De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:46

Ik kom net terug van de supermarkt, geen tekorten hier :P Wel veel hoestende mensen waarvan één de kroon spande. Mevrouw stond lekker te roggelen en hoesten in haar hand om vervolgens met diezelfde hand verse broodjes te pakken zonder tang :r Zelfs zonder het hele corona gedoe is dat enorm vies, maar nu dacht ik wel gelijk jeetje moet dat nu? Ik woon overigens in een dorp waar corona is :+

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:53

cursebreaker schreef:
Even inspringend op een opmerking eerder in het topic. Ik weet niet meer wie het zei, maar:

Maakt het nu echt uit of het voor een test is, dat dit huidige advies gegeven wordt voor Noord Brabant? Als RIVM dat advies geeft, is het gewoon netjes als je dat zoveel mogelijk probeert op te volgen vind ik want ze geven het niet voor niks, ongeacht de Waarom achter het gegeven advies. Ik vind niet dat wij maar zelf moeten gaan beslissen dat de reden waarom het advies gegeven wordt, niet belangrijk genoeg is om Echt ervoor thuis te blijven, omdat je immers toch 'dit' of 'dat' moet doen, vaak dingen wat niet noodzakelijk zijn. Ik zou als we dit advies krijgen, echt alleen noodzakelijke dingen doen met het gegeven advies in m'n achterhoofd van mensen zoveel mogelijk vermijden e.d., als boodschappen doen (al bestellen wij die normaal sowieso al grotendeels online), en voor de rest het advies gewoon even opvolgen als je idd binnen de groep valt waarvan nu wordt gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Ik denk dat dit als reactie op mij was. Ik ga ook echt niet heel de dag rondlopen in t winkelcentrum voor de lol. Maar ik ga wel de dingen halen die ik nodig heb, om mee te nemen naar Brussel.

Om nou meteen mensen aan te vallen (niet deze post overigens) vind ik er overdreven. Ja ik ben verkouden als in een verstopte neus, en ben op dit moment in Brabant. Maar dit kan net zo goed van de hooikoorts komen. Ik ben de afgelopen twee weken ook niet hier geweest. Alleen het weekend met carnaval, maar ik ben niet gaan carnavallen en ben dat weekend slechts een uur of 2 buiten geweest. De kans dat ik iemand besmet met corona, is dus nihil. En kleiner dan de mensen van boven de rivieren die hier zijn komen carnavallen, en toch niet binnen hoeven te blijven.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:54

Denk dat mensen elkaar maar een beetje moeten gaan opvoeden.

Maar nu ontstaat er een nieuw probleem!

Al die mensen die nu een elleboog stoot aan elkaar geven! Als iedereen in de elleboog moet gaan hoest/niesen lijkt me dat ook niet bepaald verstandig.

Raak elkaar gewoon niet aan. Doe het op “ zn Bels “ Hand omhoog en zeg hoi. Klaar. Voor de chiquere onderons “ wuif “ en een knikje met je hoofd..lol

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:54

Citaat:
vermoed dat je een werkgever hebt die daar totaal geen enkele rekening mee gaat houden, zoals met veel dingen... daarom ben ik er totaal mee gestopt met dat werk, heb ut nu wel gezien na al die jaren uitgebuit te zijn door dat soort werkgevers in de beveiligings branche

Ik denk dat er wat onduidelijkheid bestaat over de wetgeving rondom corona.

Corona staat op de lijst van besmettelijke ziekten, om precies te zijn op de A lijst.

Dit betekent dat de overheid verregaande bevoegdheden heeft.

Momenteel zijn we nog (... en hopelijk blijven we...) in de fase van het indammen.
Een lekkere Hollandse term, dat 'imdammen':
"en in alle gewesten wordt de stem van het water met zijn eeuwige rampen gevreesd en gehoord" - maar met goede dammen en dijken is het onder de zeespiegel goed toeven.
En soms is de wil van de dijkgraaf keiharde wet.

Rondom corona hebben we niet met de letterlijke dijkgraaf te maken, maar met de figuurlijke dijkgraaf: het RIVM.
Maar al is het een advies: je wordt geacht het advies ter harte te nemen en je werkgever heeft geen poot om op te staan als hij je werkweigering zou willen aanwrijven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:55

Ghostattack schreef:
Ik kom net terug van de supermarkt, geen tekorten hier :P Wel veel hoestende mensen waarvan één de kroon spande. Mevrouw stond lekker te roggelen en hoesten in haar hand om vervolgens met diezelfde hand verse broodjes te pakken zonder tang :r Zelfs zonder het hele corona gedoe is dat enorm vies, maar nu dacht ik wel gelijk jeetje moet dat nu? Ik woon overigens in een dorp waar corona is :+

Oh gatver serieus :') wat zijn mensen toch vies. Daarom pak ik daar dus nooit die broodjes := bak ze liever zelf af thuis :+

Hoesten in je hand vind ik sowieso heel ranzig, ik deed dat altijd al in m’n elleboog.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:58

verootjoo schreef:
Ghostattack schreef:

Oh gatver serieus :') wat zijn mensen toch vies. Daarom pak ik daar dus nooit die broodjes := bak ze liever zelf af thuis :+

Hoesten in je hand vind ik sowieso heel ranzig, ik deed dat altijd al in m’n elleboog.

Ik was vorige week bij de Starbucks en degene moest ook hoesten. Draaide zich om, om niet in het gezicht van de personen die aan het bestellen waren te hoesten. Maar dat was dus recht over de croissantjes heen. Ze gebruikte geen hand oid. Vond het erg vies, en hoop oprecht dat ze die croissantjes nog weg hebben gegooid.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:59

Ghostattack schreef:

Je hebt dit hopelijk toch wel gemeld aan 't personeel?
Vind dit wel een reden om die broodjes weer aan te gaan bieden in dichte zakjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:02

speurneusc schreef:
vermoed dat je een werkgever hebt die daar totaal geen enkele rekening mee gaat houden, zoals met veel dingen... daarom ben ik er totaal mee gestopt met dat werk, heb ut nu wel gezien na al die jaren uitgebuit te zijn door dat soort werkgevers in de beveiligings branche

Denk dat zeer weinig tot geen enkele werkgever in de beveiliging hiermee rekening ga houden. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:05

De moeder van een vriendin moet zich laten testen maar moet daar zelf naartoe komen (met OV midden in de stad).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:08

Sizzle schreef:
De moeder van een vriendin moet zich laten testen maar moet daar zelf naartoe komen (met OV midden in de stad).

Waarom neemt ze dan niet tenminste een taxi als ze geen eigen vervoer heeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:11

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:

Waarom neemt ze dan niet tenminste een taxi als ze geen eigen vervoer heeft?

Dat zal de taxi chaffeur leuk vinden?
Ze is overigens niet ziek of zo. Hoest een beetje en omdat ze in Spanje was geweest (wat niet eens een risico gebied is) willen ze blijkbaar testen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:15

elnienjo schreef:
Ik zou een restaurant wat NU personeel laat werken dat verkouden is ook op langere termijn blijven mijden, want zij springen niet voldoende om met hygienemaatregelen in tijden van crisis, dus zal het zonder coronacrisis ook niet al te nauw worden genomen.

Dit is wel heel erg overdreven...

Jadeleigh263

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:17

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:20

Marcella schreef:
speurneusc schreef:

Denk dat zeer weinig tot geen enkele werkgever in de beveiliging hiermee rekening ga houden. :')

Nou, ik denk dat als je als werknemer je rechten kent
...en als burger je plicht doet....
dat de werkgever van een koude kermis thuis komt.

(Uiteraard: leg je je bij voorbaat al neer bij 'ze zullen wel....' wordt het niets.)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:21

Maar is dat echt aantoonbaar (door niet Chinezen), zo waargenomen of is dit het 'ons virus is mega dodelijk, we hebben de wereld gered, maar gaan niet laten zien hoe ons mega dodelijke virus eruit ziet' verhaal?

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:25

Shae schreef:
Maar is dat echt aantoonbaar (door niet Chinezen), zo waargenomen of is dit het 'ons virus is mega dodelijk, we hebben de wereld gered, maar gaan niet laten zien hoe ons mega dodelijke virus eruit ziet' verhaal?

Dit is anders dan de L-type en het S-type waar de chinezen het over hadden, China wilde namelijk niet de genetische data geven van de ‘agressieve’ variant, maar die van de ‘minder’ agressieve variant was al gedeeld. De Italië-variant schijnt dus een andere variant te zijn, van de eerder gedeelde genetische code van het coronavirus uit China

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:25

Shae schreef:

Ik snap oprecht je vraag niet.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:29

Jadeleigh263 schreef:
Shae schreef:

Dit is anders dan de L-type en het S-type waar de chinezen het over hadden, China wilde namelijk niet de genetische data geven van de ‘agressieve’ variant, maar die van de ‘minder’ agressieve variant was al gedeeld. De Italië-variant schijnt dus een andere variant te zijn, van de eerder gedeelde genetische code van het coronavirus uit China

Ah, oké thanks! Gaat rap dan.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:29

safina schreef:
Shae schreef:

Ik snap oprecht je vraag niet.

Virologen wereldwijd trekken het in twijfel of er echt een gevaarlijk variant is, wat in China rond circuleerde. Zogenaamd het L-type. De genetische code van het minder gevaarlijke type was namelijk al gedeeld, alleen onderzoekers hebben tot nu toe geen inzicht op de genetische data van het gevaarlijke type. Dit voorval was trouwens beiden in China, nu gaat het echt om het variant wat in China is gevonden en al wereldwijd gedeeld is, en de variant die ze nu tijdens de uitbraken in Italië hebben gevonden. Dat kan misschien verklaren waarom het in Italië zo heftig er aan toe gaat

Edit: het kan altijd nog zijn dat het L-type en het S-type wel bestaan. Er wordt nu geheimzinnig over gedaan. Wie weet was dit wel het L-type en het S-type waar China het over had, maar dan is het jammer dat ze de genetische code niet wilden delen en is hun missie om dat virus in te dammen niet gelukt. Helaas is er nu tot op heden weinig bekend over de varianten, dus we zullen het zien.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:17

Bij ons is ook een groter risico. Ik werk in een hotel, gasten in en uitchecken. Sleutels aannemen etc. Wij hebben een mail gekregen van het hoofdkantoor waarin staat dat wanneer wij niet komen werken uit angst of omdat je risico geval bent, wij dus werk weigeren en je ontslagen wordt. Ik werk de hele dag met gasten uit binnen en buitenland. Grote congressen die gewoon doorgaan etc. Ik behoor wel tot de risicogroep. Dus hoop maar dat mensen zelf de verantwoording nemen om anderen niet te besmetten. Hoewel ik hier wel veel gasten zie die zitten te snotteren en te hoesten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:25

En staat dit hotel in NL? In Brabant?

Wat dit is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Als je een risico geval bent en je moet naar je werk komen heeft de werkgever je aangepast werk te geven waar je minder risico loopt. Is het een NL bedrijf?

LadyMadonna

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:40

Vraag me af of ze dat wettelijk ook hard kunnen maken.

Klant van me vertelde zojuist dat ze een van de patiënten hier uit de gemeente kent. Deze patiënt is terminaal (niet door Corona) en mag nu geen bezoek ontvangen. Dat vind ik wel uitermate triest

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:42

LadyMadonna schreef:
Vraag me af of ze dat wettelijk ook hard kunnen maken.

Klant van me vertelde zojuist dat ze een van de patiënten hier uit de gemeente kent. Deze patiënt is terminaal (niet door Corona) en mag nu geen bezoek ontvangen. Dat vind ik wel uitermate triest

Dat is ook wel sneu. Zie je net dat je overlijdt wanneer er niemand van je familie om je heen is...

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:43

N0a schreef:
Bij ons is ook een groter risico. Ik werk in een hotel, gasten in en uitchecken. Sleutels aannemen etc. Wij hebben een mail gekregen van het hoofdkantoor waarin staat dat wanneer wij niet komen werken uit angst of omdat je risico geval bent, wij dus werk weigeren en je ontslagen wordt. Ik werk de hele dag met gasten uit binnen en buitenland. Grote congressen die gewoon doorgaan etc. Ik behoor wel tot de risicogroep. Dus hoop maar dat mensen zelf de verantwoording nemen om anderen niet te besmetten. Hoewel ik hier wel veel gasten zie die zitten te snotteren en te hoesten.

Ik zou die mail eens lekker kenbaar maken bij de Arbodienst en eventueel zelfs het RIVM...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:06

N0a schreef:

Ben je lid van een vakbond?

Niet komen werken uit angst, ja dat snap ik, dat ze dat als werkweigering zien. Maar als jij echt tot een risicogroep behoort (dus niet dat je dat ze!f alleen vindt) en/of het advies van het RIVM of de GGD moet opvolgen, kunnen ze je echt niet ontslaan.
Het hangt er ook nog van af waar het hotel zich bevindt. En wat bedoel jij met risicogeval, staat dat zo letterlijk in de mail?