Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:22

M_ontana schreef:
Leuk, een hardloop topic! Ik heb ongeveer 2 jaar hardgelopen, tot ik een jaar geleden ben gestopt want ik had er echt geen tijd meer voor. Nu miste ik het weer, en heb ik er ook weer tijd voor dus ik ben weer rustig aan het opbouwen! Heeft er iemand toevallig nog een fijn schema voor opbouwen tot bijv. 5 kilometer?

Leuk, welkom!

Ik ben nooit met een schema begonnen, daar kan ik je niet mee helpen. Hierboven zijn gelukkig al wat tips gegeven.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:49

IMAY1990 schreef:
M_ontana schreef:
Leuk, een hardloop topic! Ik heb ongeveer 2 jaar hardgelopen, tot ik een jaar geleden ben gestopt want ik had er echt geen tijd meer voor. Nu miste ik het weer, en heb ik er ook weer tijd voor dus ik ben weer rustig aan het opbouwen! Heeft er iemand toevallig nog een fijn schema voor opbouwen tot bijv. 5 kilometer?

Als je van helemaal 0 af aan weer moet beginnen zijn de meeste couch 2 5k programma's een goede start. Er zijn verschillende apps te vinden, maar ook run2day heeft een goed begin schema: https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner

Al deze schema's bouwen je op naar een 30 minuten hardlopen.

Bedankt! Ik heb het geluk hoop ik dat ik redelijk een goede basisconditie nog heb doordat ik dagelijks meerdere paarden rij :)

Supervixen schreef:
M_ontana schreef:

Leuk, welkom!

Ik ben nooit met een schema begonnen, daar kan ik je niet mee helpen. Hierboven zijn gelukkig al wat tips gegeven.

Bedankt!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:11

Nieuwe schoenen *\o/*

Afbeelding

Ieris bevalt erg goed wonen in Apeldoorn :j ik ga regelmatig wandelen of hardlopen in Loenen, lijkt me leuk om dat een keer samen te doen.

Ninus

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:26

Zien er flitsend uit Gaucho :)) Op naar de marathon :):)

Welkom Montana! Ik ben 100 jaar geleden begonnen met Evy, lekker ouderwets via de iPod, dat waren nog eens tijden :D Daarna heb ik jaren op gevoel gelopen, tot en met de halve marathon, nu heb ik weer een schema voor de marathon.

Net een duurloop van 95 minuten gedaan, 17,5km, tevreden :j Was geheel buiten mijn comfortzone, had geen route vooraf bedacht en ik loop zelden lange afstanden aan het einde van de dag. Was een lekker rondje, voelde de 32km wel in mijn bovenbenen, maar verder geen kwaaltjes. Even kijken hoe ik de rest van de week rond ga breien, dat werken zit me wat in de weg :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:37

Gave speedgoats, daar ga je veel fijne kms op lopen.

Ja dat herken ik Ninus, morgen moet ik de hele dag vergaderen, terwijl het eigenlijk mijn vrije dag is.
Denk wel dat ik vrijdag nog vrij kan nemen, omdat ik donderdag wel klaar ben met alle voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar. Dan denk ik nog even het bos in.

Ook de grote lijn tot de ISU een beetje besproken met mijn vriend.
Dit weekend in ieder geval wel iets van een halve trailmarathonafstand. Volgende week wat afbouwen en dan de zevenheuvelentrail 42km volgend weekend.
In het weekend van 24/25 september een trail van minimaal 50km met de auto als vp op 75km tempo.
Daarna rustig afbouwen tot 15 oktober de 75km ISU.
Hopelijk zit het weer mee, want het moet wel leuk blijven. In stromende regen heb ik er geen zin in. #vansuiker

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:40

Ik ben redelijk goed in lopen op een trainingsschema, maar in het schema waar ik nu aan begonnen was merkte ik dat het steeds niet lekker uit kwam met alle extra dingen die ik tussendoor gepland had en vakanties enzo. Ik heb nu de focus verlegd naar de long run uitbouwen en doordeweeks 1 of 2 keer gewoon gaan lopen. Intervaltrainingen even helemaal uit de planning gehaald en tempo blokken verkleint. De stap van begin dit jaar met moeite 5k lopen tot nu werken naar 2 uur achtereen lopen en alle triathlon dingen van het afgelopen jaar begin ik toch wel te voelen. voor volgend jaar ga ik mijn doelen niet stellen op meer en verder en langer denk ik.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:13

Fijne schoenen gaucho! Op naar vele mooie kilometers :)

Montana welkom, ik ben ook ooit gestart met Evy. Maar gewoon lekker op gevoel lopen en niet te snel opbouwen om je lichaam te laten wennen aan de belasting.

Wij zijn heerlijk op vakantie en vanmorgen ben ik lekker wezen trailen. Prachtig door de bossen en over de heide. Op wat schapen en veel vogels na geen levende ziel tegen gekomen, zo lekker rustig en fijn. Weer 12,5km op de teller, voor een totaal van 138km deze maand :D

Afbeelding

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:43

Ziet er echt mooi uit daar Kylan! Fijn dat je zo lekker hebt kunnen lopen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:46

Wij moeten zo weer met de kat naar de dierenarts. Ze heeft vandaag weer zo goed als niks gegeten. Alleen een mini beetje vloeibaar spul opgelikt. Ik maak me echt zorgen.

Kylan heerlijk rondje zo te zien. Geniet van je vakantie!

Hier de meeste kilometers ooit in een maand op de teller: 328,5. Mede mogelijk gemaakt door de zomervakantie natuurlijk.
Ook nog 144km gewandeld :P

Hopelijk heb ik morgen weer tijd voor een rondje.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:27

Sterkte SV :(:) ik duim dat het meevalt!

Prachtige omgeving Kylan! Geniet er van!

Ik ga vrijdag weer. Morgen naar kantoor, dat betekent om 5 uur op en met een beetje mazzel om 7 uur thuis, op donderdag is mijn man thuis, dus die zorgt voor de paarden en het eten, maar voordat alles aan de kant is, is het al snel laat.
Met de echt lange duurlopen vind ik deze planning wel lastig, loop het liefst op zaterdag, dan kan ik zondag nog een beetje rustig bewegen, op maandag zit ik weer de hele dag op kantoor.

Maar dit is voorlopig de laatste hele lange duurloop, dan is het echt aftellen := Heb er vannacht al over gedroomd :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:06

Haha Ninus, 100 jaar geleden, hoe oud ben je! <:)

Jee wat lopen jullie hier een afstanden zeg, pfffff knap hoor!!!

Gaucho ik heb je een pb gedaan, schoenen zijn gaaf, heb ze zelf ook, ook dezelfde kleur, echt fijne loopschoenen.

Ziet er mooi uit daar Kylan!
Jij ook al zo veel kilometers, goed bezig!

Supervixen, sterkte bij de dierenarts voor je kat.
Jemig wat maak jij enorm veel kilometers zeg, sta je wel eens stil ;)

Montana, zelf heb ik ook nooit met een schema gewerkt, als je basis conditie goed is kun je gewoon heel langzaam gaan rennen, dan voel je zelf ook goed aan of je het vol houd of niet.
Ik wandelelde wel af en toe met de paarden, en loop veel in en om huis.
5 kilometer traag rennen ging vrij makkelijk, maar daarna verder en sneller vond ik wat lastiger.
Succes ermee!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:18

Ik sta weinig stil inderdaad, ik ben niet goed in stilzitten :+

Onze poes had nog koorts, ze heeft een spuit tegen de misselijkheid gehad en ik heb een antibioticakuur meegekregen.

Thuisgekomen at ze meteen zes kattensnoepjes en een paar brokjes. Meer dan ze de afgelopen twee dagen opheeft. Hopelijk kruipen we nu uit het dal.

Komt wel goed ninus, er mankeerde in ieder geval niks aan je voorbereiding.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 19:16

Ahh SV wat sneu voor je kat.
Hoop idd dat het nu de goede kant op gaat.

Ik loop nu voor het eerst echt vrij strak volgens een schema.
Voorheen vaak na 3 weken afgehaakt :+

Wijk nu wel wat af van het schema. Deze week helemaal. Moest eigenlijk 95 min, 90 min en 3 uur duurlopen doen.

95 heb ik gedaan. Vanavond wordt 60 minuten (als mn enkel/ achillespees zich goed houdt), vrijdag 3 uur en zondag 5 km vestingloop.

Het is soms een beetje puzzelen omdat ik vaak lange dagen van huis ben ivm werk.
Heb nu eigenlijk ook totaal geen zin om straks nog te lopen :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:04

Als je eenmaal begonnen bent komt dat vast goed.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 22:36

Dat kwam het zeker :D

Hartslag begon in het geel, zakte toen naar groen, bleef daar tot de laatste kilometer.
Lopen kostte weinig moeite. Of naja, minder dan verwacht na een lange werkdag.

Was wel flink donker in het bos op gegeben moment (wel op het asfalt gebleven). Maar de temperatuur was wel heel fijn :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 23:19

Iedereen gaat weer lekker behalve de kat van SV, ik duim voor herstel!

SV, wat een afstanden! En ik was al blij met deze maand: meeste loopkm ooit met 68 km... Dat is bij jou 1-2 trainingen hahaha!

Ja, de kortere dagen laten zich al voelen. Ben blij dat het voorlopig in de ochtend nog geen problemen geeft want loop liefst voor het ontbijt. Overmorgen mag ik weer 1 u over heuvelachtig parcours rond 70% hartslagpercentage trappelen... Over 10 dagen is het loopevenement. We gaan het zien...

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:44

Ik zal graag weer een poging doen om mee te praten. In begin geprobeerd maar jullie gingen zo snel. Nu lees ik alweer een tijdje mee en is het wat beter te volgen allemaal :)

Ik zie ook dat er wat uit dezelfde omgeving komen, leuk! Ik woon in Apeldoorn en loop ook graag in de mooie bossen.

Ik ben nu aan het trainen voor de halve. Maar merk dat ik het allemaal lastig combineren vind.. Ben wel benieuwd hoe jullie dat allemaal doen. Want naast 2 a 3 x per week hardlopen doe ik ook nog 2x crossfit, 2x paardrijden, werk ik 4 dagen in het onderwijs en heb ik thuis nog 2 kinderen (3 & 5 jaar) en vriend rondlopen... choas compleet dus.

En wat een respect voor jullie, zoveel kilometers! En die foto's van jullie gezamenlijke trail waren erg leuk om te zien.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:54

suusje26 schreef:
Ik zal graag weer een poging doen om mee te praten. In begin geprobeerd maar jullie gingen zo snel. Nu lees ik alweer een tijdje mee en is het wat beter te volgen allemaal :)

Ik zie ook dat er wat uit dezelfde omgeving komen, leuk! Ik woon in Apeldoorn en loop ook graag in de mooie bossen.

Ik ben nu aan het trainen voor de halve. Maar merk dat ik het allemaal lastig combineren vind.. Ben wel benieuwd hoe jullie dat allemaal doen. Want naast 2 a 3 x per week hardlopen doe ik ook nog 2x crossfit, 2x paardrijden, werk ik 4 dagen in het onderwijs en heb ik thuis nog 2 kinderen (3 & 5 jaar) en vriend rondlopen... choas compleet dus.

En wat een respect voor jullie, zoveel kilometers! En die foto's van jullie gezamenlijke trail waren erg leuk om te zien.

Herkenbaar hoor Suusje :j ik heb als stelregel dat hardlopen ontspanning moet blijven. Scherpe tijden laat ik los, ik geniet van het buitenzijn in de natuur. Mijn vriend had last van zijn knie en daardoor even niet hardgelopen, die gaat het weer oppakken en dan kunnen we gelukkig weer samen hardlopen. Ik ga 1 per week naar hardlooptraining (in Apeldoorn :D ), dan 1 lange duurloop in het weekend normaliter, straks weer samen met mijn vriend en dan probeer ik 1 keer in de week 's ochtends een kort en snel rondje. Licht er een beetje aan hoe dat in te passen valt met werk.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:27

Herkenbaar hoor Suusje!

Ik loop 3 keer in de week hard, weer en wind. Dat is voor mij heilig, ik pas tijd en lengte wel vrij makkelijk aan, maar ik voel me zoveel beter als ik ga.
Daarnaast paarden aan huis, hond, man en werk ik met een beetje pech (veel) meer dan fulltime (maar ook dat is leuk :D ).

We lopen regelmatig samen hard en werken in het weekend ook vaak samen de klussen rond huis en erf af.

Ik denk dat het scheelt dat we geen kinderen hebben en daardoor flexibel omgaan met eten en bedtijd. Ook heb ik mazzel met het feit dat ik prima functioneer op 6 uur slaap per nacht.

Ik vind de insteek van Gaucho wel heel mooi, geniet van het feit dat je buiten loopt en de natuur. Vind ik zelf nog wel eens lastig om de lat nu even hoog ligt, maar ze heeft wel echt gelijk en maakt het ook makkelijker om vol te houden :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:43

Suusje soms is het puzzelen inderdaad.

Ik sta ook 4 dagen voor de klas, maar geen kinderen hier en ook geen paarden/paardrijden.
Dus ik heb relatief gezien wat meer tijd om te trainen.
Ik train nu 4 of 5 keer per week, liefst 5 keer, maar dat lukt niet altijd. Als het straks weer koeler en donkerder wordt, doe ik ook nog een keer per week krachttraining in de avond. Gewoon thuis.

Heb je al een halve op het oog die je gaat lopen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 08:48

Ik werk op papier 32 uur (vaak meer), ben zo'n 3 uur reistijd per dag kwijt en heb eigen paarden + 2 bijrijdpaarden.

Planning is dus wel echt key hier. :+
Keerzijde is dat ons huis vaak wel rommelig is. Vriend werkt ook gewoon fulltime.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:25

Fijn dat het herkenbaar is... maar het blijft inderdaad puzzelen.

Gaucho; hardlopen is ook zeker ontspanning. In het weekend is het ook echt mijn uitje. Dan ga ik samen met een vriendin. Haar dochter rijd dan op mijn paard, ik loop ernaast met mijn hond en vriendin neemt ook haar hond mee. Dat is echt heerlijk genieten. Al was het de laatste weken erg warm en te druk in "ons" bos, haha. Ik ben blij als het weer kouder en natter word, daar loop ik een stuk beter op en is het ook nog eens een stuk rustiger in het bos.

Scherpe tijden/kilometers ben ik nu gelukkig ook meer gaan loslaten, ik loop nu op tijd en dat maakt het een stuk relaxter.

Ninus, dat herken ik ook. Dat je je zoveel beter voelt als je dan toch gaat. Ja die flexibiliteit is soms wel lastig met kinderen. Slaap is mij ook heilig en dat doe ik het liefst 8 uur. Vriend sport ook nog 2x per week in de avond, eerder kon ik dan als de kinderen op bed lagen nog wel gaan. Misschien dan toch de wekker nog eerder zetten.

SV; krachttraining vind ook erg leuk om te doen en merk dat ik daardoor ook veel beter ben gaan lopen. Ik heb nog geen halve op het oog. Wel ingeschreven voor de 7 heuvelen en de 10 km hoge veluwe loop (die loop ik samen met ene vriendin die wat minder ver kan). Daarna is mijn agenda nog leeg, ik twijfel wat ik in Apeldoorn wil lopen, de 16 of de trail.

Hebben jullie nog goede tips voor een leuke eerste HM?

Sherivey: Haha, ja planning is echt key... Voor huishouden hebben we al hulp, maar grootste probleem bij mij zit hem echt in de balans tussen gezin/werk/hobby/sociaal leven.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:50

Oh zo herkenbaar ook voor mij, het plannen om het elke week weer rond te krijgen. Ik werk 40 uur, huishouden, relatie, sociaal leven, hond die toch wel 1,5 uur per dag wil wandelen, wekelijks een avond bij de paarden helpen en ik loop 3* per week. Soms 's ochtends voor het werk, vaker start ik vroeg met werken en loop dan na het werk/voor het eten. Mijn lange loop doe ik vrijwel altijd op zondag ochtend.

Mijn man werkt ook 40 uur en heeft meer reistijd dan ik en hij zit in het weekend nog graag een paar uur op de racefiets.

Eerlijk gezegd is het hier vooral het sociale leven dat er regelmatig bij in schiet :') En krachttraining of andere sport naast het hardlopen heb ik voorlopig ook opgegeven, ik krijg het gewoon niet rond dan...

Lopen is lekker even hoofd leegmaken en niet gericht op snelheid, wel heb ik mijn lange afstand in de laatste maanden aardig verhoogd. Ik kan nu prima een halve lopen en wil dat niveau voorlopig vasthouden.

Qua halve marathon, in Ede is 24 september de Heide loop, daar wordt ook een halve georganiseerd. Geen idee of het leuk is qua organisatie maar het parcours is volgens mij wel leuk over de Ginkelse Hei.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:21

Krachttraining vind ik niks aan suusje, vandaar dat ik het alleen in de winter doe, als het te donker is om leuke buitendingen te doen in de avond. Na een half uur heb ik er dan wel genoeg van.
De hoge veluweloop is leuk, die heb ik ook een paar keer gelopen.

Tja een leuke halve marathon. Trail of op de weg?

Die heideloop zag ik ook voorbij komen, ik heb de gpxen daarvan gedownload, die wil ik wel eens lopen op eigen gelegenheid, maar denk dat er veel fietspad in zit.

Hier vanmorgen om 6.15 de deur uitgegaan en 11km in een uurtje gelopen, inclusief 5 tempoblokken van 1000m.
Morgenochtend trailen, lekker in mijn uppie, kijk ik naar uit.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:39

De Heideloop is inderdaad verhard volgens mij, het is in ieder geval geen trail ;) Maar wel mooi lopen, ik twijfel nog of ik daar de halve ga doen... Het is vlakbij voor mij maar ik heb dat weekend ook wat sociale verplichtingen dus het wordt alles bij elkaar misschien te druk.

Hier nog even een rondje gelopen, gewoon fietspaden dit keer naar het volgende dorp en een rondje terug. Was lekker en stuk meer tempo er in dan gisteren in het bos. Wel warm {:}
Morgen weer naar huis, 's avonds uit eten met vrienden en dan zaterdag naar Tilburg voor concert. Daarna zit mijn man zijn vakantie er weer op, ik heb nog een weekje extra :o