In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:45

Welkom alle nieuwe mensen. Ff ego postje. Lig op de eerste hulp. Pffff en mijn medicatie is gestopt. Vechtend tegen de paniek. Bang dat ze me een aansteller vinden. Pijn is uitgerekend vandaag minder dus voel me ook een aansteller.
Gister was het heel heftig. Bah bah bah. Gelukkig is mijn man er zoontje is bij vrienden.

roses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:50

Janneke2 schreef:
Hoi Roses,
Goede stappen heb je gezet, hoor!
Als incest vrouw herken ik een hoop in je verhaal. Dingen willen/ moeten wegstoppen - "en de kater komt later".

En het is op zich niet verkeerd om wat afstandelijk te zijn! Het is goed, dat je peut dat opmerkt - maar het betekent NIET "dat jij opener moet zijn"!
Het is wat het is: vertrouwen krijgen in jezelf, dit proces en je therapeut gaat in fases en stappen. Naarmate het vertrouwen op alle vlakken groeit, gaat er dus ook afstandelijkheid weg. Maar dat is een gevolg, niet

Citaat:
heb veel last van nachtmerries, slapen is een hel geworden.

Dit wel een werkpunt: vraag veel informatie over ontspanning, slaapkruiden (valeriaanwortel, vrouwenmantel, L-Glutamine - en er zijn nog wel meer middelen) etc.
Of om het technisch te zeggen: de eerste fase van een verwerkingsproces gaat er over, dat jij het in het hier en nu GOED gaat krijgen!
Dus ook: goed slapen!
Pas de tweede fase heet confrontatie, dus gesprekken die nachtmerries oproepen schieten hun doel voorbij. (En svp: laat die tweede fase kort duren dmv een techniek als emdr!)

Citaat:
Daarnaast vind mijn therapeute ook dat ik emotioneel niet ontwikkeld ben.

Oh.
Wat moet je nou met zo'n opmerking?
Ik vind het ook haaks staan op haar opmerking over jouw afstandelijkheid. Dan weet ze dat toch niet?

Na seksueel misbruik moet je als men "overleven" - en dat doet idd iets met je emotionele ontwikkeling, dat zal heus. Maar het is ook van later zorg.
Enne: +:)+ !!!![/quote]

@janneke,

Heel erg bedankt voor je reactie. Heel lief. Jij schrijft dat het niet betekend dat ik opener moet zijn, waarom niet? Ik dacht, ik ben hier om mijn probleem aan te pakken, ik moet mijn best doen en dus opener zijn.

Dat ze vindt dat ik niet ontwikkeld ben op dat vlak, dat heeft ze vast wel tactischer gezegd. Maar ik heb het misschien een beetje simpel opgeschreven. Ik wist niet goed wat ik precies moest schrijven dus heb ik maar een korte samenvatting gemaakt. :) Ze kan het wel weten want als ik vertel over hoe dingen bij mijn thuis gaan wordt er wel gepraat over minder leuke dingen maar niet over de beleving die daar bij hoort. Dat merkte ik laatst zelf ook op in een gesprek. Ik zeg er uiteraard thuis niets over maar ik 'zie' dat nu voor het eerst. De opvoeding is niet zo 'perfect' als het altijd wel leek voor mij. Dat is moeilijk om in te zien. Ken je het programma 'ieder huisje...' van RTL 8? Daar herken ik dingen in, dat is moeilijk om te zien maar ik kijk toch wel graag naar het programma. Ondanks dat het een trigger is.

@iedereen Kijken meer mensen hier naar bovenstaande TV programma?

@Callum Heel veel sterkte! Je bent geen aansteller!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:02

Hoi, ik zou ook graag wat mee willen lezen en schrijven in dit topic. Ongeveer anderhalf jaar geleden (halverwege mijn examenjaar) werden mijn problemen zo erg dat ik hulp ben gaan zoeken. Eerst bij het GGZ, maar dat was niets voor mij. Toen bij een zelfstandige psychiater en ben toen begonnen met medicijnen. Die slik ik nu een jaar en sinds een paar maanden zijn we begonnen aan de gedragstherapie. Ik vind het vreselijk, want ik moet weer dingen gaan doen, oefenen enz. Brr!

Phen, ik heb zelf onder andere borderline trekken en weet hoe moeilijk dit voor de omgeving is dus ik kan me helemaal voorstellen dat je er echt mee zit. Heb echter geen tips voor je, weet zelf ook niet eens hoe mijn omgeving het best met mij om kan gaan, wil je alleen even sterkte wensen.

Voor de rest iedereen ook sterkte natuurlijk!

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:08

Welkom nieuwelingen!

Callum: Door die vermoedelijke alvleesklierontsteking? Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:19

Welkom nieuwkomers. Ik hoop dat jullie hier wat hulp en steun kunnen ervaren :)

Callum heel veel sterkte, ik hoop voor je dat het meevalt. :(:)

Net DWDD gezien, er was iemand te gast die nog maar een paar maanden te leven had en hij vertelde daar zo mooi en kwetsbaar over, het was mooi om te zien maar ik werd echt letterlijk doodsbang voor de dood. Dat heb ik wel vaker, zeker als het zo verteld wordt of 'dichtbij komt'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:45

Bang voor de dood of bang voor de manier waarop je dood kan gaan?
Er zijn momenten dat ik verlang naar de dood. En dat kan soms zo sterk zijn dat ik er van schrik.
Ik ben niet bang voor de dood maar de manier waarop je dood kan gaan zoals bijvoorbeeld stikken vind ik wel beangstigend.

Ik had vandaag een goede dag op dag behandeling.
Alleen dan ben ik zo actief dat ik dan te enthousiast ben om vervolgens halverwege de dag helemaal in te kakken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:51

Heb een enorme obstipatie dus word opgenomen en ze gaan kijken of het op te lossen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:53

Owh jee heftig Callum!!!
Sterkte.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:58

Thnx heb echt zoiets van jeetje is maar verstopping maar goed arts wilde me hier houden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:58

roses19 schreef:
@janneke,

Heel erg bedankt voor je reactie. Heel lief. Jij schrijft dat het niet betekend dat ik opener moet zijn, waarom niet? Ik dacht, ik ben hier om mijn probleem aan te pakken, ik moet mijn best doen en dus opener zijn.

Dat ze vindt dat ik niet ontwikkeld ben op dat vlak, dat heeft ze vast wel tactischer gezegd. Maar ik heb het misschien een beetje simpel opgeschreven. Ik wist niet goed wat ik precies moest schrijven dus heb ik maar een korte samenvatting gemaakt. :) Ze kan het wel weten want als ik vertel over hoe dingen bij mijn thuis gaan wordt er wel gepraat over minder leuke dingen maar niet over de beleving die daar bij hoort. Dat merkte ik laatst zelf ook op in een gesprek. Ik zeg er uiteraard thuis niets over maar ik 'zie' dat nu voor het eerst. De opvoeding is niet zo 'perfect' als het altijd wel leek voor mij. Dat is moeilijk om in te zien. Ken je het programma 'ieder huisje...' van RTL 8? Daar herken ik dingen in, dat is moeilijk om te zien maar ik kijk toch wel graag naar het programma. Ondanks dat het een trigger is.

Hoi Roses,
Het punt waar het mij om gaat is *dat het vanzelf hoort te gaan, en dus "niet moet"*. Zeker in therapie is het werk, dat er vertrouwen zou gaan ontstaan. Dat kan een heel proces zijn - en het resultaat van dat proces is dan openheid.
En het ging mij er om, dat juist als jij 'weinig open bent', dat op een bepaalde manier op gespannen voet staat met de mate waarin zij jouw emotionele ontwikkeling kan beoordelen, lijkt me.

Wat tv programma betreft: ik kijk nauwelijks tv, dus nee. Het lijkt me wel apart, om door zo'n programma getriggerd te worden! Is daar thuis ruimte voor om over door te praten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:03

Sterkte Callum!!

Ik vroeg me af of je opgenomen zou zijn ivm die ontstoken alvleesklier - dus dat de artsen 'je willen houden' snap ik wel!

En je bent geen aansteller!!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:09

Hoi allemaal,

Heb erg last van emetofobie (overgeefangst) ik moet nog naar de dokter om hiervoor geholpen te worden, ik heb er niet elke dag last van maar ik doe een opleiding in de zorg en dan is dit niet handig als je hier last van hebt. Ik vind het echt heel erg vervelend en wil er graag snel vanaf.. Overigens heb ik hierdoor ook een deel smetvrees gekregen...

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:30

Hallo Ruby, helaas geen ervaring mee.

Osmo ik ben echt bang voor de dood. Bang dat er daarna niks meer is. Ben ook erg bang in het donker, bang dat iemand me vermoord of iets.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:02

Sorry Ruby, heb er geen ervaring mee.
Ik ben wel bang om over te geven en kan vrij dwangmatig handenwassen maar het is geen echte fobie en het belemmerd mij ook niet.

Joolien ik ben ook erg bang in het donker. Ik denk eigenlijk door een stuk controle verlies die je dan hebt. (Geen zicht)
Maar net als Osmo ben ik eerder bang voor de manier waarop je dood gaat dan wat er daarna is.
Ik ben erg suicidaal geweest afgelopen jaar en dan vond ik de manier waarop nog het allermoeilijkst.
Maar nu ik weer stabiel ben heb ik wel dat als ik aan de dood denk dat het me wel angst aanjaagt. Maar meer omdat ik nu levenslust heb en nog dingen wil doen en zeker mijn vriend niet wil achterlaten.
(En he... ik ben verantwoordelijk nu met die kleine in mijn buik...! Dus laat die niks gebeuren.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:04

Dat is klote voor je Jolien.
Ik stel mij de dood altijd voor als tussen station, iets als een gordijn waar ik door heen moet gaan.
Dat maakt dat ik niet angstig voor de dood ben, vroeger was ik dat wel.
Dan durfde ik niet meer te slapen omdat ik dan bang was om niet meer wakker zou worden.
En niet meer wakker worden zag ik als vast zitten in de duisternis.
Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van.
Hoe vaak loop je tegen deze angst aan? En als jij zeg maar op tv zoiets heftigs ziet als bij DWDD kun je op zo'n moment er ook over praten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:16

Ruby1995 schreef:
Hoi allemaal,

Heb erg last van emetofobie (overgeefangst) ik moet nog naar de dokter om hiervoor geholpen te worden, ik heb er niet elke dag last van maar ik doe een opleiding in de zorg en dan is dit niet handig als je hier last van hebt. Ik vind het echt heel erg vervelend en wil er graag snel vanaf.. Overigens heb ik hierdoor ook een deel smetvrees gekregen...

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Hoi Ruby,
Ik heb deze concrete angst niet gehad (maar wel anderen). En een psycholoog die verstand heeft van angst en een techniek zoals emdr in het pakket heeft, kan jou er goed mee helpen. Angsten hebben de neiging om zichzelf uit te breiden, dus dat het van overgeven zich heeft uitgebreid, dat kan. Als je je smetvrees met emdr gaat aanpakken, verdwijnen die uitbreidingen doorgaans vanzelf.
Succes!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:18

Bij mij in het UMCG zeiden ze dat EMDR niet zou werken omdat ik geen trauma's heb. Ze zei dat dat alleen voor mensen is die de eerste paniekaanval als traumatische ervaring hebben beleefd.. ;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:23

Gruis schreef:
Bij mij in het UMCG zeiden ze dat EMDR niet zou werken omdat ik geen trauma's heb. Ze zei dat dat alleen voor mensen is die de eerste paniekaanval als traumatische ervaring hebben beleefd.. ;(

Wat een kolder!
Duidelijk gevalletje "klok horen luiden - maar de klepel???"

Op zich werkt emdr idd goed tegen trauma, dat klopt wel.
Maar dat wil in de verste verte niet zeggen dat dat het enige is waarbij het werkt.
Er is een speciaal protocol voor emdr bij fobieen, dat bestaat al zo'n twintig jaar.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:27

Ik zal het overleggen met mijn therapeute, die spreek ik woensdag voor de eerste keer.. Hoop dat zij wel een beetje met mij mee wil denken. Dit was overigens de dame die bij de intake zat, die zei dat EMDR niet geschikt zou zijn. Ze had het meer over exposure, maar ik heb geen flauw idee hoe dat zou moeten want ik heb niet specifieke situaties waarin ik bang ben of sensaties die ik eng vind ofzo.. :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:34

....nou heb je bij emdr ook iets concreets nodig om mee te starten - maar dat kan van alles zijn. Het kan zoiets zijn als "oh, nu krijg ik dat nare gevoel in mijn maag weer en ik baal daar van, ik voel me er machteloos onder" - afhankelijk van de situatie kan dat genoeg zijn.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:38

Oh ja, ik voel heel snel paniek opkomen bij de gedachte 'Dit gaat niet goed-' of andere 'boze' gedachtes.. Dus op zich kan ik het wel 'oproepen', ik weet ook precies wanneer het komt :j . Daarom dacht ik zelf ook dat EMDR voor mij wel geschikt zou zijn, maar omdat mevrouw intake het gelijk wegwuifde twijfelde ik er weer aan..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:47

Tja, een peut kan jou opdragen om allerlei 'boze' gedachten te denken, uit te spreken, op band op te nemen en dan elke dag afluisteren.
Doel: door de exposure aan dat wat de spanning oproept moet de spanning verdwijnen.
Nadeel: bij emdr doe je bijna hetzelfde, maar gelardeerd met je zelfbeeld, wat je wel over jezelf zou willen denken/voelen, wat er in je lichaam gebeurt en wat dat jou vertelt, eventuele "zijsprongen" (die soms precies verklaren waarom een bepaalde gedachte gif is geworden).
En het gaat vaak sneller (gemeten aan 'hoe snel is de angst weg' - zou je gaan meten op hoeveel meer je zelfbeeld opkrikt of je meer inzichten krijgt is het nog weer anders).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:24

OsMo schreef:
Dat is klote voor je Jolien.
Ik stel mij de dood altijd voor als tussen station, iets als een gordijn waar ik door heen moet gaan.
Dat maakt dat ik niet angstig voor de dood ben, vroeger was ik dat wel.
Dan durfde ik niet meer te slapen omdat ik dan bang was om niet meer wakker zou worden.
En niet meer wakker worden zag ik als vast zitten in de duisternis.
Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van.
Hoe vaak loop je tegen deze angst aan? En als jij zeg maar op tv zoiets heftigs ziet als bij DWDD kun je op zo'n moment er ook over praten?

Ik heb dit vrij regelmatig. Laat zeggen eens in de 3 weken. Maar niet in zo erge mate dat ik er heel erg van slag van raak. Ik heb er gister direct met mijn vriend over gesproken. Dat was wel fijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:38

En weer word ik zeg maar aan de kant geschoven... word er gestoord van en vind dit niet meer leuk... Ik appte een vriend van me omdat ik hem nog een etentje bij de wok schuldig was... heeft ie geen behoefte meer aan aangezien hij bijna een nieuwe vriendin heeft... Waarom word ik altijd door iedereen aan de kant geschoven en gedumpt.. nu snap ik dus waarom ik liever alleen blijf zonder vrienden, krijg je toch alleen maar gez**k mee

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:46

Auch Purny, dat klinkt bekend. Mensen zijn klootzakken, om het even bot te zeggen. Op een gegeven moment kom je er achter dat 99% van de mensen alleen aan zichzelf denken als ze een relatie aangaan...

Ik ben nu 2 weken aan de medicijnen, en mijn mening is verdeeld. Ik voel me veel stabieler, maar misschien iets te. Mijn tante vertelde me dat mijn verzorgpony van vroeger is overleden en ik voelde er helemaal niets van... Ze was echt mijn beste maatje destijds...