Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:21

kies_naam schreef:
Suliko, ik heb toevallig vorige maand een mountainbike gekocht om te proberen. Ik vind het heel leuk maar ik heb het idee dat het toch wel belastend is voor mijn enkel. Ik was daar ook iets te enthousiast mee begonnen geloof ik. Het is ook niet dat ik heel veel last heb hoor ik ben er nog erg voorzichtig mee omdat het eerste herstel zo lang geduurd heeft en ik al eerder door deze enkel gegaan ben. Ik heb ook nog een beetje angst dat het nog een keer gebeurt. Vorige week wel weer voor het eerst onverhard gelopen, dat vond ik wel echt spannend terwijl ik voorheen enthousiast canicroste.

Ik doe nu ook weer wat oefeningen voor mijn rompstabiliteit want na een jaar of twee niet sporten heb ik wel wat achterstallig onderhoud :o . Confronterend maar ook fijn om het weer een beetje op pijl te krijgen. Ik merk aan mijn lichaam ook wel dat het weer wat veranderd. Ik hoef niet af te vallen maar wat spieren terugkrijgen vind ik wel fijn.

Sta je veel op de pedalen? Want ik heb sinds kort ook een mtb, maar zit eigenlijk gewoon op het zadel. Mijn kont vindt het nog steeds niet leuk na slechts 4-5km.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:41

Wow SV, zo knap na het avondeten. Dat moet ik volgens mij echt niet proberen :=. Je grafiekje ziet er wel heel mooi uit.
Het frisse weer is heerlijk ja, je loopt jezelf gewoon warm. Van mij hoeft alleen de wind niet zo aan :')

Ah Suliko, dat zijn van die zure dingen. Hoop echt van harte dat ie nog ergens op duikt. Al dan niet op de meest onverwachte plek!

Namiro, dat klinkt inderdaad als ideale weersomstandigheden!

Koekie, dat is dan inderdaad even op zoek naar een nieuwe route, hoop dat je iets vindt wat wil rustig is, maar goed verlicht.
Hoop voor je dat er wat uit je onderzoek gaat komen.

Samantha, inmiddels al een beetje bijgekomen van de dry needling? Bij mij is het één keer ergens bij mijn schouder gegaan en één keer kuit en bovenbeen. Die laatste haalde nieuws uit, die bij de schouder was een heel aparte sensatie en op een gegeven moment moest ik ook zeggen dat ze de naald er uit moest halen. Werd er niet lekker van...
En wat een luxe, sportschool op werk. Slim om dan aansluitend te gaan sporten. Dan ben je inderdaad klaar daarna!
En au, met de fiets onderuit gegaan! Door gladheid? Hopelijk heb je je niet al te hard bezeerd....

Leuk ieris dat jullie het zo veel mensen van werk waren. Sportief bedrijf!

Lekker bezig geweest Laura! Bizar hè, dat 2-3 werken niet lopen zo'n invloed kunnen hebben?

Goof, enig idee waar de hoge hartslag vandaan zou kunnen komen? Wel fijn dat het lekker ging en 5,5km is een mooi rondje.

Kies, goed dat je weer aan je romp stabiliteit werkt. Zou ik eigenlijk ook moeten doen, maar vind het gewoon niet leuk....

Mooi doel om naartoe te werken Eef! Afgelopen jaar heb ik een vriendin aangemoedigd, wat een sfeer!

Ik heb vanochtend mijn rondje gelopen. Ik liep heel lekker, maar had een flink hoge hartslag. Ook best wel wat in zone 5. En tot nu toe de slechtste score qua links-rechts balans: 55,7%L-44,3%R. Maar even in de gaten houden.....
Kwam er op een gegeven moment achter dat ik mijn haarband was verloren, dus aansluitend het rondje gelijk nog even gewandeld en hem uiteindelijk gevonden gelukkig!
Met het hardlopen had ik al snel warme voeten, met het wandelen koelden zee echter heel snel weer af en had ik voor mijn gevoel wat ijsklompjes ipv tenen -O-

Afbeelding

996981

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:56

Ik wist niet dat je de start2run lessen kan koppelen aan Garmin. Ff naar kijken!

Fijn dat je fijn gelopen hebt danseresje. Ik heb gisteren gelopen en vond het echt lastig wat aan te doen... Op een gegeven moment echt bevroren handen terwijl de rest best oke was. Wat hebben jullie in de winter aan?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:13

996..., is dat mag mijn bericht? Je opmerking over het koppelen van start to run aan Garmin? Ik heb het niet gekoppeld hoor, ik neem mijn loopje op met mijn Garmin horloge. Heb nog héél oude audio bestanden :')

Ik had vandaag wel mijn lange legging aan, ook vanwege de wind. Verder qua bovenkleding hetzelfde als de afgelopen keren (hemdje en Merino wollen shirt met lange mouw), maar wel bodywarmer erbij aan vanwege de wind. De ene keer wel een buff, de andere keer niet. Merk vooral dat als ik in de luwte loop, ik het warm heb :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:23

Danseresje schreef:
996..., is dat mag mijn bericht? Je opmerking over het koppelen van start to run aan Garmin? Ik heb het niet gekoppeld hoor, ik neem mijn loopje op met mijn Garmin horloge. Heb nog héél oude audio bestanden :')

Ik had vandaag wel mijn lange legging aan, ook vanwege de wind. Verder qua bovenkleding hetzelfde als de afgelopen keren (hemdje en Merino wollen shirt met lange mouw), maar wel bodywarmer erbij aan vanwege de wind. De ene keer wel een buff, de andere keer niet. Merk vooral dat als ik in de luwte loop, ik het warm heb :=

Ja! Dat dacht ik n.a.v. de titel maar misschien heb je die zelf gegeven? :D
Ik loop in het buitengebied, geen luwte dus en gisteren was het écht koud :brr: wel lekker gelopen. Les 13 van start2run alweer. 4.0km in 30 minuten. Ik denk dat 80% daarvan over onverharde paden was dus heel tevreden mee :j Vooral trots dat ik iedere keer ga en het is zo leuk om te merken dat het steeds makkelijker gaat!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:40

Ik heb het inderdaad die titel gegeven, dan kan ik bij het hardlopen de voortgang zien.
Bij wandelen geef ik de georganiseerde wandelingen ook altijd de naam van de wandeling of het evenement. Losse rondjes geef ik dan vaak weer geen naam.
Lekker hoor, 4km in 30min! Geen idee nog hoe les 13 er uit ziet, over 2,5 week ben ik zo ver.... Als het goed is.....

Grappig hè? Ik had dat vanochtend met dat eerste minuutje..... Dat was echt zo, maar dan ook zo, voorbij!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:45

De training van vanavond is afgezegd. Het sneeuwt hier enorm en het is wit.
Misschien ga ik zelf nog wel even, maar het is glad.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:11

Danseresje schreef:
Ik heb het inderdaad die titel gegeven, dan kan ik bij het hardlopen de voortgang zien.
Bij wandelen geef ik de georganiseerde wandelingen ook altijd de naam van de wandeling of het evenement. Losse rondjes geef ik dan vaak weer geen naam.
Lekker hoor, 4km in 30min! Geen idee nog hoe les 13 er uit ziet, over 2,5 week ben ik zo ver.... Als het goed is.....

Grappig hè? Ik had dat vanochtend met dat eerste minuutje..... Dat was echt zo, maar dan ook zo, voorbij!

Afbeelding
Les 13 :D

Afbeelding
En de statistieken

Ik ben echt verbaasd hoe je in korte tijd je conditie echt kan verbeteren :j voor nu is het doel gewoon 5km kunnen lopen maar ik merk dat ik het steeds interessanter ga vinden. Ook je cadans enz en je hartslag :)) leuk om daar ook verbeteringen te zien

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 16:22

Wat goed 996.. ! Fijn dat je al zo'n vooruitgang ziet in conditie.

Danseresje ook goed gedaan! Wat een geluk dat je je haarband weer vond. Wat voor sokken draag je?

Hier vanmorgen 27km getraild met een vriendin. En het was ook ongeveer 27km modder :+ en dus was het een zware loop. Met flink natte voeten :D.
Ik vroeg aan haar of ze wel eens was gevallen tijdens een trail. Ze zei: wel eens, maar ik val bijna nooit. Had ik het maar niet gezegd, een minuut later lag ze in de modder. En later nog eens. Gelukkig konden we er hard om lachen.

Ik had een lange fusion aan (ja, je leest het goed, lang) een shirtje met lange mouwen en een dun shirtje met korte mouwen erover. Dat was zat. Het was 1 graad toen we begonnen.
Dit was bij Brummen in de buurt trouwens.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:38

Jemig, die paden :wow:
996981, die progressie is tof he! Lekker bezig.
En Danseresje ook, lekker gelopen.

Vwb kleding; ik weet niet wat de temperatuur gisteren was, maar de wind was hard en ijskoud. Ik heb gelopen in een lange legging en 1 shirtje met lange mouwen. Niks eronder. Was prima zat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:49

Wat heb je mooi weer er bij. Ik wil zo nog even gaan en zal ook wat foto's maken, het weer is hier echt flink slechter.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:09

996... Ik kan me alvast gaan voorbereiden :')

SV, ja, ik ben er ook blij mee dat ik hem nog vond. Is vooral lekker om met wind de haren uit mijn gezicht te houden of dit te doen als mijn haar net een fractie te kort is geknipt :j
In de schoenen die ik voor het hardlopen gebruik, draag ik geen sokken... Heb ze tweedehands overgenomen en bleken toch een fractie te klein voor met sokken. Met het hardlopen had ik geen last van koude voeten, maar met het rondje wandelen daarna, liep ik iets meer door de natte plekken.

Wow, 27km modderloop :wow:
Prachtige foto's. En balen voor je vriendin dat ze twee keer gevallen is. Hopelijk heeft ze er niets aan over gehouden?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 17:38

Nee het deed geen pijn, ze gleed gewoon uit in de modder en viel in het gras/modder. Was een zachte landing.

Maarreh geen sokken in je hardloopschoenen, hoe dan :wow:
Mijn voeten zouden meteen open liggen. En ik snap wel dat je daardoor koude voeten hebt.
Kun je er niet hele dunne sokken voor kopen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:27

Ik heb net een heerlijk rondje gedaan, wel enorm koud. Niets was meer droog, want er viel flink wat natte sneeuw. Dus het tempo lag niet zo hoog bij de geleverde inspanning, maar wel even lekker getraind. Helaas op 130m van m'n huis met het laatste stukje naar huis wandelen uitgegleden en nu wat last van de knie (eerst niet, komt nu wat opzetten, maar is niet stuk).
Maar goed, als verschrikkelijke sneeuwman toch heerlijk gelopen. Het werd ook steeds witter. Het was koud, heel koud, handen werden niet warm, maar even echt fijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 21-11-24 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:33

Jemig, wat een sneeuw joh. Hier was het gewoon zonnig. Balen van je knie!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:38

Gelukkig maar dat ze zacht viel. Nu mag de wasmachine aan het werk :j

Ik draag geen gewone hardloopschoenen he SV, loop op de fivefingers. Misschien dat dat verschil maakt

Stoer Germie dat je bent gaan lopen. Wat een sneeuw inderdaad! Wel balen van je uitglijer -O-
Hopelijk niet te lang en te veel last van de knie

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:39

Goof schreef:
Jemig, wat een sneeuw joh. Hier was het gewoon zonnig. Balen van je knie!

Knie komt wel goed, is niets stuk, maar even gevoelig nu. Dus b en er niet zo bang voor. Het enige stomme is dat het net met het laatste stukje wandelen gebeurde, niet met het hardlopen zelf. :+

Maar ik moest gewoon even gaan, ik hou van sneeuw en dit was echt lekker. Het is helaas wel natte sneeuw, de wegen zijn een chaos hier, mensen rijden stapvoets. Zo apart, ten zuiden van Groningen ligt niets.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:41

Hmm zo fanatiek ben ik geloof ik niet dat ik zou gaan lopen met sneeuw. Morgen weer een dag… balen van je knie. Precies de reden waarom ik thuis was gebleven met sneeuw. Slecht weer vind ik niet erg maar het risico van vallen is me met sneeuw te groot… :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:46

Ik hou van sneeuw, vind het echt HEERLIJK (maar ook weer niet te lang, want het is me ook snel te koud, haha). En zo vaak kan dit niet. Het is veel stiller als er sneeuw ligt, het geeft me altijd echt rust.

Het verkeer is een chaos rond Groningen, ik las net 57km file tussen Leek en de Duitse grens.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 18:50

Dat is waar ook danseresje, maar kunnen daar dan helemaal geen sokken in?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:56

Wat een heerlijke loop zo, en die modder, wow. Wel mooi met zonnetje erbij ja!

Ik heb me wel bezeerd ja, m’n knie is wat dik zag ik. Wou vandaag ook lopen maar wil ook niet het risico te nemen weer onderuit te gaan. Ga zo wel thuis touwtje springen ofzo. Eerst eten, ben net thuis, en opwarmen, koud na dat stuk fietsen.

Wat stoer Germie, in de sneeuw gelopen. Gelukkig niet erg bezeerd.

Gelukkig je haarband nog gevonden danseresje!

Ik draag nu ook lange legging en shirt lange mouwen. Soms met opwarmen in avond nog dun jasje die ik daarna om m’n middel knoop.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:13

Supervixen schreef:
Maarreh geen sokken in je hardloopschoenen, hoe dan :wow:
Mijn voeten zouden meteen open liggen. En ik snap wel dat je daardoor koude voeten hebt.
Kun je er niet hele dunne sokken voor kopen?

In triathlon gebeurt het best veel, zeker op hoger niveau. Het is deels wennen en deels de juiste schoenen vinden. Fietsen gebeurt op hoog niveau eigenlijk altijd zonder sokken, hardlopen is heel erg afhankelijk van de voorkeur van de atleet en hoe langer de afstand hoe groter de kans dat ze de tijd nemen om sokken aan te doen maar op de kortere afstanden kunnen die paar seconden het verschil maken

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:15

Brr nou ik heb gisteren toch echt gelopen in een lange legging, dun tshirt met lange mouw en een dun jasje erover.. vond het prima te doen :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 20:40

Ik loop vaak door veel bagger natuurlijk en al dat zand en die modder zou je gegarandeerd blaren van krijgen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:47

Wauw wat gaan jullie weer hard!

Hopelijk niemand zich bezeerd met vallen met lopen of fietsen!

En ik zie nog vele mooie fanatieke loopjes voorbij komen.

Zonder sokken moet ik ook niet aan denken! Maar idd met die fivefungers denk ik dat je vooral blaren loopt met?

Bizar hoe de natuur direct weer echt onder water staat. Het is gewoon een heel jaar nog niet droog geweest op sommige plekken.

En mooie plannen zie ik voorbij komen ook! Leuk is dat he, met een doel lopen. Dat geeft mij ook altijd meer inspiratie.

Ik zag de tip van de Veluwe winter editie voorbij komen en ben mijn man aan het motiveren om sane de 14km te gaan lopen. Zou mijn eerste echte trail zijn.

Onwijs balen van je broekje Suliko. Ik was ook een vestje kwijt na disney maar heb hem uiteindelijk na 2 weken terug gevonden. Hij lag gewoon in de kast maar achter de stapel. Hopelijk duikt hij bij jou ook nog op.

Gister in de sneeuw een bootcamp training in het dorp gegeven. Dat was wel uitdagend want het was behoorlijk glad en je gaat ook niet even op de grond zitten maar het is gelukt :Y) . Ik had wel echt hele koude natte voeten bij thuiskomst. :(