Het corona vaccin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Oscar
Forumcoördinator

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:32

Ik zat net te kijken wat nu precies de definitie van 'medische indicatie' is, maar ik kan het niet vinden. Weten jullie dat misschien?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:46

Dat moet je huisarts bepalen volgens mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:47

Volgens mij zijn dat mensen die op basis van hun gezondheid een procentueel groot risico lopen op een ernstiger verloop van bepaalde ziektes, griep, Corona .

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:49

Ja, zo heb ik het ook begrepen :j
Maar ik vroeg me af of er ergens een lijst is met wat daar zoal onder valt. Die definities zullen toch wel ergens te vinden zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:55

Ik denk dat er geen algemene omschrijving is, sommigen zitten tijdelijk in die groep, anderen altijd. Voor de ene persoon bvb met astma is een bepaalde ziekte geen probleem terwijl iemand met chemo voor alles op moet passen. Ik ga er van uit dat mensen die in behandeling voor kanker zijn wat betreft covid zeker onder de groep vallen die zo snel mogelijk gevaccineerd moeten worden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:05

Dat denk ik ook :j
't Is alleen een beetje vaag wie nu waar precies onder valt. Een vriendin van mij heeft kanker gehad en zij heeft al een tijdje haar behandelingen achter de rug, maar zij vroeg zich ook af hoe lang je in die groep blijft vallen. Als je actief behandeld wordt? Of na een jaar? Of na 5 jaar? Of?
Nou ja, ik zou denken dat er wel ergens een lijstje is met wie/wat/waar, maar kon het niet vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:08

Dat zijn waarschijnlijk zulke specifieke situaties dat je daar inderdaad voor bij je eigen arts moet zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:13

Olympia schreef:
Dat moet je huisarts bepalen volgens mij.

Mijn huisarts wist het niet. Volgens mij is het aan de ggd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:25

Zover mij bekend is die richtlijn nog niet ontwikkeld. Ik denk dat de gezindheidsraad daar nog wel een advies over zal geven. Uiteindelijk is dan de huisarts waarschijnlijk wel degene met het laatste woord, dus als je niet in de risicogroep valt maar de huisarts je situatie wel ernstig vindt (bijvoorbeeld doordat je veel minder-ernstige dingen hebt ofzo) je alsnog wordt meegenomen bijvoorbeeld. Hopelijk lijdt dat niet weer tot overijverige vaccinatie-bestellingen zoals bij de instellingen nu gebeurt.

Je hebt kans dat, net als nu, er ook onderscheid gemaakt wordt in de risicogroepen. Dus eerst de ernstig zieke mensen, of eerst de COPD’ers bijvoorbeeld en zo van erg naar minder erg.

En als er voldoende vaccins zijn heb je ook kans dat ze gewoon iedereen oproepen die in aanmerking komt voor de griepprik. Praktisch gezien is dat het makkelijkst, volgens mij hebben huisartsen in het HIS (hun dossier) gewoon aangemerkt staan wie er een griepprik moet krijgen dus kunnen ze op die manier met weinig administratie overzicht maken. Daarnaast weten we hoeveel mensen jaarlijks geïndiceerd staan voor de griepprik dus dat lijkt me bij voldoende vaccins het meest handig ook met inschatten.
Zal allemaal afhangen van de leveringen en hoeveel mensen.

De richtlijn zegt nu alleen dit:
Citaat:
Daarna komende de volgende groepen in aanmerking:

60-plussers met een medisch indicatie (beginnend met de oudste leeftijdsgroepen):
ernstige aandoeningen aan hart of luchtwegen;
diabetes mellitus;
chronische nierinsufficiëntie;
een afweerstoornis of mensen behandeld met immuunsuppressiva leidend tot verminderde weerstand tegen luchtweginfecties;

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:28

Mijn schoonouders mogen midden maart (zeer zware copd en 80+), dus voordat mijn ouders ooit aan de beurt zijn (zwaar overgewicht / chronisch bronchitis 65+) gaat nog wel even duren.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:42

Als ze heel veel overgewicht hebben dan zijn ze denk ik al vrij snel aan de beurt? Volgens mij wordt die groep al heel snel ingedeeld.

Dezelfde strategie aanhouden als bij de griepprik klinkt eigenlijk wel logisch. Volgens mij mis je dan wel een flink aantal mensen als je uitgaat van wat er in de quote staat?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:45

Oscar schreef:
Als ze heel veel overgewicht hebben dan zijn ze denk ik al vrij snel aan de beurt? Volgens mij wordt die groep al heel snel ingedeeld.

Dezelfde strategie aanhouden als bij de griepprik klinkt eigenlijk wel logisch. Volgens mij mis je dan wel een flink aantal mensen als je uitgaat van wat er in de quote staat?

Ik denk dus dat het nog af gaat hangen van wat er straks aan vaccins beschikbaar is. Hoe minder ze hebben, hoe strenger de criteria lijkt me.
Obv deze criteria schat nivel dat 1 miljoen mensen in aanmerking komen.
Maar dit zijn puur mijn speculaties:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:45

Oscar schreef:
Dat denk ik ook :j
't Is alleen een beetje vaag wie nu waar precies onder valt. Een vriendin van mij heeft kanker gehad en zij heeft al een tijdje haar behandelingen achter de rug, maar zij vroeg zich ook af hoe lang je in die groep blijft vallen. Als je actief behandeld wordt? Of na een jaar? Of na 5 jaar? Of?
Nou ja, ik zou denken dat er wel ergens een lijstje is met wie/wat/waar, maar kon het niet vinden.

Mo in Frankrijk staat er omschreven wie met welke ziekte in aanmerking komt:

Personnes atteintes de maladies rénales chroniques sévères (dont les patients dialysés).
- Personnes transplantées d’organes solides.
- Personnes transplantées par allogreffe de cellules souches hématopoïétiques.
- Personnes atteintes de poly-pathologies chroniques avec au moins deux insuffisances d’organes.
- Personnes atteintes de certaines maladies rares (liste complète).
- Personnes atteintes de trisomie 21.
- Personnes atteintes de cancers et de maladies hématologiques malignes en cours de traitement par chimiothérapie

Vertaald

Mensen met een ernstige chronische nierziekte (inclusief dialysepatiënten). - Mensen met solide orgaantransplantaties. - Mensen die getransplanteerd zijn door allogene hematopoëtische stamceltransplantatie. - Mensen met chronische meervoudige pathologieën met ten minste twee orgaanfalen. - Mensen met bepaalde zeldzame ziekten (volledige lijst). - Mensen met trisomie 21. - Mensen met kanker en kwaadaardige hematologische aandoeningen die chemotherapie ondergaan.

In Nederland kan dit anders zijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:50

Bedankt voor het delen :)

Ik ben in elk geval een soort van 'blij' (bij gebrek aan betere bewoording) dat jullie voor NL ook niet makkelijk een complete lijst kunnen vinden. Ik dacht al dat ik echt niks meer kon googelen :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:53

Mo je bent dus nog niet dement :') _O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:58

Nope, dat soort dingen zijn er meestal vrij laat. Ze weten nu nog niet eens zeker wat er aan vaccins in Maart geleverd wordt dus om onduidelijkheid te voorkomen denk ik dat ze die info pas laat geven.
Bovenstaande groepen zullen er iig bij zitten, maar volgend mij komen 5 miljoen mensen in aanmerking voor de griepprik (3miljoen neemt hem en dat is iets meer dan de helft van wat in aanmerking komt lees ik) dus iets daar tussenin zullen ze wel indiceren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:59

Oscar schreef:

Alleen mijn vader is veel te zwaar, mijn moeder heeft bronchitis. Maar wie gaat dan weten dat ze dat hebben en dat de ggd vertellen? Het is niet bepaald dat ze normaal de dokterspraktijk platlopen of zo.
Ze krijgen normaal ook geen griepprik uitnodiging.

Mijn broer heeft MS en heeft gevaarlijk veel overgewicht, wie weet dat? Wie meldt dat aan?

Ik ben ook oprecht verbaast dat mijn schoonvader pas in maart is. Hij staat op maximale medicatie, hoest zijn longen ongeveer naar buiten en als hij ook maar een beetje koort heeft kan hij niet meer op zijn benen staan, dat weet ook zijn longarts en huisarts.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-02-21 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:02

Daar ging het deze week inderdaad ook over, want veel dingen staan bij de huisarts geregistreerd, maar iets als BMI niet altijd. Daarom was de oproep om jezelf even te melden bij de HA als je in die groep valt.

Pien: dat valt dan weer mee :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:03

Wanneer je ouders in Nederland wonen en boven de 60 zijn krijgen ze elk jaar een uitnodiging voor de griepprik mits ze niet zelf specifiek hebben aangegeven dat ze hem niet willen. Nooit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:03

Hopelijk weet de huisarts dat toch? Die verzorgt op zijn minst de uitnodigingen voor deze groepen. Bij overgewicht alleen mag je zelf de HA contacten.

De GGD prikt alleen maar, die nodigen niet uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:05

Echt, krijgt iedereen die? Ik zal nog eens vragen dan, mijn vader is hartstikke bang voor ziektes en een hypochonder dus als hij een uitnodiging krijgt gaat hij die waarschijnlijk niet overslaan.
Mijn moeder zou misschien wel kunnen dat ze die afgezegd heeft, ik denk dat die ook niet perse de covid prik wil, maar dat komt dan tot ruzie thuis waarschijnlijk als ze hem niet neemt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-02-21 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:08

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:10

Sizzle schreef:
Echt, krijgt iedereen die? Ik zal nog eens vragen dan, mijn vader is hartstikke bang voor ziektes en een hypochonder dus als hij een uitnodiging krijgt gaat hij die waarschijnlijk niet overslaan.

Hoe oud is je pa? In de 70 toch? Dan snap ik niet dat ze dat niet door hebben gegeven aan hun huisarts want er word veel informatie verspreid elk jaar, op tv, in kranten enz.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:12

Nee, nog niet, wordt 69.
Mijn ouders zijn nogal van de oude stempel ondanks hun leeftijd. Mijn moeder moet de tandarts en huisarts afspraken voor hem regelen :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:17

Sizzle schreef:
Nee, nog niet, wordt 69.
Mijn ouders zijn nogal van de oude stempel ondanks hun leeftijd. Mijn moeder moet de tandarts en huisarts afspraken voor hem regelen :+

Wellicht helpt dit sizzle om te zien wie er al aan de beurt zijn en wanneer de rest mag:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... org-werken

Er staat niet bij hoe je de afspraak maakt maar in principe gebeurt dat automatisch. Als je denkt dat je onterecht wordt overgeslagen (of in jou geval je ouders :D ) kun je bellen met je huisarts.