Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:16

Wel is het zo dat het op een volle maag langer kan duren voordat de alcohol vanuit de maag in het bloed is opgenomen. Hierdoor kun je dus aan de 3 uur komen voordat het is opgenomen, en is opgelost door het lichaam. Omdat ik niet drink op een volle maag, wordt de alcohol veel sneller opgenomen (binnen een uur), en zijn 4 glazen, gedronken voor 12 uur 's nachts om 1 uur in het bloed totaal opgenomen, en in ieder geval om 7 uur niet meer in het lichaam (eigenlijk nog eerder, omdat je de 4 glazen over de avond verspreid drinkt, en het lichaam dus ook al eerder bezig is gegaan met het oplossen).

En uit boven genoemd onderzoek over drinken en borstvoeding:

Ethanol (alcohol) is een stof die zonder belemmeringen in de moedermelk terechtkomt. De concentratie in moedermelk blijkt precies de concentratie in het bloed van de moeder te volgen.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:17

Duke schreef:
Goh, dat wist ik niet! Ik heb zowel van twee kraamverpleegkundigen, als mijn tante deze tip gekregen. Maar goed, mijn kindjes hebben dus (bewezen) geen notenallergie. Maar weer wat geleerd!

Is dat overigens het enige argument om geen bepathen te gebruiken? Want dan zou dat bij mij dus niet gelden.

Ja eigenlijk wel behalve dat ik het niet prettig spul vindt :D Zo zie je maar dat het verschilt van regio vaak hoor en het is een beetje van de laatste tijd dat ze er wat meer tegen zijn . Lancoline vindt ik ook wat beter werken en is nog geurlozer dan bepanthen.

Bepanthen vind ik wel erg goed voor krasjes in het gezichtje en billetjes trouwens +:)+ +:)+
Even over de alcohol was een grapje hoor :P , je mag best wat drinken maar kolf dan de eerste voeding (en) af, dat ligt er inderdaad aan hoeveel je gedronken hebt. En gooi de afgekolfde melk weg, dan kan het geen kwaad ;)

Begin ook vanaf een week of met het oefenen van een flesje, en laat een ander het doen, want je kindje heeft met jou een grote connectie met de borst :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:18

Duke schreef:
Ik heb altijd begrepen 2 a 3 uur per standaardglas. Staat ook in het artikel waarvan ik een link heb neergezet.

ja, dat komt omdat het meestal na een half uur in het lichaam is opgenomen vanuit de maag, en dan met zo'n anderhalf uur weer uit het lichaam is. Met een volle maag duurt het langer voordat het in het bloed is opgenomen, en daarna is het met anderhalf uur opgelost.

Angela

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:21

Nog even als aanvulling: pas toen Laelia zo'n 11 tot 12 uur aan een stuk is gaan slapen, ben ik meer als 1 glas gaan drinken. De eerste 3 maanden heb ik zoiezo niets gedronken, toen kwamen de voeding nog veel te dicht op elkaar.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:10

Die avent spenen zijn idd fijn, maar het schildje daarvan is vrij recht en hard. Het merk Dodie MAM heeft dezelfde speen, maar met een gebogen rubberen schildje, net iets fijner (volgens Daniel ;) ) Zijn gewoon bij Kruidvat en Etos te koop :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:15

Xantaatje schreef:
Begin ook vanaf een week of met het oefenen van een flesje, en laat een ander het doen, want je kindje heeft met jou een grote connectie met de borst :D

Wij zijn vanaf 4 weken met Britt gaan oefenen met flesje... en om een lang verhaal kort te maken (fles geven door mij, of door man, in lighouding, lopend, 'breast flow'- tot difrax- flessen, melk iets warmer, met papieren zak eromheen als afleiding, als ze hongerig was of juist net had gedronken, verschillende methoden langere tijd geprobeerd om haar te laten wennen, en nog veel meer)... met het gevolg dat ze steeds meer overstuur werd en veel ging spugen.. dus uiteindelijk vonden wij alle ellende het niet meer waard. Ze is nu 8,5 maand en drinkt nog steeds niet uit de fles. We hebben deze fase maar overgeslagen en zijn gelijk overgegaan op tuitbeker (zonder anti-lek). Ze drinkt daaruit nog niet geweldig, maar in ieder geval wel wat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:48

wat een gedoe zeg duke. Wel fijn dat ze nu wel uit een tuitbeker wil drinken. En geef haar eens ongelijk... niets gaat toch boven het echte ;)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:14

jeetje duke hahaha een echte kleine eigenwijs :D soms lukt het echt niet he

de tommy tipee of de nurses breast bottle wil nog wel eens lukken, heeft dezelfde vorm als deborst en is zacht

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:58

Xantaatje schreef:
benangelique schreef:
batje, nu suggereer je dat fv erg veel troep bevat en ik voel me daardoor aangevallen. ik weet namelijk nog niet of ik fv of bv ga geven en voel me bij voorbaal al veroordeeld tot slechte moeder als ik voor fv kies door dit soort reacties....

Ook kv (flesvoeding) is met zorg samengesteld hoor, je hoeft jhe dus absoluut niet schuldig te voelen. Je moet alleen bv geven als je dat zelf graag wil. Ga er altijd van uit dat een voeding nooit verkocht mag worden als er "troep" in zit ;)

Ga dus op je gevoel af, je bent absoluut geen slechte moeder als je flesvoeding geeft. Ook de fles kan je met liefde geven toch?

thanx, het is gewoon zo moeilijk en onzeker allemaal!

aha batje, dat maakt een hoop duidelijk! :+

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:12

wat zegt je gevoel? :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:18

mijn gevoel switched. lijkt me prachtig om BV te kunnen geven, maar zie enorm op tegen de rompslomp als kolven, alleen moeten voeden zonder dat over te kunnen dragen etc.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:48

Zelf heb ik het niet als een rompslomp ervaren. Het werk moest me de tijd geven op de kolven, dus dat gaf geen probleem. Verder nam ik Laelia gewoon zo'n beetje overal mee naar toe (maar dat moet je kindje natuurlijk wel maar goed vinden).

Het makkelijke vond ik zelf dat ik nooit na hoefde te denken hoe lang ik ergens heen ging, want de voeding had ik toch altijd bij me. Voor mijn gevoel gaf de bv me juist heel veel vrijheid! Nu moet ik wel zeggen dat Laelia wel echt een enorm gemakkelijke en flexibele baby is, dat maakte dat ik haar ook zonder een hoop stress voor haar overal mee naar toe kon nemen. Het kindje van een vriendin van me heeft veel meer ritme nodig en is sneller van slag. Dat maakt het natuurlijk minder makkelijk om zo'n kindje overal mee naar toe te nemen.

Het voeden liet ik ook vaak aan mijn man over hoor. Dat gaat dan zo: Laelia huilde... mijn man stond op om haar te halen, legde haar bij mij aan, wachtte tot ze was uitgedronken, en legde haar dan weer terug in haar bedje. Het enige wat ik hoefde te doen was mijn shirt omhoog doen. En zo sliep ik voor me gevoel dus zo goed als door :)

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:15

toen ik zwanger was van daelyn en merla nog geen jaar was heb ik dr nog kort bijgevoed met flesvoeding.

pff wat een gedoe zeg, thermoskan met heet water, melkpoeder in een zakje mee en dan maar steeds voelen of t op goede temperatuur is als je het hebt gemengd.

nee echt, lang leven de borstvoeding. als je ook nog eens kleding hebt waarbij he makkelijk kunt voeden maar toch redelijk bedekt bent is het ideaal en kolven is lang zo'n rompslomp niet als je zou denken...denk ik :D

heb de syntocinon btw net opgehaald, t was toch geen probleem gelukkig

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:39

ik vond bv ook veel makkelijker dan een flesje.. en voor die keren dat je zelf niet wil/kan voeden heb je altijd nog de fles, met kv of gekolfde melk.

BA, ik zou gewoon beginnen met bv, gaat dat lekker dan is dat prima, maar je kan altijd overstappen op of combineren met kv. Andersom gaat lastiger ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:06

Xantaatje schreef:
jeetje duke hahaha een echte kleine eigenwijs :D soms lukt het echt niet he

de tommy tipee of de nurses breast bottle wil nog wel eens lukken, heeft dezelfde vorm als deborst en is zacht

Ja, deze ook geprobeerd. De Tommy Tippee was nog het minst succesvol, daar kon Britt helemaal niets mee. De Breast Flow was nog redelijk succesje, maar was ook voor korte duur.
En eigenwijs? Hoe bedoel je? Lijkt helemaaaaal niet op haar moeder. O:)
Maar goed. Eerlijk is eerlijk... liever zo dan andersom (dat ze de borst niet wil pakken). Ben stiekem ook wel blij dat ik zo lang de borst mag geven.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:24

Angela schreef:
Het voeden liet ik ook vaak aan mijn man over hoor. Dat gaat dan zo: Laelia huilde... mijn man stond op om haar te halen, legde haar bij mij aan, wachtte tot ze was uitgedronken, en legde haar dan weer terug in haar bedje. Het enige wat ik hoefde te doen was mijn shirt omhoog doen. En zo sliep ik voor me gevoel dus zo goed als door :)

Zo doen wij het dus eigenlijk ook. Nog steeds dus. Mijn man is veel sneller wakker en kan het veel beter hebben dan ik. Ik heb m'n slaap hard nodig.

Ik heb trouwens ook de BV als makkelijker ervaren dan FV. Je hebt het altijd bij je, altijd goede temp, geen geknoei met flesjes en het is gratis. En ik heb een paar van die voedingstuniekjes/t-shirts en dat is zeker handig met voeden. (Hoogtepuntje: bomvolle tribune in het Dolfinarium. Ik zou bij aankomst even Britt op een rustig plekje gaan voeden, maar we kwamen erachter dat de dolfijnenshow al heel snel begon, dus maar gelijk in de rij. En ja, dan zit je eenmaal en dan moet je wat. Dus hup, hydrofiele luier eroverheen zodat niemand er last van heeft, shirt omhoog en drinken maar.)

Maar wel de beperking dat ik altijd in de buurt moest blijven. Omdat Britt niet in aan de fles wil, moest ik (zeker toen de voedingen nog om de 3 uur waren) altijd in de buurt zijn of Britt meenemen. Dat gaat over het algemeen prima, maar ik had een paar dagen deze zomer dat ik overdag weg was. En toen was het behelpen. En zo kan ik morgenavond niet bij een vriendin blijven stappen na ons kroegavondje, omdat ik 's nachts nog moet voeden (en dus ook niet echt kan dringen tijdens ons stapavondje), maar goed, dat komt allemaal wel weer, denk ik dan. ;)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:43

benangelique schreef:
mijn gevoel switched. lijkt me prachtig om BV te kunnen geven, maar zie enorm op tegen de rompslomp als kolven, alleen moeten voeden zonder dat over te kunnen dragen etc.

ja dat kan je inderdaad je man niet laten doen :D :+

Wat je zou kunnen doen, is er gewoon mee starten en kijken hoe het gaat. Ik neem aan dat je pas na een aantal weken gaat werken? dan kan je altijd overstappen of eerder als je het niets vindt. Het kolven valt reuze mee hoor meid, maar onthou altijd jij moet er achter staan wat een ander ook zegt. Want BV geven met een naar gevoel is ook niet de bedoeling

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:19

Duke schreef:
Zo doen wij het dus eigenlijk ook. Nog steeds dus. Mijn man is veel sneller wakker en kan het veel beter hebben dan ik. Ik heb m'n slaap hard nodig.

Ik heb trouwens ook de BV als makkelijker ervaren dan FV. Je hebt het altijd bij je, altijd goede temp, geen geknoei met flesjes en het is gratis. En ik heb een paar van die voedingstuniekjes/t-shirts en dat is zeker handig met voeden. (Hoogtepuntje: bomvolle tribune in het Dolfinarium. Ik zou bij aankomst even Britt op een rustig plekje gaan voeden, maar we kwamen erachter dat de dolfijnenshow al heel snel begon, dus maar gelijk in de rij. En ja, dan zit je eenmaal en dan moet je wat. Dus hup, hydrofiele luier eroverheen zodat niemand er last van heeft, shirt omhoog en drinken maar.)

Op de dagen dat ik niet werk dan doen we het ook nog steeds zo met de ochtendvoeding. Zo kan ik nog lekker even blijven liggen, en Laelia vind het prima om dan nog even lekker door te slapen (ze ligt er op dit moment nog steeds in :)). Mocht ze in de nacht wakker worden (dat doet ze nog zo eens in de maand ofzo), dan gaat manlief er ook nog steeds uit om het op te lossen. Inderdaad omdat ook ik de slaap echt nodig heb.

We mogen wel in onze handjes klappen met van die fijne mannen :j

In het openbaar voeden heb ik ook heel lang gedaan. Tribunes heb ik niet meegemaakt, maar wel in het cafe, in het restaurant, in de bus en in de trein. Inderdaad een doek erover, en niemand die het ziet. Op grote paardenevenementen ging ik trouwens meestal in de ehbo ruimte zitten. Dat vinden ze eigenlijk altijd prima (en alle daar werkende opa's en oma's vinden het geweldig :D) en dan zit je lekker zonder de drukte om je heen.

We zijn nu net terug van een vakantie in Marokko. En dan vind ik het ook wel fijn om te weten dat ze altijd mijn melk heeft voor het geval er even geen goed eten voor haar te vinden is. Ook maken de antistoffen in de melk dat ze volgens mij niet ziek is geworden van wat ze daar wel gegeten heeft. En vooral het altijd bij de hand hebben was erg handig toen we een hele dag in de bus zaten! Ik had er ook niet aan moeten denken dat ik voor ruim twee weken melkpoeder in onze backpack zou moeten meeslepen... en over de isoleerkan en de flessen water nog maar niet te spreken.. Nee.... BV was echt een uitkomst!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:31

Xantaatje schreef:
benangelique schreef:

ja dat kan je inderdaad je man niet laten doen :D :+

Wat je zou kunnen doen, is er gewoon mee starten en kijken hoe het gaat. Ik neem aan dat je pas na een aantal weken gaat werken? dan kan je altijd overstappen of eerder als je het niets vindt. Het kolven valt reuze mee hoor meid, maar onthou altijd jij moet er achter staan wat een ander ook zegt. Want BV geven met een naar gevoel is ook niet de bedoeling

Precies! En als je toch het kolven op het werk niet ziet zitten, is er altijd nog de tussenoplossing dat de voedingen overdag afbouwt en door FV vervangt en de ochtend-, avond- en eventuele nachtvoedingen nog wel zelf geeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:15

Gaan jullie (kinderen/baby's) inenten tegen de mexicaanse griep? Ik ben heel erg aan het twijfelen....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:22

Ik denk het toch wel... Schijnt dat de bijwerkingen minder erg zijn dan het hebben van de griep. Maar ik vind het wel moeilijk!

@Benangelique, inderdaad, je kunt gewoon altijd beginnen en kijken hoe het gaat, desnoods bouw je af voor je gaat werken, dan heeft het kindje toch de eerste weken moedermelk gehad! Er staat op borstvoeding.com een mooi lijstje wat je baby al aan belangrijke stoffen binnenkrijgt ook als je maar heel kort zou geven:

http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/wat-als-ik-wil-stoppen-met-borstvoeding-geven.html

Ik vond het zelf heeeel makkelijk én heel leuk om te doen. Dat een ander het niet kon overnemen vond ik geen énkel probleem, ik wou mijn babies toch niet afgeven en slapen deed ik dan wel weer als de kindjes ook sliepen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:37

Ik ga haar denk ik wel inenten :j

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:36

ik twijfel zooo erg over dat inenten, maar zal het toch voor woensdag moeten beslissen.

alleen heerlijke tijden, de meiden slapen van half 12/12 ur tot ongeveer 2 uur en daelyn moet al om kwart over 12 een prik en merla om kwart voor 3. rottijden.

herlijk trouwens dat jullie mannen zo meewerken, gebeurd hier echt niet.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 13:49

Pat werkt wel mee... maar snachts liever niet hoor en sochtends is het helemaal een ramp nu hij zelde nog kan uitslapen :\

Ik moet tussen 12.40 en 13.00 ... ook fijn net met voedings/slaaptijd :O

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:52

ja hoe komen ze op dat stomme idee!! kinderen die de leeftijd hebben om af en toe een middagdutje over te slaan doen ze rond 3 uur, en baby's net als ze op bed liggen :(

wieger moet doordeweeks altijd om half 6 al uit bed dus dan vind ik het niet meer dan normaal dat hij er s nachts niet uit hoeft, maar in het weekend helpt hij me er ook totaal niet mee.
maar goed..t is geen klaagtopic hier :D