Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:02

Goed idee!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:58

PW, wat een mooi stuk over succesvol zijn, heb je dit opgezocht of zelf geschreven? Goed dat het je kan helpen, het klopt ook dat het ligt hoe je tegen succes aankijkt, wie is er succesvol en wie niet? In mijn ogen is je leven succesvol als je gezond en gelukkig bent, dit kan icm rijkdom maar ook mensen die weinig hebben kunnen heel gelukkig zijn. Familie, vrienden, huisdieren etc. dragen bij aan je geluk. Denk dat ik er zo tegenaan kijk, lastig om het even te omschrijven maar goed om eens bij stil te staan. Hoe gaat het verder met je?

Sam, een knuffel voor jou :(:). Als het lukt zonder AD dan is dat misschien wel beter. Wie weet leef je wel helemaal op als de kleine er straks is, zelf ben ik (nog) geen moeder maar dat hoor je toch weleens. Gelukkig heb je nu wel hulp en sta je er niet alleen voor. Als je volgende week terug moet, wees dan eerlijk en doe het niet mooier voor dan het is, je hebt hier alleen jezelf mee.

Hier gaat het wel, vandaag weer gewerkt, is goed gegaan. Ze waren allemaal aardig en kwamen even een praatje maken, ben wel wat langer gebleven want zo krijg ik mn werk niet af. Kreeg van een collega te horen dat dat niet erg is maar dat vind ik zelf wel :o Ga binnenkort toch maar eens bij mn oude verzorgpaard kijken := kan het nu geen plekje geven omdat het niet goed is afgesloten. Weet niet of ik er goed aan doe, blijf twijfelen maar als het niet gaat dan kan ik altijd weggaan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:12

Ik heb een stuk op internet gelezen en daar het een en ander van gebruikt, het meeste in eigen woorden, sommige stukjes overgenomen omdat ik die gewoon heel duidelijk vond. Ik vond het zelf ook wel mooi eigenlijk. :j Het belangrijkste wat ik eruit gehaald heb is dat succes ook maar een heel subjectief begrip is en ik er dus niet te zwaar aan moet tillen ;)

Lekker dat je je werk nu in ieder geval af hebt voor het weekend. Ik kan me dat wel voorstellen. Ik denk dat het goed is dat je naar je oude verzorgpaardje gaat. Zoals je zegt, als het niet gaat, kun je altijd weer gaan. Ik hoop dat je het op die manier alsnog goed kan afsluiten. Ik denk dat als je het niet probeert, je er toch altijd mee in je hoofd blijft zitten.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:08

Het is ook wel beter als ik het kan volhouden zonder AD :j Er zijn nl berichten dat kindjes toch moeten afkicken, ook met de Xeroxat :(

Het enige wat mij nu een beetje "stoort" is dat de dokter het "depressieve buien" noemde, terwijl ik toch wel echt weer terug ben gevallen. Ik merk het heel erg aan mn huishouden. Ben een paar dagen met een vriendin mee geweest naar de paarden, en heb een paar super dagen gehad. Maar doordat ik daar bezig ben met mn kop, ligt mn huishouden stil. Echt stil.

Weer geen was voor mn vriend schoon, geen brood in huis, geen fatsoenlijk drinken meer :o Schaam me dood. |(

Maar goed, volgende week terug naar mn HA, en dan eens kijken hoe of wat. Denk dat ik me tot de bevalling iig er maar doorheen moet slaan, daarna krijg ik extra begleiding van kraamzorg, consultatie bureau en uit eindelijk van die pedagogische/ondersteunende hulp. Hoop dat het hier mee gaat lukken dan.

PW, idd een heel mooi stuk, het verbaast me iedere keer weer hoe goed jij je gedachten op papier krijgt.

CIV, Ik zou gewoon gaan hoor als ik jou was. Twijfelen is imo erger als iets doen en er uit eindelijk niet goed tegen kunnen :o Fijn dat het op je werk iig goed ging en dat ze zo lief voor je waren!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:08

Oja, goedemorgen :D

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:00

PW, hoe is het met jou vandaag? Hoe was therapie? Denk dat het ook goed is om er naar toe te gaan alhoewel het ook wel moeilijk zal zijn. Wacht nu af wanneer het uitkomt dat ik langskom.

Sam, kan het ook niet komen door je zwangerschap, je hoort toch weleens van zwangerschapsdepressie ofzoiets (ben er verder niet in thuis) Denk dat het wel goed is om te wachten met medicijnen, zeker als het de kleine kan schade, mits het voor jou draagbaar blijft natuurlijk.

Hoe is het met de andere dames Flappie, Petulan, Angela, Hoe gaat het met jullie?

Hier gaat het nog goed, sta soms versteld van mezelf misschien dat het weekend wat meer tegen zal gaan vallen. Mn vriend belde vanmorgen al, lag nog op bed :o maar dat is niet erg om zo wakker te worden. Wil tussen de middag even de boodschappen halen en thuis wat rommelen. We hebben vanavond een borrel van het werk maar ik denk dat ik maar weer bedank, het is voor mij toch een half uur rijden en dat houdt me dan toch tegen.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:41

CIV: heb net 4 dagen opleiding en dus de nodige hotelovernachtingen achter de rug. Vriendlief moest gelukkig ook veel overwerken want die hadden gisteren hun deadline op het werk dus voor hem hoef ik me dan gelukkig al niet schuldig te voelen dat ik er niet ben. Verder was het erg vermoeiend, slaap toch altijd beter in mijn eigen bedje met mijn ventje naast mij dan in een hotelkamerbed...
Nu dus al vervroegd aan het genieten van het weekend want heb mijn 36 u ruim geklopt in de voorbije 4 dagen. Verder wel weer erg veel last van mijn rug en spieren/gewrichten in het algemeen, dat terwijl ik nu zowel qua werk als prive erg weinig stress heb in vergelijking met voorheen dus ga toch maar eens richting dokter als het zo blijft (mijn moeder en tante hebben nl allebei fibromyalgie en CVS dus heb daar (waarschijnlijk wel ongegrond) toch soms ook schrik voor)

Heb niet helemaal bijgelezen, was echt te veel...

Hoe is het met jou ? En de rest ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:04

:wave:

Ik ga morgen weer bijlezen, dadelijk vertrekken we naar Rotterdam, Ahoy voor een optreden van Green Day. En vanmorgen heb ik in de storm op Garuna gereden, ze stoof een paar keer weg, maar ik bleef zitten. Ging best fijn, lekkere stukje gedraaft.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:17

Hoi,ik meld me ook maar weer 's ..
Ik had even een vraagje; wie slikt er nog meer paroxentine, en is aan 't afbouwen?
Ik heb de afgelopen week 2 paniekaanvallen gehad.
Ik ben dan bang om onderuit te gaan;flauwvallen dus,en heb dat vorige week zondag dus ook gehad(was niet helemaal weg,maar toch even erg beroerd).
En gisteren; ik wou m'n vriend van zijn werk ophalen ,was een stukje van ons huis af en had 't gevoel dat m'n keel dichtgeknepen werd,benauwd, en hardkloppingen.
Ik dacht bij mezelf; ik ga écht niet terug,ik laat me niet kennen, en dus doorgefietst, en wat bezweet bij m'n vriend zijn werk aangekomen.
We zijn toen nog even samen naar de Intratuin gegaan,waar ik erg tegenop zag;drukte enzo.
Maar eenmaal binnen vond ik 't weer meevallen en had ik 't naar mijn zin :D

Ik slikte tot 30 augustus de helft (10 mg)aan paroxentine, en toen ben ik ineens overgegaan naar een heel klein puntje per dag.
Tot vorige week dus; ik werd verkouden, kon niet slapen s'nachts,onrustigheid e.d
En kreeg toen al een beetje last van paniekaanvallen.
Ik denk dat ik te snel ben gaan minderen.
Mijn vriend heeft voorgesteld om nu de ene dag een halve te nemen(10 mg) en de andere dag 1/3 tablet.
Dat doe ik nu vanaf zondag.

Ik heb gisteren mijn huisarts gebeld,maar hij was er zelf niet,dus een assistente gesproken die wél overleg pleegt met de arts.
Ik wou vragen wat ik nou 't beste kan doen.
Gewoon zo doorgaan met de ad, en misschien 's met een psyghologe praten ernaast.
Ik heb 't gevoel dat ik met heel veel schuldgevoelens zit,wegens omstandigheden van vorig jaar(weggegaan uit een relatie van 17 jaar).Terwijl ik 't nu wél beter heb eigelijk....
Maar de huisarts zei dat ik beter eerst weer wat meer kon gaan slikken, en me dan wat stabieler zou voelen, zodat ik er ook beter over kan praten enzo...
Ik denk dat ik maar eerst zo doorga; 1/2 en dan weer 1/3 ,om de dag...
Jeetje wat een verhaal haha,maar wou 't gewoon ff kwijt, en weten hoe jullie bezig zijn af te bouwen met die ad, en hoe voel jeje...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:38

Ik ben zelf nog niet aan het afbouwen met de AD, maar heb wel andere medicijnen (voor stemmingsstoornissen) afgebouwd. Dat ging ook te snel en ik ben weer voor een tijdje teruggegaan naar de oude dosering. Dat wilde ik liever niet, maar had ik wel even nodig om weer wat rustiger te worden. Bij mij was de timing van afbouwen ook niet handig (ik verloor net mijn baan, wat natuurlijk heel veel invloed had op mijn stemming).

Ik vind het dus niet zo'n slecht idee om even weer tijdelijk iets te meerderen, met iemand gaan praten en stabieler worden en dan weer gaan afbouwen. Het is geen schande dat het afbouwen even niet in één keer lukt. Kies waar jij je goed bij voelt.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:49

Metminderen heb ik ervaring :n Ben in een keer gestopt uit schrik voor het verslavend zijn voor mn kindje :=

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:54

samantha21 schreef:
Metminderen heb ik ervaring :n Ben in een keer gestopt uit schrik voor het verslavend zijn voor mn kindje :=

Wat slikte je dan?
En hoe voelde jeje?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:12

ik had de citalopram, heb er eigenlijk geen problemen mee gehad, ben gestopt zonder dat luver het wist en die merkte het niet eens haha.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:13

Welkom Durante, over AD kan ik gelukkig niet meepraten, heb het tot nu toe altijd nog zonder weten te redden. Denk dat het voorstel van je vriend wel goed is, langzaam opbouwen. Het kan even nodig zijn en dat is niet erg, daar zijn je medicijnen voor en als je je straks beter voelt dan kun je rustig gaan afbouwen, niet in 1x stoppen. Zo deed ik het ook met mn slaap en kalmeringspillen want die heb ik wel gehad.

Flappie, wat fijn dat je nu weekend hebt, daar ben je vast aantoe? Heb je al een afspraak gemaakt bij de dokter? Het is misschien toch goed om te gaan, ook als de klachten verminderen, al is het maar voor je eigen geruststelling.

Angela, was het een mooi optreden? Alles goed verlopen en heb je er een beetje van kunnen genieten? Vind dat je veel vooruit gaat zeker ook wat betreft de paarden!

Sam, hoe was je dag?

Pilipa, hoe is het nu met jou? Hoop dat je je al iets beter voelt.

Hier in ieder geval een knuffel voor iedereen die het nodig heeft. :(:) :(:)

Hier gaat het weer iets minder, wat last van pijn op/bij de borst, doe dus maar rustig aan. Heb me afgemeld voor de borrel van vanavond en voor de keuring van maandag, hij wordt nu verzet naar een dag dat ik werk :D . Verder weinig gedaan, beetje hier rond gehangen en tv gekeken. Morgen weer een dag, hoop dat ik dan wat meer puf heb. Denk ook dat het komt door de drukte van de afgelopen weken, even de accu opladen.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:46

Goede avond,

Als aller eerste wil ik pw en civ bedanken, meiden jullie hebben me echt even in de goeie richting geduwd, ik heb nu gewoon erop los geschreven en de psych alles maar dan ook alles verteld, ik voel me zo opgelucht!
Het is nog lang niet voorbij maar nu weet hij waar we moeten beginnen , er kan eindelijk een specifieke therapie gesprek plaats vinden,.. foe wat en opluchting!
Het is nu een duidelijk begin weer, ik moest indd gewoon alles vertellen en mezelf niet groter voordoen dan ik ben, de rest van de probleempjes ga ik ook aanpakken, hoe dat uitpakt zien we dan wel weer maar het moet gebeuren!
Nu is alles eruit en het blad is dus leeg, en nu kan ik opnieuw beginnen, het zal zwaar worden maar de eerste stap is gezet, dat ik niet meer kan bedoelde ik in de zin van mijn lijf en hoofd zijn op, de energie om mijn problemen onde rogen te zien had ik niet ik wou gewoon even niks meer. het gevoel is er nog steeds, maar ik moet de confrontatie blijven aangaan en niet weglopen.
alles wat ik voel, denk, moet bespreekbaar blijven dat scheelt een hoop energie, want ik ben er wel mee bezig maar niet op de goeie manier! Ga zo nog mijn doelen, al zijn ze klein maar ik heb ze, en mijn wensen , want die heb ik ook!

Meiden echt ik ben zo blij met jullie!!! :o

Civ, dat ken ik al te goed dat soort borrels en dan nog een half uur in de auto, als je je niet goed voelt bij het idee dan niet doen!
En nu moet je indd even rustig aan doen, gewoon lekker op de bank.
Morgen weer een dag en dan zie je wel weer.

Pw hoe is het met jou?

Flappie jeetje dat is ff bikkelen geweest zeg, maar goed nu tijd voor ontspanning.

Angela hoe was greenday?

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:58

Pilipa, fijn dat we je hebben kunnen helpen, dan zijn we voor :(:) Wij zijn ook blij met jou en met jou adviezen en kijk op dingen. Goed dat je alles hebt verteld bij de psych. pas dan kunnen ze je goed helpen. Wist niet zeker is welke zin je het bedoelde maar 'op zijn' is vervelend maar er komen andere tijden.

Dat er andere tijden zijn ervaar ik nu ook weer, het ging zo goed maar nu voel ik me toch weer ellendig. Weet niet goed wat het is, ben bij mij thuis gaan eten en kwam er erg misselijk van terug, moest hard lopen om optijd bij de toilet te zijn maar er kwam verder niets. Heb nu nogsteeds het idee dat er iets uitmoet maar het komt niet. Ben ook erg moe (wat draaierig) en daar kan ik me dan weer druk om gaan maken, vind het even vervelend maar het hoort erbij. Hoop wel dat het snel overgaat, blijf vanavond maar thuis en dan zien we wel hoe het verder loopt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:58

Durante schreef:
samantha21 schreef:

Wat slikte je dan?
En hoe voelde jeje?

Heb je mijn verhaal ook gelezen? Zou het een beetje jammer vinden als ik het voor niks getypt hebt...

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:29

Ik ga toch ook maar eens reageren in dit topic..
Ik ben bijna 21 en twijfel weleens of ik niet overspannen ben.
Durf er ook niet echt voor naar de dokter bang om uitgelachen te worden?

Ik werk al vanaf mijn 13e in de supermarkt en heb sinds mijn 16e al last van hartkloppingen dat is een poos weg geweest maar sinds ik het niet meer naar mijn zin heb op mijn werk is het weer terug maar nu is het meer het overslaan van mijn hart.
Ik ben enorm bang dat er iets mis is met mijn hart ben al onderzocht en naar cardioloog geweest, maar die zag meer paniek/angst. Ben al maanden moe en ik jank om de stomste dingen. Ben van de week nog volledig door het lint gegaan thuis lees: huilen shcreeuwen zo boos was ik omdat ik de volgende dag moest gaan werken :?

Ik zit nu erg met mezelf in de knoop en vroeg me af of mensen dit misschien herkennen hier.

Moet eerlijk zeggen heb niet het hele topic gevolgd was een beetje veel om bij te lezen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:36

Mijn advies: Ga na de huisarts en probeer erger te voorkomen.
Je lichaam geeft signalen die je niet moet negeren. Je zult iets moeten met die paniek / angst. die boosheid herken ik ook wel. Ik heb last (gehad) van echt woede-aanvallen.

Edit: Wat voor werk doe je? Hoe ziet je leven er verder uit? Heb je verder veel last van spanningen / stress? Hoe actief ben je naast je werk enz?

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:40

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat ik inderdaad maar een afspraak ga maken voor dinsdag. Ik heb echt 1 slechte eigenschap nou jah ook niet echt slecht, maar ik wil nooit zeuren ik wil graag altijd zelf de dingen oplossen en merk nu gewoon dat ik dat niet meer red. Ik ben de 'controle' over mezelf kwijt.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:40

Welkom Macho, of jij overspannen bent kunnen wij niet bepalen, je huisarts kan je hier wel bij helpen, daar krijgt hij zit hij voor en die ziet wel vreemdere dingen ;) Je hoeft je niet te schamen, je zou schrikken als je wist hoeveel mensen er met bepaalde problemen rondliepen. De hartkloppingen en "hartproblemen" herken ik ook, ben er ook voor onderzocht. Je moet proberen het te accepteren en misschien kan de huisarts je medicijnen geven zodat je rustiger word, deze heb ik ook gehad en hielpen goed bij een paniekaanval. Zoals PW zegt, luister naar je lichaam.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:41

Tja, dat is een eigenschap die wij allemaal herkennen hier. En dat maakt het ook dat je jezelf voorbij loopt en de signalen van je lichaam negeert. Maar dat gaat tenkoste van jezelf en dat moet je niet willen.

Wil je nog even naar mijn edit kijken? ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:44

CIV schreef:
Welkom Macho, of jij overspannen bent kunnen wij niet bepalen, je huisarts kan je hier wel bij helpen, daar krijgt hij zit hij voor en die ziet wel vreemdere dingen ;) Je hoeft je niet te schamen, je zou schrikken als je wist hoeveel mensen er met bepaalde problemen rondliepen. De hartkloppingen en "hartproblemen" herken ik ook, ben er ook voor onderzocht. Je moet proberen het te accepteren en misschien kan de huisarts je medicijnen geven zodat je rustiger word, deze heb ik ook gehad en hielpen goed bij een paniekaanval. Zoals PW zegt, luister naar je lichaam.

Dit is absoluut waar, alleen lopen de meeste mensen er niet mee te koop, dus merk je het normaal gesproken niet...

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:48

O sorry niet gezien

Ik werk bij de Super de Boer als Hoofdcassiere in opleiding.
Zodra mijn baas terug is van vakantie ga ik vragen een stap terug te doen naar cassiere. Er is iemand die nu bij ons werkt om mij te helpen die erg stug is. Hulp heb ik eigenlijk niet en ik mag niks zelf doen, maar zodra er iets niet goed is gegaan vragen ze me waarom ik dat niet zelf heb opgelost. Allemaal erg ingewikkeld. Daarnaast doe ik 4 dagen in de week een bijrijdpaard hier vind ik nog een beetje mijn rust. Als ik vrij ben na het werk lig ik vaak op bed tv te kijken ik ben altijd boven alleen. Ik wil stipt om half 10 op bed liggen ga ik later dan baal ik ervan, omdat ik dan te laat ga slapen voor mijn gevoel. In de weekenden ga ik zelden tot nooit stappen omdat ik te moe ben.
Nu heb ik dus last van die hartoverslagen zeg maar waar ik heel erg van in paniek raak allemaal stress denk ik?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:53

Waarschijnlijk wel ja. Mensen die veel stress hebben ademen onbewust vaak ook verkeerd. Te snel en te vaak. Dat kan ook allerlei klachten veroorzaken zoals hartkloppingen, druk op de borst enz. Probeer anders een een ontspannings- of ademhalingsoefening te doen.

Wat ben je trouwens streng voor jezelf? Ook een kenmerk wat iemand gevoelig kan maken voor een burnout. Ben benieuwd wat je huisarts dinsdag zegt. Hoeveel uur in de week werk je?