Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riddikulus

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:55

Ik zou het laten weghalen als ik zwanger zou zijn en op de echo zouden bepaalde aandoeningen zichtbaar zijn. Mijn zus is gehandicap en men weet vaak niet hoe zwaar een gehandicapt kind is voor een gezin. Maar als ik een gehandicapt kind zou krijgen, zou ik er tot de volwassen leeftijd voor zorgen. Ik heb stage gelopen in een instelling, en die kinderen worden super verzorgd, maar ze komen allemaal absoluut iets te kort.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:58

Mistral:
Maar het kind zelf dan? Ieder kind wil rond rennen, lekker gek doen en bij de rest horen. En ik durf er bijna om te wedden dat eigenlijk alle kinderen met een beperking zouden willen dat ze net zo waren als de andere kinderen, ''normaal''. Ook lekker rond rennen, ook in bomen klimmen, lekker naar de speeltuin gaan met vriendjes. Kinderen horen niet om de zoveel weken/maanden naar het ziekenhuis te gaan voor operaties/onderzoeken/opnames. Waarom word daar niet aan gedacht? Ik spreek nu uiteraard over kinderen met een lichamelijke beperking.
Je wenst je ergste vijand nog geen ernstige handicap toe, waarom je eigen kind dan wel? Je hebt de keus om je eigen kind een leven vol schaamte, pijn en afhankelijkheid te besparen. Waarom zou je dat dan niet doen? Omdat jij vind dat je liefde genoeg hebt om een kind met een beperking groot te brengen? Omdat jij vind dat ieder kind recht op leven heeft? Omdat gehandicapte ook bij de maatschappij horen? Ben ik met je eens, maar de realiteit is anders.... Veel mensen accepteren het niet. Denk maar eens aan later, als deze kinderen volwassen worden, een baantje vinden? Word lastig, niet overal kunnen ze iemand met een beperking gebruiken. Kan zo'n kind wel worden wat hij wil? Piloot? Dierenverzorger in een dierentuin? Een relatie? Niet iedereen wil een relatie met iemand die een beperking heeft. Hoevaak zou zo'n kind te maken krijgen met liefdesverdriet omdat DE knappe jongen van de klas haar niet ziet staan? Zelfstandig wonen? Hoe kijken deze mensen later terug op hun leven? Zijn ze gelukkig geweest, of zouden ze het graag anders gezien hebben?
Uiteraard kunnen kinderen met een handicap ook gelukkig worden en hun beperking accepteren. Kinderen zijn nou eenmaal flexibel en passen zich goed aan. Maar zouden deze kinderen ook niet wensen dat ze ''normaal'' waren?

Of het down syndroom? Niks mis met mensen met het down syndroom Knipoog Geweldige mensen, vaak heel lief en zorgzaam.
Maar deze kinderen worden geboren, groeien op en dan vinden hun ouders dat het te zwaar word. Kind gaat naar een instelling. Helemaal niks mis mee, maar dit kind word uit zijn vertrouwde omgeving weg gehaalt, krijgt andere regels en structuur. Een aantal ouders en familie komen dan nog zelden op bezoek. Ouders die nog wel vaak langs komen kunnen zich schuldig voelen omdat ze de zorg zelf niet meer aan konden.
En ik weet zeker dat ik een van de laatste ben, ik zou me schuldig voelen omdat ik de zorg voor mijn eigen kind niet meer aan kan... De zorg voor mijn eigen kind uit handen moet geven omdat het te zwaar word. Ik weet niet of ik dan nog zou willen genieten van een vakantie in de wetenschap dat mijn andere kind nog in de instelling zit, omdat ik de zorg te zwaar vind en ik van mijn vakantie wil genieten en een keer rustig aan wil doen.

Ik zou persoonlijk niet graag een kind met een ernstige beperking op de wereld zetten, er voor zorgen en opvoeden met alle liefde die ik heb, hem wijsheid en alles mee geven en dan uiteindelijk alsnog te horen krijgen van het kind zelf, dat hij wenste nooit geboren te zijn omdat hij niet is als alle andere kinderen? Ik zou me dan enorm schuldig voelen, aangezien ik meende dat ik er goed voor kon zorgen. Alleen geen rekening heb gehouden met wat het kind wil.

Mocht mijn kind later een aandoening krijgen of iets dergelijks, zal ik er uiteraard voor zorgen en liefhebben. Het is natuurlijk mijn kind! Echter zeg ik nu ook, waar ik straks heel anders over kan denken, dat ik niet te ver zal gaan met verder behandelen als mijn kind bijvoorbeeld een ernstig ongeluk krijgt en er wel bovenop kan komen, maar zal verder leven als een kasplantje. Mijn verstand zal dan hopelijk zeggen dat ik mijn kind verdere ellende beter kan besparen en hem de rust gunnen waar hij recht op heeft. Mijn hart zal dan hopelijk zeggen dat ik alles moet doen voor mijn kind om hem in te leven te houden omdat ik hem niet kwijt wil. En ik hoop dat ik niet egoitisch ben en mijn verstand achterna ga... Maar als ik van te voren al weet dat ik een kind een leven vol pijn en afhankelijkheid kan besparen, zal ik dat doen. Ik wens echt dat mijn kind in goede gezondheid en geluk kan opgroeien en lekker kind kan zijn voor zolang het duurt en ik zal er ook alles toe doen dat mijn kind gelukkig word.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:59

En gelukkig maar, want anders zouden die kids in een gat vallen.

Maar het zou niet zo moeten zijn. Het is verdorie net een dierenasiel. Oh ik heb het geprobeerd, het lukt niet, dus breng ik hem terug.

Tuurlijk zijn die kids gelukkig, de meeste weten de naam van hun ouders niet, maar ze hebben leuke vrienden, vaak ook nog een schattige relatie, activiteiten zoals toneel (mijn tante speelt ook toneel, heeft oa in de krant gestaan samen met maxima, voor wie ze optrad) maar daar gaat het me niet om.

Ik vind gewoon dat iedereen er rekening mee moet houden dat het misschien wel niet lukt. Iedereen gaat er maar van uit, ja ik hou het kindje, het wordt zwaar maar het lukt me wel. Maar dat is gewoon niet altijd zo. En dan mogen we maar van geluk spreken dat die kids door hun achterstand dat niet helemaal doorhebben, dat ze 'verlaten' worden.

Maargoed, zoals altijd in een discussie zullen we het nooit eens worden, zeker niet bij zo'n gevoelig onderwerp. Jammer alleen dat niet iedereen rustig kan blijven. En tja, ik heb het gevoel dat de kan van houden zeer vertegenwoordigt is, maar de kant van 'wegdoen' niet. Lijkt me alleen maar intressant om ook de wegdoen kant, mijn kant, te horen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:04

Ik ben het helemaal met je eens joyckuh Lachen

En alweer, uit voorbeeld voor mijn tante. Toen al haar gezonde broers en zusters gingen trouwen en kids kregen. Weetje wat er toen met haar gebeurde?

Toen moest ze vastgebonden en platgespoten worden. Want ze stikte zichzelf, ze verminkte zichzelf. Nou dan komt het besef echt wel hoor.. Wat zij van haar leven vind..

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:05

Joyckuh schreef:
Mocht mijn kind later een aandoening krijgen of iets dergelijks, zal ik er uiteraard voor zorgen en liefhebben. Het is natuurlijk mijn kind! Echter zeg ik nu ook, waar ik straks heel anders over kan denken, dat ik niet te ver zal gaan met verder behandelen als mijn kind bijvoorbeeld een ernstig ongeluk krijgt en er wel bovenop kan komen, maar zal verder leven als een kasplantje. Mijn verstand zal dan hopelijk zeggen dat ik mijn kind verdere ellende beter kan besparen en hem de rust gunnen waar hij recht op heeft. Mijn hart zal dan hopelijk zeggen dat ik alles moet doen voor mijn kind om hem in te leven te houden omdat ik hem niet kwijt wil. En ik hoop dat ik niet egoitisch ben en mijn verstand achterna ga... Maar als ik van te voren al weet dat ik een kind een leven vol pijn en afhankelijkheid kan besparen, zal ik dat doen. Ik wens echt dat mijn kind in goede gezondheid en geluk kan opgroeien en lekker kind kan zijn voor zolang het duurt en ik zal er ook alles toe doen dat mijn kind gelukkig word.

Helaas is het zo dat tegenwoordig je uit je ouderlijke macht wordt gezet (tijdelijk) als je de wens hebt om een behandeling te stoppen en een arts vind het wel nog zinvol. Erg eigenlijk, omdat een arts vaak alleen denkt aan "blijven leven" terwijl ouders uiteindelijk met de gevolgen zitten. Helaas is het zo dus wel geregeld in Nederland. Maar dat is een andere discussie Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:06

Ik zou het absoluut laten aborteren.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:08

Riddikulus: ik ben het geheel met je eens. Vreselijk hoe het in de zorg soms is geregeld. Ik heb het in mijn werk geregeld van dichtbij meegemaakt. Mensen die zelf niet meer verder willen, maar hier word niet naar geluisterd omdat ze misschien niet helemaal toerekeningsvatbaar zouden kunnen zijn. Deze mensen stopte met eten, spuugde de medicijnen uit en stierven uiteindelijk na een lang, ellendig en uiterst pijnlijk ziektebed.

Familie die de patient niet op willen geven en ten alle tijden in leven willen houden. Patient komt bij en wenst dat ze de andere keuze hadden gemaakt...

Maar dat is inderdaad een andere discussie Knipoog

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:11

Wat voor werk doe je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:12

het is absoluut niet zo dat artsen alleen maar hameren op blijven leven

Dat heb ik zelf van heel dichtbij meegemaakt...

Google maar eens naar afleveringen van Dokument, als die er nog zijn, over de neonatologie...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:13

Riddikulus schreef:
Helaas is het zo dat tegenwoordig je uit je ouderlijke macht wordt gezet (tijdelijk) als je de wens hebt om een behandeling te stoppen en een arts vind het wel nog zinvol. Erg eigenlijk, omdat een arts vaak alleen denkt aan "blijven leven" terwijl ouders uiteindelijk met de gevolgen zitten. Helaas is het zo dus wel geregeld in Nederland. Maar dat is een andere discussie Knipoog

Gezet kunt worden... het gebeurt niet per definitie hoor. En het is op zich een zinvolle regel, want wij hebben in Nederland een groep die behandeling bv op religieuze gronden afwijst, en ik vind het persoonlijk niet acceptabel als kinderen die goed geholpen kunnen worden gewoon kunnen komen te overlijden doordat de ouders een behandeling weigeren.

Is dat iets anders? Nee, principieel gezien is dat hetzelfde probleem. Ik vind het daarom goed dat het niet alleen de ouders zijn die over dat soort dingen beslissen, en dat er mogelijkheden zijn om de ouders te 'overrulen'. Alleen... zoals met al die zaken is het wel heel belangrijk dat dat zorgvuldig gebeurt, en dat het belang van het kind voorop staat. (En dan nog zijn er gewoon situaties waarin we het niet weten. Waarin beide kanten te begrijpen en te verdedigen zijn.) De grens is zo moeilijk, zo ontzettend moeilijk. Maar dat de mogelijkheid er is, vind ik niet verkeerd.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:16

Riddikulus: Ik volg momenteel de opleiding verpleegkunde, mijn vorige stage was in een ziekenhuis, afdeling neurologie. Verschrikkelijk om al die mensen te zien lijden die zelf niet verder willen...
Anderzijds geweldig om mensen lopend naar huis te zien gaan die je eigenlijk alleen tussen 6 planken het ziekenhuis uit zag gaan..

Nu werk ik tijdelijk in een verzorgingstehuis, waar ik het prima naar mijn zin heb.
Ik ben al aangenomen in een ander ziekenhuis om de rest van mijn opleiding af te maken. Het is echter wachten op wanneer ik kan beginnen Tong uitsteken

Rock: Dat is ook zo, niet iedere arts zal op het leven blijven hameren, maar in sommige gevallen doen ze dit jammer genoeg wel... En in weer andere gevallen zal de familie op behandeling blijven hameren terwijl de arts er het liefste zijn handen van af trekt. Blijft moeilijk, beide kanten, en heel andere discussie Knipoog

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:18

Shadow0 schreef:
Gezet kunt worden... het gebeurt niet per definitie hoor. En het is op zich een zinvolle regel, want wij hebben in Nederland een groep die behandeling bv op religieuze gronden afwijst, en ik vind het persoonlijk niet acceptabel als kinderen die goed geholpen kunnen worden gewoon kunnen komen te overlijden doordat de ouders een behandeling weigeren.

Is dat iets anders? Nee, principieel gezien is dat hetzelfde probleem. Ik vind het daarom goed dat het niet alleen de ouders zijn die over dat soort dingen beslissen, en dat er mogelijkheden zijn om de ouders te 'overrulen'. Alleen... zoals met al die zaken is het wel heel belangrijk dat dat zorgvuldig gebeurt, en dat het belang van het kind voorop staat. (En dan nog zijn er gewoon situaties waarin we het niet weten. Waarin beide kanten te begrijpen en te verdedigen zijn.) De grens is zo moeilijk, zo ontzettend moeilijk. Maar dat de mogelijkheid er is, vind ik niet verkeerd.

Hier heb je wel een belangrijk punt. Met name die grens waar je het over hebt is heel herkenbaar. Als voorbeeld in het college ging het over een 3-jarige met een meningokokkensepsis (hersenvliesontsteking), waarbij het al zover was dat de benen en één arm afgezet zouden moeten worden en er sowieso sprake was van hersenbeschadiging. Toen zijn die ouders dus uit de ouderlijke macht gezet (tijdelijk) omdat zij dat geen leven meer vonden voor hun 3 jarige speelse kind. Het kind is "gered" geworden door een eigenwijze arts en de ouders zaten ermee. Jammer dat daarin geen onderscheidt wordt gemaakt in de wet.

Rock schreef:
het is absoluut niet zo dat artsen alleen maar hameren op blijven leven

Dát heb ik ook nooit beweerd Knipoog Maar ik ga eens googelen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:39

nogmaals; wat is dat toch voor verheerlijking van het down-syndroom? kom eens een dagje bij ons meedraaien zou ik zeggen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:52

Er wordt niet gezegd dat het makkelijk is benangelique.

Joyckuh: Je hebt nooit garantie op een gezond kind, dus risico's blijven altijd. Daar komt bij dat mensen die geboren zijn met down of wat dan ook dus niet anders kennen dan dat ze leven met een beperking. Ik zie genoeg die wel gelukkig zijn ondanks beperkingen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:56

dobbel schreef:
Charaz schreef:
Heel mooi gezegd, maar ik zou het niet aankunnen denk ik voor zo'n kind te zorgen.

Dan moet je er voor zorgen om nooooit zwanger te worden, sorry hoor maar vind dit altijd zo kort door de bocht.

komt misschien omdat wij al 8 jaar een kinderwens hebben, en het niet mag lukkten tot nu toe,
Mocht het ooit lukken dan zou ik het nooit laten aborteren, of te wel weg halen.
Gewoon maar niet aan een kind beginnen dan, want ze kosten je zo wie zo o zoveel tijd,

en wat denk je van andere ziektes die een kind kan krijgen, doe je het dan na de hand ook maar gewoon weg, ja sorry hoor maar nee gaat er bij mij niet in, zulke gedachte gangen.

En ik vind jou kort door de bocht Dobbel, het is natuurlijk heel vervelend om al zo lang een kinderwens te hebben en dan kan ik me voorstellen dat je het moeilijk vind dat andere zo'n kindje zouden laten aborteren.
Maar mocht ik het van te voren weten dan zou ik er niet aan beginnen, ik weet heel goed wat een kind inhoudt, ik heb nl. een zoontje van bijna 2.

Die punctie's ed. zijn er niet voor niets en dat jij blij bent met elk kindje is heel begrijpelijk, maar dat er mensen zijn die er niet voor kiezen vind ik ook heel begrijpelijk.

Wij stonden gelukkig niet voor de keuze.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:05

benangelique schreef:
nogmaals; wat is dat toch voor verheerlijking van het down-syndroom? kom eens een dagje bij ons meedraaien zou ik zeggen.

En wat dan nog?? Heerlijke kinderen (en dat geld trouwens voor alle niveaus).
Kom maar eens kijken op 's Heerenloo.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:12

Ik zit hier 7 pagina's terug te lezen want ik ben gisteren gestopt op pagina 10.
De tranen springen in mijn ogen. Als dit een afspiegeling van onze maatschappij is...
Een ding van 15 weken, de vergelijking met een kapot kado...
Sommigen omschrijven hun mening voor weg laten halen doordacht en respectvol. Voor deze mensen heb ik respect.
Andere reacties zijn in mijn ogen egoistisch. Een kind een aanvulling voor je eigen leven? Yeah right, volgens mij moet je dan nog veel leren.
-dan moet ik mijn leven opgeven
-dan kan ik niet op vakantie
-misschien gaat mijn relatie dan wel stuk(lekkere relatie had je dan al)

Wat ik zeker wel een steekhouden argument vind is: wie zorgt er voor het gehandicapte kind als ik er zelf niet meer ben.
Daar hebben mijn ouders veel over gesproken toen mijn zus nog leefde. En dat was ook best moeilijk voor ze. Probleem is,helaas, vanzelf opgelost doordat mijn zus nu 14 jaar geleden is overleden. Mijn moeder overleed 7 jaar later. Ik had met liefde de zorg voor mijn zus op me genomen.

Ik vind dit echt moeilijk jongens, dit topic, ik raak er zelfs een beetje van over de mik. dat is mijn probleem dat weet ik maar bij sommigen heb ik echt het gevoel dat ze niet verder denken en kijken dan hun neus lang is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:20

Beaux schreef:
Wat ik zeker wel een steekhouden argument vind is: wie zorgt er voor het gehandicapte kind als ik er zelf niet meer ben.

Zeker een heel belangrijk argument.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:22

Maar dat heb je natuurlijk met elk kind. En tuurlijk is het met en gehandicapt kind een stuk lastiger. Maar ook wanneer je een gezond kind hebt vind ik het belangrijk dat je daar over na denkt. Ik heb alles vast laten leggen bij de notaris, wanneer mij iets overkomt naar wie mijn dochter toe gaat dan.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:26

kan er nu nog weinig over zeggen omdat ik zelf geen kinderen heb, maar het zou denk ik aan de mate van de handicap liggen.
Als het kindje geen menswaardig bestaan kan hebben zou ik het denk ik weg laten halen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:29

Een gewoon kind zal zichzelf hoe dan ook een keer zelf moeten redden in de maatschappij.
Dat zal met een kind met bv het syndroom van Down nooit gebeuren, die blijven afhankelijk van anderen. Wat dus als je er zelf niet meer bent? Antwoord ligt voor de hand, maar of je dat wil voor je kind?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:30

Hier kun je volgens mij alleen over beslissen als het je overkomt. Je kunt nu wel roepen ik ben tegen abortus, maar wat als het kindje niet levensvatbaar zal zijn of dat die kans groot is en het dus geen miskraam wordt (dat wordt het niet meer na 21 weken meestal, dan is het al een vroeggeboorte). Wat als je zwangerschap een serieus gevaar voor je eigen gezondheid opleverd vanwege de zware handicap van de ongeboren baby?
Wat als je al 1 of 2 kinderen hebt die er hoe dan ook behoorlijk onder te leiden kunnen krijgen?

Je weet niet eerder wat je zal doen als je ook daadwerkelijk in de situatie zit en dat wens je niemand toe natuurlijk.

Ik zou het dus niet weten wat ik zou doen, het zou van heel veel factoren afhangen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:32

LDRD schreef:
Een gewoon kind zal zichzelf hoe dan ook een keer zelf moeten redden in de maatschappij.
Dat zal met een kind met bv het syndroom van Down nooit gebeuren, die blijven afhankelijk van anderen. Wat dus als je er zelf niet meer bent? Antwoord ligt voor de hand, maar of je dat wil voor je kind?

Maar als jou iets overkomt terwijl jou kind 3 is kan het zichzelf niet redden. Wat ik ermee probeer te zeggen is dat je altijd moet overwegen wat je doet wanneer je er niet meer bent. Teveel mensen laten het er maar bij.

LDRD

Lante, dat is een hele verstandige opmerking. Ik heb al eerder aangegeven dat je alleen weet wat je zal doen als je ervoor staat. De echte anti-abortus mensen uitgezonderd dan.

Lante

LDRD schreef:

Er zijn genoeg mensen met Down Syndroom die behoorlijk zelfstandig zijn, een baan hebben en zelfstandig kunnen wonen met maar een beetje begeleiding; verkeert voorbeeld dus...