In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:50

Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het is denk ik ook hoe je er zelf in staat en wat voor mensen je aantrekt. Je kunt ook denken 'jammer maar als hij zo doet is hij mijn vriendschap niet waard'.
Daarbij is het ook, heb je behoefte aan vriendschappen of denk je dat het erij hoort en voel je sociale druk om vrienden te moeten hebben?

Edit: Even een aanvulling, voor mijn therapie had ik ook ontzettend veel moeite met vriendschappen. Het voelde nooit goed of echt. Daarbij waren vrienden voor mij alleen maar mensen om mee uit te gaan.
Nu na mijn therapie zie ik pas hoe waardevol vrienden zijn, en dat je verschillende soorten vrienen heb. Sommige zijn maar voor even, anderen blijven veel langer hangen. Dat is bij iedereen zo. Soms is het tijd om mensen gedag te zeggen, en is de vreindschap verlopen. Je zult wel vaker teleurgesteld worden door vrienden en kennissen, dat hoeft overigens niet meteen het einde vavn je vriendschap te betekenen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-14 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:56

Het is al eens eerder voorgekomen dat een toenmalige vriend mij gedumpt had toen hij een relatie kreeg en toen het over was was ik ineens weer goed... Dat idee krijg ik nu dus ook weer bij die ene jongen.. hij dumpt mij en zet mij even aan de kant omdat hij een vriendin krijgt, die hij overigens nog niet eens heeft. Aan de ene kant heb ik behoefte aan vriendschap maar aan de andere kant ben ik bang dat ik weer eens gekwetst ga worden wat vaak is gebeurd, vandaar dat ik mij niet open durf te stellen voor nieuwe contacten. Ik denk dat ik veel te vaak gekwetst ben en daarom een torenhoge muur heb opgebouwd.

roses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:11

purny schreef:
Het is al eens eerder voorgekomen dat een toenmalige vriend mij gedumpt had toen hij een relatie kreeg en toen het over was was ik ineens weer goed... Dat idee krijg ik nu dus ook weer bij die ene jongen.. hij dumpt mij en zet mij even aan de kant omdat hij een vriendin krijgt, die hij overigens nog niet eens heeft. Aan de ene kant heb ik behoefte aan vriendschap maar aan de andere kant ben ik bang dat ik weer eens gekwetst ga worden wat vaak is gebeurd, vandaar dat ik mij niet open durf te stellen voor nieuwe contacten. Ik denk dat ik veel te vaak gekwetst ben en daarom een torenhoge muur heb opgebouwd.

Purny, ken je de volgende uitspraak: 'Don't ask why someone keeps hurting you. Ask why you keep letting them'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:15

Wat rot Purny dat je daar boos en misschien ook verdrietig door raakt. Ook heel logisch dat je dan jezelf in bescherming wilt nemen door geen vriendschappen meer aan te gaan. (De muur opbouwen om je heen).
Ik herken dat ook wel hoor, ik kan heel moeilijk energie in vriendschapsrelaties steken en mij inzetten omdat ik vaak gekwetst ben in vriendschappen (ook veel gepest).
Ik houd mensen op afstand omdat ik ze niet vertrouw maar ik ben nu tijdens dagbehandeling wel tot het besef gekomen dat ik behoefte heb aan contact met mensen.

De angst voor afwijzing en teleurstelling maakt het wel heel lastig om toch in verbinding te gaan met mensen en het eventueel mogelijk tot een vriendschap laten komen.
Toch wil ik je wel op het hart drukken dat de gedachte "Waarom wordt ik toch altijd door iedereen aan de kant geschoven en gedumpt" je niet helpt.
Je gaat je er nog rotter van voelen en het belemmerd je om een nieuwe poging te wagen.
Sterkte :(:)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:17

Janneke2 schreef:
Ruby1995 schreef:
Hoi allemaal,

Heb erg last van emetofobie (overgeefangst) ik moet nog naar de dokter om hiervoor geholpen te worden, ik heb er niet elke dag last van maar ik doe een opleiding in de zorg en dan is dit niet handig als je hier last van hebt. Ik vind het echt heel erg vervelend en wil er graag snel vanaf.. Overigens heb ik hierdoor ook een deel smetvrees gekregen...

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Hoi Ruby,
Ik heb deze concrete angst niet gehad (maar wel anderen). En een psycholoog die verstand heeft van angst en een techniek zoals emdr in het pakket heeft, kan jou er goed mee helpen. Angsten hebben de neiging om zichzelf uit te breiden, dus dat het van overgeven zich heeft uitgebreid, dat kan. Als je je smetvrees met emdr gaat aanpakken, verdwijnen die uitbreidingen doorgaans vanzelf.
Succes!

Ik heb vooral smetvrees omdat ik bang ben dat ik ziek word en dat ik dan moet overgeven.... Op tv enz kan ik het gewoon aan zien om mensen zien over te geven, vind het dan niet lekker maar krijg niet het angstige gevoel, dat krijg ik alleen in het echt en dan loop ik er voor weg maar goed, dit kan gewoon niet met mijn opleiding in de zorg.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:21

He bah balen purny. Is niet leuk als iemand je zo een rotgevoel geeft. Heb je dit ook tegen hem gezegd? Ik merk namelijk dat ik dingen nogal eens anders opvat dan dat mensen eigenlijk bedoelen.
ik zou wel aangeven dat je niet inwisselbaar bent. Ik bedoel ookal krijgt hij een vriendin. Dan kan hij toch nog bevriend blijven met jou.
sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:34

roses19 schreef:
purny schreef:

Purny, ken je de volgende uitspraak: 'Don't ask why someone keeps hurting you. Ask why you keep letting them'

Hele goede vraag :j

roses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:15

Joolien schreef:
roses19 schreef:

Hele goede vraag :j

Eigenlijk wilde ik er nog iets aan toevoegen. Ik heb mijzelf dit voor ogen gehouden en dit heeft mij enorm geholpen in een moeilijke situatie waarbij ik bleef hangen in een 'poging tot misbruik' situatie. Dus ik weet niet of het effectief is in vriendschap maar misschien heb je er iets aan. Zelf ben ik ook niet bijzonder goed in vriendschappen.

@Joolien hoe gaat het nu met je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:46

ik weet niet zo goed raad met die vraag Roses.
Als iemand dat tegen mij zegt dan zou ik hem zo kunnen opvatten.
Inderdaad waarom laat ik mezelf pijn doen? hub die muur omhoog zodat mensen niet meer zo dichtbij komen en niemand je meer pijn kan doen.
Ik denk zelf dat de manier van mij destructief is voor mij maar hoe zou je die vraag op ene betere manier kunnen opvatten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:21

Dubbelpost.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-14 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:22

OsMo schreef:
ik weet niet zo goed raad met die vraag Roses.
Als iemand dat tegen mij zegt dan zou ik hem zo kunnen opvatten.
Inderdaad waarom laat ik mezelf pijn doen? hub die muur omhoog zodat mensen niet meer zo dichtbij komen en niemand je meer pijn kan doen.
Ik denk zelf dat de manier van mij destructief is voor mij maar hoe zou je die vraag op ene betere manier kunnen opvatten?

Door te kijken waarom je het toelaat. Wat is de diepere redden erachter. Wat maakt jou dat je dit doet. Dat is niet simpel maar komt vaak voort uit een gebeurtenis of jarenlange prblemen. Pas als je antwoord weet op die vraag, kun je er wat mee doen denk ik. Vaak is het te makkelijk om te zeggen 'de volgende keer doe ik het anders' want daar wordt de situatie ook niet beter van, als je al anders kunt doen want vaak doe je iets niet zomaar.
Jij doet nu iets anders, je gooit er een muur voor. Dat is een logisch gevolg maar maakt niet dat het perse beter wordt. Misschien mis je nu juist weer genegenheid, heb je moeite met sociale contacten of werkt het naar buiten toe wel., maar doet het van binnen nog net zoveel pijn.

Pas als je de kern of oorzaak aan kunt pakken kun je veranderen in je gedrag. Dit heb ik zelf in levende lijve meegemaakt. Ik was van de buitenkant assertief maar van binnen voelde dat nog steeds niet goed. Dat heb ik met de therapeuten besproken en toen zijn we gaan achterhalen wat nou de kern was van dit probleem. En dat zat heel diep, was vanaf baby al zo. We hebben toen een familie-opstelling gedaan, toen moest ik groepsgenoten zo in de ruimte neerzetten zoals mijn familie aanvoelde. Dat heft een hoop duidelijk gemaakt. Vanaf dat moment kon ik de knop omzetten en is het gelukt om daarin echt te eranderen, niet alleen van de buitenkant maar ook van de binnenkant.

Rose, gaat wel, merk dat ik moe ben, dus er zit wel wat maar kan er moeilijk bij. Ga vanavond weer eens peuteren.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:29

Lastige zaken hier zeg, heb eigenlijk geen tips of aanvullingen..

Zijn jullie ook altijd zo gesloopt na een sessie met je behandelaar? Ik heb het altijd ijskoud als ik terug ben, ben ontzettend moe en heb niet zelden hoofdpijn. Ik ben dan ook heel erg gespannen tijdens de sessie, wat we overigens ook uitvoerig registreren en bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:31

_Jorine schreef:

Zijn jullie ook altijd zo gesloopt na een sessie met je behandelaar? Ik heb het altijd ijskoud als ik terug ben, ben ontzettend moe en heb niet zelden hoofdpijn. Ik ben dan ook heel erg gespannen tijdens de sessie, wat we overigens ook uitvoerig registreren en bespreken.

Ja dat had ik ook wel hoor. Kon soms zelfs 2 dagen van de kaart zijn. Hoezo ben je zo gespannen tijdens een sessie?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:33

Ja hier ook altijd. Nou ik lig nog in ziekenhuis nog geen verbetering. Darmen komen niet op gang. Ondanks klysmas en drankjes etc. Pfffff heb heeeel veel last van faal angst nu

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:36

Joolien schreef:
_Jorine schreef:

Ja dat had ik ook wel hoor. Kon soms zelfs 2 dagen van de kaart zijn. Hoezo ben je zo gespannen tijdens een sessie?

Ik ben heel veel bezig met niet gaan huilen/dissocieren, voldoen aan de door mij bedachte verwachtingen van mijn psychologe, bang voor wat ze wel niet van me zal denken, nadenken over moeilijke vragen etc. Allemaal leerpuntjes!

roses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:43

[/quote]
Joolien schreef:
_Jorine schreef:

Ik ben heel veel bezig met niet gaan huilen/dissocieren, voldoen aan de door mij bedachte verwachtingen van mijn psychologe, bang voor wat ze wel niet van me zal denken, nadenken over moeilijke vragen etc. Allemaal leerpuntjes![/quote]

Joolien, jij post het, ik vroeg het mijzelf ook af. Ik ben ook altijd heel moe van de gesprekken. Ook ik heb een keer hoofdpijn gehad, een keer rugpijn, en afgelopen keer nekpijn. Ik heb dat eigenlijk nog helemaal niet gemeld bij mijn therapeut. Stom. Ik heb na de therapie ook moeite met 'getting things done' maar het lukt gelukkig wel.

Hebben jullie ook dat je de dagen (figuurlijk) aftelt totdat je weer therapie hebt maar opziet tegen de dagen na de therapie?

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:47

Nee, dat heb ik niet echt Roses.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:48

Poeh, ik herken me echt in zoveel punten wat jullie noemen. Geen vertrouwen hebben in mensen, niemand dichtbij laten komen, angst. Van de buitenkant ziet niemand iets aan me, maar van binnen is het onrustig.
Ik ben op dit moment ook in behandeling (wil liever niet online noemen waarvoor, PB kan ik over nadenken) Maar het valt me zo zwaar. Heb alles 10 jaar lang weg gestopt.

Ik wil jullie allemaal veel sterkte wensen! Het is zo knap dat jullie het aangaan! Mensen onderschatten dat. Wegstoppen en doen alsof er niks aan de hand is, is zo veel makkelijker!

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:50

Jij ook sterkte Noa_m, jij doet precies hetzelfde wat heel goed en knap is, je gaat het toch allemaal maar aan!

roses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:51

Citaat:
Pas als je de kern of oorzaak aan kunt pakken kun je veranderen in je gedrag. Dit heb ik zelf in levende lijve meegemaakt. Ik was van de buitenkant assertief maar van binnen voelde dat nog steeds niet goed. Dat heb ik met de therapeuten besproken en toen zijn we gaan achterhalen wat nou de kern was van dit probleem. En dat zat heel diep, was vanaf baby al zo. We hebben toen een familie-opstelling gedaan, toen moest ik groepsgenoten zo in de ruimte neerzetten zoals mijn familie aanvoelde. Dat heft een hoop duidelijk gemaakt. Vanaf dat moment kon ik de knop omzetten en is het gelukt om daarin echt te eranderen, niet alleen van de buitenkant maar ook van de binnenkant.

Ik erken dingen in deze alinea van jou.
Die familie opstelling? Hoe ging dat?

@Noa Veel sterkte! Ik dacht voordat ik begon ook: therapie is je probleem delen, in plaats van vermenigvuldigen. Ik heb het ook best zwaar momenteel (moeilijk toegeven)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:34

Heel herkenbaar Joolien. Ipv familie-opstelling deden wij een rollenspel. Wel daar kwam altijd een hoop uit. Nu dan EFT en dat heeft hetzelfde effect. Voelt daarna opgelucht.
Jorine meid toch ga het jezelf niet te moeilijk maken. Laat het over je heen komen; ga niet denken wat andere, in deze dan je therapeute, van je denken. Het probleem wordt daar echt niet mee opgelost. Bespreek het desnoods met je therapeute.
Roses ik keek ook altijd uit naar de afspraak met mijn psychologe alleen als ik dan in de wachtkamer zat brak het zweet me uit. En de dagen daarna vond ik niet fijn. Op het moment dat het dan een dag of 2 lekker ging had ik alweer een nieuwe afspraak staan.
Callum heel veel sterkte meid :(:) Hoop dat ze gauw wat voor je kunnen betekenen.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:35

Jeetje jullie gaan snel!

@ Vriendschappen: Gaat hier ook met ups en downs.
Ik heb 1 vriendin die ik al mijn hele leven ken, maar zelfs daarmee is het niet altijd koek en ei.
Zoals nu ook, op het moment is het bij haar alleen maar nemen en totaal niet geven. Nu vind ik dat normaal niet zo erg, maar vandaag wel. Zeker omdat ze nu ook sinds kort in therapie zit en ze vindt duidelijk alles erger bij haar. (terwijl het "bij die is het erger of bij die" verhaal wordt ik altijd zo moe van, voor iedereen is iets anders heftig + ze weet gewoon veel dingen niet die er aan de hand zijn geweest bij mij.) Als ik vertel dat we aan het kijken zijn of ik een bipolaire stoornis heb dan is haar eerste reactie direct, pfff ja hoor, nou dan weet ik niet wat ik heb, maar dan ben ik schizofreen ofzo!
En dan denk ik, why? Het kost mij al veel moeite om zoiets dan te vertellen (wat ik ook zeg) en waarom dan zo'n reactie? Maar ik laat het altijd maar. We hebben ook goede momenten samen.

@ Moe zijn na therapie: Ja behoorlijk! Zeker in het begin met het verwerken van trauma's wilde ik direct na therapie in bed gaan liggen, was totaal niet meer in voor gezelligheid, etc.
De laatste tijd valt het mee, maar is de therapie ook niet zwaar...
Wel keek ik er altijd erg naar uit, omdat het mijn houvast puntje is.
Alleen sinds ik ben overgestapt heb ik dat nog niet zo. Mijn huidige therapeut is wel aardig, maar heb er nog geen klik mee.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:38

@ Miranda: Dit is ook een van de onderwerpen die ik bespreek met mijn psychologe hoor! Ik ben hard aan het werk daarmee :)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:40

Toen ik met EMDR begon werd mij zelf aangeraden om mij te laten ophalen. Ik dacht echt: zo gek gaat het toch niet worden? Wel ik kan jullie verzekeren dat ik de eerste maanden niet zelf terug kon rijden. Was totaal gesloopt.

Riverrr nooit fijn als je geen klik met je therapeut hebt. Mij zou het weerhouden om minder vaak te gaan.

_Jorine schreef:
@ Miranda: Dit is ook een van de onderwerpen die ik bespreek met mijn psychologe hoor! Ik ben hard aan het werk daarmee :)

Top meid +:)+

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:51

Ja ik wil dus wel gaan, maar tot nu toe weet ik nog niet wat ik er aan heb.

Overigens zak ik weer een beetje af qua stemming. Toch niet stabiel dus?
Hopelijk niet al te ver...