Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:51

Voorzichtig op de baan dan maar HC.

Hier een dag klussen op het programma. Paarden verzorgen, sneeuw van de inrit scheppen en zo veel mogelijk hout aanhalen voor een nieuwe stapel aan het huis. Het gaat er aan hoge snelheid door met dit weer. Dit weekend gaat ook de kerstboom in de stoof ;)
Al valt het wel af te wachten hoe ver komen want er schijnt een heuse sneeuwstorm op komst te zijn. Eentje met een naam zelfs: Daisy :=

Hoe doen de IJslanders dat om hun dieren van water te voorzien Kuggur?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:08

ik laat mijn kraan een beetje lopen; dat werkt ook vrij goed. maar nu hangt er dus een ijspegel aan de kraan...

ik heb trouwens wel goeie emmer daarvoor. komen uit de taverne van mn schoonbroer; allemaal emmers van 20l met een goed sluitend deksel op. kan je netjes in de auto zetten en makkelijk uitgieten bij de paarden.

ik zit er niet mee in eigenlijk. ik moet ze toch gaan voeren; dus of ik nu water moet geven ook of niet maakt niet zo veel uit voor mij. liever water geven en zo'n winter dan een baggerwinter. nu hebben ze een schone harde ondergrond onder hun hoefjes en tegen droge koude zijn ze heel goed bestand.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:28

Zoooo, wij zijn weer terug van trektocht.

Om de sporadische regenbui in Douz te ontlopen zijn wij gisteren een dag met picknickmanden de Sahara ingetrokken. Binnenkort gaan we een pakzadelaanschaffen, maar voor een keer hebben de manden op een gewoon rijzadel gehesen. Een mooie test of zo een tocht leuk is om "nieuw op de agenda" te plaatsen:

Afbeelding

Die vent van mij zit ook bijzonder op zijn zadel.
Martine zoals jij eens wees op de man met teenslippers in de stijgbeugels, die vent van mij hangt gewoon met zn alledaagse schoenen door de beugels heen en steunt er geeneens op. hihi.

Zomerhitte lijkt me toch te verkiezen boven enorme kou,...inderdaad hoe geef je de paarden voldoende vocht wanneer alles is bevroren?

Altijd leuk als de berber of het noordafrikaanse paard aandacht krijgt! Het blijven raadsleachtige paarden vooral nu wij er 2 hebben waarvan ik de verschillen groot vind.
Huertecilla schreef:
Er is door de romeinen vrij veel over de manier van rijden door de numidische (berber) cavallerie opgeschreven. Zelfs Ceasar vermeldt hen in zijn verslagen van zijn veldtocht in noord afrika.
Hoe het (gedomesticeerde) paard in nw-afrika gekomen is, is nog steeds een open vraag.

Het boek van de Schusdziarras waar Solinski naar verwijst is inderdaad hét boek mbt de anatomisch correcte zit.

"Ze" zijn nu op wikipedia over de berberaan het schrijven en ik quote daarvan het volgende:
Citaat:
Er bestaat groot verschil van inzicht over de vraag of de berber en de arabier een gemeenschappelijke voorouder hebben. Volgens een andere opvatting was de arabier juist een voorouder van de berber. Mogelijk is het inheemse paard van deze streek beïnvloed door kruising van meerdere “oosterse” rassen enerzijds, zoals de arabier met paarden uit Turkmenistan en het Kaspische gebied, met Iberische paarden anderzijds. De laatste waren dan meegebracht door Moorse bezetters van Zuid-Spanje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:59

bedouin schreef:
"Ze" zijn nu op wikipedia over de berberaan het schrijven en ik quote daarvan het volgende:
Citaat:
Er bestaat groot verschil van inzicht over de vraag of de berber en de arabier een gemeenschappelijke voorouder hebben. Volgens een andere opvatting was de arabier juist een voorouder van de berber. Mogelijk is het inheemse paard van deze streek beïnvloed door kruising van meerdere “oosterse” rassen enerzijds, zoals de arabier met paarden uit Turkmenistan en het Kaspische gebied, met Iberische paarden anderzijds. De laatste waren dan meegebracht door Moorse bezetters van Zuid-Spanje.

'Ze' zouden eens wat wetenschappelijk onderzoek moeten lezen. Het onderzoek naar y-chromosoom en mDNA heeft veel helderheid gegeven voor wie dat wil weten.
De bérber heeft een gemeenschappelijk voorouder met de lusitano, pre en campo-adalusiers. De kernmerkende gencluster is millenia ouder dan de voor arabieren kenmerkende cluster.
De berber-arabier is een kruisingsproduct van vele generaties, zeg 12 eeuwen en ja, die heeft beide genb-clusters doch dat is een product van ná de arabisering van noor-afrika, van 'vervuiling' van het oorspronkelijke gedomesticeerde paard in NW-Afrika.
Over dit bovenstaande is geen onduidelijkheid. De vraag is hoe het gedomesticeerde paard pakweg 2500-2000 jaar voor x-tus, dus 3200-2700 jaar voor de arabier op reis ging, een klein millennium voor er bewijs voor het eerste paard in Egypte is, in NW-Afrika kwam.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:36

Misschien ligt het antwoord wel onder je voeten. Nog niets tevoorschijn gekomen met al dat spoelwater? :Y)

@ bedouin: *kwijl-slurp-kwijl* Euhm...het is ten strengste verboden zulke foto's te plaatsen!! ;)

Citaat:
zo veel mogelijk hout aanhalen voor een nieuwe stapel aan het huis. Het gaat er aan hoge snelheid door met dit weer.

Idd, ook hier is een bijna voortdurende houtaanvoer noodzakelijk... Het stapeltje (van gisteren) naast onze houtkachel is ondertussen alweer gehalveerd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:16

Bandida schreef:
Hoe doen de IJslanders dat om hun dieren van water te voorzien Kuggur?

Niet zo moeilijk als je misschien zou denken.
Ten eerste zijn de winters hier relatief mild, klein eiland dat midden in de warme golfstroom ligt. Het wordt hier nooit zo koud als bijvoorbeeld in Noorwegen of Canada op dezelfde breedtegraad. En momenteel hebben we het hier warmer(lees minder koud) dan HC in Spanje :D )
Ten tweede heb je hier overal "uppsprettas" = bronnen, die bevriezen zelfs in de winter niet, dit is water dat van het hoogland stroomt (ondergronds), een daarvan voorziet ons woonhuis &voormalige koeien- nu paardenstal van water, een andere de schaapstal. Een niet te onderschatten luxe, zuiver water dat overal uit de grond borrelt. Je kunt hier ook zorgeloos uit beekjes drinken.

shadowflower

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 02:17

Dat lijkt mij nou eens fijn. Zonder zorgen uit beekjes drinken. en als het (stel dat )warm is kun je dr onder "douchen"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:12

yole schreef:
Misschien ligt het antwoord wel onder je voeten. Nog niets tevoorschijn gekomen met al dat spoelwater? :Y)

Ja en ja.
Ik heb coprolieten op het land gevonden :D

Verder heeft de biepmiep vier telefoonboeken dik wetenschappelijk onderzoek over een grot hier in de bergrug voor me in de kast gezet.
Daar heeft de neaderthal-mens een arcief van 250.000 jaar voor ons achtergelaten. Ook resten van Equus caballus en E.hydruntinus.
Rázend interessant omdat deze bergrug veel restpopulaties heeft geherbergd omdat het landijs zover zuidelijk niet kwam. Ook de neanderthalers waren zo'n restpopulatie.
Heel bijzonder hoor; ik zie dezelfde populatie steenbokken als waar zij van leefden hier in de bergen lópen; mijn paarden krijgen zout van de natuurlijke zoutlik waar hun voorouders langs trokken.

Gister 150 liter water de wei in gesjouwd. Straks weer wak hakken en emmers water dragen....
Ons buurdorp was gisterenavond in een reportage van bijna een half uur op de tv vanwege de extreme omstandigheden. Was erg grappig want in het uitzicht van de witte beelden wonen wij 8-)
Het bijzondere wat belicht werd is dat we op 'steenworp' afstand van de costa del sol in een landklimaat wonen. De bergrug is een water- en klimaatscheiding en de variatie aan (micro)klimaatzones is enorm, daardoor ook veen eco-systemen. Het is niet toevallig dat de neanderthalers hier 250.000 jaar een leefgebied wilden en konden handhaven.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:26

Huertecilla schreef:
De bergrug is een water- en klimaatscheiding en de variatie aan (micro)klimaatzones is enorm, daardoor ook veen eco-systemen. Het is niet toevallig dat de neanderthalers hier 250.000 jaar een leefgebied wilden en konden handhaven.

En niet alleen de Neanderthalers. HC z'n dal is vanaf de prehistorie doorlopend bewoond, en ligt vol archeologische sites. Spijtig dat intensieve landbouw en plundering veel kapot aan het maken is. Nu ja, beide situaties zijn hier in België ook het geval, en de bedreiging is vermoedelijk erger. Het ligt vol sites, maar als landbouw, bouw en plundering aan deze vaart door gaat zal er niet veel meer over zijn voor onze kleinkinderen.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:13

yole schreef:
bedouin: *kwijl-slurp-kwijl* Euhm...het is ten strengste verboden zulke foto's te plaatsen!! ;) .

Excuus! Ik kan volgende keer een waarschuwing plaatsen en een link naar een uitgebreid fotoalbum geven. O:)

Kuggur dat ben ik helemaal met je eens! Zorgeloos water uit beekjes drinken vond ik ook zo'n ongekende luxe toen ik ooit door de hoge Andes in ZuidAmerika ben getrokken -per fiets.
Het water dat hier in de woestijn opborrelt is vrij zout, heel anders van smaak dan de herinnering die ik nog heb van dat zuivere water uit de bergen. Hoe is de smaak daar bij jou?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:39

Wij zitten inmiddels ingesneeuwd.
De grond is bevroren, daarop heeft het geregend = ijzel. Dat is hier zonder vlakke meters nogal listig. Inmiddels sneewt het fors.
Ik kan in 4wd over het opgevroren onverharde nog bij de weg komen, maar díe is zonder kettingen niet begaanbaar en veel wegen worden uit voorzorg afgesloten.
De twee gasten staan een zálig ruikend afscheidsdiner te koken maar of die meiden ook wég kunnen is hoogst onzeker.
Je kan het slechter treffen; drie keukenprinsessen ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:19

altijd het positieve zien he ;-)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:24

Acht, zolang als er eten is en warmte, zal het niet zo erg zijn om je vakantie verplicht te verlengen :D

Hier ligt een paar cm sneeuw. Ben ik ook heel blij mee :) Fietsen gaat nog prima (autorijden ook, maar daar heb je dan ook een auto voor nodig :P )

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:05

Huertecilla schreef:
Ik heb coprolieten op het land gevonden :D

Daar kan je lelijk over vallen bij deze temperaturen! _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:26

Ze zijn weggekomen. Ik weet niet of ze daar nu wel/niet blij mee waren ;)
De bus was drie kwartier vertraagd, maar ging wel gewoon, dus dat viel niet eens tegen en ze konden twee treinen uitlopen.
Viel wel tegen dat ik een telefoontje kreeg dat de auto niet meer wilde starten. Ze hadden drie kwartier stroomgebruikers aan zonder de motor te laten draaien. Tja, dan is met vrieskou de accu echt niet meer in staat om een dikke diesel met 15 liter olie in het carter rond te sleuren.
Zelfredzaamheid houdt dan in dat je er met je motorfietsje op uit moet onder :x omstandigheden.
Onleuk, maar goed, je bent weer reddende held moet je maar denken :P
We horen net op het nieuw dat er bij Sevilla een trein ontspoord is. De dames gingen met de trein naar Sevilla....

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:37

Zo, das heftig... dat lijkt me een taaie terugreis te worden.. Ze zitten toch niet op die bewuste trein mag ik hopen...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:13

En voor diegenen die nood hebben aan een hartverwarmende muzikale noot; De Zuid-Spaanse zigeuner-flamenco muziek uit de film Vengo is een aanrader... Zowel de film als de soundtracks zijn te vinden in elke (degelijke) bib.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:32

*kuch*
Net mezelf uitgerookt. Luikje van de brander laten open staan, en hij is aan die kant beginnen trekken in plaats van door de schouw :roll:

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:48

Aaargghh, das ellende... en ook erg slim... :Y)

Vanavond op het menu: gerookte bandida op een bedje van ijsgekoelde coprolieten...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:15

Dat is onslim Bandida...
Met die schouw welke wij hebben zuigt die dan Bor zowat omhoog, als het deurtje open zou staan :D

Ik was net naar een soviet-periode opbergdoos, een sigarenkist o.i.d. aan het zoeken om daar een opbergdoos voor mijn russische horloges te maken. Die zwerven nu rond.
Ziet Bor een model van een ekranoplan voorbij komen op ebay..... Nooit zie je niets van zo'n ding en nu op zoek naar een kist komt er een model van op het scherm, nét als hij zijn huiswerk aan me laat zien.
Nu is dat geen punt: niet alles kan, maar ik moet wel filmpjes op youtube draaien uiteraard. Blijft leuk dus hij heeft wel een punt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:20

Citaat:
Dat is onslim Bandida...
Vanavond op het menu:

Dat is vooral een mistgordijn, beslag op de ramen, alles in de was en een goeie douche ;)
Domme actie ja, ik was totaal vergeten dat het nog open stond om de boel aan te trekken. Tot er een wolk kwam aanrollen door de woonkamer. Blijkbaar is de wind even in de schouw geslagen. Ik denk overigens niet dat het smakelijk eten wordt vanavond, alles is uitgelucht en ik kan nog rook proeven :P

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:45

oei niet slim... hier ook ongelukje met de houtcv... mn vriend superblij dat hij het systeem intussen te pakken heeft en het dus lekker warm gestookt krijgt; overdrijft hij toch een beetje zeker...maar hiermee is het overdrukventiel ineens eens getest...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:18

kynshiri schreef:
..maar hiermee is het overdrukventiel ineens eens getest...

Dat hebben wij ook regelmatig.. Oplossingen (behalve een overdrukventiel dus):
- verwarming gelijk op 25° zetten en even genieten van al die hitte 8-)
- blussysteem op de brander (zeer oneconomisch uiteraard, dat is energieverspilling)
- de druk op de leidingen aan de lage kant houden, dan is er ruimte voor te heet water in het systeem zonder dat je lekken riskeert
- en zodat er ruimte is voor koud water om in het systeem bij te tanken om de zaak te koelen
- niet overdrijven met dennen en andere hete branders ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:21

yole schreef:
Ze zitten toch niet op die bewuste trein mag ik hopen...

Nah...
Afgezien van dat dit niet mag en het brave meiden zijn, is dat nu veel te koud.

Maar goed, ze zaten er ook niet ín. Hadden alleen vertraging door ook dat ongeval en pas na middernacht op de plaats van bestemming.
Ze waren héél blij met de overlevingskit die Richelle altijd maakt.
Als ik ergens heen ga heb ik altijd een rugzakje mee wat de bijnaam 'la mochila de doreimon' heeft gekregen omdat er altijd van alles en dan nóg wat :9 in zit.
Ze zijn dus niet met een lege maag aangekomen :D

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:56

Bandida schreef:
kynshiri schreef:
..maar hiermee is het overdrukventiel ineens eens getest...

Dat hebben wij ook regelmatig.. Oplossingen (behalve een overdrukventiel dus):
- verwarming gelijk op 25° zetten en even genieten van al die hitte 8-)
- blussysteem op de brander (zeer oneconomisch uiteraard, dat is energieverspilling)
- de druk op de leidingen aan de lage kant houden, dan is er ruimte voor te heet water in het systeem zonder dat je lekken riskeert
- en zodat er ruimte is voor koud water om in het systeem bij te tanken om de zaak te koelen
- niet overdrijven met dennen en andere hete branders ;)

ja momenteel moeten we zelf nog wat opletten en leren zien dat we op de goeie temperatuur stoken. momenteel moeten we nog zelf voor termostaat spelen, want de pomp op termostaat zetten is er nog niet van gekomen. twerd te snel koud om dat nog snel snel te doen...