Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kippesoep schreef:Gesprekken kan ik ook erg goed onthouden. Irritant voor de mensen om me heen, als die willen vertellen over een gesprek dat ze hadden kan ik me nooit inhouden om "niet waar je zei dat niet zo, want je zei: ...."
Kippesoep schreef:Alleen als ik de tekst interessant vond
Gesprekken kan ik ook erg goed onthouden. Irritant voor de mensen om me heen, als die willen vertellen over een gesprek dat ze hadden kan ik me nooit inhouden om "niet waar je zei dat niet zo, want je zei: ...."
Kippesoep schreef:Ja ik hou ook vaak mijn mond. Hoe zijn jullie op sociaal gebied?
Ik kan bijvoorbeeld heel goed met klanten/patienten ed omgaan. Ze op hun gemak stellen, informeren of zaken duidelijk uitleggen. Maakt niet uit hoe oud, jong en van welk geslacht ze zijn. Ik krijg er ook vaker complimentjes over en mensen vragen zelfs naar mij.
Maar in alledaagse situaties, bijvoorbeeld op school in de kantine kan ik me al minder goed redden. Ik wil dan wel met iemand praten maar weet niets te zeggen. En eigenlijk interesseert het me geen zak wat die ander te vertellen heeftMaar als ik niet met mensen praat krijg ik weer problemen bij groepen vormen om samen te werken. Dus ik voer krampachtige koetjes-kalfjes verhalen.
Ik heb ook een grote weerstand bij rollenspellen en sociale vaardigheidstrainingen. Dan gaan echt mijn hakken in het zand. Ik kán wel sociaal zijn, maar ik ben het niet... Of kan ik het eigenlijk toch ook niet?
Ik zou bijvoorbeeld ook graag naar een voorlichtingsavond gaan. Maar dan moet ik alleen met een docent... rampzalig, ik ga dus niet omdat ik niet weet wat ik tegen hem/haar zou moeten zeggen.
Ik kan wel weer probleemloos met een docent ofzo 1 op 1 praten wanneer het maar 'nut' heeft, bijvoorbeeld lesstof bespreken. Een verslag inzien, afspraken maken over het rooster enz enz.
Thuis heb ik er trouwens geen last van, dan houd ik mijn mond niet. Ook op (familie) feestjes of drukke bijeenkomsten met mensen waarbij ik me op mijn gemak voel, kom ik prima mee, mijn nichtjes en neven zijn wel ook goedgebekt en niet bepaald dom.
Ik heb 1 vriend waarmee ik probleemloos dagen kan doorbrengen zonder me ongemakkelijk te voelen. Maar ik spreek met mijn andere vrienden bewust niet individueel af, we zijn altijd met 3 of meer. Eigenlijk wel jammer... ik merk ook dat contacten steeds meer verwateren. Daardoor voel ik me soms eenzaam, terwijl ik best veel mensen ken.
samengevat: Een lang en waarschijnlijk warrig stuk tekst om te vertellen dat ik eigenlijk alleen maar gesprekken kan voeren die volgens mij nut hebben.
Maar dat ik met mensen waarbij ik me goed voel wel kan kakelen en roddelen.
Herkennen jullie dit? Waar praten jullie over? Moet ik wel nep-sociaal doen? ik kan toch niet niet-praten. Er wordt al vaak gedacht dat ik arrogant ben, toen ik jonger was vonden ze me verlegen.Ik noem het zelf liever gereserveerd...
Voelen jullie je ook bij maar weinig mensen op je gemak? Ik denk altijd dat mensen heel erg op mij letten (is natuurlijk niet zo, waarom zouden ze)
Ik heb mensen wel snel door, een soort intuitie. Ik prik snel door nep-doen heen, zonder dat ik precies weet waarom ik dat gevoel heb.
Nog een editje; ik denk echt altijd... mijn hersens gaan volgens mij nog eens over de kook. Ik denk honderd dingen tegelijk waardoor alles door elkaar gaat. Dat komt op andere mensen denk ik erg chaotisch over. Ik wilde dat ik een grote pauze of stop-knop had
Tnx for reading
Kippesoep schreef:Ja ik hou ook vaak mijn mond. Hoe zijn jullie op sociaal gebied?
Ik kan bijvoorbeeld heel goed met klanten/patienten ed omgaan. Ze op hun gemak stellen, informeren of zaken duidelijk uitleggen. Maakt niet uit hoe oud, jong en van welk geslacht ze zijn. Ik krijg er ook vaker complimentjes over en mensen vragen zelfs naar mij.
Maar in alledaagse situaties, bijvoorbeeld op school in de kantine kan ik me al minder goed redden. Ik wil dan wel met iemand praten maar weet niets te zeggen. En eigenlijk interesseert het me geen zak wat die ander te vertellen heeftMaar als ik niet met mensen praat krijg ik weer problemen bij groepen vormen om samen te werken. Dus ik voer krampachtige koetjes-kalfjes verhalen.
Ik heb ook een grote weerstand bij rollenspellen en sociale vaardigheidstrainingen. Dan gaan echt mijn hakken in het zand. Ik kán wel sociaal zijn, maar ik ben het niet... Of kan ik het eigenlijk toch ook niet?
Ik zou bijvoorbeeld ook graag naar een voorlichtingsavond gaan. Maar dan moet ik alleen met een docent... rampzalig, ik ga dus niet omdat ik niet weet wat ik tegen hem/haar zou moeten zeggen.
Ik kan wel weer probleemloos met een docent ofzo 1 op 1 praten wanneer het maar 'nut' heeft, bijvoorbeeld lesstof bespreken. Een verslag inzien, afspraken maken over het rooster enz enz.
Thuis heb ik er trouwens geen last van, dan houd ik mijn mond niet. Ook op (familie) feestjes of drukke bijeenkomsten met mensen waarbij ik me op mijn gemak voel, kom ik prima mee, mijn nichtjes en neven zijn wel ook goedgebekt en niet bepaald dom.
Ik heb 1 vriend waarmee ik probleemloos dagen kan doorbrengen zonder me ongemakkelijk te voelen. Maar ik spreek met mijn andere vrienden bewust niet individueel af, we zijn altijd met 3 of meer. Eigenlijk wel jammer... ik merk ook dat contacten steeds meer verwateren. Daardoor voel ik me soms eenzaam, terwijl ik best veel mensen ken.
samengevat: Een lang en waarschijnlijk warrig stuk tekst om te vertellen dat ik eigenlijk alleen maar gesprekken kan voeren die volgens mij nut hebben.
Maar dat ik met mensen waarbij ik me goed voel wel kan kakelen en roddelen.
Herkennen jullie dit? Waar praten jullie over? Moet ik wel nep-sociaal doen? ik kan toch niet niet-praten. Er wordt al vaak gedacht dat ik arrogant ben, toen ik jonger was vonden ze me verlegen.Ik noem het zelf liever gereserveerd...
Voelen jullie je ook bij maar weinig mensen op je gemak? Ik denk altijd dat mensen heel erg op mij letten (is natuurlijk niet zo, waarom zouden ze)
Ik heb mensen wel snel door, een soort intuitie. Ik prik snel door nep-doen heen, zonder dat ik precies weet waarom ik dat gevoel heb.
Nog een editje; ik denk echt altijd... mijn hersens gaan volgens mij nog eens over de kook. Ik denk honderd dingen tegelijk waardoor alles door elkaar gaat. Dat komt op andere mensen denk ik erg chaotisch over. Ik wilde dat ik een grote pauze of stop-knop had
Tnx for reading
phormicola schreef:Ik probeer geen eens meer m'n gelijk te krijgen. het levert helemaal niets op. Ik rpobeer gewoon meer te leren, ookal krijg ik ongelijk, ik kan altijd meer leren.
Soms wel moeilijk hoorVind het nog steeds moeilijk om mensen niet te corrigeren over wat ze denken te hebben gezegd
Hermelientje schreef:Heel herkenbaar. Wij hebben deze aandoening hier thuis zelfs een naam gegeven SAS (Social Arrogance Syndrome).![]()
Dochter had een keer een afspraak bij de kapper en tegelijkertijd last van een hevige SAS aanval, dus ze had helemaal geen zin om te gaan. Ik stelde voor dat ze gewoon eerlijk tegen de kapster zou zeggen dat haar hoofd op dat moment niet naar een gesprekje over het weer of zoiets stond. Reactie van de kapster, O gelukkig ik moet de hele dag al zoveel van dat soort gesprekjes voeren en toen ging ze lekker zwijgend aan het werk.
Lovely schreef:Kippesoep, ik ben ook heel vaak niet geinteresseerd in wat anderen te melden hebben, het is vaak toch de moeite niet waard. Maar vanuit sociaal oogpunt moet je soms gewoon even glimlachen, luisteren en opslaan zodat je er later op terug kan komen en dat vindt de ander vaak heel leuk. Toch maar doen dus.
phormicola schreef:Ik doe inderdaad ook dat van te voren verzinnen van gespreksonderwerpen, om maar wat sociaals te zeggen te hebben. Erg he? Ik bedenk ook vaak leuke dingen om 'spontaan' te doen.
phormicola schreef:Met m'n werk ook totaal geen problemen, klets ze de oren van hun kop tijdens de lessen. Mensen kunnen bij mij altijd terecht voor advies, en begeleid ze letterlijk jarenlang. Als het maar nuttig is he?
Ilzas schreef:Ik zeg nooit tegen iemand dat ik HB ben, dus heb ook geen last van dat mensen dat doen. Op mijn werk zit ik trouwens wel goed, zitten allemaal mensen die in ieder geval ook intelligent zijn en ook allemaal een "tikje van de molen" hebben gehad en daardoor vind eigenlijk niemand elkaar meer raar. Lachen is dat.
Lovely schreef:SAS is wel een hele goede, mag ik die van je overnemen Hermelientje?
Hebben jullie in je omgeving (werk, stal, buren, club) ook last van mensen die wannabe-HB zijn en heel hard proberen om ook intelli (bb) over te komen? Het gaat vaak samen met een geveinsde interesse in louter 'interessante' dingen en even harde zogenaamde desinteresse in het gewone??
Ilzas, het werkt ook wel. Andersom vaak niet omdat je dan vaak vragen krijgt over dingen waarin jij alweer 6 slagen verder bent en het irritant wordt om het uit te leggen. Of (heb ik vaak) dat je onderwijl je gedachten anders geordend hebt, beter inzicht hebt en de andere dat niet kan volgen. Misschien is het een vervelende eigenschap van mij hoor, ik denk vaak meerdere dingen over een onderwerp of gebeurtenis, verschillende meningen die naast elkaar kunnen bestaan in mijn beleving.