest.
Ik heb nog niet héél erg het idee dat het veel doet, maar we zitten ook nog in de beginfase dus ik geef niet op. Het is alleen al heel fijn om er met iemand over te praten (+bokt natuurlijk :)) Zij ontdekte dat ik bovenin gewoon helemaal vastzit. Dit had ik niet verwacht omdat ik eigenlijk best wel soepel ben :o, maar dat zegt dus niks...

pff, ik ben weer even mijn (ellenlange) verhaal kwijt. Heel erg bedankt voor het lezen! :D

EDIT: Volgende week vrijdag heb ik sportdag, HELP!!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:55

Halloo, ik 'meld' me hier ook ;)
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit last gehad van hyperventilatie en dergelijken, tot vorige week..
Het is bij mij echt door de stress en spanning. Ik zal het even kort uitleggen:
Ik werk; doe 's ochtends de Gelderlander (ochtendkrant) rondbrengen en daarna 12 km heen en 12 km terug naar school fietsen.Ik zit dus op school en ben 2 jaar geleden blijven zitten. Nu ben ik wel een bespreekgeval maar in principe moet het allemaal goed komen. De komende weken tot aan de proefwerkweek zijn erg druk allemaal. Veel toetsen/mondelingen/verslagen etc.
Op de manege is de sfeer niet meer zoals het was, veel meer het gevoel dat andere mensen zich zo veel beter vinden.. bovendien wil ik een (manege)paard kopen, maar dat wil ook niet echt lukken..
En dan de belangrijkste factor: thuis. Mijn zusje heeft nogal woedeaanvallen en is snel op der teentjes getrapt. Dat heeft veel invloed op de sfeer in huis, die is namelijk nogal gespannen.
Als ze weer zo'n woedeaanval heeft (vaak gericht op mn jongere broertje) zit ik me zo ontzettend in te houden om niks te zeggen en moet veel moeite doen om het te negeren. Of ik krijg zelf met haar ruzie.. totdat het de laatste druppel is en dan begin ik te huilen (van woede en frustratie etc.) sinds vorige week begin ik daarnaast te hyperventileren. De 1e x vond ik echt raar en eng, begon zo snel te ademen en heel hoog zeg maar (in mn keel) vorige week heb ik er in totaal 3 gehad.
Deze week leek het goed te gaan, alleen woensdagochtend op de fiets kreeg ik er bijna een (deze kwam doordat ik in paniek raakte door school omdat ik aan alle dingen dacht die ik nog moest doen); ik ging sneller ademen maar het was niet zo hoog. Gelukkig heb ik mezelf goed kunnen praten en zo langzamerhand mn ademhaling weer rustiger gekregen.

Gister... toen kreeg ik (iig voor mijn doen) een heftige hyper (dus de 4e in totaal): de aanleiding was hetzelfde als de 1e+2e+3e. Alleen nu begon ik echt geluiden te maken alsof ik totaal geen lucht meer kreeg en stikte! Ik zakte half in elkaar, gelukkig kon ik nog wel bij bewust zijn blijven en na een paar minuten werd het al iets minder. Uiteindelijk was het helemaal over en had weer lekker hoofdpijn en pijn op mn borst gekregen. Heb besloten om toch een afspraak te maken bij de huisarts. Maar tot die tijd.. heeft iemand tips :)?
Sorry voor mijn lange verhaal :o

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:56

Ik zou zeggen, lees het topic maar eens een stukje door, daar staan heel veel tips in en anders moet iedereen zichzelf weer herhalen ;) Maar rustig proberen te blijven is een van de beste dingen die je kunt doen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:02

Sinds ik aan de bloesems ben heb ik geen aanval meer gehad,ik slikte ze ergens anders voor maar werkt ook meteen voor de hyper.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 09:09

bloesems?? Nog nooit van gehoord. Afkloppen met de hyper gaat het aardig goed maar ik heb nog steeds heel erg veel hoofdpijn, mijn schouders en nek zitten vast.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:18

Bloesems zijn er in verschillende soorten,het werkt heel snel.Op google vind je er veel over maar dan onder Bach bloesem.Alleen gebruik ik andere bloesems want die werken veel beter.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:54

zijner meer mensen die dit gebruiken?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:07

Ikke niet, maar het topic leeft weer :D

EDIT: iemand die nog tips voor mij heeft zie lange verhaal hierboven :o?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:13

Sport je zelf ook? Of is gym op school het enige?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:22

CRos95 schreef:
Lang geleden dat ik hier iets gepost heb.

Afgelopen woensdag heb ik weer gym gehad. :\
Bij mij kwam de hyperventilatie al vrij snel opzetten, maar ik haat het om toe te geven dat het niet gaat, dus ik ben doorgerend. Het ging maar door en door. Op een gegeven moment kon ik alleen maar sprinten, omdat ik het dan niet voelde. Ook voelde ik mijn voeten en handen niet meer en trilde ik over mijn hele lijf (en nee ik had het niet koud) :\
Ik ben toen gaan lopen ipv rennen maar daar werd het niet beter van, op dat moment heb ik besloten om te stoppen ^)
Het enige wat mijn gymleraar heeft gezegd is:'Het komt ook altijd bij jou terug hea?' (hij denkt nog steeds dat ik alleen duizelig ben...)

Gisteren ben ik weer naar AOT geweest.
Ik heb nog niet héél erg het idee dat het veel doet, maar we zitten ook nog in de beginfase dus ik geef niet op. Het is alleen al heel fijn om er met iemand over te praten (+bokt natuurlijk :)) Zij ontdekte dat ik bovenin gewoon helemaal vastzit. Dit had ik niet verwacht omdat ik eigenlijk best wel soepel ben :o, maar dat zegt dus niks...

Oke, je wil tips, dus ik zal eerlijk tegen je zijn:
Begin met jezelf serieus te nemen. Je haat het om toe te geven dat het niet gaat, dus ben je doorgerend. Dat betekent dat je je er dus van bewust bent dat het niet ging. Dan is het dom om tegen beter weten in door te rennen. Vervolgens vind je het raar dat het niet minder werd toen je gewoon ging lopen. Nou, ik vind dat niet zo gek, je hebt jezelf helemaal over de kop gejaagd. Dat is niet handig.

Ik denk dat AOT niet gaat werken als je dit soort dingen blijft doen. Misschien kun je tijdens de sportdag volgende week proberen om wat je leert bij AOT, toe te passen op het moment dat je merkt dat je begint te hyperventileren, ipv als een kip zonder kop door te gaan omdat je je niet wil laten kennen.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:24

Ik ga woensdag naar de dokter, ben benieuwd wat er uitkomt. :)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:43

@Pollewop.
Je eerste vraag: Ja ik sport buiten school ook! 2 jaar geleden (dus 1jaar voor het begon) sportte ik vijf keer in de week: 1x gym/turnen (dus geen schoolgym) 2xskeeler training (1x wedstrijd dit was niet elke week, maar meer om de week) 1x paardrijden les en 3x in de week mijn verzorgpaard. Ook fietste ik elke dag 19km heen naar school en weer 19km terug.

Heel erg bedankt voor je tips. Ik ga er zeker aan werken. Ik vind het heel erg moeilijk om naar mezelf en naar mijn lichaam te luisteren. Dit doe ik ook al van jongs af aan. Zak ik door me enkels op een wedstrijd? jammer dan, the show must go on...
Ik zal iig mijn leraar in gaan lichten, want dit werkt natuurlijk ook niet... de dingen die ik met AOT heb geleerd zijn nog moeilijk toe te passen, maar ik ga het zeker proberen! Dankjewel!

@Dominique, succes! :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:01

Ik heb wel een nadeel...Woensdag is de coopertest. Na de schooldag ga ik pas na de dokter. :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:15

Kun je niet aan je moeder vragen of ze even met school belt om de situatie uit te leggen, zodat je eerst het bezoek aan de huisarts af kan wachten?

Wel appart dat jullie het juist tijdens inspanning hebben, juist als ik afleiding had door dansen of paardrijden, had ik er minder last van.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 07:06

succes bij de dokter Monique

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:08

Joyce; Ik heb het bij beide, inspanning en met mijn gewone leven ook.

Coopertest ging redelijk, heb 1650 meter gerend en voor een 6 moest je 1800 meter. Maar 't ging niet meer, ik zag zwart, was duizelig enz. Ik heb op een stevig tempo doorgelopen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:26

Dam-nit , moet je voor een 6-je al 1800 meter kunnen hardlopen ??!

Ik vond een km al ernstig vermoeiend vroeger , 3-en-een-half rondje rond het sportveld bij de gym , pffft.

En dat ging dan nog niet zo zenuwelijerig als een Cooper-test :P

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:39

De jongens moesten zelfs nog meer, iets van 2250 meter..
In 12 minuten. Dus ik ben blij met mijn 1650 meter hoor. :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:25

Er was wel hyperventilatie aanwezig, maar 't kwam ook vooral door astma. Heb ik vroeger erg veel last van gehad. En nu komt 't weer terug helaas.