Naar de sportschool!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:57

Ja echt wel. Ook super fijn dat ik m alles kan vragen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:02

Als ik zo kijk kantel je je bekken en trekt je rug hol. Daarmee kun je helaas ook heel goed rugklachten krijgen. De bedoeling is je rug recht te houden. Een lijn van schouders naar bekken. Als je deze doet terwijl de stang alleen vertikaal kan (vermoed dat dat een box genoemd wordt :P ) kan je goed en recht je oefeningen doen. Gewicht komt zo meer op je rug dan op je benen. Billen en enkels moeten eigenlijk op een lijn blijven bijna. Net als bij paardrijden dus. :j

Beter lichter maar goed uitgevoerd dan zwaar maar incorrect. Dit voorkomt blessures ook. Helaas zijn veel mensen op sportschool die oefeningen niet correct uitvoeren. -O-

Vandaag heel licht wat gedaan. Laatste pil ab is er in. Alleen beetje benen, triceps, twee rug en schouders, weinig gewicht minder herhalingen en niet zweten. :j

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:07

Ik ga mee met smurffie en karuna, maar snap dat je luistert naar je coach/trainer :) Zolang je lijf maar geen klachten/pijntjes gaat vertonen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:10

Nope. Trek Mn rug niet hol.
En hoe hou jij je billen en enkels op een lijn in een squat?
De bar moet eigenlijk in een rechte lijn boven middenvoet blijven. Dat lukt me dus niet.
Maar mijn probleem zit m voornamelijk in de enkels. Want als ik Mn hakken veel hoger zet blijf ik wel rechter op. Enkels zijn gewoon k..
ik apprecieer jullie feedback. Ik kan er alleen niet zoveel mee omdat ik het anders zie. Sorry.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:14

Grappig om te zien hoe iedereen het anders doet. De fysio bij de sportschool hier heeft mij juist geleerd dat je bij het squatten moet doen alsof je gaat zitten (in de Smith Machine). Dan houd je dus eerder je knieën boven je enkels dan je billen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:24

Afbeelding
Dit plaatje geeft iig wel mijn probleem en imo de reden waarom mijn lijf te ver naar voren komt.
Als mijn enkels soepeler waren en Mn knieën meer naar voren konden zou dat enorm veel schelen.
Heeft imo dus niets te maken met holle rug, naar achter gedraaide ellebogen, gekanteld bekken en weet ik wat nog meer.
Ik moet gewoon tijd maken om Mn enkels beter te krijgen. En eerlijk is eerlijk. Dat neem ik nu niet.
Van de week maar eens mee aan de slag.
Al heb ik weinig squats komende maand.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:23

Bekend probleem, die enkels met het squatten {:)-:( Ik vouw ook meer dubbel zodra er meer load op de stang ligt. Het enige wat helpt is inderdaad feedback van een trainer (wat je dus hebt :) ) en af en toe jezelf corrigeren zonder of met lage load om alles nog eens afzonderlijk 'aan het werk' te zetten en de beweging als het ware uit te smeren.

Bij mij zit squatprobleem het 'm in extreem korte achillespezen waardoor ik nooit diep genoeg zal komen zonder te 'smokkelen' met plates of hakverhoging. Helaas zijn die achillessen een afwijking van kinds af aan waar nooit verbetering in is kunnen komen. Mij zie je niet meer squatten met grote loads, puur vanwege bovenstaande en de verrotte knieën ;(

PR legpress ligt op 3 sets van 10* 220kg, daar kwam ik zaterdagavond nog niet eens bij in de buurt, maarja. Die charmante benen open-benen dicht kan ik wonderbaarlijk genoeg beide kanten op nog steeds gemakkelijk met max op de machine (90kg), met 5 sets van 20 reps.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:25

Ik ga ook wel mee met voorgaande reacties, maar elk lichaam is anders. Zo lang je maar je goed naar je lichaam blijft luisteren.

Wat mij is geleerd, is dat je knieen je tenen volgen. Wat zou kunnen helpen is, om je tenen wat meer naar buiten te draaien en je knieen de zelfde richting op te laten volgen. Ik kan alleen niet goed zien op het filmpje of je het al doet haha.

Wat mij helpt met lager komen is om beneden even 2,3 seconden te wachten en dan pas omhoog. Meestal merk ik dat ik dan nog dieper kan en doe dat dan ook. Ik kan nu heel diep squatten daardoor. Heb je het voor over vallen ook met front squats?

Mijn mede train genootje heeft hier namelijk ook heel veel last van en mijn coach laat haar nu front squats doen. Met wat minder gewicht en heel langzaam en gecontrolleerd naar beneden. Maar de "high-bar" positie is ook erg belangrijk voor gewichtheffers. Ik zie powerlifters meestal lowbar doen en ook wat meer voor over gaan.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:57

Vraag me alleen af welke fysio durft te zeggen dat je in de smiths machine moet squatten... :+
Denk idd dat het vooral enkelmobiliteit is needj

marit2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:23

Vandaag intake en ronde gedaan met personal trainer. Morgen ligt mn trainingsschema klaar! :j
2x per week volgens schema en een derde keer is mooi meegenomen. De 3e x evt een groepslesje

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:28

Succes Marit! *\o/*

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:35

Succes! Leuk!

Ik ben helemaal van m'n rugklachten af! Veel sneller dan verwacht :) Vandaag schouders zodat m'n rug nog een extra dagje relatieve rust heeft haha

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:00

Eulogy schreef:
Vraag me alleen af welke fysio durft te zeggen dat je in de smiths machine moet squatten... :+

Misschien dat hij dat bedacht heeft omdat ik een gebroken arm heb/had. Hij zei ook al jaren PT te zijn en doet er sinds een paar jaar fysio bij. Dus ik kan alleen maar hopen dat ie weet wat ie doet. Ik heb tot nu toe in ieder geval geen fysieke klachten gehad van het squatten (dan tel ik spierpijn niet mee).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:06

Ik pak zo nu en dan ook de Smith machine omdat ik dan op totaal andere dingen kan letten. Vind het wel fijn aanvullen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:06

Ik gebruik hem soms voor hack squats, reverse lunges, straight legged deadlifts of split squats maar dat vind ik wat anders, verder blijf ik sowieso ver weg van de smiths machine. Dit artikel vat het imo goed samen: https://www.bodybuilding.com/content/wh ... quats.html

Vooral dit is mijn grootste punt: "The Smith Machine locks into a very unnatural movement pattern which has the potential to stress inappropriate structures and not train the body in various planes."

Edit: er zijn ook wel mensen die het daar niet mee eens zijn trouwens hoor :D Maar voor een traditionele squat zitten er imo teveel nadelen aan en bovendien is de oefening anders dus zal het je niet per se helpen beter te squatten. Ligt ook aan je doelen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:46

Whoeha, mijn deadlift zit in de lift, setje van 10hh op 60kg vandaag, blij mee!

Bij ons raden ze de Smith ook niet aan. De fysio gebruikt hem wel maar dan voor lunges, bench press etc en ik zie heel afentoe er iemand mee squatten

Veel succes Marit, hopelijk heb je er net zoveel plezier in als ons.

Wat fijn dat je van je rugklachten af bent eulogy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 05:29

Needje schreef:
Trouwens nog een filmpje van m'n PR's.
M'n squat is dus niet heel mooi. Qua diepte ben ik hier al heel blij mee!!
Zou voor het mooie nog iets lager moeten. Maar ach.
https://youtu.be/9GyouK0Tt1I

En m'n hip thrust.
https://youtu.be/QZ2oOODXz1g

Komende maand staat de hip thrust entraal in m'n workout.
Ben benieuwd. Wordt zwaar met oa een pyramide.

Oooh mooi, filmpjes.
Eigenlijk is het beoordelen op basis van een 1rm niet goed mogelijk (squat), maar er zijn wel wat verbeterpunten mogelijk.

1. Diepte. Dit zou ik zelf niet meetellen als een PR. Je haalt de minimale diepte voor een competitie-squat niet
2. Je safeties staan te hoog; je raakt er eentje zelfs aan (links) ondanks dat je niet de minimale diepte haalt. Zet ze een standje lager
3. Je polsen zijn erg ver gedraaid, dit gaat problemen geven op de lange termijn
4. Het klitterband op je schoenen zit er voor een reden ;)
5. Zoals anderen ook al aangeven, je leunt teveel naar voren. Hier verspil je een hoop kracht en het gebrek aan techniek zal je tegen houden zwaarder te gaan (de kracht lijkt er al te zijn). Je stopt op een gegeven moment met je benen en gaat door met je bovenlichaam, hierdoor mis je de "bounce" volledig en maak je het jezelf onnodig zwaar.

Haal je normale diepte wel bij een lichter gewicht? Je zou jezelf eens moeten filmen met een squat zonder gewicht (alleen de bar of zelfs zonder bar).

Heb je low-bar al eens uitgetest? Bij low-bar squats ligt het zwaartepunt anders wat mogelijk beter aansluit bij het naar voren leunen. Misschien is dat het proberen waard.

Voor een volledige analyse is 3 herhalingen op iets van 80% gebruikelijker (RPE 8-9), inclusief uitloop. Dit is overigens puur naar het maximaliseren van het gewicht op de squat gekeken. Hopelijk kan je er wat mee.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 07:41

Nogmaals, bedankt voor jullie feedback. Maar kunnen we het analyseren van mijn video nu stoppen?
Dacht ik plaats eens filmpjes. Helemaal geen zin hier in. Sorry. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:22

Tja, dat had je kunnen verwachten :')

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:35

Ik vind het eigenlijk echt wel leuk om van anderen te zien. Wel echt bizarre gewichten :oo

Las hier ook iemand 220kg legpress?

Heb je dan echt alleen maar spier in je benen? En kan jullie legpress maar tot 90kg?
Ik doe hem op 80kg maar vind dat best lastig, idd dat je knieën als het ware naast je lichaam moet komen

Succes Marit! Je klinkt in elk geval super gemotiveerd!

Mama3 met gewicht hoor DL 60kg!

Wat is eigenlijk precies zo'n Smith machine? Die begeleid je squads als het ware? Misschien hebben we die niet op de sportschool dus ken ik hem daarom niet.

Ik ben een weekend weggeweest vanaf vrijdag met vrienden en veel te veel gegeten dit weekend :o nog wel een rondje hardgelopen (iets te ver, 6,8 km terwijl ik 5 wilde)
Met hardlopen wordt mijn hartslag altijd zo bizar hoog. Ik heb een gemiddelde hartslag van 171 in die 40 min gehad, waarvan 33min in de "piek" zone.

Vandaag kan ik ook al niet trainen omdat ik van 9 tot 9 werk. Morgenavond denk ik boksen en dan donderdagavond hopelijk fitness

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:52

Relaxed schreef:

Want? Ik vraag nergens om commentaar. Ik weet zelf nl heel goed dat ik poedersuiker squat.
Dat heb ik zelf hier al verteld.
En als dan vervolgens mensen die nooit, of lang geleden eens iets plaatsen hier ineens komen vertellen wat ik fout doe vind ik dat onnodig en irritant. Ook al is het goed bedoeld.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:52

Suuzels, ik heb toevallig gisteren de legpress op 80KG gepakt. En DL op 50KG. Voel vandaag m'n billen wel hoor hihi.

Ik ga morgen weer sporten. Dinsdag is altijd mijn sportschool rust-dag. Ga wel mijn paard vandaag rijden.

Marit, ben super benieuwd naar je schema. Goede motivatie in ieder geval!

Doen jullie ook wel eens een dag alleen cardio? Of altijd icm kracht?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:54

Geen cardio. Ik haat cardio. :')

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:57

Needje schreef:
Relaxed schreef:

Want? Ik vraag nergens om commentaar. Ik weet zelf nl heel goed dat ik poedersuiker squat.
Dat heb ik zelf hier al verteld.
En als dan vervolgens mensen die nooit, of lang geleden eens iets plaatsen hier ineens komen vertellen wat ik fout doe vind ik dat onnodig en irritant. Ook al is het goed bedoeld.

Dit snap ik heel goed ja :=

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:57

Haha ja het is ook niet mijn favoriet. Doe het alleen om 10 minuten op te warmen.