Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:53

pien_2010 schreef:
petraaken schreef:
Ehm, een vraag. Mag ik als belg die minder dan 24u in Nederland moet zijn nog het land in? Ik geraak er niet wijs op jullie website van de overheid.

Ja hoor. Je land heeft code geel en je hoort bij de EU. Dus hoef je niet in isolatie 10 dagen bij aankomst.
Wel MOET je klachtenvrij zijn.
Ik heb net gekeken op de site vd Nl overheid.

Oranje toch ? Heel Europa zou op Oranje
Vanuit een oranje gebied moet je 10 dagen in thuis quarantaine. Hier is volgens mij geen controle op. Tijd dat je er bent maakt verder niet uit.

België is idd oranje dus dan geldt de thuisquarantaine https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:59

opisop_shop schreef:
Ach ja als bloemisten de boel naar buiten verplaatsen en andere kleine ondernemers ook proberen met een toonbank in de deuropening de boel vanaf buiten te verkopen, de Wibra enz begin deze week nog even open gingen of wilden dan denk ik hoezo lockdown.

Precies. Evenals dat er geen deur beleid is bij de supermarkten. Ook dat ging in het buitenland wel anders. Stond je buiten in de rij op je beurt te wachten om naar binnen te kunnen voor je hoognodige boodschappen. Ja dat is poedersuiker maar echt, de lockdown hier is toch een lachertje!?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:59

Volgens mij duidt de belgische site het zelf wel duidelijk aan? (Voor zover er momengeel nog zaken "duidelijk" aangeduidt zijn) https://diplomatie.belgium.be/nl/Dienst ... /nederland. Voor zover ik daar snel doorheen heb gelezen komt dat overeen met de Nederlandse maatregelen. In Nederland geldt er geen ontheffing voor de thuisquarantaine, maar mag een thuisquarantaine onderbroken worden voor het noodzakelijke doel van de reis (eg. werk, studie en dergelijke)

Alle landen in in de EU, voor zover ik weet staan voor Nederland op oranje, dus enkel essentiële reizen toegestaan.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:00

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:00

Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-12-20 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:02

pien_2010 schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... text=Heeft u de nationaliteit van,Uw familieleden mogen meereizen.

Ik heb op de Nl site gekeken want dacht dat je vroeg of je Nl in mag. Ik denk van wel.

Je mag ook wel Nederland in, de grenzen zijn niet dicht maar de thuis quarantaine geldt dan als nog wel

pien_2010

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:03

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:05

Ligt er dus aan wat het reisdoel van Petraaken is. In het principe is 10 dagen thuisquarantaine verplicht, maar er zijn heel veel uitzonderingen op de regel om de thuisquarantaine te onderbreken

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:05

pien_2010 schreef:

Wat is dan de reden? Want ze komt uit België en dat is voor Nederland een oranje gebied dus dat betekend thuisquarantaine.
Werk/school of bijv. Familie die ernstig ziek is (nood situatie ) is een uitzondering.
Gewoon familie bezoek voor bijv. kerst valt ingeval niet onder de uitzonderingen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:08

Bezoek minder dan 48 hoeft niet in quarantaine hoor.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:09

Saskia9 schreef:
Bezoek minder dan 48 hoeft niet in quarantaine hoor.

Er wordt niet gecontroleerd maar dat is geen regel die geschreven staat.
Zus van vriend zusje (hoe noem je dat :') ) wil op bezoek (minder dan 24 uur) in Duitsland bij schoonouders maar loopt hier tegen aan. Haar werkgever zegt dan moet je in quarantaine want overheid zegt quarantaine vanuit oranje gebied.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 19-12-20 20:11, in het totaal 3 keer bewerkt

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:10

Waar zie jij dat Saskia? Dat is een regel die in België geldt. Maar ik heb nergens gezien dat een gelijke regel in Nederland van toepassing is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:18

Petra ik heb het je al gezegd ..een paard gaan leveren en terug mag gewoon
Transport ed mag gewoon altijd

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:19

lenaa_tje schreef:
pien_2010 schreef:

Wat is dan de reden? Want ze komt uit België en dat is voor Nederland een oranje gebied dus dat betekend thuisquarantaine.
Werk/school of bijv. Familie die ernstig ziek is (nood situatie ) is een uitzondering.
Gewoon familie bezoek voor bijv. kerst valt ingeval niet onder de uitzonderingen

Wij moeten een veulen naar zijn nieuwe eigenaars brengen. Nederland is voor Belgen rood. We mogen wel reizen en als je minder dan 48u in dat land bent hoef je niet in quarantaine of een formulier invullen als je terug in België bent. Weet dus alleen niet wat Nederland dus denkt over buitenlandse bezoeken voor een paar uurtjes. We zouden echt minder dan 24u in Nederland zijn.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:20

Minder dan 48 hoeft gewoon niet
Zou anders wel de ideale oplossing zijn voor de grensgebieden :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:21

Als dat aantoonbaar je werk is zou je het onder transport kunnen laten vallen. Dat stellen die uitzonderingen.
Opnieuw volgens mij is hier ingeval geen controle op.
Maar Nederland kent die 48 uur regel ingeval niet.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 19-12-20 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:21

Volgens mij kan dat prima. Gewoon afleveren. Noodzakelijk doel van de reis. Wel in 1x doorrijden naar plaats van bestemming, en na afleveren gelijk omdraaien en zonder te stoppen weer terug naar plaats van herkomst :-).

En omdat je inderdaad <48 uur in Nederland bent geweest heb je ontheffing in België voor de PLF

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:22

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:23

Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 19-12-20 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:24

Oh men dat moment dat je aan de kleur van de kaart gaat twijfelen, is toch wel weer een teken dat zaken heel erg onduidelijk zijn :)) Maar inderdaad, in de teksten staat dat alle landen inmiddels op code oranje staan. Maar ik snap de verwarring heel goed, ik dacht ook even dat het geel was

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:27

Het leven zonder COVID-19 is toch een stuk simpeler.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:29

Dat camperplan klinkt echt fijn Rien! Heb je al ideeën over wat voor camper het moet worden?

mvdende schreef:
Ik hoop wél dat de regering nu beseft dat het minimaal 14 dagen duurt voordat het in de cijfers zichtbaar is wat de huidige maatregelen bijdragen aan de besmettingen en niet een paar dagen voor kerst met een Lockdown XL gaan komen met huisarrest...

Daar begin ik echt bang voor te worden! Zeker nu de besmettingen blijven stijgen terwijl er eigenlijk niets "geks" is dat dat kan verklaren.

Black Friday is al te lang geleden om nu nog nieuwe besmettingen ervan te zien, evenals sinterklaas. Afgelopen maandag is het juist nog te vroeg om iets van te zien.

Voorlopig heb ik nog niet tegen de beperking van de gesloten winkels aangelopen.

Het is alleen druk in de natuur, maar dat was te verwachten. Vanmorgen heerlijk met de hond eruit geweest.

Wat maakt het voor je uit als de maatregelen veranderen, wanneer je toch al niet van plan was om je aan de maatregelen te houden?
(Overigens verwacht ik niet dat Kerst verder beperkt zal worden, aangezien Rutte meerdere keren verzekerd heeft dat dat niet zal gebeuren. In verkiezingstijd komt hij echt niet op die beslissing terug)

Een opgelopen blackfriday-besmetting kan ondertussen nog steeds vrijelijk doorgegeven zijn t/m afgelopen maandag, dus die invloed blijft. Pas wanneer ontmoetingen echt beperkt worden kan de exponentiele groei gestopt worden. Wat dat betreft is de timing van de feestdagen echt belabberd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:29

petraaken schreef:
Het leven zonder COVID-19 is toch een stuk simpeler.

Dat is sowieso waar!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:32

_Cathalijne schreef:
Oh men dat moment dat je aan de kleur van de kaart gaat twijfelen, is toch wel weer een teken dat zaken heel erg onduidelijk zijn :)) Maar inderdaad, in de teksten staat dat alle landen inmiddels op code oranje staan. Maar ik snap de verwarring heel goed, ik dacht ook even dat het geel was

Oooh ok dacht echt dat het geel was en zou zo in de auto zijn gestapt. _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:35

Lockdown is dinsdag in gegaan. Maandag was het nog beredruk. Volgens mij is de wachttijd tot het testen ook langer nu. Dus we zouden toch pas dinsdag moeten merken qua besmettingen?