Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:49

Ja dat inderdaad, alleen schijnen de randjes zelf bij een lis een beetje moeilijk te bekijken (las ik dan).
Omdat het geen snijvlak is, maar omdat het is weggebrand.

Mars

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:07

Vervelend hoefnageltje dat t je zo tegen viel. Ik vond zelf de verdovingsprikjes ook niet echt prettig maar geen helse pijnen en de rest van de ingreep kreeg ik weinig van mee. Ben je vaker moeilijk te verdoven misschien?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:16

Wat naar Hoefnageltje. Ik doe dit soort dingen standaard onder narcose, zelfs een infuus zetten is al een uitdaging, laat staan prikken naar binnen. Hopelijk is alles nu weg.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:17

Het verschilt zo per persoon hoe het gaat en je ervaart . Zelf vind ik de lis echt niks voorstellen en ga daarna gewoon weer naar mij werk .
Maar dat zegt niks voor een ander. De een Heeft er veel last van de ander niet .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:23

Ik lag echt 2 dagen op bed, heb er echt wel napijn van gehad.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:13

Ik heb de eerste lisexicie ook met plaatselijke verdoving gehad, de prikken waren echt niet fijn. Verder geen last gehad van pijn erna ofzo. Mentaal vond ik het wel heel wat, heb me er behoorlijk rot over gevoeld erna. Daarom bij de conisatie die een tijd later was een roesje gevraagd, dit is me veel beter bevallen. Uiteindelijk is mn hele baarmoeder eruit gemoeten en ben ik gelukkig af van alle ellende. Sterkte voor degene die het nodig hebben Y;(

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:07

Wat heftig zeg! Ik heb er echt helemaal niets van gevoeld, behalve de adrenaline dan die in de verdoving zat :')
Denk dat sommige vrouwen ook een supergevoelige baarmoedermond hebben en anderen amper. Merk ik ook als ik uitstrijkjes afneem of een spiraal plaats.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:32

Ik heb in april ook een lisexcisie gehad bij pap3a2 en cin 3. De ingreep onder plaatselijke verdoving is mij heel erg meegevallen qua pijn en ik heb naderhand ook nauwelijks pijn gehad. Het bloeden/vloeien vond ik wel vervelend, maar dat gaat ook vrij snel weer voorbij. Ik heb recent mijn uitslag van het controle uitstrijkje gehad. Pap1 en geen hrhpv aanwezig. Nu alleen over 1,5 jaar weer een controle uitstrijkje bij de huisarts. Ik hoop voor jullie dat het ook meevalt!

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:22

Van bloeden heb ik tot nu toe juist weer geen last.
1 druppel gezien kort na de lis, en daarna niets meer.
In dat opzicht valt het tot nu toe mee (lis is nu 1 week geleden)
Nog een week nagelbijten tot ik de uitslag hoor, dat wachten vind ik nu het ergst.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 13:35

Vanochtend colposcopie en biopt gehad.
Ze heeft twee hapjes weggehaald, maar daar heb ik niks van gevoeld. Eendenbek eruit was nog het vervelends.
Nu afwachten op de uitslag, was al vrij opgelucht dat de gynaecoloog het er niet zo heftig vond uitzien.
Geen mosaic of wat dat ook precies inhoud :+ .

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:53

Ik ga goed de kerstdagen in! Uitslag CIN 1 en pas over een jaar weer controle. *\o/*

Nu duimen dat jullie ook goede uitslagen krijgen!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:09

Super fijn, jou kerst kan niet meer stuk *\o/*

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:46

Jildau schreef:
Ik ga goed de kerstdagen in! Uitslag CIN 1 en pas over een jaar weer controle. *\o/*

Dat is fijn!!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 22:44

Jildau schreef:

Super fijn !

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:13

Wat fijn Jildau en een hele opluchting

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:52

Jildau schreef:

Fijn om te horen Jildau, dat moet een hele opluchting zijn.

Zelf heb ik net de uitlag gekregen van mijn Lis;
verwijderd weefsel was inderdaad CIN2.
Gynaecoloog hoopt dat al het CIN2 weefsel hiermee verwijderd is, slechts in een paar procent van de gevallen is dat niet het geval. (snijranden zijn door lis niet te beoordelen)
Over een half jaar controle, ik heb maar gelijk gevraagd of dan voor de zekerheid weer een biopt wordt genomen, omdat mijn uitstrijkje dus helemaal "goed" was en in mijn geval kennelijk niet betrouwbaar. In elk geval de toezegging gekregen dat als er nog een keer wat gedaan moet worden, dat dit dan onder sedatie gebeurt en niet meer onder lokale verdoving.

Ik ben blij dat het foute weefsel nu weg is en nu hopen dat alles weg blijft.

Uitstrijkje was bij mij helemaal goed, HPV negatief en Pap1. (daarna alsnog biopt en dat was CIN2)
Als dat CIN2 weefsel niet verwijderd was zou ik waarschijnlijk tot die paar procent vrouwen gaan behoren met een niet-HPV gerelateerde vorm van BMK.
De vorm die nooit ontdekt wordt bij het bevolkingsonderzoek, omdat daar alleen maar wordt door getest als er wel sprake is van HPV.

Poeh, de manier waarop ik bij de gynaecoloog beland ben, was niet fijn, maar achteraf ben ik wel heel blij, anders was die CIN 2 nooit bij mij gevonden en verwijderd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:51

Ik heb wel uitslag gekregen van snijvlakken na mijn lis?
Maar wat een verhaal joh, wat een mazzel heb je gehad!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:10

Wat een verhaal hoefnageltje. Gelukkig dat het is gevonden.

Zojuist uitslagen van mijn biopt gehad.
Cin1 en cin2 gevonden.
Op mijn verzoek gaan we een lis inplannen.

Als mijn lichaam het zelf niet binnen een jaar opruimt dan maar even helpen.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:14

Kwam zo dit topic tegen!

2 jaar geleden kreeg ik uitslag pap3B en heb inmiddels 2 lis behandelingen gehad. Nu begin december weer nieuw uitstrijkje laten maken. Nu pap2 met een hpv 16. Het stelt me zeker nog niet gerust omdat het nog steeds duidelijk aanwezig is. Hoop dat het alleen bij hpv blijft en niet weer met slechte cellen. Wij hebben nog kinderwens dus een 3e lis behandeling is sowieso geen optie. Er is ook al teveel weg gehaald om het een 3e keer te kunnen doen

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:08

@Olle: gelijk heb je, soms moet je de natuur een handje helpen, sterkte met de lis.

@ LinsxDot:
Worden er nu eerst weer biopten genomen?
Echt heel erg <piep> als het na 2 lissen nog steeds niet helemaal ok is.
En helemaal niet als je nog een kinderwens hebt.
Het lijkt me erg stressvol voor je, misschien is zo'n behandeling met crème nu nog een optie?
Ik wens je het beste.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:10

Nee ze laten het nu half jaar zoals het is en dan krijg ik weer opnieuw uitstrijkje en onderzoek.
De crème heb ik wel over na gedacht idd. Maar tis wel een heel gedoe en lang dat je het moet gebruiken ook zeg! Dankjewel!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:40

Even een vraagje voor de mensen welke een lisexcisie hebben gehad.
Is het mogelijk om dezelfde avond nog uit eten te gaan?

Ik heb namelijk een etentje van werk dezelfde avond, maar aangezien ik net een half jaar een nieuwe baan heb wil ik eigenlijk wel heel graag gaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:55

Ja en nee :p
In mijn geval kreeg ik een zware nabloeding dus zat ‘s avonds bij de HAP. Pure pech zei de dienstdoende gynaecoloog. Ze branden de wondjes dicht maar soms springt er toch eentje en dan kan je flink bloeden.

Als dat niet gebeurd was kon ik makkelijk uit eten want voelde me verder prima. Geen pijn oid.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:18

Kan wel hoor je kan het vergelijken met menstruatie krampen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:29

Zijn er mensen die na hun colposcopie direct een lisextie hebben moeten/kunnen laten doen?
Ik moet over een paar weken weer, twee jaar geleden colposcopie gekregen maar toen was de pap score minder hoog dan nu. Op websites van verschillende ziekenhuizen staat dat ze soms direct een lisextie doen als blijkt dat dit nodig is.

Ik zit voornamelijk met dat ik niemand heb om mij eventueel te rijden en er na een lisextie aanbevolen wordt om gereden te worden. (Of hebben jullie dat wel zelf gedaan?)