Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mexico gangers opgelet!!-->dodelijk griepvirus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:40

Het valt wel mee, dit griepvirus.... Net zo 'gevaarlijk' als een normaal griepje.Maar voor mensen met een slechte gezondheid is het wel gevaarlijk ,maar dat is ook weer zo bij een griepje wat iedereen weleens heeft :) Helaas moet de media zich er weer mee bemoeien.....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:19

Nou, nou, eenmaal ziek is het wel wat gevaarlijker dan een gewoon griepje hoor.
Alleen is het gewoon prima te behandelen als je er op tijd bij bent. Dus het moet wel serieus genomen worden, maar er is geen reden voor paniek.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:10

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/112453/- ... demie.html

Het zat er al enige tijd aan te komen, maar nu is het officieel. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft vandaag alarmfase zes uitgeroepen. Hiermee is de Mexicaanse griep officieel een pandemie.

Hoewel het virus mild is, stelt de WHO dat verdere verspreiding onvermijdelijk is. Het hoofd van de organisatie, Margaret Chan, verklaart dat het besluit is genomen omdat er inmiddels meer dan dertigduizend gevallen zijn in 74 landen.

De zwaarst getroffen landen moeten zich nu concentreren op de behandeling van getroffen patiënten. Opsporen van nieuwe gevallen kost hier te veel mankracht, en heeft dus geen prioriteit meer.

Landen als Nederland, waar nog maar weinig mensen de ziekte onder de leden hebben, moeten wel alert blijven op nieuwe gevallen. Verdere gevolgen zijn er op de korte termijn niet. Volgens de WHO zijn maatregelen in het dagelijks leven niet nodig. Men zou hooguit iets beter op hygiëne kunnen letten.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) laat weten vooralsnog niet over te gaan tot een inentingscampagne. Mogelijk gebeurt dit wel komend najaar, als het gewone griepseizoen begint. Ook als het aantal patiënten met H1N1 fors toeneemt, kan het RIVM besluiten te vaccineren. "Waarschijnlijk komt Nederland later in een fase waarin onze aanpak verandert. Dan zal de nadruk vooral liggen op het zo snel mogelijk verstrekken van de juiste medische zorg en minder op de opsporing", meldt het RIVM in een persbericht.

De ziekte sloeg de afgelopen dagen behoorlijk toe in Australië. Doordat het virus nu ook massaal opduikt in een ander werelddeel dan de bron, spreekt de WHO van een pandemie.

Het Mexicaanse griepvirus is nauw verwant aan het virus dat de Spaanse griep veroorzaakte, ruim negentig jaar geleden. Aan dat virus overleden in 1918 twintig tot honderd miljoen mensen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:43

Gelukkig is de gezondheidszorg wel wat verbeterd sinds 1918 maar ik moet zeggen dat ik me ook wel even zorgen maakte toen ik hoorde dat de vriend van mijn collega griep heeft. Het heerst hier in de buurt nogal.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:43

Ik denk dat het nu nog redelijk zal meevallen, maar zodra de herfst weer begint te komen moeten we uitkijken.. Dan wordt bij veel mensen de weerstand minder, veel mensen ziek, zwak en misselijk en dan is het voor die griep een eitje om 'toe te slaan'...

Tsja het is wel erg natuurlijk dat nu alarmfase 6 is uitgeroepen, dan is het toch behoorlijk serieus.. Maar toch kan ik me er (nog) niet echt druk om maken, ik geloof dat het met de goede medicijnen ook wel te verhelpen is bij de meeste mensen (als je gewoon gezond bent) maar misschien ben ik dan wel weer té makkelijk/nuchter denkend....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:49

Jij zit dan ook wel iets dichter bij de bron, Katja, dus ik kan me voorstellen dat je je daar iets meer zorgen om maakt dan wij hier in Nederland.
In Nederland tot nog toe iets van 35 ziektegevallen, waarvan nu de eerste besmetting bij iemand die zelf geen vakantie in Mexico of daar in de buurt heeft gehad.

Maar inderdaad, zo tijdens de zomer verwacht ik nog niet echt grote paniek.
Zolang de media zich een beetje rustig houdt tenminste, want in het begin was er helemaal nog geen reden voor paniek, maar de media doken er bovenop en hup, het hele land in de stress.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:32

Mensen die juist goed gezond zijn en een hoge weerstand hebben lopen een verhoogd risico tot overlijden..Dus niet de ouderen/zwakkeren...

Juist wanneer je goed gezond hebt met een goed afweersysteem, draait je lichaam overuren om het virus op te ruimen..Daardoor ontstaan er allerlei complicaties zoals hoge langdurige koorts ,logontsteking etc...

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:06

Zit mezelf hier weer helemaal gek te maken, heb alle symptomen van de mexicaanse griep en 39 graden koorts, moe, alle spieren doen pijn, rillingen, en kan bijna niet op mijn benen staan.
Gaat gelukkig nu wel weer wat beter. Zit toch te twijfelen of ik de huisarts even moet bellen...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:07

Dat zijn ook symptomen van een 'gewone' griep..
Maar als je het niet vertrouwd zou ik als ik jou was toch even bellen, beter het zekere voor het onzekere he. ;)

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:09

Toen dit topic geopend werd , zat ik héérlijk in mexico. In eerste instantie hoorde we het van mensen uit Nl. Wij hebben er daar echt helemaal niks van gemerkt( zaten er 1100km vandaan) Echt het word veel erger gemaakt dan dat het is, de dokters hier zeiden ook dat veel mensen zich "aanstellen". Veel mensen gingen naar de dokter omdat ze opeens dachten de mexicaanse griep te hebben terwijl ze geen connectie hadden met mexico..... en dus gewoon een griepje te pakken hadden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:10

In Dûsseldorf is er nu een school gesloten waar 30 kinderen deze griep hadden. Blijkbaar maakt het niet meer uit of ik naar mijn kantoor ga of naar Mexico-stad, het risico is er toch.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:33

quincy123 schreef:
Zit mezelf hier weer helemaal gek te maken, heb alle symptomen van de mexicaanse griep en 39 graden koorts, moe, alle spieren doen pijn, rillingen, en kan bijna niet op mijn benen staan.
Gaat gelukkig nu wel weer wat beter. Zit toch te twijfelen of ik de huisarts even moet bellen...

Moet je ook overgeven en ben je ook aan de diarree?
Ben je met iemand in contact geweest die in Amerika of Mexico is geweest?

Zo niet, dan zou ik me vooral niet druk maken als ik jou was en gewoon lekker uitzieken. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:52

http://www.nu.nl/algemeen/2021420/neder ... -care.html

Nederlander met Mexicaanse griep op intensive care
Uitgegeven: 12 juni 2009 14:02
Laatst gewijzigd: 12 juni 2009 17:47

AMSTERDAM - Een Nederlander die besmet is met de Mexicaanse griep ligt op de intensive care. De patiënt liep de griep in Nederland op, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrijdag.

Bekijk video

In totaal zijn 43 mensen in Nederland besmet, veertien van hen liepen het virus in Nederland op. Donderdag stond het aantal besmette Nederlanders nog op 35.

Het is de eerste keer dat iemand met Mexicaanse griep in Nederland op de intensive care terechtkomt. De identiteit van de persoon maakt het RIVM niet bekend. Ook over zijn of haar toestand wil het RIVM niet

En nog meer berichten:
http://www.nu.nl/economie/2021306/bedri ... demie.html
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2009/06_juni/12/binnenland/0612_1330_mexicaanse_griep_school.xml

KiWiKo

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:01

gut.............. 43 mensen op wat is het ook alweer 18 miljoen??????

grenzen op slot, handel stilleggen, en NIEMAND meer het huis uit!!!!

:) :) ik moet hier zo om lachen mannnn er gaan per uur meer mensen dood aan kanker in Nederland

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:03

quincy123 schreef:

ach ik ben twee/drie weken geleden ook ernstig ziek geweest, compleet met hoge koortsen en al :)

EN een medewerkster van mij is 4 weken geleden teruggekomen uit Mexico...........

maar komop zeg....... :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:13

KiWiKo schreef:
gut.............. 43 mensen op wat is het ook alweer 18 miljoen??????

grenzen op slot, handel stilleggen, en NIEMAND meer het huis uit!!!!

:) :) ik moet hier zo om lachen mannnn er gaan per uur meer mensen dood aan kanker in Nederland

Er is nu ook weinig aan de hand. Een pandemie betekend ook niet gelijk dat we allemaal dood gaan. ;)

Wat eventueel een groter risico kan worden is als het virus muteert, maar dat zien we tegen die tijd wel.
En het is natuurlijk afwachten wat het in het najaar gaat doen.

Maar volgens mij is er verder niemand in paniek, dus begrijp je reactie niet zo goed. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:20

hihi misschien zit ik nog wel teveel in de paniekreacties van een paar weken geleden :) :)

het was alsof de wereld verging :) :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:55

Ja inderdaad, gelukkig is alles een beetje gerust!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:50

O god, ik ben ook altijd zo'n ster in het mezelf gek maken. :P
Had vandaag een beetje hoofdpijn, wat ik anders nooit heb, en keelpijn, beetje hoesten. Zal de Mexiaanse griep wel zijn, en zal wel dood gaan. :') Zo ga ik dan denken, maarja. Zal wel los lopen... Toch? :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:57

denk het zomaar wel :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:00

Nou om eerlijk te zijn schrok ik in begin ook best hoor, wegens de media uiteraard. Twee vrienden van me kwamen terug uit Mexico net na de eerste alarmfase..ik werd ziek (net als velen met mij, gewoon griep), maar toch even gemeld bijh de HA hoor :P
Ging ik 2 weken geleden naar Turkije, moesten we in het vliegtuig heel keurig een formulier invullen waar we geweest waren afgelopen half jaar en of we ziekw aren geweest (valt natuurlijk vals in te vullen, heb mn griepje dan mooi ook niet ingevuld) , temperatuur werd door mannen met mondkapjes bij het uitstappen van vliegtuig opgenomen en ingevuld..
Prima zou je denken, maar ik ben doodziek geworden in Turkije, alle symptomen van de griep, sta nu onder grote controle in het ziekenhuis en stiekem speelde dit toch wel door mijn hoofd hoor..(ben er overigens niet op getest, omdat dit bijna 2 maanden gebeurde nadat ik de 2 vakantiegangers uit Mexico omhelste), maar gok zomaar dat uit mn divesre bloedtesten het wel was gekomen, als dit het geval was ;) Nu op kinkhoest gegooid en zware bronchitus/longontsteking en bloedarmoedes etcetc..
Maak me er dus nu niet druk meer om, net wat Kiwiko zegt, er sterven dagelijks meer mensen aan kanker dan aan die griep...(met daarbij, zijn goede medicijnen tegen, de Tamiflu is zelfs vrij verklrijgbaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:24

ja alleen is kanker niet (van mens op men) besmettelijk,
het zijn er NU nog maar 43, maar het hele idee van een pandemie is dat dat er in rap tempo heel veel worden.

Wat niet wegneemt dat je er wsl niet dood aan zult gaan ofzo :')

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:15

Het wordt pas echt gevaarlijk als het virus de kans krijgt om te veranderen en daardoor veel dodelijker wordt, tot dan maak ik me niet al te veel zorgen ;)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:01

Een bekende van mij is besmet, moet 10 dagen in quarantaine en het hele gezin wordt behandeld. Hij heeft het door contact met iemand anders opgelopen, is dus niet in 'besmet' gebied geweest.
Eigenlijk heb ik donderdag een afspraak met hem, quarantaine is dan net afgelopen, maar toch twijfel ik of het door moet gaan.
Aan de andere kant, Mexicaanse griep, of nieuwe influenza A wordt zo goed behandelt, dat de risico's misschien wel kleiner zijn dan van de gewone influenza.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:25

Madelief28 schreef:
Mensen die juist goed gezond zijn en een hoge weerstand hebben lopen een verhoogd risico tot overlijden..Dus niet de ouderen/zwakkeren...

Juist wanneer je goed gezond hebt met een goed afweersysteem, draait je lichaam overuren om het virus op te ruimen..Daardoor ontstaan er allerlei complicaties zoals hoge langdurige koorts ,logontsteking etc...

Zijn het ook de mensen met een hoge weerstand die dan meer kans hebben om de griep te krijgen (en dan evt. overlijden) ?
Want dat zou toch wel vreemd zijn .. Je zou juist zeggen dat mensen met een zwakke weerstand (of ouderen etc.) de griep zo kunnen krijgen en zij degene zijn die een grotere kans hebben om te overlijden.

Ik vraag me dan ook af, (de mensen die een slechte weerstand hebben) wat hún lichaam er wel/niet beter aan doet om het virus 'weg' te krijgen in verhouding tot mensen wiens afweerstysteem wel 'goed' functioneert.