De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:32

Ik zit hier gezellig in Noord Brabant naast Tilburg en tussen Loon op Zand en Oisterwijk in. Merk hier niks van paniek. Ja de vakken voor handzeep zijn wat leger, maar niet op ofzo. Verder doet iedereen hier nog steeds zijn ding. Maar zie ook maar weinig mensen snotteren of hoesten.

Travel_me

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:33

Ik zit in Breda en hier was het gister net zo druk als normaal in onze lunchroom. Sterker nog. Op de dag nadat bekend werd dat er iemand in Tilburg besmet was, hadden we recordomzet zelfs..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:33

moonsparkle schreef:
Ik vind het toch wel apart dat ze evenementen en dingen waar veel mensen samen komen niet af blazen als ze verspreiding willen voorkomen, snap dat het heel veel geld kost maar zo is het toch dweilen met de kraan open

Hier nog een, we zouden vandaag naar de KRO dag in de Efteling gaan, die is dus niet gecancelled maar we hebben wel besloten niet te gaan. Wij hoesten en niesen ook, en ondanks dat we geen Brabanders zijn, denk ik dat we een boel paniek gaan zaaien als we tussen zon menigte gaan staan. En ook om onszelf te beschermen voor wie daar allemaal nog meer loopt met/zonder Corona.
Maar dus wel een financiële strop want de kaartjes waren al gekocht en betaald helaas. Ik vind het echt bizar dat ze niet gecancelled hebben vanwege dit binnen blijf verzoek en dat er dan ook nog eens BN’ers rondlopen die de hele dag moeten handen schudden en op de foto met jan en allemaal...

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:35

safina schreef:
elnienjo schreef:
Als ik op dit moment een lunchroom/restaurant binnen kom en het personeel loopt te hoesten/snotteren, dan ben ik voor ik de menukaart kan krijgen al weg. Merken jullie daar niets van nu?

Hele kleine druppels met virus komen door hoesten via de lucht en via de handen van iemand die besmet is op het voedsel, bestek, servies etc. Dat komt kort daarna weer terecht in de mond van degene die er eet. En iemand in de horeca doet dat ook nog eens voor heel veel mensen.
Overigens heeft dat niks met holbewoners te maken. Dat gebeurt ons allemaal als we veel hoesten en niezen. Ook als we dat keurig in onze elleboog of in een zakdoekje doen.

Ga ik boodschappen doen, dan kan ik nog voorkomen dat ik druppels met virus van een ander binnen krijg door mijn handen goed schoon te houden en niet met mijn handen in mijn gezicht te zitten. Dat is het verschil.

Overigens ben ik gisteren nog uit eten geweest. Ik hoop maar dat mensen in de horeca de verantwoording nemen die ze moeten nemen. En zo niet, dan heb ik gewoon pech.

Dat holbewoners kwam uit het feit dat er gezegd werd dat iemand in de keuken lekker over de tomaten aan te niezen of hoesten is. Dan daarom zei ik: wat denk je dat wij zijn.. Net of iemand lekker over de tomaten gaat hoesten.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:40

Travel_me schreef:
Ik zit in Breda en hier was het gister net zo druk als normaal in onze lunchroom. Sterker nog. Op de dag nadat bekend werd dat er iemand in Tilburg besmet was, hadden we recordomzet zelfs..

Nou, laten we maar hopen dat er dan niemand die geïnfecteerd is het eten staat klaar te maken of te bedienen. Die kans zal op dit moment nog klein zijn, maar als het zo is, dan is er straks een boel stront aan de knikker.

Je lunchroom als infectiehaard is ook niet het soort reclame dat je zoekt voor de toekomst van je bedrijf. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:43

Wanneer je plotseling moet niezen , gebeurt iedereen wel eens dat je net niet op tijd bent, dan komen de druppeltjes echt meters ver. En dan kun je nog zo’n goede hygiëne in acht houden, dan kun je te laat zijn. Ook iemand op straat die niest en binnen een meter of drie loopt kan het zo verspreiden. Dus laat diegene die zich wel keurig aan de regels in de horeca houd zich nu niet beledigd voelen, het gebeurt. Punt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:45

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:48

Het gevaar is vooral het inademen van virusdeeltjes of virusdeeltjes die in je ogen terecht komen.
Als er iemand corona over je tomaten heen niest en jij die tomaten netjes met mes en vork opeet zal er waarschijnlijk niets gebeuren. Je maag zal het virus onschadelijk maken. Maar als je eerst erg goed aan de tomaten ruikt, of ze met je vingers aanraakt en met diezelfde vingers in je ogen wrijft loop je mogelijk wel gevaar.

Eet smakelijk!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:50

bigone schreef:
Wanneer je plotseling moet niezen , gebeurt iedereen wel eens dat je net niet op tijd bent, dan komen de druppeltjes echt meters ver. En dan kun je nog zo’n goede hygiëne in acht houden, dan kun je te laat zijn. Ook iemand op straat die niest en binnen een meter of drie loopt kan het zo verspreiden. Dus laat diegene die zich wel keurig aan de regels in de horeca houd zich nu niet beledigd voelen, het gebeurt. Punt.

Toch moet je ook wel is niezen als je helemaal niet verkouden bent. Je kan niet alles voorkomen.
Enige oplossing is niet uit eten gaan.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 07-03-20 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:50

Pareltjes schreef:
Joy_Mennings schreef:
Ik zelf ben dit weekend terug naar huis gegaan vanuit Brussel, ben nu dus in Brabant. Volgens hun zou ik nu thuis moeten blijven heel het weekend omdat ik een verstopte neus heb (denk dat dit onder verkoudheids klachten valt). Ik vind dit toch wel een beetje overdreven. Ik was nou niet van plan op heel veel contact met mensen te hebben, druk met school. Maar ik moet toch wel in het centrum van Eindhoven en Veldhoven dingen halen.

JIJ kunt het wel overdreven vinden, maar het gaat even niet over JOU. Het gaat over een provincie die onder druk staat voor een mogelijke niet te controleren uitbraak. Dus ja gewoon gehoor geven aan de oproep. Je wereld vergaat niet van een weekend binnen. Misschien wél van een weekend buiten. Want wellicht realiseer je het niet, ook JIJ hebt geen immuniteit!

De oproep is gedaan voor een of andere test. Ik zal toch mijn dingen gedaan moeten hebben voordat ik terug naar Brussel ga. Als ik nu echt heel de tijd aan het hoesten of niezen was okee, maar ik heb alleen last van een verstopte neus. Mijn universiteit verwacht toch dat ik die dingen op maandag af heb. Ongeacht of de provincie een onderzoek doet of niet.

Overigens zeg ik ook dat ik niet van plan was veel naar buiten te gaan. Het is nu niet dat ik opeens wel hele dagen naar buiten ga omdat ze zeggen het niet te doen.

Janneke2 schreef:
Joy_Mennings schreef:
Ik was nou niet van plan op heel veel contact met mensen te hebben, druk met school. Maar ik moet toch wel in het centrum van Eindhoven en Veldhoven dingen halen.

Moet dat echt, als je verkouden bent en met het DRINGENDE advies?
Zijn er geen anderen die dit kunnen?

Nee er is niemand anders. Eigenlijk is iedereen hier, veel erger verkouden dan een verstopte neus.

Even voor iedereen. Ik heb alleen een verstopte neus, lijkt me vrij logisch na een maand lang non stop kou en regen (of was het weer hier misschien anders in Nederland?). Ik heb geen carnaval gevierd, ben ook grootste deel van de tijd in Brussel geweest. Ook daar is een uitbraak, daar ben ik me van bewust. Maar ik kan niet opeens niks meer doen voor een periode. Mijn universiteit is nog steeds open, en verwacht dat ik alles af heb.

Edit: er is trouwens ook een vrij grote kans aanwezig dat mijn verstopte neus door hooikoorts komt ipv een verkoudheid. Dat begint altijd rond maart bij mij helaas
Laatst bijgewerkt door Joy_Mennings op 07-03-20 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:51

Sheran schreef:
Ik vind sowieso een lunchroom met verkouden personeel geen hygiënisch idee :'). Dus ik zou sowieso omdraaien, denk ik, niet eens om de corona.

Ik heb de afgelopen dagen trouwens een beetje gehoest en heb nu een beetje keelpijn. Geen koorts en voel me kiplekker en woon niet in Brabant. Ik mag dan wel gaan werken, toch? (Voor de zekerheid)

Als je niet in Brabant woont Gewoon gaan werken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:54

Mythbusters heeft de elleboognies getest. Geen idee of iemand hem hier al eens geplaatst heeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:54

Mij lijkt het ook logisch. Nee ik denk niet dat je corona hebt maar ja ik vind het idioot om het advies te negeren.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:56

Ilse_123 schreef:
Ik zit hier gezellig in Noord Brabant naast Tilburg en tussen Loon op Zand en Oisterwijk in. Merk hier niks van paniek. Ja de vakken voor handzeep zijn wat leger, maar niet op ofzo. Verder doet iedereen hier nog steeds zijn ding. Maar zie ook maar weinig mensen snotteren of hoesten.

Hetzelfde geldt voor het deel in Brabant waar ik woon.

Maar mocht ik idd verkouden oid worden houd ik me wel aan het advies. Hopelijk doen zoveel mogelijk anderen dat ook. Al vind ik het ergens wel raar dat ze nergens benoemen dat het carnaval is geweest en dus dat de besmettingen kan verklaren. Er hoeft er maar een tussen te zitten...

Plus vrijwel iedereen is verkouden, griepachtig na carnaval. Hoort er een beetje bij. Lastige is nu dus dat je niet weet of het griep is of corona.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:57

Lijkt me duidelijk, vooral voor mensen die nog steeds denken dat hand voor de mond wel voldoende is.

Popstra

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:03

Maar dat thuis blijven...ik neem aan je wel toch gewoon naar buiten kan om lekker een strand of boswandeling te maken!? Niks beters dan die frisse buitenlucht. Helemaal op een dag als vandaag

Je hoeft niet bij mensen in de buurt te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:04

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:07

Popstra schreef:
Maar dat thuis blijven...ik neem aan je wel toch gewoon naar buiten kan om lekker een strand of boswandeling te maken!? Niks beters dan die frisse buitenlucht. Helemaal op een dag als vandaag

Je hoeft niet bij mensen in de buurt te komen.

Boswandeling lijkt mij geen probleem. Weg blijven bij mensen, hug eens een boom voor de verandering {:}

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:13

capopjekop schreef:
Mythbusters heeft de elleboognies getest. Geen idee of iemand hem hier al eens geplaatst heeft.

[ Video ]

Lijkt me dat we dit niet genoeg kunnen delen!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:22

safina schreef:
Hier goede uitleg waar personeel in de horeca wel wat aan kan hebben. Wel in het Engels, sorry.
https://www.huffpost.com/entry/coronavi ... Lm8qDhWrK_

Jeeej, mijn tomatentheorie klopt. :Y)

Over die elleboognies: beste is icm met blote armen, want dan was je mogelijk besmettelijk spul er ook weer vanaf als je je eleboog mee wast.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:27

Intressante video over die elleboognies. Dat is dus echt het veiligst. Wel ranzing dat je dus je hele mouw onder hebt zitten. :r

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:29

Pareltjes schreef:
capopjekop schreef:

[ Video ]

Lijkt me dat we dit niet genoeg kunnen delen!

Ik ben er sceptisch over, dan doe je je armen over elkaar heen en dan zit het alsnog aan je handen. Hoeveel mensen doen hun armen wel niet over elkaar heen onbewust? Maar goed, beter dan dat mensen zonder iets voor hun mond niezen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:31

Astorga schreef:
safina schreef:
Hier goede uitleg waar personeel in de horeca wel wat aan kan hebben. Wel in het Engels, sorry.
https://www.huffpost.com/entry/coronavi ... Lm8qDhWrK_

Jeeej, mijn tomatentheorie klopt. :Y)

Over die elleboognies: beste is icm met blote armen, want dan was je mogelijk besmettelijk spul er ook weer vanaf als je je eleboog mee wast.

De tomatentheorie klopt! *\o/*

Ik doe vandaag mn groene trui aan..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:34

germie schreef:
Marcella schreef:
Zou zeggen zorg dan even dat voetbal wedstrijd afgelast word dan kan ik thuis blijven ja. Ga geen ontslag risico nemen. :=

Ben je ziekig en woont in Brabant en werkt in een stadion?

vermoed dat je een werkgever hebt die daar totaal geen enkele rekening mee gaat houden, zoals met veel dingen... daarom ben ik er totaal mee gestopt met dat werk, heb ut nu wel gezien na al die jaren uitgebuit te zijn door dat soort werkgevers in de beveiligings branche

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:44

Even inspringend op een opmerking eerder in het topic. Ik weet niet meer wie het zei, maar:

Maakt het nu echt uit of het voor een test is, dat dit huidige advies gegeven wordt voor Noord Brabant? Als RIVM dat advies geeft, is het gewoon netjes als je dat zoveel mogelijk probeert op te volgen vind ik want ze geven het niet voor niks, ongeacht de Waarom achter het gegeven advies. Ik vind niet dat wij maar zelf moeten gaan beslissen dat de reden waarom het advies gegeven wordt, niet belangrijk genoeg is om Echt ervoor thuis te blijven, omdat je immers toch 'dit' of 'dat' moet doen, vaak dingen wat niet noodzakelijk zijn. Ik zou als we dit advies krijgen, echt alleen noodzakelijke dingen doen met het gegeven advies in m'n achterhoofd van mensen zoveel mogelijk vermijden e.d., als boodschappen doen (al bestellen wij die normaal sowieso al grotendeels online), en voor de rest het advies gewoon even opvolgen als je idd binnen de groep valt waarvan nu wordt gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Wel interessant om te zien hoe verschillend iedereen denkt over wat ze vinden over personeel in de horeca o.a. dan wel of niet moet werken als ze verkouden zijn, los van het virus maar in 't algemeen gezien. Want waar trek je de grens? Sommige sectoren zullen toch Echt draaiend moeten blijven ook, zoals supermarkten en de zorg o.a. en het is nu echt de tijd van het jaar dat verkoudheid heerst ook.