SV, ik kan in principe zeker wel sokken in aan mijn fivefingers, alleen deze heb ik dus net een fractie te klein gekocht. Ondanks dat ik deze maat in mijn aantekeningen had staan voor dit model. Of dat dan is dat mijn voeten zo veranderd zijn, geen idee.
Leonie, met wandelen heb ik juist wel sokken aan. Dat werd toen ook geadviseerd toen ik de schoenen ging kopen en vertelde wat de plannen waren. Lees veelal over stinkende schoenen zonder de sokken. Maar voor die kleine stukjes hardlopen.... Daar zullen ze denk ik nog niet zo hard van gaan stinken. En met wandelen durf ik mijn recept nu eigenlijk niet te veranderen...
Ik loop gerust ook over het strand, die modder, door plassen. Bij de Kustmarathon ook met zand in mijn schoenen (van door het mulle zand heen) toch een stukje de zee in. Echt nergens last van gehad. Moet ik echt zeggen dat ik het met deze schoenen ook zeker kan accepteren als er iets in mijn schoen komt. Toen ik nog op reguliere schoen liep, moest het er echt altijd direct uit. Dan voelde een minuscuul iets recht als een mega steentje of wat dan ook....
Vanavond ook nog even drie kilometer gewandeld naar het restaurant, terug me af laten zetten. Maar met een ballerina model aan mijn voeten en dus blootvoets daarin.... Echt dikke prima
Suliko
Geplaatst: 21-11-24 22:37
Danseresje, je kent vast de teensokken van injinji wel, zij hebben ook hele dunner liners (met tenen) die je onder sokken kan doen om schuren tegen te gaan, misschien passen die wel net in je iets te kleine schoenen? Want ik kan me goed voorstellen dat je voeten afkoelen! Zolang ik ren heb ik wel warme voeten, maakt niet uit hoe vaak ik door de modder of plassen banjer, ook als het onder de 0 graden is. Maar zodra ik stilsta of wandel koelt het snel af!
996981, mijn handen worden meestal wel warm, maar soms koelen ze bij langere afstanden opeens af. Daarom heb ik bij lage temperaturen vaak een setje dunne handschoenen mee, die doe ik dan gerust aan terwijl ik verder in t-shirt loop. Ik vind blote knieën heel fijn, maar kijk meestal naar gevoelstemperatuur. Als de gevoelstemperatuur onder de 6 graden zakt en vooral als er wind staat, ga ik wel voor een legging, als je pezen en gewrichten te veel afkoelen, raken ze makkelijker overbelast. Dus stel het is 3 graden, maar windstil en het zonnetje schijnt, kan een korte broek nog wel, maar bij 6 graden en veel ijzige wind, niet. Ik zou op een dag als vandaag met natte sneeuw en waterkou wel voor lang lang gaan. Bij een langere afstand nog een t-shirt over mijn longsleeve, dat ik eventueel kan wisselen of juist als extra laag, maar bij een kortere afstand alleen een longsleeve. Bij kou/wind draag ik meestal ook een pet met een dunne merinoband eroverheen over mijn oren, dat doet ook een hoop! Fijn trouwens dat je zo geniet van het lopen en vooruitgang boekt! En leuk he, al die data.
SV, het zegt wel veel als jij ook een lange broek aan hebt! Ziet er wel heerlijk en modderig uit allemaal, ook een hele blauwe lucht, die hadden wij hier niet hoor.
Samantha, ah vervelend zeg, dat je gevallen bent met de fiets. Hopelijk snel geen last meer van je knie!
Leonie, leuk, zeker doen! Zo'n prachtig gebied daar! Ja, stom hé, ik heb het nu losgelaten en hoop inderdaad dat hij opeens ergens opduikt. Oei, ja, je moet je wel echt goed aankleden als je de bootcamp geeft, want dan sta je veel meer stil. Mijn instructeur draagt altijd goede waterdichte gympen, puur voor de bootcamps, want met rennen geeft dat zulke zweetvoeten. Wij hebben allemaal zelf een matje en thermo tuin/werkhandschoenen mee, dan kan je in elk weer nog steeds goed push-ups en andere oefeningen met je handen op de grond doen zonder dat ze koud, nat en vies worden, echt ideaal!
Waar ik nooit had gedacht ooit een massale wegwedstrijd te willen lopen, heb ik me vandaag heel spontaan opgegeven voor de marathon van Utrecht. Ik kan via de universiteit gratis meedoen en een vriend waar ik in oktober de singelloop mee liep, vroeg me mee en we zaten toen echt in een goede flow samen. Dus ja, de singelloop 10 km was een beetje mijn uitzondering op de trailruns, maar het lijkt me ook wel grappig om een keer echt een marathon te lopen in een stad. Hij wil onder de 4 uur lopen, dat vind ik best ambitieus, maar ik ben nu telkens zo bezig met afstanden dat het me ook wel leuk lijkt om een keer te kijken wat ik eruit kan halen qua snelheid en intervaltrainingen. Het is 18 mei, dus ik heb nog even! De afstand maak ik me geen zorgen om, de snelheid en langere afstanden verhard lopen moet ik wel trainen.
Nog 10 dagen en dan loop ik de 50 km. Ik ben nu echt snip verkouden, dus doe rustig aan. Kan qua training nu toch niet veel meer doen. Vandaag heeft de fysio me ontslagen wat betreft mijn enkel Ze heeft me nog wat extra oefeningen meegegeven, superfijn, nu heb ik een heel lijstje aan oefeningen die ik ook met gewichten kan uitbouwen en die naast enkel stabiliteit, ook mijn andere beenspieren en romp aanspreken. De voorbereiding voor 50 km was niet ideaal qua kilometers die ik per week had willen lopen door mijn enkel, daar ben ik me heel bewust van. Conditioneel maak ik me er geen zorgen over, de 42 km die ik op Schiermonnikoog heb gelopen gingen echt top. Qua belasting voor mijn spieren en gewrichten voelt het iets minder ideaal, maar ik ga gewoon rustig aan doen. Het gaat me om de ervaring en om te genieten, ik loop samen met iemand die gemiddeld rustiger loopt dan ik, dus ik heb er vertrouwen in en ben vooral heel benieuwd hoe het gaat zijn!
Suliko, ik heb inderdaad de sokken van injinji, maar vrees dat de liner zelfs te veel is. Ze zitten echt zeer goed aansluitend, normaal koop ik ze iets ruimer. Maar omdat het verder fijne schoentjes zijn, gewoon lekker op deze manier. Wordt het echt te koud, dan zal ik even op een ander model gaan rennen denk ik waar wel sokken in kunnen...
Dat is dus bijna, die 50km! Vooral niet overhaasten inderdaad. Dat is nooit goed en dan geniet je er inderdaad ook veel minder van. Waar is deze loop? Fijn dat je ontslagen bent bij de fysio voor je enkel. En gaaf dat je de marathon van Utrecht gaat doen. Zal wel wennen zijn, zoveel kilometers op asfalt. Maar goed, daar kan je ook wel weer op trainen!
Samantha_
Geplaatst: 21-11-24 22:45
O leuk Suliko, ik loop dan de halve, ook met werk.
Schiet al op, je 50 km! Hopelijk helpen de oefeningen.
Als ik zo het weer voor morgen zie, wordt het morgenavond weer niks met lopen. Ik ben gewoon te bang om uit te glijden. Dus ik heb net m’n hardloop spullen en een handdoek in een tas gegooid, ga morgen in m’n lunchpauze rondje rennen. Mn werk is tegenover het bos, wandel er ook vaak in de pauze. Maar nu dus rondje rennen. Is misschien zo in de donkere maanden net zo handig
Danseresje, ah dat is jammer! Maar denk wel dat sokken de enige oplossing gaan zijn om koude voeten tegen te gaan. Al vind ik koude voeten krijgen met wandelen na het hardlopen, niet heel gek, met of zonder sokken.
Jaa gaat toch opeens snel! Ik zou hem eigenlijk 26 oktober lopen, maar dat ging niet met mijn enkel, dus de volgende gepakt. Is van de Dutch Ultra Series, ze hebben er elk einde van de maand één. Dit is toevallig een tweedaagse, en loop ik de 50 km op 1 december op de Utrechtse Heuvelrug. Richting Amerongen, dus ook wat hoogtemeters, maar dat vind ik eigenlijk wel prettig, want dan ga ik steilere stukken wandelen, in vlakkere gebieden blijf ik rennen.
Samantha, leuk dat je ook in Utrecht gaat lopen! Ik ben heel benieuwd, toch grappig om eens mee te maken, maar denk dat ik het erna weer bij trailruns ga houden. En slim om in het bos te lopen, dat scheelt een hoop qua gladheid! Ik was vanochtend bijna onderuitgegaan op een trap die ontzettend glad was.
Heb nu al twee winters met five fingers gewandeld met sokken erin en vaak na een kilometer of drie warmen mijn voeten op in de winter. Maar in reguliere schoenen kon ik ook de eerste kilometers koude voeten hebben als het koud was buiten. Heb één keer, mijn eerste winter en tocht van 25km gelopen, zo'n 5-7 graden en de hele dag regen. Toen mijn voeten warm waren, maakte het ook niet meer uit of ik door plassen liep of niet en een paar keer heb ik het ook bewust gedaan omdat het alternatief via het kantje van het pad veel minder aantrekkelijk was.
Klinkt als een mooie omgeving, die 50km! De omgeving gaat je dus ook wat meer helpen in je energieverbruik? Als je de steilere stukken gaat lopen...
Ik ben zo niet van deze gladheid! Zondag weer 15 graden
Leuk Suliko! Ik ga juist mijn eerste trailrun doen volgend jaar. Als verjaardagscadeau van een vriendin gekregen.
996981
Geplaatst: 21-11-24 23:21
Dank suliko voor je uitgebreide antwoord! Ik vind dit echt zo’n fijn topic. Heerlijke positieve Vibe waarbij echt beginners gewoon welkom zijn tussen de mega ervaren lopers. Top
Suliko
Geplaatst: 21-11-24 23:51
Danseresje, ik heb ook vaak met doorweekte voeten in de winter gelopen zonder koude voeten te krijgen, zolang ik in beweging blijf, gaat het goed. Maar vergis je niet dat na hardlopen gaan wandelen, je dan wel extra snel en makkelijk afkoelt, waar je met enkel wandelen misschien wel warme voeten behoud, gaat het afkoelen echt sneller als je bezweet bent. Ik was in januari op Schiermonnikoog toen het halve eiland was ondergelopen, toen ging ik 16 km trailrunnen (dat was toen nog mijn verste afstand!), maar ik liep vast in een ondergelopen bosje. Ik had al meerdere omwegen genomen, toen zag ik op topo GPS dat er verderop een fietspad was en besloot ik toch een stuk door het bos te waden. Kniediep, 0 graden, gevoelstemperatuur eronder en het was toch wel een paar minuten waden. Mijn voeten waren echt instant blokjes ijs geworden, ik kon er amper nog op rennen, gelukkig was ik bijna terug toen.
Ja, ik denk zeker dat het gaat helpen. Hoogtemeters maken het aan de ene kant zwaarder, maar doordat je telkens anders loopt (omhoog, naar beneden) en steile stukken gaat wandelen, gebruik je je spieren telkens anders, wat ook een soort rust kan geven dan als je continu op dezelfde manier doorrent. Ik vind die afwisseling heel fijn in ieder geval. Het scheelt wel dat ik al vaker veel hoogtemeters heb gelopen, ook in het buitenland, als ik vooral vlak zou lopen, zijn hoogtemeters wel een andere ervaring natuurlijk. Terwijl ik dit typ, lees ik trouwens dat de route is omgewisseld met die van zaterdag, ik ga dus richting Doorn ipv Rhenen, vanwege religieus gebied wil de gemeente geen mensen op zondag in het bos daar. Wat moet je anders op zondag doen als alles dicht is? Ach ja, prima, richting Doorn is ook prachtig, wel ietsjes minder hoogtemeters!
Tiggs, ook heel leuk, wat ga je lopen? Ik vrees dat als je eenmaal kennis hebt gemaakt met trailrunnen, je niet meer anders wil.
996, ik vind mezelf ook nog een beginner, loop nu net iets meer dan een jaar fanatiek. Ik kijk ook graag naar tips en ervaringen van SV, Ninus, Namiro, ieris, zo even uit mijn hoofd. Maar helemaal eens, erg fijn topic waar ieder zijn prestatie gelijkwaardig voelt. Mijn tips qua temperatuur zijn trouwens wel echt persoonlijk hoor, ik loop graag kort, ook met kouder weer, maar sommigen lopen vanaf 10 graden al in een lange broek.
Over tips gesproken, voor de ultra moet ik een EHBO-setje mee en een warmtedeken. Qua ehbo heb ik zo'n klein tasje van Care Plus, die neem ik ook op fietsreis mee, dat lijkt me wel voldoende? En voor een warmtedeken, hier heb je simpelere en technischere in, heeft iemand hier tips in?
Supervixen
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-24 07:34
Is het van trailrunning events? Daar wordt niet op gecontroleerd verder hoor. Ik heb zelf nooit ehbo spul mee. Mijn vriend heeft wel wat pleisters in zijn tas. Een reflectiedeken gaat hier wel standaard in de tas als het onder ongeveer 15 graden is. Gewoon een goedkope van kruidvat of action. Als ik alleen loop, maar ook als ik samen loop. Ook bij de trainingen. Als er iets gebeurt in het bos waardoor je niet verder kunt lopen, koel je snel enorm af.
Verder ga gewoon go with the flow. Je eerste keer 50km moet je gewoon ervaren. En neem zakdoekjes mee.. buikkramp bij langere afstanden komt zo vaak voor. Doe niks nieuws op je wedstrijddag, maar dat wist je vast al. Je hebt een goede conditie, dus komt goed. Mij helpt het altijd om zo'n afstand in stukken te delen in mijn hoofd. Dat maakt het behapbaarder.
Suliko, ik loop in Leersum in februari! Ik ben er ook bang voor ja, hoewel ik nu ook al een paar leuke 'weg' loopjes met collega's heb.
Ik denk dat ik inderdaad een reflectiedeken zou meenemen, die wegen niks.
Sall
Geplaatst: 22-11-24 14:59
Even snel een ego post
Wat begon als een rustige 50 min loop in zone 2 met een voorzichtig zonnetje veranderde al snel in survival of the elements Regen, hagel, storm en onweer alles kwam voorbij en vaak in combinatie met elkaar Dat in combinatie met 2 graden Celsius
Oh ja ik liep uiteraard in korte broek #teamshorts
Op een gegeven moment had ik volgens mijn applewatch geen hartslag meer en stopte m’n Watch er spontaan mee uit toen we thuis waren
Ik schoot tijdens het lopen gewoon elke x in de lach als het nóg erger te keer ging dan even ervoor.
Verder fijn gelopen en doel gehaald Maandag staat er een interval op het programma en zondag een kickboks training
Ik heb ook net gelopen maar was net op tijd klaar, toen ik terug wandelde begon het te regenen en net hagel. Ik heb meer een soort trailrun gedaan, 4,5 km in het bos, maar veel water en modder.
Knie valt mee gelukkig, de sneeuw heeft plaatsgemaakt voor regen en de laatste restjes zijn snel aan het smelten. Het is nu 1 vieze baggerzooi. Helaas.
Hebben jullie eigenlijk nog tips om je schoenen een beetje op tjid weer droog te krjigen. Ik heb geen krant meer, maar zo'n microfiber handdoekje helpt ook niet echt bijvoorbeeld. Misschien moet ik maar gewoon een extra paar schoenen kopen?
Ik heb 2 paar, en sinds een poosje de Shoefresh. Want met dit natte weer zijn ze na 3 dagen nog niet droog. Mn pubers fietsen ook naar school en werk, dus mn gang stond elke keer vol stinkende natte schoenen.
Suliko
Geplaatst: 22-11-24 18:01
Ik heb ook twee paar, dus heb meestal wel een droog paar. Maar anders zooltjes eruit, dat scheelt een hoop, ouderwets krant erin en bij de verwarming zetten in de gang. Als ik weet dat mijn voeten tijdens het lopen ook weer nat gaan worden heb ik niet zo’n probleem met vochtige schoenen aantrekken.
Lekker bezig Sall! Ik vind vooral hagel wel echt heftig om in te lopen.
Ik heb het goede excuus dat ik nog steeds erg snotterig ben en toch rustig aan moet doen voor volgende week, vind ik helemaal niet erg nu. wat een stortbuien en onweer met hagel.
Tiggs, leuk, van trail events EU?
SV, nee dacht al niet dat ze streng zouden zijn. Maar het is nog best een lijstje, regenjas, ehbo, reflectiedeken, navigatie en uiteraard genoeg drinken en eten om minstens 15 km zelfvoorzienend te zijn. Navigatie en eten en drinken heb ik standaard al, heb nu ook mijn lichtgewicht regenjas, die neem ik wel mee en dan zo’n reflectiedeken en een klein hersluitbaar zakje met enkele pleisters/ehbo spullen, mijn hele ehbo-tasje voelt inderdaad overdreven. Zakdoekjes vind ik een goede tip! Daar zou ik zelf niet aan denken, heb mijn kula-cloth om te plassen, maar meer ga ik daar niet mee afvegen. Mijn plan is inderdaad om het op te delen in verzorgingsposten qua afstanden en verder niet te veel na te denken.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 22-11-24 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Supervixen
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-24 18:02
De shoefresh inderdaad.
Regenjas heb ik ook nooit mee suliko, ik heb er zelfs geen meer omdat ik me er kapot in zweet.
Sall wat een survivaltocht zeg! Maar je hebt het gedaan!
Ik had een survivaltocht in de auto vanmorgen.. Om 6.50 ingestapt om naar mijn werk te gaan. Dat is zo'n 21km rijden, waar ik normaal zo'n 30 minuten over doe 's morgens.
Maarrrr de a12 was dicht, want er lag sneeuw (joh) , waar ik overheen moet.. en dus ging iedereen binnendoor. Uiteindelijk heb ik er bijna drie en half uur over gedaan om op mijn werk te komen. Ik was er om kwart over 10!!! Gelukkig heeft de onderwijsassistente mijn klas tot die tijd gedraaid. Het was bizar gewoon. Ik deed al een uur over 500 meter.
Je kan je by hypostore inschrijven voor de vip lijst
Supervixen
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-24 20:23
Laura_ schreef:
??
Koekie73
Geplaatst: 22-11-24 20:23
@samantha nou dat dus; mijn kids moeten ook een flink eind fietsen en dan lukt het soms ook niet de schoenen weer op tijd droog te hebben. Shoefresh dus... ik ga even zoeken. En dan ga ik mezelf voor kerst het 2e paar schoenen kado doen
@SV een uur of 500 meter Het was idd op sommige plekken chaos, hoorde ik
@Laura_ zoek je het BF topic?
leonie87
Geplaatst: 22-11-24 21:28
Ah oke! ik heb er echt 0 verstand van danseresje. IK zou direct open liggen denk ik.
Toevallig was ik een afvlering aan het luisteren van de slimmer presteren podcast waar het ging over te koud of te warm. Hun advies was beter iets te warm, dat kost je lijf minder energie, en je kan het altijd uit doen. Als je te weinig bij hebt, kun je niks extra aandoen. Maar idd, dikke warme sokken die nat zijn, zijn nog steeds heel koud
Ow wat grappig dat jullie allemaal een matje meenemen! Hier werken we wel nog op de grond met de handen maar niet meer zittend/ liggend als het echt nat is.
Wat tof een weg marathon! Wel echt heel wat anders kan ik me voorstellen! maar wel leuk als je het met iemand samen kan doen. Onder de 4uur zou ook mijn doel zijn als ik het ooit ga doen Dat lukt jou!
Maar eerst, die 50km! wat komt dat opeens snel voor mijn gevoel haha. Zo knap hoe jij in zo een korte tijd, zo snel hebt kunnen opbouwen. Respect! En fijn dat je enkel nu weer goed bevonden is! Al met al dus nog "meegevallen". Jammer van de route maar dat komt vast goed! Van mij geen tips voor zulke afstanden .
Tiggs ook toffe plannen. Welke was het ok al weer?
HAhaha Sall, soms heb je van die dagen. Je kan er maar beter mee lachen.
OMG SV wat een drama! Een beetje sneeuw en het hele land ligt plat.
Ik zet mijn schoenen op de vloer. De vloerverwarming doet de rest . Ik heb wel altijd 2 paar en in de winter red ik het niet altijd. Nu met de bootcamp lessen erbij heb ik een trail paar erbij gekocht (Het zijn toch de asics Trabuco geworden) en een paar extra wegschoenen. Dat brengt me op 1 paar goede wegschoenen, 2 paar die prima kunnen voor een rustige/korte run en 1 paar trailers. Dat zou voldoende moeten zijn
Vanmorgen weer een bootcamp gegeven in het bos. In de sneeuw, met wat ijs maar vooral, heel veel water! Het hele bos staat gewoon weer onder water. Wat een drama... ZOu het ooit weer droog worden . Morgen een dagje rust en dan zondag proberen te knallen
Laura_
Geplaatst: 22-11-24 22:09
Supervixen schreef:
Laura_ schreef: