Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:40

SV, nee ik heb meestal ook geen regenjas mee, maar nu ik toch mijn supersonische lichtgewicht compacte regenjas heb, neem ik hem wel mee, vooral als ik kijk naar de stortbuien van afgelopen dagen := Ook heb ik nog ergens de angst om opnieuw door mijn enkel te klappen, stel ik moet gaan wandelen, is een extra laag geen overbodige luxe. Ik heb er nog niet in gerend, maar hij schijnt ademend te zijn, dus misschien valt het mee ten opzichte van de andere jasjes die ik heb waar ik enorm in ga zweten.
Ik ben altijd verbaasd hoe disfunctioneel Nederland is zodra er even iets mis is met snelwegen of spoorwegen of de minste sneeuw er ligt. Echt bizar dat je er zolang over gedaan hebt!

Leonie, met jouw tempo gaat een marathon onder de 4 uur makkelijk lukken! Maar jou trekt die afstand nog niet zo volgens mij?
Jaa, ik vind het ook snel! En dat terwijl ik het een maand heb uitgesteld, maar van mij had er nog wel een maand tussen mogen zitten om me voor te bereiden. _O- Aan de andere kant, ik heb losgelaten om je 100% fit en klaar voor een evenement te willen voelen, ik heb dit jaar al zo vaak met rare omstandigheden prima gelopen én genoten (en ook wel afgezien, maar dat hoort er ook bij). HM met een hondenbeet in mijn kuit, tweedaagse met kinkhoest, trailrun uitgelopen en de singelloop met een verzwikte enkel, met Schiermonnikoog was ik ook enorm verkouden, blijkbaar hoef je niet op je best te zijn om te presteren. :Y)
Wat betreft mijn enkel ben ik heel erg blij dat het geen jojo-effect is geworden, met de singelloop wilde ik te snel weer, maar de rust en opbouw erna is gelukkig goed gegaan, kan ik dus toch wel braaf zijn in herstel.
Zijn de groepen die je bootcamps geeft heel divers? Of wel van een bepaald niveau qua fitheid?

Ik ga vandaag wat krachttraining en yoga doen en morgen een stukje rustig rennen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:52

Ik had een regenjasje besteld maar vond die ook zo zweterig, die is retour gegaan. Nu een fijne windstopper gehouden en die houd me ook relatief droog. SNap wel dat je er een bij je wilt hebben! Zeker als er wat gebeurd is het gewoon fijn als je een laagje extra bij je hebt.
JIj bent idd wel echt een pechvogel dit jaar! Ondanks dat je dus wel alles hebt kunnen lopen (oke deze dan wel verzet). Dat laat maar zien hoe veerkrachtig je bent! En hoe goed kan je dan lopen als je een keer wel helemaal in je element bent?

Haha ik ben idd niet zo een km vreter als sommige hier. Hoewel het me steeds makkerlijker af gaat vind ik bv 15km nog steeds ver. Het kost ook gewoon echt veel tijd als je voor een marathon (of verder) wil trainen). En ik vind heel veel dingen leuk dus moet keuzes maken.

De bootcamp groepen zijn 3 niveaus. Maar zoals gister, dan zijn die 3 groepen samengevoegd. Dat is echt heel lastig les geven! Maar we hebben een beginnersgroep. Die lopen ong 3 tot 3,5 km in de training en doen 2 of 3 setjes van de oefenigen. Dan de "normale"groep. Dit zijn stuk voor stuk al wel fanatieke sporters die een goede conditie hebben. Zij lopen 4 tot 5 km in een training.
En dan heb je de gevorderde groep. Dit zijn echt super fitte/sterke sporters. Ik sport nog niet met hun mee als ik meega! Het looptempo tussen de oefeningen ligt echt hoog! Zij lopen 5 tot 6 km in 1 training.
De andere bootcampgroep is de groep waar ik zelf altijd bij getraind heb. Dit is 1 groep met hele sterke sporters waarvan meer dan de helft meestal traint voor bv Hyrox events. Wel echt een ander type sporter!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:54

Suliko schreef:
Ik ben altijd verbaasd hoe disfunctioneel Nederland is zodra er even iets mis is met snelwegen of spoorwegen of de minste sneeuw er ligt. Echt bizar dat je er zolang over gedaan hebt!

Ik was in Zwitserland en daar was het net zo erg (wel iets meer sneeuw; 20-40 cm). En ook daar klagen ze dat de treinen niet rijden als het sneeuwt :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 13:39

Vanmorgen een rondje van 13km getraild (bedoeling was verder), maar het ging voor geen meter. Gisteren, vannacht en vanmorgen buikkramp gehad. Hartslag meteen door het dak, dus maar veel gewandeld tussendoor en route maar ingekort. Ach ja, ik ben er even uit geweest zullen we maar zeggen. Balen, maar volgende keer beter.

Wel een dassenspoor gezien.

Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:15

Klinkt heftig die boorcamp Leonie.
Jammer dat je niet fit was Sv, toch doorzettingsvermogen om nog zo'n stuk te lopen.
En Sall helemaal stoer door weer en wind.
Ik heb de afgelopen 5dagen winterslaap gehouden :Y) .

Hier vanmorgen met mijn vriend gaan lopen toen er een zonnetje tevoorschijn kwam. Liep een beetje te balen want merkte dat ik het 6-6.30 min/km easy run tempo van mijn vriend niet lang ging volhouden. Toen maar afgehaakt en voor het eerst echte intervallen gaan doen in de hoop dat ik weer wat sneller word. Mezelf verbaasd over hoe hard ik kon, had nog niet eerder echte intervallen gedaan. Toch een heel fijn gevoel aan overgehouden :) .

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:27

Maar toch gelopen supervixen.
Jij hebt ook lekker gelopen Eef_bam.

Hier vanmorgen naar stal gegaan, en ik wilde eens vanuit stal hardlopen, want daar heb ik nog nooit gelopen en ik weet dat er mooie paadjes zijn. Na een nacht met 3.5 uur slaap vond mijn Garmin dat ik rust nodig had, dus toen ik ging hardlopen kreeg ik nog eens extra de vraag of ik zeker weten wilde gaan hardlopen. Eh ja. Het was af en toe goed glibberig. Het plan was 10-15km, ik had mooi 11km in 90 minuten, en het rondje was voorbij op 12.6km. Toen was ik terug bij stal.
Tot de 11km ging het makkelijk. Daarna werd het toch wel zwaar, maar ik had donderdag nog een enorme snotkop, dus was blij dat het nu gewoon weer lekker ging. Er zaten een paar stukjes in die niet helemaal vlak waren.

De nacht was zo kort wegens de prijsuitreiking van het Open NK, en ik had nog een 2e prijs met een behoorlijk bijzondere foto (heeft niemand ooit zo gemaakt). Dus de medaillecollectie werd nu weer aangevuld met een fotomedaille i.p.v. een medaille van een run.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog even de foto waar ik zelf ook echt blij mee ben.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 17:43

Hele mooie foto zeg.

Mooie intervallen Eef!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 17:48

Nou, zeker een mooie foto Germie. En lekker gelopen.
Eef, mooie intervallen. Balen he als iemand zijn easy-tempo alsnog te hard is :') Ik heb dat als ik een keer op de racefiets met mijn man mee ga, zijn hersteltempo is nog steeds boven mijn max tempo hahaha
SV, balen dat je niet fit was. Wel lekker buiten geweest!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:26

Wauw mooie foto Germie, gefeliciteerd! En lekker gelopen!

Toch gegaan SV, goed zo.

Eef ook gelopen, goed zeg!

Ik heb vanochtend ook gelopen, totaal 9 km. Eerst km in, toen 2 km op 5:45-6:00, daarna 6 intervallen van 250 m op 5:00 gevolgd door 250 m 6:00, en weer 2 km 5:45-6:00. Daarna nog km rustiger tempo.

Zag daarna dat ik op 1 na elke interval onder de 5 heb gelopen, die ene die langzamer was had ik flinke tegenwind.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:09

Wat een prachtige foto Germie! :j

Balen SV! Voel je je weer wat beter? Of toch een buikgriepje te pakken?

Vandaag halve marathon in eigen dorp gelopen samen met mijn vriend.
Had er helemaal geen zin in en totaal geen puf.. gisteren een van mijn twee honden moeten laten inslapen en dat heeft er mega in gehakt.. ze was mijn hartenhond.. met haar had ik een speciaal lijntje.

Dus het kostte heel wat moeite om me vanmorgen bij elkaar te rapen.
Toch gegaan en het was hartstikke warm en het waaide enorm.. uiteindelijk gefinisht in 2 uur 4 minuten.
Alle pr’s in Garmin verbeterd.. dus het was een succesvolle run..

Helaas uitgeloot bij Lavaredo.. nog een kleine kans op 2 december als er opnieuw geloot wordt met de startnummers waar niet voor betaald is, maar die kans is echt minimaal.
Op zoek dus naar een andere mooie uitdaging.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:48

Wat intens verdrietig en wat knap dat je toch gelopen hebt!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:58

Hahaha Tiggs je zou denken dat ze daar wel wat gewend zijn!

Wat balen SV. Die dagen heb je natuurlijk ook. Iig wel even lekker op pad geweest.

Mooie interval hoor Eef!

Wat een geweldige foto Germie!

Samantha ook een mooi en vlot loopje gemaakt.

Gecondoleerd Namiro. en wat knap dat je dan toch gaat lopen. En dan ook nog een PR! heel knap dat je dat hebt kunnen doen.
Wat jammer dat je bent uitgeloot. Is dat ppur geluk of kijken ze ook naar ervaring en bepaalde zekerheid dat mensen het uitlopen bijvoorbeeld?

Vandaag was mijn wedstrijddag voor 5km. Al 2 dagen weinig energie en echt geprobeerd rustig aan te doen. Vanmorgen leek het wel oke. Wel heel de dag veel spanning (Wat natuurlijk nergens voor nodig is maar goed). Het was behoorlijk warm dus kort/kort, even ingelopen en helemaal vooraan bij de streep gaan staan (Ze corrigeren hier niet met netto en bruto). Het terrein was echt heeel slecht en het eerste stuk was echt gewoon door het water van ong 5 tot 20cm diep. Ik sprinte weg met de mannen, moest daarna even herstellen maar liep een mooie 4:25. Ik had de eerste vrouw in het vizier en kon daar steady achter lopen. Iets TE steady en confortabel want de 2de km zat ik op 4:45 en dus 15 seconde boven mijn gehoopte race snelheid. En hoewel ik wel wat kon versnellen, de 4:30 lukte mij niet. Het salomen om de mega modder heen, de vermoeidheid, mijn benen, niks voelde echt goed. Ik kwam wel steeds dichterbij vrouw nummer 1 en toen ik haa inhaalde, beukte ze me behoorlijk lomp opzij :( ZO niet sporttief.
Toen ik over de finisch rende zag ik 23:xx. Ik was zo teleurgesteld in mijn tijd dat ik vergat mijn horloge af te tikken en daarbij, ik had geen 5k op mijn horloge staan (4.96). Maar wat ik even vergat was dus dat ik als eerste vrouw gefinisched was! En mijn doel was onder de 23:00. De tijdwaarneming van de run gaf dit aan:

Afbeelding
*\o/*
maarja als het niet in garmin staat, is het niet gebeurd he :')

Fotos van de run zijn zelf zijn er nog niet maar wel die we zelf gemaakt hebben. (die met mijn man laat ik even achterwege voor zijn privacy).

De omstandigheden:
Afbeelding

De prijsuitreiking van de 5km vrouwen individueel:
Afbeelding

Met het team waren we ook nog een 2de! Dus met 2 bossen bloemen naar huis!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 24-11-24 21:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:01

Zo! Goed gelopen zeg, gefeliciteerd. Wat een nattigheid %)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:03

Brrrt wat nat. Maar wel eerste.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:20

Jeetje wat onsportief van die vrouw zeg, ik dacht dat hardlopers altijd zo aardig voor elkaar waren.

Maar top gelopen, gefeliciteerd! Super zeg! Met zulke modder is het ook wel lastig om snelheid te houden natuurlijk.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:31

Gefeliciteerd @Leonie *\o/*

Redelijk onsportief wel, om een duw uit te delen inderdaad -O-

Even om de sportiviteit onder lopers van de goede kant te laten horen. Vandaag deed ik de Graef Castricum Trail. Het was flink warm. Ik had daarom van alles wat in mijn tas gegooid. Zelf gekozen voor kort/kort. Had nog een shirtje met korte mouwen mee.

Ik hoorde een meisje zeggen dat ze zo baalde dat ze geen shirtje met korte mouwen mee had. Dus ik biedt haar mijn "reserve shirtje" met korte mouwen aan om te dragen. Daar was ze heel blij mee :D. Na de trail heb ik hem teruggekregen en bedankte ze me nogmaals voor het lenen. Zo kan het dus ook ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 22:30

Gefeliciteerd leonie!

Namiro goed gelopen zeg. Dat je dt kunt na zo'n verdrietige dag. En jammer dat je niet ingeloot bent. Maar er zijn genoeg mooie buitenlandse trails gelukkig.

Musli wat een goede daad van je. Was echt warm opeens, niet normaal.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:48

Even snel….

Leonie gefeliciteerd!

Namiro, heel veel sterkte!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:50

O wat heftig Namiro, veel sterkte!
Wel knap gelopen zeg! En wat balen dat je bent uitgeloot.

O dat is lief Müsli!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 08:40

Wat lief musli!
Hier ook gelopen en genoten.
Goed georganiseerd en inderdaad hele positieve medelopers.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:03

Dank allemaal voor de sterkte wensen.. het is erg stil..

Leonie, het is echt puur geluk hebben.
Je mag je alleen inschrijven voor een bepaalde afstand als je een passende UTMB-index hebt en daarna is het echt loten.

Klopt SV, genoeg mooie trails.
Op Youtube is een leuke serie van de UTMB. Extraordinary humans episode 1 tot en met 9 geloof ik.. daarin zijn alle grote UTMB wedstrijden gefilmd. Waaronder ook Snowdonia en Lavaredo.

Daar zal ze blij mee geweest zijn MuSLi! Het was echt warm gisteren..
ik vond het wonderbaarlijk om te zien waar sommige lopers op de halve mee liepen.. veel lang-lang en dan nog met een jasje en zelfs 1 met handschoenen!! :oo
Ik liep kort-kort en had het al warm..

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:13

Dankjewel allemaal.

Kijk zo moet het zijn Musli! Had dit ook nog nooit meegemaakt.
het meest stomme was achteraf ook nog, zij liep de 10km en ik de 5km. Niet eens het zelfde klassement (startte tegelijk). maar ook op de 10km was er niet heel hard gelopen. Vond het aantal deelnemers ook wat tegenvallen dit jaar. Tijdens dit event wordt ook een hel grote internationale cross gelopen en de 2 hoofdnummers waren net voor ons klaar. Wij hebben die nog staan kijken. Wat een geweld is dat! Niet normaal zo snel als die door de modder gaan!

Ik liep gister ook kort-kort en had het gewoon al aangenaam met stilstaan. Maar hier zag ik nog wel mensen lang-lang of lang - dubbele top! Moet er niet aan denken.
Wel meteen mijn trailschoenen gedoopt nu :j

Ah dus wel een soort van bewijs Namiro om te mogen meeloten. Wel echt balen als het dan niet lukt.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 07:48

Gefeliciteerd Leonie, super gedaan zeg! *\o/*

Dat is aardig van je MuSLi, zo hoort het :j

Balen Namiro en sterkte met het verlies van je hond :knuffel: Ik kan me voorstellen dat het een immens groot verdriet is.

Wij hebben ook een shoefresh, maar ook 6 paar schoenen p.p. :') 3 paar voor op de weg en :') 3 paar trailschoenen, dus ik heb altijd wel een droog paar om aan te trekken :))

Verder heb ik alles meegelezen, maar kom ik weinig aan posten toe. Het is lekker druk en we zijn aan het aftellen tot de vakantie, lekker 2 weken vrij!

Aankomend weekend lopen we de UHUT100 en als de eerste dag lekker is verlopen dan treffen we zondag misschien Suliko wel voor deel 2 :D Al gaan wij dan denk ik niet zo snel meer, ze hebben de routes moeten omdraaien, dus de eerste dag heeft nu de meeste hm's.

De voorbereiding is niet heel optimaal, het lopen gaat lekker, maar ik ben echt hysterisch druk met werk en leuke dingen. Maar mijn trainingsstatus is al wel weken productief en ik had vanochtend zelfs een piek {:} . We gaan het wel zien, het is voor ons een nieuwe omgeving en volgens mij zijn de routes prachtig, dus we gaan sowieso genieten en we zijn lekker een weekendje weg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 09:07

Jeetje hoe doe je dat, al weken productief!
Heel veel succes komend weekend!
Heb je dan maandag vrij om bij te komen?
Ik sta bijna altijd op aanhouden.
Sinds ik deze baan heb blijft mijn hrv laag, ik denk dat ik maar met pensioen moet :+ om eens echt goed uit te rusten. Vanmorgen ook weer vanaf kwart over vijf wakker helaas. Dit is niet echt mijn hardloopjaar geweest, hopelijk wordt volgend jaar wat beter.
Ik denk dat ik vanavond weer ga, ik probeer op de dinsdag intervallen te doen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:21

Ja geen idee, ik piek ook iedere week :')
Balen van je HRV, hoop dat de vakantie wat herstel biedt!
Ik ben voor niks om 4:30 opgestaan vanochtend, allemaal ellende op het spoor.

Ja ben maandag vrij! En volgende week vrijdag ook, dan loop ik zoals gebruikelijk een verjaardagsloop :)) dit jaar is mijn zusje er ook weer *\o/*