Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:39

Kwartaal

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:57

bigone schreef:
Ze mogen experimenteren zoveel ze willen als die vaccins maar komen.
Lees net dat uit onderzoek er goede resultaten zijn na eerste vaccinatie met AZ en Pfizer wat betreft ziekenhuisopname na besmetting.
[ [url=m/iaoVPB.png]Afbeelding[/url] ]

Iemand die mij dit kan uitleggen?
Pfizer heeft een veel hogere effectiviteit dan AZ. Zodanig dat mensen zelfs morren geen AZ te willen.

Maar AZ is dus wel effectiever om het voorkomen van zkhopnames obv 1 prik? Dat voelt heel tegenstrijdig voor mijn idee...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:07

Secrible ik dacht dat ik het niet helemaal begrepen had en nu stel jij de vraag die ik ook heb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:10

Kan tegenstrijdig voelen maar is toch duidelijk geworden uit de cijfers.Ofizer voorkomt meer ziekte en AZ worden meer mensen ziek maar bijna 100 % bescherming tegen ernstige Corona en dus ziekenhuisopname.
UK vaccineert ook flink door, ook ouderen boven de 65 met AZ .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-02-21 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:11

Ja, maar ik ben dus benieuwd hoe dat kan :D doet pfizer dan zoveel met die tweede prik? Of is AZ toch een stuk beter dan gedacht?

Oscar
Forumcoördinator

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:15

Volgens mij is het zo dat het vaccin van AZ wel een wat lagere effectiviteit heeft dan de andere 2 vaccins, maar dat het niet alleen om die percentages gaat. Iemand die gevaccineerd is kan dan nog wel corona krijgen, maar het verloop is dan (veel) milder. In die zin beschermt het dan niet volledig, maar het zorgt er wel voor dat er veel minder mensen in het ziekenhuis opgenomen worden of er aan sterven.

Zoiets was het. Maar er zijn vast bokkers die het veel beter kunnen uitleggen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:09

Oscar schreef:
Q staat voor Quarter (= kwartaal). Dus het eerste kwartaal, tweede kwartaal etc. :)

Ja dat begrijp ik, maar waarom kunnen we in Nederland niet gewoon Nederlands praten? :roll: ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:13

Is er een Nederlandse afkorting voor dan?
Ik dacht overigens dat het van het Latijnse quartus kwam.

Oscar dat snap ik maar voor mijn gevoel voelt het tegenstrijdig dat een vaccin dat minder effectief is op milde vormen effectiever is op ernstige vormen. Dis ik was benieuwd wat daar achter zit.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:03

Ik vind dat de laatste paar dagen de toon wel echt heel erg veranderd. Kijk alleen al naar de NOS liveblog.

Winkeliers dreigen met openen of juridische stappen, de horeca dreigt met openen of juridische stappen, de rek is eruit bij studenten van hogescholen/universiteiten, sporters willen dat de sportscholen open gaan .. burgemeesters zeggen dat het klaar is omdat er geen perspectief is.

Je begint wel echt te merken dat het kabinet nú met perspectief moet gaan komen anders wordt het denk ik een grote bende.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:16

Dat deel ik sureido. En ik denk echt dat dat nog even voor heel veel gedoe gaat zorgen :(

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:20

Ik snap het wel. Er is 0.0 perspectief, de steun is niet voldoende voor de meeste ondernemers.

Waarom kan iedereen wel hutje mutje in parken lopen, maar kan de buitenterrassen niet open waar iedereen op 1.5 meter zou kunnen zitten?

Je mag wel met tig mensen in de supermarkt, maar een plaatselijke ondernemer die veeeel minder klanten heeft mag niet open.

Het OV mag je hutjemutje op elkaar staan , want mondkapjes plicht.

Maar winkels mogen niet open, want ja reisbeweging..

Gommers en Kuipers die gaan actie voeren voor vaccins in ziekenhuizen. Krijgen gelijk.

Kappers doen licht aan, krijgen hoop.

De Jonge roept dat in april evenementen mogelijk kunnen zijn ivm 400.000 testen die daar per dag beschikbaar komen ofzo iets.

Horeca, winkels en andere sectoren.. die moeten dit maar slikken, krijgen geen 100% vergoeding, geen hoop. Horeca kan niet open. Punt en is einde discussie.

Logisch dat de rek eruit is, want het beleid is niet te volgen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:22

Kabinet is blijven hangen in het worst case scenario van vorig jaar, vol inzetten op vaccinatie, nog meer dan nu en een richtpunt, bvb 1 april horeca open , half maart sportscholen , 1 maart winkels. Met inachtneming van de regels.Twee weken ertussen betekend dat je oplopende cijfers aan branches kunt linken en daar extra maatregelen voor kunt nemen. Alles in één keer open betekend ook alles in één keer dicht.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:25

Ik begrijp het ergens wel. Er worden hele sectoren tijdens persconferenties compleet genegeerd, De Jonge zegt dat testbewijzen niet voor de horeca of winkeliers gaat gelden.. Het lijkt wel of die sectoren gewoon opgegeven zijn tot het weer mooi weer wordt.

Als het zoals altijd gaat vanavond, wordt er weer honderd keer herhaald hoe slecht het gaat, dat die derde golf komt, er wordt totaal geen perspectief geboden, alleen maar een grote neerwaartse negatieve spiraal wordt er vertoont zo op tv. Zo vind ik die persconferenties de laatste tijd, terwijl ik denk dat het veel beter werkt om eens een keer een complimentje te geven. Dat wij al twee maanden die derde golf aan het voorkomen zijn met zijn allen. Dat hij veel later (of misschien wel niet) komt als werd gedacht. Dat we nog even de schouders eronder moeten hebben, het vaccineren best oké gaat. Dat wanneer we op dit niveau zitten, dit en dit versoepelt kan worden MITS ....

Dat werkt. Die roepen uit alle sectoren zijn echt niet voor niks, dat hadden we een paar maanden geleden niet.

Inderdaad bigone, die richtpunten zouden juist helpen! Dan zou je denken: komop, een maand je best doen en er kan weer wat. Nu denken steeds meer mensen: ja, weet je, het gaat toch nooit goed genoeg volgens de regering, dus wat zal mij het nog verrekken, die regels.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:29

Het probleem is dat de cijfers nog niet echt goed zijn.
Ook ik denk dat winkels open kunnen en buiten !! Terassen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:31

Het is ook bijna niet te bevatten.
Hier in het dorp zit horeca. 1 stuks om precies te zijn, in het dorpshuis.
Daar mag je al maanden geen frietje meer eten (terwijl er ruimte genoeg is) maar over een paar weken mogen we daar wel met z'n allen gaan stemmen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:33

Die heb ik nog geen eens mee genomen, dat is ook raar. Alles is dicht maar je mag wel met zn alle naar een stemlokaal.

De logica is soms ver te zoeken en ik denk dat het icm dat mensen het zat zijn ook niet meer werkt wat het kabinet doet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:35

pien_2010 schreef:
Het probleem is dat de cijfers nog niet echt goed zijn.
Ook ik denk dat winkels open kunnen en buiten !! Terassen.

De enige manier om die nog goed te krijgen is dat of:

1 er genoeg vaccins gezet zijn (daar moeten we de komende 3 maanden sowieso nog niet vanuit gaan, gelukkig dat blijkt uit Schotland dat we bij een redelijk laag percentage het al gaan merken in de ziekenhuizen
2 mensen weer 'zin' hebben om zich aan de regels te houden.

Die schok die je vorig jaar maart had, die hielp. Mensen willen samen er tegen aan. Het lijkt wel of dat weg is. En dat komt omdat mensen niet meer bang zijn - ze kennen gewoon meer mensen die er goed doorheen komen dan die daadwerkelijk in het ziekenhuis komen of nog erger: sterven - en er wordt totaal niet gezegd wanneer het wel goed genoeg is om iets te heropenen.

Je moet dus diezelfde wil als maart krijgen, dat proberen ze volgens mij nu met angst voor die Britse variant, maar daar 'trappen' mensen dus ook niet meer in.

Dus je zal moeten proberen met perspectief mensen proberen de schouders dr onder te krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:37

Sureido, en het laatste alternatief is dat de boel straks knapt en mensen weer zien dat het menens is omdat de zkh overlopen.
Eerlijk, ik denk dat we daar nu terecht gaan komen.
De preventieparadox heeft zijn dieptepunt behaald.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:38

Idd dat is het, de logica is weg, er is weinig/geen transparantie, geen perspectief op vaccinatie na. Fouten worden weggewuifd. Dat maakt dat het draagvlak wel heel dun begint te worden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:39

secricible schreef:
Sureido, en het laatste alternatief is dat de boel straks knapt en mensen weer zien dat het menens is omdat de zkh overlopen.
Eerlijk, ik denk dat we daar nu terecht gaan komen.
De preventieparadox heeft zijn dieptepunt behaald.

Hier ga ik helemaal in mee.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:42

Ik denk dat we daar niet gaan komen. Cijfers blijven redelijk in dezelfde lijn, nu ligt stijgend, laatst licht dalend, met een kapper open of middelbare school die 1 dag in de week op scherpe regels moet draaien denk ik niet dat we in code zwart terecht komen.

Je moet wel in het achterhoofd houden dat we door blijven vaccineren he? D'r zijn al 1 miljoen prikken gezet, er wordt uit verschillende hoeken gemeld dat met een eerste prik al veel ellende voorkomen wordt. Elke dag worden er weer vele prikken bijgezet. Dat Astra Zenica dan even wat minder levert is een tegenvaller maar Moderna en Pfizer leveren wel gewoon.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:47

Ik hoop dat je gelijk gaat krijgen, sureido. Maar ik ben er niet gerust op. De versoepelingen blijven niet bij het openen van de scholen of de kappers. Ook de andere sectoren willen (terecht) weer open. We zijn er nog lang niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:49

Ik vraag het me af....
hoeveel mensen kunnen er nog ziek worden / overlijden... Ik las ergens een artikel dat de meest kwetsbare het al gehad hebben danwel zijn overleden...
Ergens houdt dat naturlijk ook een keer op denk ik?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:54

sureido schreef:
Ik denk dat we daar niet gaan komen. Cijfers blijven redelijk in dezelfde lijn, nu ligt stijgend, laatst licht dalend, met een kapper open of middelbare school die 1 dag in de week op scherpe regels moet draaien denk ik niet dat we in code zwart terecht komen.

Je moet wel in het achterhoofd houden dat we door blijven vaccineren he? D'r zijn al 1 miljoen prikken gezet, er wordt uit verschillende hoeken gemeld dat met een eerste prik al veel ellende voorkomen wordt. Elke dag worden er weer vele prikken bijgezet. Dat Astra Zenica dan even wat minder levert is een tegenvaller maar Moderna en Pfizer leveren wel gewoon.

Schotland zit op 25% mbt dat onderzoek, we zitten in NL net op 4,5%. Daar gaan we voorlopig echt nog niks van voelen. En Pfizer heeft daarin lagere bescherming dan AZ, hoe raar dat ook klinkt.

En met alleen de scholen open en de kapper zullen we iets boven de 1 blijven (want volgens mij zitten we daar al boven) dus gaat de exponentiele groei stijgen. En wat je zegt, als de steun zo dun blijft en mensen steeds meer hun eigen plan trekken stijgen we alleen maar sneller. Ik denk dat het straks heel rap kan gaan helaas...

Ik heb geen glazen bol, dus het blijven speculaties. Maar ik denk dat we nog serieuze problemen gaan krijgen met elkaar.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:01

Ja, we zitten misschien op 4.5% van de vaccinaties, maar er zijn ook al echt heel veel mensen immuun tegenwoordig.

Ik moet zeggen dat ik nu dezelfde negatieve toon die we vanavond gaan krijgen, hier nu ook al voel. Prima, maar volgens mij zouden we nu midden in die dikke stijging al moeten zitten, en dat is niet zo. Dus sorry, ik denk niet zo negatief.