Viruswaanzin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:08

Janinevv schreef:
Dat snap ik maar ze kunnen de tijd toch niet door spoelen ? Vind het knap dat ze kunnen zeggen 100% veilig want zo’n vaccin is gewoon nieuw, op een nieuw virus dus hoe gaat dat samen reageren.

Geen enkel medicijn of vaccin is 100 % veilig. Je kunt overal bijwerkingen van krijgen.
Maar de nadelen wegen zeer waarschijnlijk lang niet op tegen de voordelen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:08

SinneJ schreef:
Janinevv schreef:
Dat snap ik maar ze kunnen de tijd toch niet door spoelen ? Vind het knap dat ze kunnen zeggen 100% veilig want zo’n vaccin is gewoon nieuw, op een nieuw virus dus hoe gaat dat samen reageren.

'Gewoon nieuw'. Dit heeft echt geen zin. Je praat niet mee. We hebben al 100 keer gezegd dat er maar een kleine dimensie van dit vaccin nieuw is. Het principe is gekend en al 100den keren toegepast in verschillende vaccins, de hulpstoffen zijn gekend en al over verschillende decennia veilig gebleken.

Het is niet 'gewoon nieuw', het is 'een nieuwe toepassing van gekende stoffen en technieken'. Vanwege de ervaring die de wetenschap in dat veld al jaren heeft kunnen opbouwen, kan er heel erg goed voorspeld worden wat voor problemen er kunnen opduiken.

Maar dan is er toch een gedeelte nieuw, een nieuw virus is er ook. Of een nieuwe variant.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:11

Janinevv schreef:
Een beperking van mijn kant ?

Jullie denken echt dat ik een van de weinige ben. Gelukkig niet.

Nee hoor, ik geloof echt wel dat er behoorlijk wat mensen zijn wiens vermogen tot logisch redeneren beperkt is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:12

Tiggs schreef:
Janinevv schreef:

Nee hoor, ik geloof echt wel dat er behoorlijk wat mensen zijn wiens vermogen tot logisch redeneren beperkt is.

Je vergeet logisch nadenken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:13

Janinevv schreef:
Er is zoveel dodelijk, ja sorry ik kan morgen ook verkeerd vallen en weg zijn.

En als dat alleen jou aangaat zou ik zeggen dat je het helemaal zelf moet uitzoeken. (Niet teveel hulpdiensten inschakelen natuurlijk, maar als jij wilt zwemmen in een zee vol onderstroom of straalbezopen wilt motorcrossen op een afgesloten terrein in je nakie of je sushi wilt bereiden van de Japanse bolvis... leef je uit.) Maar het is niet alleen je eigen keuze. Jouw handelen heeft niet alleen gevolgen voor jouzelf, maar ook voor anderen.

En die anderen willen wellicht niet in het ziekenhuis komen met Covid, of 'alleen maar' chronisch ziek worden met ernstig invaliderende klachten.
Dus kunnen er regels gesteld worden. Dat is namelijk een samenleving.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:13

Jeetje jullie zetten mensen echt te kakken, en dan zeggen jullie dat wij gek zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:16

Shadow0 schreef:
Janinevv schreef:
Er is zoveel dodelijk, ja sorry ik kan morgen ook verkeerd vallen en weg zijn.

En als dat alleen jou aangaat zou ik zeggen dat je het helemaal zelf moet uitzoeken. (Niet teveel hulpdiensten inschakelen natuurlijk, maar als jij wilt zwemmen in een zee vol onderstroom of straalbezopen wilt motorcrossen op een afgesloten terrein in je nakie of je sushi wilt bereiden van de Japanse bolvis... leef je uit.) Maar het is niet alleen je eigen keuze. Jouw handelen heeft niet alleen gevolgen voor jouzelf, maar ook voor anderen.

En die anderen willen wellicht niet in het ziekenhuis komen met Covid, of 'alleen maar' chronisch ziek worden met ernstig invaliderende klachten.
Dus kunnen er regels gesteld worden. Dat is namelijk een samenleving.

Dat snap ik, maar ik vind dat die regels wel voor beide kanten moet gelden in hoeverre dat kan.

Bijvoorbeeld : Normaal als je naar een kerk gaat heb je ook regels maar vaak heb je dan de keuze om te kiezen wat voor jou het beste past.

Hierin heb je geen keuze en moet je maar dealen, daarom zie ik het dan ook als “chanteren” maar goed, ik ben gek ik kan niet nadenken en logisch al helemaal niet
;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:19

Tiggs schreef:
Janinevv schreef:

Ms dat nog niet eens, maar wel overduidelijk gebrek aan kennis. Wat ook geen probleem is, maar laat de mensen die wel enorm veel kennis hebben dan gewoon hun werk doen, een veilig vaccin ontwikkelen en advies uitbrengen over het toepassen ervan.

En neem dan dingen aan van die mensen, want logisch redeneren zonder kennis van zaken is gewoon onmogelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:20

Als jij kiest om naar de kerk van het vliegende spaghettimonster te gaan, dan wens ik je veel plezier. Jou keuze heeft geen consequenties voor mij.
Jou keuze om niet te vaccineren heeft wel consequenties voor mij. Namelijk dat er langer sociaal isolerende maatregelen nodig zijn om de druk op de zorg te verminderen. Dat is het grote verschil.

Je kan niet én tegen maatregelen zijn, én tegen vaccinaties. Meer smaken zijn er niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:21

Je hoeft je toch niet te laten vaccineren?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:22

Janinevv schreef:

Daarom zeggen ze ook niet dat het 100% veilig is. Zolang de nadelen voor de hele samenleving uiteindelijk maar kleiner zijn dan de voordelen.

Zelfs als er af en toe iemand dood zou gaan door het vaccin (tot nu toe zijn daar nog geen signalen voor), dan nog is het te rechtvaardigen zolang er meer doden door voorkomen worden. Idem voor verloren/bespaarde levensjaren, levenskwaliteit, arbeidsproductiviteit, etc.
Op individueel niveau kan dat inderdaad ongunstig uitpakken (vandaar dat nooit 100% veiligheid geclaimd wordt), maar zolang daar meer individuen tegenover staan voor wie het gunstiger uitpakt, is dat prima te verantwoorden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:22

nynke55 schreef:
Je hoeft je toch niet te laten vaccineren?

Als het goed is niet nee

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:24

secricible schreef:
Als jij kiest om naar de kerk van het vliegende spaghettimonster te gaan, dan wens ik je veel plezier. Jou keuze heeft geen consequenties voor mij.
Jou keuze om niet te vaccineren heeft wel consequenties voor mij. Namelijk dat er langer sociaal isolerende maatregelen nodig zijn om de druk op de zorg te verminderen. Dat is het grote verschil.

Je kan niet én tegen maatregelen zijn, én tegen vaccinaties. Meer smaken zijn er niet.

Maar wacht even hoor, hoezo zou dat consiqunties voor jou hebben? Ik hoefde ook geen griep prik te halen voor de gene die wel een griep prik moesten.

Er zijn kinderen die vaccinatie hebben tegen bepaalde ziektes en kinderen die niet gevaccineerd zijn. Kinderen die vaccin hebben zijn dan veilig.

Dan zou jij toch ook veilig zijn?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:27

Janinevv schreef:
secricible schreef:

Maar wacht even hoor, hoezo zou dat consiqunties voor jou hebben? Ik hoefde ook geen griep prik te halen voor de gene die wel een griep prik moesten.

Er zijn kinderen die vaccinatie hebben tegen bepaalde ziektes en kinderen die niet gevaccineerd zijn. Kinderen die vaccin hebben zijn dan veilig.

Jeetje, lees jij eigenlijk wel eens wat andere mensen schrijven :? Deze vraag heb je hier nu al zoooovaak gesteld, en is echt al enorm vaak beantwoord.

Het lijkt nu net alsof je het niet wil begrijpen, ipv dat je er met je hoofd niet bij kan (dus niet kan begrijpen)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:29

Janinevv. Ik heb een ander idee. Stel: we laten de keuze helemaal vrij. MAAR, het risico dat er is, is dat jij een ander besmet. Stel dat we die besmetting gewoon via het recht afhandelen? Als blijkt dat jij de bron van een besmetting bent, en iemand wordt langdurig ziek: we stellen jou aansprakelijk voor de ziektekosten. Stel iemand gaat dood door een besmetting vanaf jou, en je wordt vervolgd voor doodslag.

Dan heb je helemaal de vrije keuze - maar de consequenties zijn voor jou. Zou je daar wel akkoord mee gaan?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:29

verootjoo schreef:
Ms dat nog niet eens, maar wel overduidelijk gebrek aan kennis. Wat ook geen probleem is, maar laat de mensen die wel enorm veel kennis hebben dan gewoon hun werk doen, een veilig vaccin ontwikkelen en advies uitbrengen over het toepassen ervan.

En neem dan dingen aan van die mensen, want logisch redeneren zonder kennis van zaken is gewoon onmogelijk.

True!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:30

Janinevv schreef:

Ah :)*
Dus jij bent die persoon in de vriendengroep die altijd als eerste wil meerijden maar nooit zelf een lift aanbiedt of de kosten wil delen? Degene die lekker meedrinkt maar steeds nét naar de wc is op het moment dat het jouw beurt is om te halen.
Dan is dat ook gelijk duidelijk.

Je begrijpt hopelijk wel dat anderen daar iets van mogen vinden, toch?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:33

Shadow0 schreef:
Janinevv. Ik heb een ander idee. Stel: we laten de keuze helemaal vrij. MAAR, het risico dat er is, is dat jij een ander besmet. Stel dat we die besmetting gewoon via het recht afhandelen? Als blijkt dat jij de bron van een besmetting bent, en iemand wordt langdurig ziek: we stellen jou aansprakelijk voor de ziektekosten. Stel iemand gaat dood door een besmetting vanaf jou, en je wordt vervolgd voor doodslag.

Dan heb je helemaal de vrije keuze - maar de consequenties zijn voor jou. Zou je daar wel akkoord mee gaan?

Maar welke keuze heb ik dan nog? Niks dan moet je wel vaccineren anders word je automatisch beschuldigd van besmetting.

Maar als het vaccin werkt zullen deze mensen toch veilig tegen mij zijn?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:35

oomens schreef:
Janinevv schreef:

Dus jij bent die persoon in de vriendengroep die altijd als eerste wil meerijden maar nooit zelf een lift aanbiedt of de kosten wil delen? Degene die lekker meedrinkt maar steeds nét naar de wc is op het moment dat het jouw beurt is om te halen.

Jeetje waar slaat dat op, ik was de tweede met rijbewijs zeur nooit om bezine kosten en zal niet zeiken over 1,50 wat ik terug moet krijgen.

Jij kiest voor vaccin dan ben jij veilig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:35

Janinevv schreef:
secricible schreef:

groepsimmuniteit

De enige oplossing tegen corona. Een vaccin is nooit 100% werkzaam, het werkt doordat iedereen zich laat vaccineren. Ook bij het RVP. En ook bij de griepprik probeert men niet voor niets om ook de zorgmedewerkers gevaccineerd te krijgen.

Zolang er een club is die zich niet laat vaccineren zorgt dat er automatisch voor dat zij nog ziek kunnen worden en dus druk leggen op het zorgstelsel.
Tenzij ze gewoon iedereen die niet gevaccineerd zijn en corona krijgen lekker buiten op straat laten liggen. Newsflash: dat doen ze niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:40

Janinevv schreef:
oomens schreef:

Jeetje waar slaat dat op, ik was de tweede met rijbewijs zeur nooit om bezine kosten en zal niet zeiken over 1,50 wat ik terug moet krijgen.

Jij kiest voor vaccin dan ben jij veilig.

Heel simpel. Jij wenst niet de mogelijke nadelen te dragen van het jezelf laten vaccineren, maar wilt wel meeliften op de voordelen die anderen jou bieden die wél bereid zijn dat risico te nemen.

Dat is er eentje uit de categorie wel blij zijn dat er door anderen een dijk is gebouwd, maar er zelf niet aan willen bijdragen. Dat noemen we met een mooi woord 'asociaal'.
Misschien zijn er ook nog lelijkere woorden voor, maar die gebruiken we beter niet in een nette discussie.

Janinevv

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:42

Maar hoezo zijn jullie dan bereid dat risico te nemen ?

Want jullie noemen het dus ook een risico, en dat is wel zorgelijk. En dan ben ik niet asociaal dan ben ik liever afwachtend en voorzichtig.

secricible

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:43

omdat ik smaakje 2, namelijk sociale isolatie geen optie meer vindt. En zoals gezegd, er zijn niet meer smaakjes.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:46

Janinevv schreef:
Maar hoezo zijn jullie dan bereid dat risico te nemen ?

Want jullie noemen het dus ook een risico, en dat is wel zorgelijk. En dan ben ik niet asociaal dan ben ik liever afwachtend en voorzichtig.

Ik neem graag dat (in mijn ogen erg kleine) risico als het aan mij is. Vind ik dat stiekem spannend? Tuurlijk! Maar ik ga echt mijn eigen angst niet laten winnen van mijn gevoel dat ik moet doen wat nodig is voor de medemens.

En ik ben zowat de laatste in rij denk ik; gezonde 25'er zonder enige onderliggende problemen, sportief, gezond gewicht, geen medische geschiedenis... dus ik heb meer te verliezen dan wie dan ook. Maar ik zou er echt niet mee kunnen leven aan ander aan te steken met alle gevolgen van dien. Dan nog liever die eventuele langetermijneffecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:47

Weet je JanineV, als men mensen dingen gaat onthouden om ze zo te dwingen toch een vaccin te nemen, zou dat niet in de haak zijn. Maar zo zit dit niet in elkaar. Als je niet gelooft in de werkzaamheid van motorhelmen, dan hoef je er ook nooit van je leven eentje op te zetten. Als je dat niet wilt kan niemand je dat verplichten. Maar dan mag je ook niet op een motor rijden hier in Nederland. Als ze dat bedacht hebben met als doel om zoveel mogelijk mensen een helm te laten kopen, zelfs mensen die nooit een helm op hun hoofd zouden willen, ja, dan zou het chantage zijn.

Jij gelooft niet in die vaccinatie. Prima. Jij bent helemaal vrij in je keuze voor een vaccin. Gelukkig wel. Je hoeft er nooit eentje te nemen als je dat niet wilt. Maar je keuze zorgt misschien wel dat je bepaalde dingen straks nog even niet kan. Deal ermee zou ik zeggen. Jij staat voor jouw keuzes. Maar ben je nu ook flink genoeg om de gevolgen van je keuze te aanvaarden?