Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:43

Thrillers lees ik ook erg graag, maar bij films dan wordt ik helemaal gek van die spanningsopbouw met die versnellende muziek, gillende mensen, mensen die pijn hebben, enz... brrr...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:52

Ja lezen dat vind ik ook altijd leuk, als het dan toch te veel wordt leg ik mn boek gewoon even weg. Maar als ik er beeld en geluid bij heb dan wordt het al snel te veel.

Maar bij een spannende voetbalwedstrijd ofzo kan het me niet spannend genoeg zijn. Als het om een wedstrijd gaat, Tennis, Darts, Paarden, Voetbal, wat dan ook, dan vind ik het al snel leuk als het een beetje spannend is. Misschien ook omdat er dan geen angst bij komt kijken. Behalve dan de angst dat Ajax verliest haha.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:48

Ik kijk geen enge films :n daar ga ik veel te eng van dromen, blijf de rest van de avond/nacht bang en ik ga er veel te veel over nadenken of er mijn eigen vervolgfilm op maken :=

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:52

Ik kreeg vroeger altijd te horen dat ik me aanstelde omdat ik niet tegen dat soort films kon, en nu blijkt ineens dat het helemaal niet zo gek is. Heb me er echt vreselijk voor geschaamt vroeger.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:54

Ik zeg ook eerlijk dat ik het niet durf te kijken :n vroeger ook al. Ik ben toch al geen filmkijker en als ik er last van heb dan hoeft het al helemaal niet meer :=

Zo heb ik Signs in de bios gezien, de hele terugweg en nacht zag ik overal aliens voorbij schieten :oo ;(

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:54

Wat ik soms heb is dat ik enorm last krijg van plaatsvervangende schaamte en dan kan er ook echt niet naar kijken... dan moet ik het gewoon afzetten!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:27

Ik heb ook dat ik bepaald bestek niet pak omdat ik dan niet fijn kan eten := Kan daar echt om zitten mieren en als mijn vriend dan toch dat 'niet fijne' bestek neerlegt dan ben ik weer snel geirriteerd :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:13

Cyntje schreef:
Ik heb ook dat ik bepaald bestek niet pak omdat ik dan niet fijn kan eten := Kan daar echt om zitten mieren en als mijn vriend dan toch dat 'niet fijne' bestek neerlegt dan ben ik weer snel geirriteerd :+

Haha, zo herkenbaar! :))
Ik wil thuis alleen eten van het oranje bord, en anders van de groene, anders smaakt het gewoon niet zo lekker :))

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:18

Ronja_b schreef:
Een paar dagen geleden heb ik dit topic gevonden en heb het eens doorgelezen. Ook op internet heel wat dingen opgezocht
Eerst dacht ik dat ik me maar aanstelde of dat het aanpraterij was, maar ik herken me er zó ongeloofelijk in.
Van ouders en leerkrachten hoor ik dan ook vaak dat ik altijd te snel voel aangesproken, dat ik arrogant kan overkomen etc.
Ik ga eigelijk (bijna) nooit uit. Vond het van mezelf altijd zo vreemd omdat mijn vriendinnen zich wel écht amuseren, maar ik word echt gek op zo'n fuif. Luide muziek, mensen die rond je hangen, die warmte!
Als klein kind (nu beslis ik zelf wat ik koop) moest mama me ook geen wollen truien of koltruien aantrekken. IEKES! Die bleven dan maar in de kast hoe schattig dat paarse ding er dan ook uitzag. En die labeltjes moesten er ook echt uit! Nu heb ik daar wel minder last van gelukkig. Maar ik heb wel nog steeds dat mijn kleren écht supergoed moeten zitten anders kan ik echt vervelend worden en kan ik me echt de ganse dag daaraan ergeren, hoe leuk die broek/blousje dan ook is. Kan sommige stoffen niet goed verdragen en dan krijg ik zo rode plekken in huidplooien.
Ik ben ook een échte denker, denkdenkdenk. Ik weet dat mensen zich daaraan kunnen storen, maar wat doe je eraan hé? Ik word ook snel onzeker als iemand iets over me zegt (ookal is het als grapje bedoelt) Dan denk ik vaak dat diegene dat toch écht wel een beetje meent ergens.
Ook ik herhaal gespreken tot vervelens toe in mijn hoofd. Elke zin heel nauwkeurig om erachter te komen of ik het wel juist heb geformuleerd.
Triestige zachte muziek (met zo'n aansprekende tekst) of een zielige film, nou dan ga ik aan het huilen en dan roept dat lied/film allemaal gedachten in me op.
Ik kijk nooit never naar een enge film (horror etc.) want dan kan ik daar echt nog dagen van wakker blijven!
Ik heb ook 'oplaadperiodes' nodig. Dan ga ik eens even naar buiten of ga ik rustig op m'n kamer met een muziekje zitten.
Voel me ook altijd erg rot als ik een ruzie heb, wil die meteen oplossen maar soms kan ik zo'n scène maken en het erger maken dan het is. Ik trek het me dan veel te hard aan. Vaak neem ik de schuld ook op mij omdat het anders misschien niet meer opgelost raakt. Na de ruzie kan ik er nog verdrietig over zijn of mij zelfs een beetje 'schamen'.
Als er ineens veel druk op me gelegd wordt, ik moet ineens veel doen op korte tijd of er is een plotse wijziging in mijn schema (heb ook wel zo'n structuur nodig af en toe, van dit tot dat uur doe ik dit, dan weer dit etc.) kan ik echt in paniek schieten en ook weer beginnen wenen.
Zelf heb ik altijd wel gezegd dat ik snel emotioneel kan worden en ook problemen van andere kan ik me zo hard aantrekken. Het gaat soms zo ver dat ik zelfs boos wordt op diegene met dat probleem omdat ik het zo graag op wil lossen omdat ik het écht rot vind, maar dat haalt natuurlijk weer niks uit!
Ik weet vaak ook wat iemand me wil vertellen voordat diegene het daadwerkelijk gezegd heeft. Ik zeg dan ook erg vaak: 'Ik wist dat je dat ging zeggen!'
Ik zie ook heel veel details, weet bijvoorbeeld precies te zeggen wat iemand aan had die dag, details in een ruimte, of hoe iemand zijn stemming is.
Ook ik heb me vaak voorgenomen om me niet zo snel aangesproken te voelen of gekwetst te voelen, maar als het moment dan weer daar was, kon ik me toch niet meer tegenhouden. Ik kan ergens enorm kwaad van worden en kan dan ook erg impulsief zijn wat slechte gevolgen kan hebben, maar als ik me dan een uurtje afzonder ben ik terug rustig maar dan zit ik wel met een stom gevoel waar ik dan ook weer uitgebreid over beginnen te denken.
Zo, dat is wat ik ervaar. Om het nu van de daken te schreeuwen dat ik hoog sensitief ben, ik weet niet...
Ik dacht gewoon dat ik een moeilijk karakter heb/had maar ineens krijgt het beestje een naam hé.
Wat denken jullie?

Dat je inderdaad hooggevoelig bent, ik herken heel veel van je hele verhaal eigenlijk alles.

Wie denkt er nog meer in beelden? (zijn vrij veel mensen, maar misschien is het wel zo dat hsp dat meer doen?) ik igg wel.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:27

Ik wel in ieder geval, ik leer ook veel sneller aan de hand van beelden. Ik leer meer door iemand aan het werk te zien dan bv de theorie in een boek te lezen...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:50

_Karlijn schreef:
Cyntje schreef:

Haha, zo herkenbaar! :))
Ik wil thuis alleen eten van het oranje bord, en anders van de groene, anders smaakt het gewoon niet zo lekker :))

Heb jij het dan ook dat als 1 element niet 'goed' is dat je dan minder kan genieten?

Als ik het juiste bestek niet heb kan ik niet lekker eten.
Als ik de kleren die ik die dag aan wilde trekken nog in de was zitten loop ik niet zo prettig over straat.
Als ik etc etc... als er gewoon een klein dingetje niet klopt voel ik me gewoon helemaal niet prettig en geirriteerd.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:51

Ik weet niet of het hier ook bij hoort, maar soms als ik wat ruik kan ik proeven hoe het smaakt :Y)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:55

Oh..dat heb ik dan niet.

Is dat boek wat hier al besproken is Engelstalig??

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:56

Ik heb hem wel in het Engels binnen gekregen ja. Was toevallig al eerder want zou een levertijd van 2-3 weken hebben volgens bol.com en ik had hte met een paar dagen al in huis. Ben er alleen nog niet aan toegekomen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:57

:\ ik wil hem wel in het NL...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:58

Geen idee of die bestaat maar als er nou handige stukjes in staan wil ik wel delen vertalen hoor voor je ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:04

ok :)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:27

is er ergens een site met kenmerken hiervan?

Ik weet namelijk niet of ik er ook last van heb...
Ik kan moeilijk tegen drukke menigte, heb een hekel aan winkelen door de drukte in winkels en steden.
Kan heel moeilijk tegen stress. Kan op sommige dingen heel emotioneel reageren.
Ik voel me niet snel ergens op mijn gemak. Als mensen boos zijn of mopperen denk ik altijd dat het aan mij ligt.
Ik heb er altijd veel tijd voor nodig om hevigere dingen die ik zie te verwerken. Kan heel lang over dingen doorpiekeren...

Een vriendin wees mij er op dat ik misschien wel eens hooggevoelig zou kunnen zijn, maar kan ik ergens na kijken of dat zo is?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:28

Er is een test ja, staat in dit topic ik dacht ergens bij pagina 12. Anders even googlen dan vind je hem ook ;)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:30

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:34

thnx!
Nog even een toevoeging... Weet niet of het zien van aura's (zo heet dat toch? een soort lichte kring om mensen heen) er ook bij hoort...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:34

Wow ik heb deze test net dus gedaan en de eindconclusie is bijna exact hoe ik mezelf zo omschrijven:
U bent zeer hooggevoelig op allerlei vlakken. U bent daardoor snel van slag en vaak verdrietig, zonder dat u zelf beseft waarom. Soms lijkt u zich het leed van de hele wereld aan te trekken maar soms ook bent u keihard en gaat u over lijken. Dat doet u alleen maar als het u teveel geworden is en u zichzelf wilt beschermen. U bent vaak erg gevoelig voor weersinvloeden of stemmingen. U bent altijd bezig met wat anderen van u denken of vinden en kan moeilijk tegen onrechtvaardigheid. Mogelijk bent u zelfs paranormaal begaaft en erg spiritueel. Uw algemene gevoeligheid is zeer hoeggevoelig.

Alleen de laatste zin over paranormaal enzo heb ik eigenlijk nooit gemerkt, de rest is typisch mij!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:37

Ik heb net dezelfde uitslag als jij :) dat ivm met het weer is echt de hamer op de kop slaan!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:41

KylaLover schreef:
thnx!
Nog even een toevoeging... Weet niet of het zien van aura's (zo heet dat toch? een soort lichte kring om mensen heen) er ook bij hoort...

Hooggevoelige mensen hebben vaak ook veel interesse en 'aanleg' voor het spirituele, dus ja... waarom niet?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:42

Ja bij mij ook, en ik kan me ook zorgen maken over de hele wereld, mn eigen zorgen dan wegstoppen en dan in eens in elkaar storten omdat ik het niet trek. Kan er vreselijk slecht tegen als mensen slecht over me denken, wil door iedereen aardig gevonden worden.