Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:53

Op zich een goede zaak dat die zelftests er zijn ookal mis je dan de visuele controle. Ik las dat er maar 54% opkomst is voor uitstrijkjes dus als door zelftest meer dames meedoen met t bevolkingsonderzoek is dat positief.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:15

Ik heb ook een zelftest gedaan en dat is prima te doen - niet moeilijk. Bij mij werd er alleen HPV gevonden dus moest alsnog naar de huisarts. Maar stel er wordt geen HPV gevonden dan scheelt dat een huisarts bezoekje.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:50

Net de lis gehad.
Deed eigenlijk geen pijn, vooral ongemak.

Ik had alleen enorme zweetaanval :')

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 00:44

Olle schreef:
Net de lis gehad.
Deed eigenlijk geen pijn, vooral ongemak.

Ik had alleen enorme zweetaanval :')

Gelukkig alles goed gegaan!! Zweet aanval kan ik begrijpen van de spanning. Ik lag te trillen als een malle :j hopelijk is alles weggehaald en hoef je alleen nog maar op controle te komen :j

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:29

Hopelijk mag ik mijn vraag hier stellen. Ik heb woensdag voor het eerst van mijn leven en uitstrijkje laten maken (ik ben net 30 geworden). Het ging heel moeizaam en de assistente kreeg het niet voor elkaar en er moest dus een arts aan te pas komen. Het was ook erg pijnlijk. Al met al geen fijne ervaring dus. Nu zijn we dus op dag 3 sinds het uitstrijkje en ik bloed nog steeds en lijkt ook meer te worden. Ik hoef voorlopig niet ongesteld te worden (ben aan de pil dus heb geen echte cyclus). Is dat bloeden normaal? De arts heeft er niks over gezegd hoe lang dat aanhoudt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:34

Om het uitstrijkje goed te kunnen beoordelen hebben ze cellen van de buitenkant en de binnenkant van de baarmoedermond nodig. Soms als je nog geen kinderen hebt gehad zit die erg dicht. Dan moeten ze echt het borsteltje ertussen wroeten.

Als je je zorgen maakt zou ik zeker de huisarts bellen. Ik heb meestal een paar dagen wat bruinverlies maar meer ook niet.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:55

Ik heb ook een brief ontvangen, en ik kijk er gigantisch tegenop. Zit er dan ook aan te denken de zelftest aan te vragen, maar zelfs daar kijk ik tegenop -O- Het is dat het belangrijk is, maar anders zou ik alles zodanig voor mezelf wegstrepen hoe minimaal die kans is dat ik het heb dat ik het niet zou doen.

Weet iemand wat ik me moet voorstellen bij zo'n zelftest? Laatst had iemand het over een wattenstaaf, maar het is toch wel meer dan een wattenstaaf als ik hem opzoek waardoor ik meteen al weer denk "nope, laat maar" :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:04

Tigress schreef:
Ik heb ook een brief ontvangen, en ik kijk er gigantisch tegenop. Zit er dan ook aan te denken de zelftest aan te vragen, maar zelfs daar kijk ik tegenop -O- Het is dat het belangrijk is, maar anders zou ik alles zodanig voor mezelf wegstrepen hoe minimaal die kans is dat ik het heb dat ik het niet zou doen.

Weet iemand wat ik me moet voorstellen bij zo'n zelftest? Laatst had iemand het over een wattenstaaf, maar het is toch wel meer dan een wattenstaaf als ik hem opzoek waardoor ik meteen al weer denk "nope, laat maar" :+

Wat heb je gelezen? Mijn zelftest was inderdaad een klein borsteltje op een wattenstaafje die je gewoon even een paar keer rond moet draaien van binnen. Echt niets pijnlijks of vervelend aan. Dus die zou ik absoluut doen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:05

Tigress schreef:

Ja gewoon de zelftest aanvragen dat is niks meer dan een wattenstaafje en als daar uit komt dat je geen HPV hebt blijft het daarbij. Ik vind een tampon inbrengen nog vervelender dan die zelftest.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:08

Als ik het zie vind ik de inbrenghuls toch fors lijken. Ik hoopte eigenlijk op iets wat volledig maatje wattenstaaf was zegmaar, dus ik schrok er wat van omdat mijn idee ervan anders was.

Om even een idee te geven waarom ik hem fors vind lijken, ik heb vaginisme en zelfs een kleine tampon krijg ik er niet in. Het lijkt in mijn ogen daarom best een groot apparaat als je in eerste instantie uitgaat van een compleet dun staafje :=

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:32

Ah okay ik snap wel dat je er dan erg tegenop ziet.. Anders vraag je gewoon een zelftest aan en kan je thuis zien wat het is en eventueel proberen. En zoniet dan leg je hem eerst weg.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:33

Is het een idee hem gewoon te bestellen en te kijken of het lukt? Ik denk dat dat de enige manier is.... ik vind het wel super dapper van je dat je het toch wilt proberen *\o/* want belangrijk is het inderdaad wel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:48

Idd gewoon bestellen en in alle rust ff kijken hoe of wat. Leuk is het nooit.
Maar bhk krijgen is nog veel minder leuk en de onderzoeken die je dan moet ondergaan zijn een heel stuk vervelender.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 05:59

Zelf test stelt echt niets voor hoor. Zou gewoon bestellen en kijken hoe en wat. Je voelt het echt niet

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:54

Tigress schreef:
Als ik het zie vind ik de inbrenghuls toch fors lijken. Ik hoopte eigenlijk op iets wat volledig maatje wattenstaaf was zegmaar, dus ik schrok er wat van omdat mijn idee ervan anders was.

Om even een idee te geven waarom ik hem fors vind lijken, ik heb vaginisme en zelfs een kleine tampon krijg ik er niet in. Het lijkt in mijn ogen daarom best een groot apparaat als je in eerste instantie uitgaat van een compleet dun staafje :=

Ik keek er ook enorm tegenop en heb soms ook moeite met tampons. Maar ik heb geen vaginisme, dat is wel een verschil...

Ik denk dat een zelftest voor jou wel fijner is dan een gewoon onderzoek. Ik vond het erg meevallen achteraf. En het voordeel is, dat je het in eigen tempo en wanneer je wilt kan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:04

@Tigress: vaginisme kan ik van meepraten.
Maar het woord zelf 'zegt weinig', alleen maar dat je lichaam zelf, om haar moverende redenen ( = reflexmatig) een serie spieren waaronder je bekkenbodem aanspant.
Volgende vraag 'hoezo dat dan?'
In mijn ervaring wordt het erg gauw op 'angst en psychisch' gegooid (of 'dat je moet leren dat het niet eng is') -
een andere mogelijkre oorzaak (... serie oorzaken) is pijn.

(Let op: pijn kan door iets onschuldigs als 'vvs' ontstaan en met wat mazzel is dat goed te verhelpen - maar het zou ook lichen sclerotus kunnen zijn en dan is medische controle geen luxe.)

Als je hier duidelijkheid over hebt, kun je ook gerichter goed voor jezelf te zorgen. Dat je maximaal ontspannen bent als je de zelftest gaat doen, of eerst een pijnstiller innemen en tijdens het inbrengen goed opletten waar de pijnlijke plekjes zitten (met wat mazzel kun je die plekjes ontwijken).

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:22

@Tigress: heb je je angst kunnen overwinnen?

Hier nu 2,5 week na de lis. Gelukkig nergens last meer van, behalve dat ik echt een afkeer naar maandverband heb.
uitslagen waren gelijk aan de biopten, dus gelukkig niet slechter geworden.

Nu afwachten tot over een half jaar of het dan beter is.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:21

Ik heb met ze gebeld (net vrijdag de brief ontvangen met de uitnodiging) en besloten de zelftest aan te vragen. Daar heeft een dame me vanmorgen bij geholpen, en deze komt binnenkort binnen. Stapje voor stapje angsten overwinnen, maar eentje die zoiets belangrijks kan ontdekken als er iets aanwezig is, trekt me toch de drempel over. Ik ben banger voor kanker, dan voor in een thuisomgeving wanneer ik me er relaxed genoeg voor voel een test te nemen bedacht ik me maar :)

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:34

Wat goed!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:38

Heel knap van je!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:17

Dapper...!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:48

Zijn er hier mensen die hebben meegedaan met het onderzoek voor behandeling door middel van de vaccinatie? Zo ja, welke Cin score hadden jullie en heeft het geholpen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:52

Tigress schreef:
Ik heb met ze gebeld (net vrijdag de brief ontvangen met de uitnodiging) en besloten de zelftest aan te vragen. Daar heeft een dame me vanmorgen bij geholpen, en deze komt binnenkort binnen. Stapje voor stapje angsten overwinnen, maar eentje die zoiets belangrijks kan ontdekken als er iets aanwezig is, trekt me toch de drempel over. Ik ben banger voor kanker, dan voor in een thuisomgeving wanneer ik me er relaxed genoeg voor voel een test te nemen bedacht ik me maar :)

Wat goed!
Ik heb 2 weken geleden op verzoek een uitstrijkje laten maken. Gelukkig heb ik er totaal geen moeite mee maar mijn vaste huisarts was er niet en de meeste huisartsen in de regio zijn ook mijn collega's, zo ook de aanwezige huisarts. Blijft toch een beetje awkward }:0

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:46

Ik kreeg laatst voor het eerst de uitnodiging en heb vanmorgen een uitstrijkje laten maken bij de huisarts.
Viel me toch wel tegen, heb het uitstrijkje zelf niet gevoeld maar die eendebek wel. :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:53

Mandarijn schreef:
Ik kreeg laatst voor het eerst de uitnodiging en heb vanmorgen een uitstrijkje laten maken bij de huisarts.
Viel me toch wel tegen, heb het uitstrijkje zelf niet gevoeld maar die eendebek wel. :=

:(:)
Uitstrijkjes zijn nuttig, maar in mijn ervaring is het inbrengen van de eendebek maar matig...

(Daar zijn, afhankelijk van hoe en wat, wel dingen tegen te doen! Dus hopelijk volgende keer minder gedoe!)