Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Het is al eens eerder voorgekomen dat een toenmalige vriend mij gedumpt had toen hij een relatie kreeg en toen het over was was ik ineens weer goed... Dat idee krijg ik nu dus ook weer bij die ene jongen.. hij dumpt mij en zet mij even aan de kant omdat hij een vriendin krijgt, die hij overigens nog niet eens heeft. Aan de ene kant heb ik behoefte aan vriendschap maar aan de andere kant ben ik bang dat ik weer eens gekwetst ga worden wat vaak is gebeurd, vandaar dat ik mij niet open durf te stellen voor nieuwe contacten. Ik denk dat ik veel te vaak gekwetst ben en daarom een torenhoge muur heb opgebouwd.
Janneke2 schreef:Ruby1995 schreef:Hoi allemaal,
Heb erg last van emetofobie (overgeefangst) ik moet nog naar de dokter om hiervoor geholpen te worden, ik heb er niet elke dag last van maar ik doe een opleiding in de zorg en dan is dit niet handig als je hier last van hebt. Ik vind het echt heel erg vervelend en wil er graag snel vanaf.. Overigens heb ik hierdoor ook een deel smetvrees gekregen...
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Hoi Ruby,
Ik heb deze concrete angst niet gehad (maar wel anderen). En een psycholoog die verstand heeft van angst en een techniek zoals emdr in het pakket heeft, kan jou er goed mee helpen. Angsten hebben de neiging om zichzelf uit te breiden, dus dat het van overgeven zich heeft uitgebreid, dat kan. Als je je smetvrees met emdr gaat aanpakken, verdwijnen die uitbreidingen doorgaans vanzelf.
Succes!
roses19 schreef:purny schreef:Het is al eens eerder voorgekomen dat een toenmalige vriend mij gedumpt had toen hij een relatie kreeg en toen het over was was ik ineens weer goed... Dat idee krijg ik nu dus ook weer bij die ene jongen.. hij dumpt mij en zet mij even aan de kant omdat hij een vriendin krijgt, die hij overigens nog niet eens heeft. Aan de ene kant heb ik behoefte aan vriendschap maar aan de andere kant ben ik bang dat ik weer eens gekwetst ga worden wat vaak is gebeurd, vandaar dat ik mij niet open durf te stellen voor nieuwe contacten. Ik denk dat ik veel te vaak gekwetst ben en daarom een torenhoge muur heb opgebouwd.
Purny, ken je de volgende uitspraak: 'Don't ask why someone keeps hurting you. Ask why you keep letting them'
Joolien schreef:roses19 schreef:
Purny, ken je de volgende uitspraak: 'Don't ask why someone keeps hurting you. Ask why you keep letting them'
Hele goede vraag
OsMo schreef:ik weet niet zo goed raad met die vraag Roses.
Als iemand dat tegen mij zegt dan zou ik hem zo kunnen opvatten.
Inderdaad waarom laat ik mezelf pijn doen? hub die muur omhoog zodat mensen niet meer zo dichtbij komen en niemand je meer pijn kan doen.
Ik denk zelf dat de manier van mij destructief is voor mij maar hoe zou je die vraag op ene betere manier kunnen opvatten?
_Jorine schreef:Lastige zaken hier zeg, heb eigenlijk geen tips of aanvullingen..
Zijn jullie ook altijd zo gesloopt na een sessie met je behandelaar? Ik heb het altijd ijskoud als ik terug ben, ben ontzettend moe en heb niet zelden hoofdpijn. Ik ben dan ook heel erg gespannen tijdens de sessie, wat we overigens ook uitvoerig registreren en bespreken.
Joolien schreef:_Jorine schreef:Lastige zaken hier zeg, heb eigenlijk geen tips of aanvullingen..
Zijn jullie ook altijd zo gesloopt na een sessie met je behandelaar? Ik heb het altijd ijskoud als ik terug ben, ben ontzettend moe en heb niet zelden hoofdpijn. Ik ben dan ook heel erg gespannen tijdens de sessie, wat we overigens ook uitvoerig registreren en bespreken.
Ja dat had ik ook wel hoor. Kon soms zelfs 2 dagen van de kaart zijn. Hoezo ben je zo gespannen tijdens een sessie?
Joolien schreef:_Jorine schreef:Lastige zaken hier zeg, heb eigenlijk geen tips of aanvullingen..
Ja dat had ik ook wel hoor. Kon soms zelfs 2 dagen van de kaart zijn. Hoezo ben je zo gespannen tijdens een sessie?
Citaat:Pas als je de kern of oorzaak aan kunt pakken kun je veranderen in je gedrag. Dit heb ik zelf in levende lijve meegemaakt. Ik was van de buitenkant assertief maar van binnen voelde dat nog steeds niet goed. Dat heb ik met de therapeuten besproken en toen zijn we gaan achterhalen wat nou de kern was van dit probleem. En dat zat heel diep, was vanaf baby al zo. We hebben toen een familie-opstelling gedaan, toen moest ik groepsgenoten zo in de ruimte neerzetten zoals mijn familie aanvoelde. Dat heft een hoop duidelijk gemaakt. Vanaf dat moment kon ik de knop omzetten en is het gelukt om daarin echt te eranderen, niet alleen van de buitenkant maar ook van de binnenkant.
_Jorine schreef:@ Miranda: Dit is ook een van de onderwerpen die ik bespreek met mijn psychologe hoor! Ik ben hard aan het werk daarmee