En dan vind je je zoon in coma!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: En dan vind je je zoon in coma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:30

He wat akelig zeg, heb net even alles doorgelezen wat je getypt hebt. Hopelijk komt er snel duidelijkheid!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:56

De uitslag krijgen we pas te horen op 1 maart.
Dan staat de afspraak voor de neuroloog.
Op de brief voor de afspraak v.d. MRI scan staat 20 JANUARI 2010 [zag ik vanmorge pas].
Dat is dus fout,zal wel 20 febr. moeten zijn,beetje dom.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:43

zou ik toch voor de zekerheid even bellen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:36

Ik had ook gebelt en ze zeiden op de polie neurologie dat het dan 20febr. moest zijn,want dat valt wel op een zaterdag.
Vind het een hele rare dag,zaterdag.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:38

Ja lijkt me niet te kloppen, ik ken geen polis die consultatie hebben op zaterdag :=

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:46

ja wel hoor die MRI's worden op de meest vreemde tijden gebruikt. Mijn vader moest laatst 's avonds om 21.30u

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:48

Misschien werkt nederland dan heel anders :P want ik kijk nog altijd vanuit het belgisch systeem

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:53

jeetje,ik heb je verhaal zitten lezen met open mond.
Denk je ff je zoon wakker temaken.
Ik hoop dat er snel een uitslag komt

Sterkte!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 20:24

Nou ik kan niet wachten tot we de uitslag hebben,ben er echt zo benieuwd naar.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 02:34

beantsje schreef:
gohya schreef:
.
Maar wat heeft een EEG met een hart patient te maken?kunnen ze uit een EEG ook dingen halen die verband houden met het hart?

Stel je hebt een hartaanval(letje) gehad. Dan komt er uiteindelijk wat littekenweefsel. Daardoor zal het hart wat anders samentrekken dan normaal en dat zie je op de ECG (electrocardiogram)terug; de gemeten stroompjes vanuit de sinusknoop verplaatst zich op een iets andere manier door het hart.
Een EEG (electroencefalogram) meet de electrische activiteit in de hersenen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je daarmee littekens in het hart kan herkennen.

Tijdens een normaal ECG, voor je hart dus, wordt er over diverse kanalen de electrische activiteit van het hart gemeten. Daar zijn blijvende gevolgen op te zien, maar een voorbijgaand zuurstof tekort, zoals je ziet bij pijn op de borst, is na de aanval niet meer terug te vinden.
Tijdens een EEG, meting van de hersenactiviteit dus, wordt ook de normale hartslag meegemeten met een enkelvoudig ECGlijntje. Niet zozeer om dit hart te bekijken, maar om het verband tussen hersen- en hartactiviteit te meten. Zo zie je een enkele keer dat bij een grote aanval de hartslag even stopt, waardoor mensen buiten bewustzijn raken. Dat bewustzijnsverlies is dan veel heftiger (en gevaarlijker) dan de epilepsie zelf. Een pacemaker zorgt er vervolgens voor dat de hartactie onder alle omstandigheden normaal blijft. Dat kan in ernstige gevallen chirurgisch ingrijpen in de hersenen voorkomen, dus zo'n lijntje heeft wel zin...

Talisa schreef:
Epilepsie kun je niet zovaak zien op een EEG, eigenlijk alleen tijdens een aanval.. Heel soms ook buiten zo'n periode om.
Maar dat verhaal van jouw zoon klinkt niet echt als epilepsie, maar misschien heeft hij dat ook, het verklaart alleen de coma niet.

Waarom denk je dat er bij een EEG een stroboscoop met een frequentie van 6Hz aangezet wordt? :)
Daarmee kun je epileptiforme afwijkingen triggeren in een goed aantal patiënten. Verder heeft zo'n 50% van de patiënten na een aanval (interictale) EEG-afwijkingen, na trigger door stroboscoop is dat zelfs 70%. Een (kortdurend) coma is niet afwijkend voor (diverse vormen van) epilepsie.
Ietsje meer onderbouwing van je informatie voor je het plaatst is misschien verstandig :)

TS: loop niet teveel op de zaken vooruit :) Een vraag over de familie hoeft niet zoveel te betekenen, anderzijds kent epilepsie veel meer vormen dan de schokkerige, heftige aanvallen waar we allemaal weleens van gehoord hebben. Veel kinderen hebben kortdurende periodes van afwezigheid, absences, waarin ze heel even "bevriezen" in hun houding, om binnen een minuut weer gewoon verder te gaan. Ook dat is een vorm van epilepsie. De conclusie dat je zoon wel of geen epilepsie heeft, zou ik nog maar even niet trekken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:58

yvonnedv schreef:
ja wel hoor die MRI's worden op de meest vreemde tijden gebruikt. Mijn vader moest laatst 's avonds om 21.30u

MRI's worden idd vaker 's avonds of op zaterdag gedaan dus dat kan best kloppen ;)

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:02

Ik heb jaarlijks een MRI scan, maar heb die ook vaker op de zaterdag of s' avonds gehad.

Hopelijk krijgen jullie snel duidelijkheid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:14

Citeer.
De conclusie dat je zoon wel of geen epilepsie heeft, zou ik nog maar even niet trekken.

Ik trek nog geen conclusie,want er zijn idd. veel vormen van epilepsie.Ik heb alleen nog nooit gehoord dat je van epilepsie ook in diepe coma kan raken,dus vandaar.
En de hoofdpijn en steken/pijn op de borst kan ik ook niet combineren met epilepsie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:45

Falona schreef:
yvonnedv schreef:

MRI's worden idd vaker 's avonds of op zaterdag gedaan dus dat kan best kloppen ;)

Inderdaad. Die apparaten zijn waanzinnig duur dus ze proberen ze zo efficient mogelijk te gebruiken. Er zijn ook ziekenhuizen waar ze geen eigen hebben en waar 1 x per week een speciale vrachtwagen komt met de MRI-scanner. Dan moet die dag ook volledig gebruikt worden. Dat is bijv. zo in stadskanaal, daar heb ik ook een scan 's avonds gehad.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:01

gohya schreef:
Citeer.
De conclusie dat je zoon wel of geen epilepsie heeft, zou ik nog maar even niet trekken.

Ik trek nog geen conclusie,want er zijn idd. veel vormen van epilepsie.Ik heb alleen nog nooit gehoord dat je van epilepsie ook in diepe coma kan raken,dus vandaar.
En de hoofdpijn en steken/pijn op de borst kan ik ook niet combineren met epilepsie.

Ik leg in het voorbeeld, behorend bij dit citaat, uit dat er wel degelijk een verband kan zijn tussen hartactie en epilepsie, net zo goed als dat er wél een verband kan zijn tussen (kortdurend) coma en epilepsie.
Ik geef aan dat ik persoonlijk wel of geen epilepsie nog niet vast te stellen vind, zeker gezien er daarvoor foutieve informatie mbt epilepsie gegeven was. Of jij conclusies trekt is aan jou, daar ga ik me niet mee bemoeien :)
Je bent wel bijzonder stellig in je beweringen, ook beweringen waarover ik informatie geef die anders is dan jij ooit gehoord hebt :)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:13

gohya schreef:
Hyperventilatie heeft hij niet,ik ken dat.
Hij slaapt gewoon normaal in maar word elke nacht gewoon wakker,ook zonder steken op de borst.Hij slaapt geen enkele nacht aan een stuk door.
Zijn angst is nu grotendeels weg,daar word hij niet wakker door.

Stekende pijn wordt zelden beschreven bij angina pectoris (pijn op de borst door zuurstoftekort in de slagadertjes rond het hart) of een myocard (hart) infarct. In bijna alle gevallen gaat het om een zware drukkende/knellende pijn die typisch is bij zuurstofgebrek van het hart.

Zijn het echt steken, of kan het ook een brandende pijn zijn? Waar zit de pijn precies?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:49

Het zijn heftige steken in het midden van de borst.
Zo heftig dat je lichaam verkrampt zeg maar.
Net of ze met een mes erin steken en dan ermee draaien.
Het is geen brandende pijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:50

even een zijspoor, maar heeft hij niet iets aan zn longen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:52

De longen?dat weten we niet,daar is helemaal niet naar gekeken of geluisterd.Ook niet toen hij in het ziekenhuis was.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:53

das een goeie van Jibbel hoor..

Ik kan me nog herinneren toen ik een ingeklapte long had dat ik ook last van steken had in mijn borstkas...en vreselijk benauwd uiteraard

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 12:01

Hij was er idd. ook benauwd bij,maar in mindere mate.
Verder is hij nooit benauwd geweest.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:11

ik heb een keer voor een collega 112 gebeld omdat ze opeens hevige pijn scheuten kreeg ten hoogte van haar hart.
ze zakte echt in elkaar van de pijn en greep naar haar borst.
later in het ziekenhuis bleken het galstenen te zijn hier heeft ze medicijnen voor gehad en is het gelukkig opgelost.
en laat je ook nooit afschepen met dat kan niet daar is hij nog te jong voor.
er zijn altijd uitzonderingen.
deze collega was namelijk 28 en ook te jong voor galstenen zeiden ze.
3 weken geleden een andere collega van 25 jaar met spoed geopereerd ook hevige kolliek aanvallen blijk een ontstoken galblaas.
dus daarom dacht ik zal dat bij jou zoon ook niet iets met zijn gal kunnen zijn?
ben maar hardop aan het denken hoor.
ben ook geen dokter.
snap dan alleen die coma niet en helemaal dat ziekenhuis niet
zou gewoon zodra hij weer pijn aangeeft 112 bellen en eisen dat hij door de molen gaat dan heb je meteen antwoorden dit duurt namelijk veel te lang zo

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:27

Ja, als het echt zulke steken zijn, dan denk ik eerder aan het gebied longen, evt. maag of middenrif.
Apart dat ze niet even naar zijn longen hebben geluisterd als 'algemeen' onderzoek.

Tis zo lastig als ze ergens naar zoeken, maar je zit op de verkeerde plek te zoeken.

Nog even gekker geredeneerd:
Zuurstof tekort en hoofdpijnen gaan ook samen!
Stopt hij soms in zijn slaap tijdelijk met ademen en gaat hij ineens verder? Dat hij een soort slaapstoornis heeft?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 12:30

Al die klachten die hij heeft/had kan van alles zijn,en dat vind ik minder ernstig eigenlijk.Het gaat mij erom hoe hij in zo'n diepe coma heeft kunnen raken.Daar moet toch een reden/oorzaak voor zijn,en die wil ik graag weten,als ze er ooit achter kunnen komen.Kan goed eenmalig zijn geweest,maar dan nog,je raakt niet zomaar in een diepe coma.
We hopen dat de MRI scan en EEG een antwoord kunnen geven.

"Jibbel" je bedoelt een apneu?
Voor zover we weten heeft hij die niet.
Ik ken de apneu,een ander familielid heeft dit ook gehad.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:37

ja, idd, die bedoel ik.
Ik weet niet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn, maar kan me voorstellen dat wanneer je een tijd niet ademt je lichaam een x ingrijpt (wie weet door een coma) alles weer regelt en op orde brengt. Weet ook niet wat het resultaat van een apneu op de longen zijn, maar ook daarbij kan ik me voorstellen dat wanneer er weer zuurstof in komt, het pijn oplevert.
Ben geen arts, dus speculeer en redeneer ook alleen maar :)