Zoooo, wij zijn weer terug van trektocht.
Om de sporadische regenbui in Douz te ontlopen zijn wij gisteren een dag met picknickmanden de Sahara ingetrokken. Binnenkort gaan we een pakzadelaanschaffen, maar voor een keer hebben de manden op een gewoon rijzadel gehesen. Een mooie test of zo een tocht leuk is om "nieuw op de agenda" te plaatsen:

Die vent van mij zit ook bijzonder op zijn zadel.
Martine zoals jij eens wees op de man met teenslippers in de stijgbeugels, die vent van mij hangt gewoon met zn alledaagse schoenen door de beugels heen en steunt er geeneens op. hihi.
Zomerhitte lijkt me toch te verkiezen boven enorme kou,...inderdaad hoe geef je de paarden voldoende vocht wanneer alles is bevroren?
Altijd leuk als de berber of het noordafrikaanse paard aandacht krijgt! Het blijven raadsleachtige paarden vooral nu wij er 2 hebben waarvan ik de verschillen groot vind.
Huertecilla schreef:Er is door de romeinen vrij veel over de manier van rijden door de numidische (berber) cavallerie opgeschreven. Zelfs Ceasar vermeldt hen in zijn verslagen van zijn veldtocht in noord afrika.
Hoe het (gedomesticeerde) paard in nw-afrika gekomen is, is nog steeds een open vraag.
Het boek van de Schusdziarras waar Solinski naar verwijst is inderdaad hét boek mbt de anatomisch correcte zit.
"Ze" zijn nu op wikipedia over de berberaan het schrijven en ik quote daarvan het volgende:
Citaat:
Er bestaat groot verschil van inzicht over de vraag of de berber en de arabier een gemeenschappelijke voorouder hebben. Volgens een andere opvatting was de arabier juist een voorouder van de berber. Mogelijk is het inheemse paard van deze streek beïnvloed door kruising van meerdere “oosterse” rassen enerzijds, zoals de arabier met paarden uit Turkmenistan en het Kaspische gebied, met Iberische paarden anderzijds. De laatste waren dan meegebracht door Moorse bezetters van Zuid-Spanje.