Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:04

Wiebke, lijkt me lastig zeker als je al een lange cyclus hebt. Dan weet je nooit of het nu echt overtijd is of niet. Gewoon over een paar dagen nog een test doen?

Gisterochtend gebeld door het ziekenhuis. Ze hebben het schema bekeken van de vorige stimulatie en ze vonden dat het zeker nog een stuk beter kon. Ik ga nu eerst beginnen met stimuleren (met Menopur) tijdens de menstruatie i.p.v. een week ervoor. Dit betekent dat ik wel minder lang hoef te spuiten. Vorige keer heb ik met Decapeptyl mijn cyclus onderdrukt alleen nu willen ze de volgorde omdraaien omdat dit meer eicellen moet gaan opleveren. Na het stimuleren moet ik dus een onderdrukker gebruiken (naam ben ik alweer kwijt, had er nog nooit van gehoord) en daarna gaan ze een echo maken om te kijken hoe het ervoor staat.
Maandag moet ik het schema en de medicijnen halen, Menopur heb ik gelukkig nog in huis dus dat scheelt. Ik heb het idee alsof ik de helft niet heb gehoord van wat er gezegd werd, het was zo'n warboel en ben er nog steeds een beetje ondersteboven van dat ik nu weer opnieuw moet beginnen. Ergens denk ik dan .. zal ik nog even wachten om het allemaal een beetje te laten bezinken of gewoon doorpakken en doorgaan?

Moeilijk dit allemaal.

Jojoju

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:57

Moeilijk nuggt. Geeft deze nieuwe aanpak je meer vertrouwen? Toen ik in de iui zat moest ik 1,5 ampul per dag spuiten, daar kreeg ik netjes 1 eitje op, hoeveel zou jij moeten nemen?

Ik heb net even gekeken, zit nu op cyclus dag 41! Dat is echt nog noooooit gebeurd, toch was de test vanmorgen negatief. Ik doe dinsdag weer een test

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:01

Nou ja vertrouwen is toch wel een beetje aangetast door die bbm zwangerschap en het feit dat het nu weer helemaal mis is gegaan. Merk dat ik er mentaal gewoon echt helemaal doorheen zit. En natuurlijk weet ik dat het nog erger kan, sommige stellen zijn al 10 jaar bezig dus ik wil wel realistisch blijven maar dat is soms heel moeilijk. Ik moet van de Menopur hetzelfde gebruiken als de vorige keer, 2 poeder en 1 water en ze had het over 2 ampullen. Denk dat dit de poeder is die ze bedoeld? Geen idee ook waarom ik nu een andere onderdrukker krijg wat dit uit zou moeten maken? Blijf het een lastige situatie vinden, het liefst wil je door maar ben nu bijna twee jaar non stop hiermee bezig en daarnaast ook andere dingen die meespelen. En het vervelende is dat de keus merendeels bij mij ligt aangezien het mijn lichaam is. Ik moet het uiteindelijk doen ..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:12

Lastig Nuggt, als je er echt doorheen zit is het misschien verstandig even een break te nemen van een paar maanden. Of eens te praten daar met een maatschappelijk werker?

Wiebke, apart zo'n lange cyclus.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:14

Klopt Cobiie, mijn vriend wil heel graag door. Logisch maar uiteindelijk is het wel mijn lichaam. Maatschappelijk werker heb ik al een aantal gesprekken mee gehad maar had niet t gevoel dat dat iets hielp. Heb nu het GGZ gebeld voor psychische hulp, misschien helpt dat iets.
Hoe is het met jou? Wanneer mag je testen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:12

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:23

Veerledec, interessant. Ik heb nog nooit van antagonist of agonist gehoord eerlijk gezegd dus dat is helemaal nieuw voor mij. Een van die twee middelen die jij noemt zou het kunnen zijn, ze noemde het zo snel dat ik het niet heb onthouden. Ik zie op die site alleen niks staan over de kans op minder eicellen? Lijkt me raar want ze willen met deze manier van stimulatie juist meer eicellen 'kweken'. :\

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:32

Citaat:
Uit de literatuur blijkt dat bij het gebruik van een antagonist er net iets minder follikels rijpen. Een antagonist kan dan de voorkeur hebben als er een hoger risico is op overstimulatie, zoals bij PCO-patiënten.

Edit: als je pas gaat onderdrukken ná stimulatie, moet het wel een antagonist zijn. Ik zou toch gewoon nog eens vragen waarop ze baseren dat dit goed zou zijn voor jou. Ik heb je traject niet helemaal op mijn netvlies, maar waarom menopur? Dit zorgt vaak ook voor minder (maar wel betere kwaliteit) eicellen.

Editedit: op de freya website staat het ook wel:
Citaat:
Vrouwen die goed reageren op hormoonstimulatie (goede eicel-opbrengst) hebben meer profijt van een schema met een antagonist dan vrouwen die moeilijk stimuleerbaar zijn (

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:41

T is natuurlijk niet enkel het aantal dat telt maar ook de kwaliteit.

Ik had bijvoorbeeld maar 5 eicellen maar daar zijn wel 4 bevruchtingen van superkwaliteit uitgekomen. Ons 2 jarig zoontje komt uit de 2de tp. Nu ben ik zwanger van de laatste cryo. Allemaal van 1 poging.

Ik ken mensen die er 15 of 20 hadden en geen enkele cryo hadden. Dat was dan 1 op 20, terwijl ik 4 op 5 had.
Dus denk dat men eerder op een gemiddelde van 8 a 10 moet mikken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:46

Zeker, er wordt ook niet gestreefd naar 15-20, zeker niet door het risico op overstimulatie. Ik denk ook dat een protocol met een antagonist prima kan werken, en zeker als het agonist-protocol niet beviel. Alleen het argument 'om meer eicellen te krijgen', vind ik niet logisch. Voor de kwaliteit zou je ook nog ubiquinol kunnen gaan gebruiken, als je dat niet al doet.

Hier nog van een andere website: Als nadeel kan gezien worden dat bij de antagonist gemiddeld 2 eicellen minder verkregen werden en dat het aantal zwangerschappen, welke in beide groepen goed waren, mogelijk iets lager waren dan in de agonist groep.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:53

Veerledec, waarom Menopur? Geen flauw idee, ze wilde me de eerste keer niet gelijk een hele hoge/zware dosering geven omdat mijn lichaam het (zonder hormonen e.d.) al goed deed. Volgens mij hebben ze het een beetje hierop gebaseerd. Menopur vond ik op zich wel fijn, heb wel van andere hormonen gehoord maar van deze schijn je het minste last te hebben? En het klopt dat het misschien minder eicellen oplevert maar kwaliteit ervan zou dan beter moeten zijn.
Nu klopt dit volgens mij ook niet want ze dacht er met de punctie 7 te zien en uiteindelijk waren het er maar 4 waarvan 3 bevrucht ..

Wat raad jij aan? Ziekenhuis even vragen om uitleg van het hoe en waarom? Ik zal ze dan dit wel even onder hun neus schuiven, misschien krijg ik dan wat meer duidelijkheid. Nu ga ik helemaal twijfelen terwijl ik dacht dat ze nu wel een goed plan hadden gemaakt. Ik wil gewoon nu geen tijd verspillen, dit is onze 2e poging en ik zou het doodzonde vinden dat deze weer wordt verpest omdat ze maar 'iets aan het doen zijn'.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:59

Ik zou vooral je dokters vertrouwen. Die gaan dat niet voor niets voorschrijven.
Door die info op het net, ga je net meer twijfelen terwijl je ervoor dit niet had.
Je kan natuurlijk nog eens terug bellen voor hun beweegredenen. Misschien zijn ze heel logisch en afgestemd op uw persoonlijke situatie, waar info op het internet geen rekening mee houd.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:01

Dromertje, dat is waar. En vragen naar de reden waarom ze dit voorschrijven kan nooit kwaad denk ik. Het is gewoon irritant, ik heb er zelf natuurlijk geen verstand van dus moet je vertrouwen op de artsen wat ook logisch is maar toch.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:10

NuggT schreef:
Veerledec, waarom Menopur? Geen flauw idee, ze wilde me de eerste keer niet gelijk een hele hoge/zware dosering geven omdat mijn lichaam het (zonder hormonen e.d.) al goed deed. Volgens mij hebben ze het een beetje hierop gebaseerd. Menopur vond ik op zich wel fijn, heb wel van andere hormonen gehoord maar van deze schijn je het minste last te hebben? En het klopt dat het misschien minder eicellen oplevert maar kwaliteit ervan zou dan beter moeten zijn.
Nu klopt dit volgens mij ook niet want ze dacht er met de punctie 7 te zien en uiteindelijk waren het er maar 4 waarvan 3 bevrucht ..

Wat raad jij aan? Ziekenhuis even vragen om uitleg van het hoe en waarom? Ik zal ze dan dit wel even onder hun neus schuiven, misschien krijg ik dan wat meer duidelijkheid. Nu ga ik helemaal twijfelen terwijl ik dacht dat ze nu wel een goed plan hadden gemaakt. Ik wil gewoon nu geen tijd verspillen, dit is onze 2e poging en ik zou het doodzonde vinden dat deze weer wordt verpest omdat ze maar 'iets aan het doen zijn'.

Waarom heb je maar een lage dosis Menopur gekregen? Omdat je lichaam het zelf al goed deed lees ik, maar waar is dat op gebaseerd? Tenzij je pcos hebt, groeien er als het goed is vanzelf zelden meerdere eitjes.

Op zich zou ik Menopur met een normale dosering wel aandurven denk ik. Maar dan misschien nog wel in een antagonist protocol. Vraag om synarel in plaats van decapeptyl, dat is neusspray. Minder bijwerkingen en minder nare spuiten.

Je schreef eerder dat je bang was dat er al eitjes gesprongen waren vóór de punctie. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat kan, ik dacht dat ze allemaal tegelijk sprongen. Maar let dan wel op dat een antagonist iets lastiger onderdrukt, je mag dan echt geen enkele dosis missen of vergeten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:12

dromertje2 schreef:
Ik zou vooral je dokters vertrouwen. Die gaan dat niet voor niets voorschrijven.
Door die info op het net, ga je net meer twijfelen terwijl je ervoor dit niet had.
Je kan natuurlijk nog eens terug bellen voor hun beweegredenen. Misschien zijn ze heel logisch en afgestemd op uw persoonlijke situatie, waar info op het internet geen rekening mee houd.

Een gezond kritische houding in de gezondheidszorg is goed, en wordt tegenwoordig ook aangeraden. Ik heb meerdere fouten kunnen voorkomen door zelf goed op te letten en op de hoogte te zijn, en ik kon daardoor 'op niveau' overleggen met de gyn en werd serieus genomen. Heb daardoor mijn protocol ook naar mijn eigen wensen in kunnen delen.

In de Nederlandse fertiliteit wordt gewerkt met standaard protocollen, en slecht naar individuele gevallen gekeken (in tegenstelling tot het buitenland).

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:19

Veerledec, dat is gebaseerd op echo's die er eerder gemaakt zijn. Met mij is verder niks mis, mijn vriend heeft verminderde vruchtbaarheid. Ze hebben mij verteld dat ze me niet helemaal vol willen spuiten met de hoogste dosis hormonen omdat het niet goed zou zijn voor mijn lichaam en er kans was op overstimulatie.
Neusspray? Decapeptyl moest ik spuiten, kan me niet voorstellen dat je met een spray hetzelfde resultaat behaald?

Mijn gynaecoloog vertelde me na de punctie dat het mogelijk is dat er al een paar eieren waren gesprongen en ze er daarom minder kon aanprikken. Leek mij ook niet echt logisch maarja het is je arts dus neem je het maar voor waar aan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:41

Ja, dat kan dus wel, met synarel. Wordt gewoon voorgeschreven, net als decapeptyl. Lees ook maar in die eerste link van het Elisabeth. Heb t zelf ook gebruikt. Niet willen volpompen met hormonen is ook wel een apart argument als je al in een ivf traject zit. Wel ziekenhuis zit je?

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:44

Ja ze wilde eerst zo beginnen en kijken wat er zou gebeuren, nou niet veel dus. :D Ik loop in het Erasmus MC.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:27

Hmmmm... als ik jullie verhalen zo lees dan heb ik t idee onderhevig te zijn aan een vrij standaard protocol...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:13

Jij wilde eventueel naar Duitsland toch. Of nog wel een poging in Nederland? In dat geval zou ik eens vragen of ze niet gonal f willen proberen in plaats van Menopur.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:51

Gonal f hebben we ook gebruikt on de 1e ronde. Daar deden we 6 x in eigen cyclus.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:10

veerledec schreef:
Jij wilde eventueel naar Duitsland toch. Of nog wel een poging in Nederland? In dat geval zou ik eens vragen of ze niet gonal f willen proberen in plaats van Menopur.

Ik hoor heel veel mensen die na meerdere pogingen in Nederland overgestapt zijn naar Dusseldorf en daar heel tevreden over waren. (en ook eindelijk positief resultaat hadden)

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 06:49

Hier nog geen verandering. Geen menstruatie en geen positieve test. Ga straks even bellen met het ziekenhuis..

Totdat ik iets weet; 'geen bloed is goed'

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:01

Ben benieuwd wat het ziekenhuis zegt Wiebke.

Hier begint de rode zee weer te vloeien, dus ga er vanuit dat het niet gepakt heeft en ga zo ook het ziekenhuis bellen om het vervolg af te spreken.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:21

Wat rot Cobii. Strekte met bellen!

Ik heb ondertussen gebeld. Verpleegkundige zei dat het waarschijnlijk een eitje is dat springt omdat het vorige eitje niet goed was? Die scherpe pijn rechtsonder in mijn buik, die nu 3 dagen aan de gang is, zou dus een eisprong zijn en over twee weken kan ik de menstruatie verwachten. Ben nu 12! Dagen overtijd

Wat ze allemaal door de telefoon wel niet kunnen zien hé