Bijna 34 en baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:13

Karin_deB schreef:
HorsePassion schreef:
Je hebt inderdaad weinig keus maar er zijn ook mensen die zo'n onzeker en zwaar traject niet in gaan.
Je weet dat het niet makkelijk zal zijn en ook geen garantie krijgt dat je beter wordt dus dat zal toch voor iedereen anders zijn.
Maar het is natuurlijk ook maar net in wat voor fase je leven is.
Ik vind het gewoon ontzettend dapper voor iedereen die niet opgeeft. En Britt is echt een leeuwin. Wat een kracht heeft zij en wat een positief mens ben je toch.
Het kan niet anders dat je deze strijd gaat winnen. Je bent al zo goed op weg.

Ik pik deze er even uit.
Geschreven woord is altijd moeilijk te interpreteren dus misschien bedoel je hem niet zo maar kiezen voor geen behandeling is niet opgeven. Het is juist een hele moedige en moeilijke beslissing.
Ik zie op mijn werk regelmatig mensen struggelen met deze keus omdat ze het gevoel hebben op te geven. Soms ervaren ze dit zelf zo, soms voelen ze dit door reacties van familie/mensen om hun heen.
Van te voren is nooit in te schatten hoe een behandeling bij iemand aanslaat, maar ook niet in welke mate iemand bijwerkingen ervaart.
Wat voor de een draaglijk is kan voor de ander ondraaglijk zijn.
Soms begin je aan een behandeling en blijk je enorm veel bijwerkingen te hebben en geen kwaliteit meer van leven. Je kan altijd stoppen uiteraard maar als je lichaam zo'n klap heeft gehad is herstellen daarvan ook weer moeizamer en kom je misschien nooit meer op je oude niveau. Ook dat doet wat met je kwaliteit van leven.
Al met al denk ik dat iedereen moet doen wat goed voelt voor hem/haar. En als je bij jezelf blijft kan je geen foute keuzes maken. Ongeacht wat een ander daar van vindt/zegt.
Niet behandelen is net zo hard "vechten" als wel behandelen. (Ik heb overigens een enorme allergie voor dat woord in de combinatie met kanker :o , er zit soms zo'n nare lading aan).

Je interpreteert het dus heel anders dan wat ik bedoel -O-
Hier wordt ik echt moe van. Niet de eerste keer dat ik op mijn geschreven woorden terecht wordt gewezen.
Ik heb oprecht veel bewondering voor Britt en voor al die anderen die er voor blijven knokken.
Ik heb gezegd dat ik niet weet of ik dat ook zou kunnen. Ik zou het misschien wel 'opgeven'.
Niet dat het minder dapper is maar tjonge zeg. Ik spreek uit mijn hart en heb er echt geen zin in om alle woorden en zinnen te moeten wegen omdat iemand ze misschien wel verkeerd leest. En erger nog, dat iemand het gaat corrigeren. Wat een vertrutting zeg.

Ik wens je alle goeds toe Britt.
Maar vanaf hier lees ik alleen nog maar mee. Ik ben er klaar mee om mij te moeten verantwoorden.

Oscar
Forumcoördinator

Re: Bijna 34 en baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:45

Je hoeft je helemaal niet te verantwoorden. Je bedoelt het goed en je leeft mee. Da's alleen maar goed, toch?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 17:00

Ik vond je berichtjes lief hoor HorsePassion! Je bedoelt het goed! Ik snap het antwoord dat je ook dapper bent om geen behandeling te kiezen maar er zijn ook wel mensen die opgeven als ze ‘ziek’ zijn… als je je hoofd laat hangen, je geen moeite doet om nog ‘buiten’ te komen of om nog iets van je leven te maken, ook al wens je geen behandeling… dat is in mijn ogen toch een beetje opgeven…

Als ik geen behandeling meer zou willen zou ik het onderste uit de kan willen halen van mijn leven! En dan zou ik niet in de zetel of bed liggen wegkwijnen en de zielepoot liggen uithangen en de rest van mijn tijd liggen huilen en mezelf afvragen waarom, enz

Als ik morgen slecht nieuws krijg, ga ik door tot het einde, tot ik niet meer kan en dan is er mijn euthanasie…

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:08

BritHittepit schreef:
Als ik morgen slecht nieuws krijg, ga ik door tot het einde, tot ik niet meer kan en dan is er mijn euthanasie…

Ik denk ook dat dat de beste weg is. Leven met wil zolang het kan. Maar als het op is dan de keuze kunnen maken om...

Ik vind het ook altijd een verkeerde woordkeuze in de zin van 'de strijd verloren'. Alsof als de kanker té groot is je dan een verliezer bent of er niet alles aan hebt gedaan.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 17:10

Inderdaad maar er is geen juiste woordkeuze voor deze ziekte, want het is voor mij wel een soort van ‘vechten’ of mss beter gezegd een ‘struggle’ maar niemand kan het juist verwoorden… en alles is gewoon goed bedoeld

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:32

Ik denk dat er geen keuzes zijn die we met goed of fout moeten/willen/kunnen bestempelen. De strijd volle bak aangaan is sterk, de bijwerkingen en gevolgen dragen is sterk, kiezen voor geen behandeling is sterk en opgeving vind ik ook geen negatieve lading hebben in deze context. Soms voel je intern dat je iets wel of niet moet doen en juist dat gevoel volgen, ongeacht dat jouw geliefden heel graag willen dat je alles aanpakt om beter te worden, is het maken van je eigen beslissing heel sterk.
Veel mensen 'moeten' vanwege kinderen, ouders, partner, dieren etc. Maar een overweging moet ook zijn wat je wilt 'inleveren' in kwaliteit van leven. Je omgeving draagt de last met jou mee. In hoeverre wil jij dat als individu. Besluiten om niet te strijden (of een andere behandelwijze te kiezen) tegen een levensbedreigend iets is ergens ook een stuk zelfbehoud, behoud van kwaliteit van leven ondanks het wellicht snel naderende eind, is ook heel sterk.
Er is geen goed of fout, het is gewoon echt een verschrikkelijke rot ziekte die voortkomt uit eigen mutaties van je eigen lichaam (over verraad gesproken !?) en een falend immuunsysteem die je in die situatie brengt. Hoe dan ook, gewoon kl*te, maar ieder individu heeft bij elke aandoening recht op zijn eigen keuzes in behandeling. Ik hoop dat artsen dit ook voldoende bespreken vooraf met hun patienten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:36

Hutcherson heel mooi gesproken.

Er is geen goed of fout in deze.
Het enige juiste is de beslissing van de persoon (patiënt) zelf en in deze situatie is die keuze ook over eigen leven en eigen lichaam en weloverwogen. Het is een keuze waar eigenlijk niemand voor zou komen moeten staan. Maar 1 op de 2 mensen jawel krijgt de diagnose kanker tegenwoordig. De ene k is de ander niet maar hoe dan ook krijgen veel mensen er mee te maken en ook met behandel keuzes en wel of niet.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 19:14

Het betert hier maar niet kwa energie… slappe beentjes dat rechtstaan om te helpen met afwas zelfs te veel is… misselijk, gisteren op restaurant werd ik ook weet kotsmisselijk… eerst emmertje gevraagd, daarna zakje om mee naar huis te nemen, gelukkig waren ze heel begripvol en kreeg ik ook een emmertje mee naar huis, heb het niet nodig gehad deze keer maar wat een ellende toch weer!

Eetlust is ook helemaal weg, vieze smaak in mijn mond, drinken (wat voor ook) smaakt niet… %)

Ben het echt wel beu aan het worden

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:38

Oooh Britt na elk positiefs iets komt er een reeks aan ellende aan. Dikke knuffel voor jou. Je mag het best af en toe zat zijn. Je krijgt zoveel voor je kiezen :knuffel:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:40

Eens met Bullebeest. Sterkte Britt. Hou je taai :knuffel:

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:32

Mooi klote weer Britt

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 18:39

Vandaag geen producten gekregen omdat ik zo slecht ben geweest… ik heb nog steeds zoveel gewrichtspijn, diarree, misselijk,…

Ze willen definitief stoppen met 1 product maar dat betekend dat er vanaf 19/12 het 2de product afvalt, dan zou er nog maar 1 overblijven en dat maakt me toch bang…

De scan is vandaag ook weer gedaan maar ik was mijn navelpiercing vergeten uit te doen 8)7 ik mocht na de scan alweer naar huis… en daar werd ik weer misselijk, emmertje dabei en :r

Nu weer spannend afwachten tot de resultaten en wat ze binnen 3 weken gaan doen…

Voor volgend jaar staat de agenda ook al vol :+ of toch al tot 7/8/25 _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:07

Dus het spannende wachten is weer aangebroken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:00

Wat vervelend dat je nog steeds zo ellendig bent :(:)
Nu ook weer de spannende wachtperiode in, heb je er zelf een gevoel bij?
Heb je de angst van nog maar 1 middel ook kunnen uitspreken?

Hopelijk knap je gauw weer wat op :(:)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 10:08

Heel dubbel, ze zeggen wel dat er meerdere mensen die het zo lang niet volgehouden hebben zoals mij, nog altijd in remissie zijn omdat de werking door blijft werken… maarja als je zit in die andere groep…

Ik ga volgende keer aangeven dat ik gerust 3 maanden wil stoppen maar als alles dan beter is wil ik toch opnieuw starten… wordt het opnieuw zo erg dan stoppen we definitief… je moet ook nog levenskwaliteit hebben natuurlijk… dus het geeft me toch weer angst… ik ga dan zowiezo ook even met de studie praten…

Voor de resultaten van de scan is het altijd spannend maar ik verwacht wel dat deze gewoon goed is aangezien mijn tumormerkers nog altijd onder de grens liggen…

Ik had gisteren ook weer wat verhoging… 37,5 als ik thuis kwam had ik 35,3…

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:48

Het zit niet mee idd, hopelijk helpt het stoppen en mocht je dan weer beginnen, dat de ellende weg blijft. Want inderdaad kwaliteit van leven is wel belangrijk.

Even heel hard, maar op deze manier is er toch niets aan lijkt me. Vind het fijn dat je ondanks alle gedoe nog steeds leuke dingen plant! Dat is wel heel positief

Wat ga je in 2025 voor spannends doen? Dat het nu al is gepland?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 11:37

In 2025 nog niet echt iets gepland… waarschijnlijk gaan we wel op reis naar een land dat gekend is voor te snorkelen maar we zijn wat aan het rondkijken waar je mooie dingen kan zien, vorige week viel mijn oog bv op malta, Thailand is ook een mooi snorkelland en het ultieme is natuurlijk great barrior reef in australie maar ik denk dat dat ver boven budget zit :=

Kwa reizen wil ik de big five ook nog doen en wat al heel lang op mijn lijstje staat is een cruise rond de bahama’s/mexico/caraiben… maar dat is ook lang op voorhand plannen en dat is zeer moeilijk in mijn geval…

We hebben in december nog wel een beurs gepland van moto’s en nog een overnachting in Keulen voor onze huwelijksverjaardag en kerstmarkt

Verder wil ik in onze dressing nog een kast bij voor schoenen, we hebben pas een kast gekocht voor onze kledij en nu willen we bijpassende lage kast voor onze schoenen zodat alles een mooi geheel is…

Dit is onze nieuwe kast:

Afbeelding

Dan zou het houten kastje wat je in de spiegel ziet ook hoogglans wit zijn

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:08

Leuke plannen Britt en mooie kast en vooral erg handig.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:02

Mooie plannen Britt.
Is Bonaire niet iets voor je? Daar kun je prachtig snorkelen. En is denk ik wel een schoner, veiliger en gezonder land dan Thailand

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 17:47

Ja bonaire is ook wel een mooie bestemming maar ook wel vrij duur (wat ik al gevonden heb) en vaak enkel logies of ontbijt, ik hou wel van een all-in omdat ik soms geen energie over heb om nog naar aan stadje ofzo te trekken om te eten…

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:13

Op Curacao heb je wel plekken waar je gewoon in het hotel kan eten.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:31

BritHittepit schreef:
Ja bonaire is ook wel een mooie bestemming maar ook wel vrij duur (wat ik al gevonden heb) en vaak enkel logies of ontbijt, ik hou wel van een all-in omdat ik soms geen energie over heb om nog naar aan stadje ofzo te trekken om te eten…

Inderdaad niet goedkoop maar er zijn wel hotels waar je ook restaurants hebt.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 11:00

En gisteren weer heel de avond waterige diarree gehad… _-:( en veel buikpijn… ben het echt zo beu… het leek ook weer dat ik koorts had als ik in bed lag maar ben blijven liggen en heb mijn koorts niet meer genomen… gelukkig heb ik wel redelijk goed geslapen!

Verder blijven mijn knieën enorm veel pijn doen!

Ik wil zo graag nog eens gaan paardrijden, daar staat ook een nieuwe uitdaging op mij te wachten <<) het paard weer ik mee reed is verkocht en nu staat een kleine, jonge spierbrok klaar <3 ik heb er wel al eens op uitgestapt/op straat gewandeld, klein stukje gedraafd en op wedstrijd uitgestapt en hij geeft me echt een gerust gevoel dus ik ben er wel gerust op dat dit ook gaat lukken! Als mijn gezondheid terug mee wil :roll:

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:37

Ahh sterkte Brit :(:) Ik heb de laatste tijd ook veel last van mijn buik en Diaree blehh.

Wel leuk dat er een nieuw paardje staat. Dat geeft ook iets om naar uit te kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 12:03

Wat naar Britt al die bijwerkingen! Je ziet er toch wel veel mee af naast de toffe momenten.
Sterkte en jij ook BeFunny!