ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:48

Ik kom hier ook even binnenvallen! Ik kan me in bijna alle 'feitjes' op de vorige pagina vinden!

Ik heb toen ik denk ik 13/14(3e jaar van de middelbare school) was de diagnose ADD gehad.. Ik had eigenlijk het idee dat ik er niet zoveel last meer van had.. Ik dacht dat ik gewoon wat slordig was.. Maar nu zie ik dat dit er ook allemaal allemaal onder valt! Vooral het stapelen van documenten.. Mijn bureautje staat op instorten haha! Eigenlijk herken ik op 1 na alles! Heel apart dat ik dacht dat ik er geen last meer van had en dit dus toch allemaal er onder valt! Verklaart wel wat!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:24

Ik denk dat veel mensen daar wel last van hebben. En ik zelf nu nog wel... Dingen zoals uitstelgedrag, snel afgeleid, verbale uitbarstingen, weinig geduld, chaotisch, dromerig etc. zitten me allemaal wel in de weg, maar het zijn allemaal van zulke 'kleine' kenmerken waar iedereen wel last van heeft en dus interpreteer je het als 'het zal er wel bij horen, ik ben gewoon een beetje slordig'.
Maar wanneer het een opstapeling van al die kenmerken blijkt te zijn en wanneer je er mee in de problemen komt te zitten besef je toch dat al die kleine dingetjes wel super vervelend kunnen zijn!

En ik heb van veel kenmerken ook het tegenovergestelde. Ik ben inderdaad chaotisch, maar tegelijkertijd ook zo perfectionistisch. Mijn slaapkamer ziet er uit alsof er een oorlog is geweest, maar als ik een verslag voor school moet maken is dat meestal qua layout helemaal perfect afgewerkt.
Ik kan ook best wel heel goed opruimen, als ik dat dan ook maar doe, en als ik het dan ook bijhoud, want meestal is het een (halve) dag later weer alsof er een bom is ontploft..

Ik heb ook (vooral thuis) dat ik niet nadenk voordat ik wat zeg en dat ik altijd mijn mond open trek, maar als ik ergens anders ben ben ik rustiger en denk ik meestal beter na voordat ik iets zeg.

Ohja en hoe staat het er voor met de facebook groep? :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:37

Ik heb het ook. Dacht dat ik er had mee leren omgaan zodat het niet zichtbaar meer is. Maar helaas merk ik met steeds meer dingen dat het niet meer lukt.

Dat van een chaotische kamer en een perfecte verslag ken ik. Kleuren moeten ook netjes op kleur liggen maar kan er ook en gigantische chaos.

Loop er steeds meer tegen aan vooral met studie.... nu we grote projecten hebben met deadlines die ver wweg zijn.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:47

Ik heb met mijn opleiding het 'voordeel' dat bijna alles groepswerk is. En veel mensen vinden groepswerk juist vervelend, maar voor mij werkt het redelijk goed, tenminste als ik een beetje goed overweg kan met mijn groepsgenoten.
Ik wil namelijk zo weinig mogelijk mensen teleurstellen, dus als ik met een groep een verslag moet maken en we spreken deadlines af, lukt het me meestal wel om het op tijd af te krijgen! Ik wil gewoon geen gezeik met klasgenoten/vriendinnen, wil iedereen graag 'te vriend' houden en dat is toch wel fijn met dit soort dingen..
Individuele verslagen en leren voor tentamens zijn daarentegen wel lastiger haha :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 01:32

xxLady schreef:
En ik heb van veel kenmerken ook het tegenovergestelde. Ik ben inderdaad chaotisch, maar tegelijkertijd ook zo perfectionistisch. Mijn slaapkamer ziet er uit alsof er een oorlog is geweest, maar als ik een verslag voor school moet maken is dat meestal qua layout helemaal perfect afgewerkt.

Ik zeg maar 1 ding en dat is HYPERFOCUS

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 06:44

xxLady schreef:
Ik kan ook best wel heel goed opruimen, als ik dat dan ook maar doe, en als ik het dan ook bijhoud, want meestal is het een (halve) dag later weer alsof er een bom is ontploft..

Ik heb echt net hetzelfde!

Mijn uitstelgedrag is tijdens mijn studie steeds minder aanwezig geworden, deels door medicatie en deels door ermee te leren omgaan, maar de tegenreactie was dat ik dan enorm kon hyperfocussen op mijn schoolwerk. Wat dan weer sterke nadelen meebracht op allerlei vlakken, omdat ik nooit rust had in mijn kop als mijn schoolwerk niet af was.
Mijn afstuderen kwam echt geen seconde te vroeg, ik weet niet hoeveel langer ik het nog zou volgehouden hebben op deze manier. Het is alsof de periode van mijn studie volledig uitgewist is uit mijn geheugen, ik heb echt het gevoel dat ik tijdens deze gehele periode niet echt geleefd heb. Ik leefde echt op automatische piloot, en ik ben pas ontwaakt een paar weken nadat ik mijn diploma in ontvangst mocht nemen...

xxLady schreef:
Ohja en hoe staat het er voor met de facebook groep? :)

Haha, die persoon die dit moet regelen heeft zeker ADHD? :P Zal ik een facebook-groep openen?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 07:12

Ik hoop dat ik hier niemand mee op de tenen getrapt heb, maar ik heb een facebook-groep geopend voor dit topic :) Het is een geheime groep, zo hoeft niemand anders te weten dat we er lid van zijn.

Als je lid wil worden van de groep kan je me het beste via facebook een berichtje sturen, mijn profiel vind je hier:
https://www.facebook.com/eline.esprit

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:44

Haha ja een paar pagina's geleden zou iemand een groep maken, volgens mij was het al gemaakt maar diegene moest ons nog toevoegen geloof ik! Weet niet meer precies hoe het zat..
Maar ik vind het ook prima dat jij die groep maakt hoor! Zal je wel even een berichtje sturen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:47

Ik heb nog steeds geen werkende laptop... schiet nu dus even niet op met facebookgroep maken. Via telefoon is het echt niet te doen.

Als iemand anders het wil doen :j
Als je er een secret groep van maakt is hij verborgen voor iedereen die geen lid is

For once it is not the adhd :D

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:49

Mag ik vragen wat de reden is van de facebook? Waarom niet hier in het topic? Haha

Mijn ouders hebben trouwens toender tijd besloten voor mij niet te beginnen met medicatie aangezien je daar volgens hun niet meer van af komt!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:17

Bericht gedaan ;)

En omdat sommigen onder ons niet alles openbaar willen hebben Britt :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:26

Mag ik me hier ook melden? Ik ben ooit getest en ik bleek adhd te hebben. Wat toen ook heel erg logisch leek maar ik ben eigenlijk helemaal niet druk en ik zou mezelf eerder omschrijven als een ADD-er.

Loop sinds kort bij een psycholoog (vooral voor iets anders), herken ook wel alle punten van de vorige pagina. :=
Als je mij 20 punten op liet schrijven waar ik tegen aan liep kwam het goed overeen. :')

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:54

Jij had hier toch al vaker gereageerd / meegepraat? Tenminste dat komt me zo bekend voor.. Haha maakt ook niet uit, welkom! ;p

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:06

Blijkbaar kan ik enkel vrienden aan de groep toevoegen, dus jullie krijgen allemaal een vriendschapsverzoek :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:20

xxLady schreef:
Jij had hier toch al vaker gereageerd / meegepraat? Tenminste dat komt me zo bekend voor.. Haha maakt ook niet uit, welkom! ;p

Klopt, maar dat was heel lang terug. :j

Vaak wisselen de bewoners van een topic nog wel eens. :)

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:39

Aah oke had ik het toch goed onthouden! :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:00

melaniepk schreef:
Bericht gedaan ;)

En omdat sommigen onder ons niet alles openbaar willen hebben Britt :)

Okee! Ik was benieuwd haha!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:34

Hallo!
Ik kom even binnenvallen in jullie topic omdat ik mij sinds een tijdje afvraag of ik misschien ADD zou hebben. Ik heb een stukje van het topic gelezen en herken zo ontzettend veel!
Ik heb altijd veel moeite gehad met schoolwerk. Me er toe zetten is moeilijk, maar geconcentreerd bezig blijven is echt een ramp. Ik kan echt maximaal tien minuten geconcentreerd lezen, daarna lukt het niet meer. Ik word afgeleid door elk klein geluidje, door schaduwen, door mijn eigen gedachten. Ik dacht altijd dat het kwam doordat de stof me gewoon niet interesseerde, dat ik daardoor niet gemotiveerd was. En dat ik lui was. Maar nu doe ik een studie die ik ontzettend interessant vind, alle stof is leuk en ik ben reuze gemotiveerd. En het lukt nog steeds niet. Ook tijdens hoorcolleges kan ik me niet concentreren, ze duren maar driekwartier maar na 15 minuten ben ik de draad al compleet kwijt omdat mijn gedachten ergens zijn afgedwaald.
Ook ben ik na een dag op de uni ontzettend moe, ik moet echt tijden rustig bijkomen, terwijl ik voor mijn gevoel helemaal geen reden heb om moe te zijn. Mijn kamer is altijd een grote puinzooi, als ik mezelf er toe zet kan ik wel opruimen, maar binnen een dag is het weer zo. Ik heb enorme stapels papieren en schoolwerk liggen, niet alleen op mijn bureau maar ook in de woonkamer (waar mijn moeder compleet gestoord van wordt). Ik stel altijd alles uit. Niet alleen schoolwerk maar ook dingen als belastingen, telefoontjes, mailtjes sturen, langs de dokter gaan, een brief op de post doen. Zelfs de meest eenvoudige dingen die hooguit vijf minuten kosten worden uitgesteld tot het laatste moment of tot het te laat is. Ik vind het lastig om me tijdens een gesprek te blijven concentreren op hetgeen mijn gesprekspartner aan het vertellen is. Ik kan niet stilzitten, ben vaak met mijn benen aan het trillen, met mijn handen aan het tikken of met haar/elastiekjes/alles wat maar voorhanden is aan het friemelen en frutselen. In mijn hoofd is het altijd druk. Ik ben altijd aan meerdere dingen tegelijk aan het denken en kan ongelofelijk piekeren. Ook heb ik last van stemmingswisselingen en voel ik me vaak overprikkeld. Als kind was ik erg dromerig en lette vaak niet goed op in de klas. En zo kan ik nog wel meer dingen bedenken die erg herkenbaar zijn.
Ook dat lijstje op de vorige pagina, daar herken ik eigenlijk bijna alles van...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:00

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:14

Ik zou ook wel mee willen kletsen/lezen ik kan je alleen geen berichtje sturen dus ik heb je een verzoek gestuurd :)

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:31

Gezelligg! (:

En Sanned, alle kenmerken die jij opnoemt zouden inderdaad wel door add kunnen komen. Als je het zeker wil weten dan kun je een afspraak maken met je dokter en die zal je dan doorverwijzen naar een psycholoog, daar kun je gesprekken/testen doen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:39

Ik vind Sanned zooooo ADD :+
Maarreh, ik zou zeker diagnose halen. Als je ADD hebt (en dat denk ik zomaar) dan is een diagnose net dat puzzelstukje dat dan op zn plaats valt. En dat alleen helpt al veel.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:14

Haha, duidelijk babootje :P
Het zou inderdaad wel een hoop verklaren, dat biedt denk ik ook wel rust. En een soort van bevestiging van nee, ik ben niet lui en ongedisciplineerd.
Maar hoe gaat die diagnose in z'n werk? Ik moet dus naar de huisarts om me door te laten verwijzen naar een psycholoog? En loop ik dan binnen en zeg, "hoi, ik denk dat ik ADD heb"? :+ Denk dat ze me raar aan zullen kijken. Of moet ik gewoon uitleggen waar ik last van heb en zeggen dat ik daar hulp voor zoek? Moet zeggen, ook al is het geen ADD maar ligt het gewoon in mijn karakter, dan nog zou hulp wel fijn zijn :j
De diagnose op zich gaat dus door vragenlijsten en gesprekken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:43

nee hoor, is echt niet raar om meteen te zeggen dat je mogeloijk last hebt van add. als j dan ook nog een psy treft met goede kennis van add( want dat hebben ze ook niet allemaal) dan komt het vast goed

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:34

Galm galm... Het is stil hier!!

Vanavond heb ik de eerste medicatie groep sessie, morgen starten met "Methylfenidaat Retard van Regenboog Apotheek".. Vind het wel spannend!! Grootste verbetering zou zijn als ik eens normaal ging slapen