ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:52

Vind ik een goed idee :j Altijd als ik hier de zaken lees waar mensen mee lopen, zie ik een stukje van mijzelf :)
De 'lotgenotenclubs' die reeds bestaan voel ik mij niet zo tot aangetrokken, zijn vaak al behoorlijke kliekjes met hele sterke meningen over allerlei AD(H)D-aanverwante zaken. Dat heb ik hier totaal niet :)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:34

Ik wil er ook wel in, maar dan moet hij wel gesloten en afgeschermd zijn want anders heb je er nog niets aan haha.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:57

Ik wil hier ook niet te veel plaatsen. Je weet maar nooit of het tegen je gebruikt gaat worden met solliciteren, vooral omdat mensen het niet aan mij merken. Die herkennen pas kleine dingen als ik het vertel.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:57

Fb is top !

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:00

Lijkt mij ook wel fijn, vind het ook lastig van hier, dat alles inderdaad zo openbaar is! :j

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:40

Ik wil daar ook wel bij! Vind het erg fijn om dingen te delen, maar vind dit wel weer erg openbaar om echt alles te vertellen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:53

Hier ook een mama met een dochter met ADD. Die pas op 16 jarige leeftijd is gediagnosticeerd. De diagnose stelling was heel problematisch. Al op 4 a 5 jarige leeftijd wist ik dat ze "anders" was. Gebruikelijke opvoedmethoden werkten niet of matig, ze had driftbuien (en leek zich daaraan op te laden). Deze situaties zocht ze dan ook steeds weer op. Was bijvoorbeeld in bepaalde mate obsessief (dingen die ze leuk vond, zoals een bepaald verhaaltje voor het slapen gaan moest 100 x, nee 1000 x of liever eindeloos herhaald). Ik heb de deur bij jeugdzorg platgelopen op 5 jarige leeftijd, 7 jarige leeftijd en er kwam niets uit dan een pittig meisje met gemiddelde intelligentie. En kregen we opvoedingsbegeleiding. Waar we niet mee geholpen waren en uiteindelijk we de jeugdzorgbezoekjes maar opgaven.
Op school dromerig, traag werktempo, wisselend presteren, technische lezen en begrijpend lezen sloten niet aan, moeite met rekenen. Uit het eerste schoolonderzoek bleek een negatief zelfbeeld.
Op school gaf ze geen problemen, thuis des te meer. Ook slaapproblemen. Uiteindelijk ben ik haar melatonine gaan geven. Het was een voortdurende worsteling
Met enige moeite een VMBO TL indicatie en naar de middelbare school. Toen begon de ellende pas goed.
Oppositioneel gedrag, niet meer naar school willen, op straat hangen, spijbelen. Kortom veel zorgen en veel ruzie thuis. Wil er niet al te diep op ingaan, maar uiteindelijk weer bij jeugdzorg beland, waar alle cobormiditeiten afgepeld werden en uiteindelijk ADD overbleef. Pilletje erin, paar gesprekken (niet eens gericht op ADD) en ze vonden dat we het wel goed deden. Het dossier kon dicht.

Maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik besef dat het "dossier" helemaal niet dicht gaat. Dat het daar pas mee begint. Want tegen de tijd dat iemand een ADD diagnose krijgt, is er heel veel met zo iemand gebeurd. Doordat ze al die jaren onbegrepen zijn geweest en hebben moeten worstelen met de grenzen waar ze steeds tegenaan lopen is het zelfbeeld laag. En hebben zich (gedrags)patronen ontwikkeld die met een pilletje zomaar niet doorbroken zijn. Daarvoor is veel begeleiding, (gedrags)therapie en vooral educatie nodig. En mijn ervaring is, dat het hier zwaar aan schort.

ADD wordt vaak op 1 hoop gegooid met ADHD terwijl beide wezenlijk anders zijn. In tegenstelling tot ADD wordt ADHD wel vroeg ontdekt en behandeld. Het is duidelijk zichtbaar aan de buitenkant. Maar ADD wordt slecht herkend als dat al gebeurt. Mensen met ADD zijn heel goed in het verbergen hiervan.

Goed inzicht in conditie die je hebt, helpt ADDers al vaak hier beter mee om te gaan. Ik wil het geen ziekte noemen, dat is zo'n stigma, maar ADD kan je wel ziek maken. Heel ziek en heel erg in de knoop, is mijn ervaring. Dat wordt zwaar onderschat.

Een stukje tekst op een site van ADD-ers voor ADD-ers sprong er voor mij wel uit. Juist omdat veel ADDers veel zelfkritiek hebben en ergens in hun leven de moed hebben verloren dat iets ze wel zal lukken.

"Onthoudt, dat wat je hebt een neuropsychiatrische conditie is. Het is genetisch overgedragen. Het wordt veroorzaakt door biologie, door de manier waarop je hersenen 'bekabeld' zijn. Het is geen ziekte van de wil en ook geen moreel falen. Het wordt ook niet veroorzaakt door een zwakte in je karakter en ook geen onvermogen om volwassen te worden. De genezing kan dus ook niet worden gevonden in de kracht van de wil, ook niet in straf, niet in opoffering en ook niet in pijn. ONTHOUDT DIT ALTIJD. Hoewel veel mensen dit toch proberen, zijn er velen met ADD die veel moeite hebben om te accepteren dat de ziekte zijn grondslag vindt in biologie, in plaats van in het karakter."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:08

Omdat veel ADDers hun medicijnen niet nemen (of vergeten, ook weer zo'n typisch ADD ding) omdat ze toch wel vervelende bijwerkingen evaren of het uberhaupt niet lijkt te werken blijven de problemen die ze ervaren bestaan.
Op mijn speurtocht op internet stuitte ik (ik weet niet of dat hier al is langsgekomen) op MBCT als therapie voor ADD/ADHD. MBCT is Mindnessful Based Cognitieve Therapie. In deze therapie zijn meditatietechnieken (zoals bekend uit Yoga, maar ontspeend van religieuze context) toegepast op cognitieve gedragstherapie.
MBCT is kort gezegd aandachttraining. Door het toepassen van bepaalde meditatietechnieken leer je focussen, ontstaat ruimte in je hoofd om op een andere manier (dan impulsief) besluiten te nemen. Je gaat in plaats van op de "automatische piloot" meer bewust leven.
Er loopt aardig wat wetenschappelijk onderzoek naar MBCR (stressreductie) en MBCT en de resultaten zijn hoopgevend. Ben verder nog e.e.a. aan het uitzoeken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:51

Wat een fijn stukje, Babootje. Dankjewel.

Hoe gaat het nu met je dochter?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:01

Babootje schreef:
Omdat veel ADDers hun medicijnen niet nemen (of vergeten, ook weer zo'n typisch ADD ding) omdat ze toch wel vervelende bijwerkingen evaren of het uberhaupt niet lijkt te werken blijven de problemen die ze ervaren bestaan.
Op mijn speurtocht op internet stuitte ik (ik weet niet of dat hier al is langsgekomen) op MBCT als therapie voor ADD/ADHD. MBCT is Mindnessful Based Cognitieve Therapie. In deze therapie zijn meditatietechnieken (zoals bekend uit Yoga, maar ontspeend van religieuze context) toegepast op cognitieve gedragstherapie.
MBCT is kort gezegd aandachttraining. Door het toepassen van bepaalde meditatietechnieken leer je focussen, ontstaat ruimte in je hoofd om op een andere manier (dan impulsief) besluiten te nemen. Je gaat in plaats van op de "automatische piloot" meer bewust leven.
Er loopt aardig wat wetenschappelijk onderzoek naar MBCR (stressreductie) en MBCT en de resultaten zijn hoopgevend. Ben verder nog e.e.a. aan het uitzoeken.

Wauw daar moet ik mij eens in verdiepen!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:26

Nou ik heb inmiddels mijn rijtest gehad.
Het was wel fijn en gaf toch ook wel aan hoe ik er voor stond.
Ik had zelf het idee gigantisch achter te lopen op de rest, maar dat valt heel erg mee. Het was bij mij puur dingen als meerdere dingen focussen, (en juist de kunst om dan niet strak vooruit te kijken dmv hyperfocussen)
Maar helaas zat ik nog niet aan de medicatie. Dus conclusie: over 10 lessen opnieuw een rijtest doen. Inmiddels zit ik nu weer sinds 3 dagen aan concerta 36 mg en ik mag volg week dinsdag beginnen met 54 mg.
Maandag heb ik weer rijles, inmiddels nummer 30 dan, dan gaan we het CBR bellen voor afspraak, en aan de hand daarvan 1x of 2x per week lessen.
Ik ben zelf nu ook echt aan het concentreren op goed kijken, echt straatjes inkijken, de situatie overzien etc. Ook op de scooter, gewoon mezelf trainen.

Maar had dus net rijles, en ik heb heerlijk gereden! Zo rustig en overzichtelijk, geen stress, ondanks dat ik nog wat suf was. Dus dat is zeker voor herhaling vatbaar. Ook rijinstructeur was er over te spreken.

Dus nu over 10 lessen opnieuw een rijtest. Dit keer ook met medicatie(dat is dus verplicht, want ik mag niet afrijden met medicatie(of rondrijden met medicatie sws) zonder hiervoor getest te zijn geweest) en daarna kunnen we hopelijk verder plannen! ik wil lekker afrijden, het komt nu zo dichtbij!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:37

Peppertree schreef:
Wat een fijn stukje, Babootje. Dankjewel.

Hoe gaat het nu met je dochter?

Beter. Het alleen al begrijpen wat er aan de hand is helpt een stuk. Heb me erg ingelezen op ADD (en ben er erg van geschrokken wat je NIET wordt verteld). Feitelijk komt het erop neer dat je alles maar zelf moet uitzoeken. We leren nog elke dag.

ADD is best ingewikkeld. Door het ontbreken van o.a. dopamine voelen ADDers zich aangetrokken door spannende, stimulerende situaties. Spanning, boosheid, verliefdheid zorgen ervoor dat je extra van die neurotransmitters aanmaakt o.a. dopamine, maar ook adrenaline. ADD-ers ervaren het "gewone" leven als saai en sterk stimulerende situaties als normaal. ADDers kunnen hyperfocussen. Dan kunnen ze zich wel concentreren, maar gaan er vervolgens zo in op dat de buitenwereld niet meer bestaat. Zo raak je eigenlijk een beetje verslaafd aan je taak of je verliefdheid welke ook obsessief gedrag kan geven.

Door het ontbreken van voldoende neurotransmitters verloopt de informatieoverdracht ook anders dan bij mensen die geen ADD/ADHD hebben. Alle waarnemingen worden als even belangrijk gezien. Omdat er geen focus is gaan de hersenen dus alle informatie toetsen aan de ratio (de vakjes in je hoofd waar datgene wat je hebt geleerd is opgeslagen). Dat kost heel veel energie en veel meer tijd dan bij mensen die wel belangrijke informatie van onbelangrijke kunnen scheiden. Daardoor gebeurt het dat iemand blijft hangen in een emotionele beoordeling en geen weloverwogen besluit kan worden genomen.
Het zijn biologische processen die voornamelijk buiten je wil om gebeuren en die dus ook niet te sturen zijn.

De medicijnen helpen je te concentreren, maar omdat ADD-ers deze vaak alleen nemen als dit voor studie of werk moet, lopen ze heel veel mis van datgene wat je in het dagelijks leven ook moet leren.
Je zou kunnen zeggen, dat van wat "normale" mensen zich soms ook onbewust eigen maken een ADD-er er hoogstwaarschijnlijk maar een klein deel van leert. De rest gaat langs ze heen, omdat hun gedachten constant "in outer space" verkeren.
Medicatie is naar mijn mening dus een niet afdoende therapie. Daarom ben ik op zoek naar andere mogelijke therapieen en stuitte ik op MBCT.

Mijn dochter wil nu even niks weten van therapieen. Die heeft al zoveel onderzoeken achter de rug nu en is er even klaar mee. Maar het besef dat er iets moet gebeuren is er, want ook zij neemt de medicijnen te hooi en te gras in. Ook omdat ze zich er niet prettig bij voelt, maar ook omdat ze het soms gewoon vergeet.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:24

Fijn voor je dochter dat jullie je er zo in verdiepen Babootje, ik heb nu een aantal weken groepstherapie gehad, en hoewel ik daar redelijk sceptisch tegenover stond vind ik het eigenlijk heel fijn. Of het me echt helpt om beter te leren plannen etc weet ik niet, ('t is toch het moeilijkste om je eraan te houden wanneer de therapie is afgelopen), maar zit met een groep, allemaal rond mijn eigen leeftijd en gewoon alleen al erover praten en zoveel van elkaar kunnen herkennen vind ik al heel fijn, en wat meer informatie die we erover krijgen en tips vind ik ook altijd welkom. Al zijn sommige van die tips wel erg vanzelfsprekend en gaat het in de praktijk altijd wel een stuk dieper dan de simpele dingetjes die in theorie worden beschreven.

xxLady, die vraag van jou zit ik ook precies mee te dubben. Ik zit sinds 3 weken aan de methylfenidaat en vorige week ook een telefonische afspraak met psychiater over hoe het ging, merk wel iets verschil in concentratie en motivatie, maar of deze dosering nou goed is ben ik eigenlijk niet zo uit, en het is inderdaad heel moeilijk te bepalen wanneer het verschil door de medicatie komt, of door externe factoren.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:57

Hoe zit het precies met die facebook groep? Iemand die er toevallig al mee bezig is geweest?

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:16

lang leve AD(H)D'ers :D

In die groep zou ik ook wel willen, maar dan maak ik liever eerst wel even een ander fb account dan mijn 'echte'.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:27

Is dan toch een besloten account ?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:29

Dat hoop ik wel, anders kunnen we net zo goed hier alles blijven schrijven. Maarja...Zou ook wel bijzonder zijn als dit al direct door iemand geregeld is eigenlijk, toch :D ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:25

Zal ik maar een besloten groep maken dan ? Ad(h)d bokkers anonymus
Pb.met facebooknaam en ik gooi je in de groep ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:29

Das al een week lang semi gestructureerd aan de gang met minimaal uitstel gedrag, het word nog eens wat

Als er iemand is die ook wil kunnen mensen toevoegen is dat misschien handig :?
Twee voegen meer/sneller toe dan 1

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:44

Mijn fb is niet voor anderen te vinden omdat ik onder de 18 ben, buiten dat heb ik helaas niet vaak alle privacy achter de pc en een besloten fb groep is wel in de linker balk zichtbaar.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:30

Haha ja iedereen stelde het maken van een groep uit geloof ik... En ik zelf ook :')
Ik heb pb gestuurd met mn facebookaccount Sonja_vR

Ik wil eventueel ook wel mensen toevoegen, is niet zo moeilijk toch?

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:23

Ik heb m'n Facebook ook gestuurd :D

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:31

Me2

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:43

ik ga er vanmiddag even voor zitten, even kijken of ik een apart account kan maken voor die groep zodat ik niet eerst iedereen vriendjes met mezelf moet maken voor ik ze in de groep kan toevoegen

ik maak er dan ipv een besloten groep, een geheime groep van, dan kan hij alleen gevonden worden door de leden,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:04

Mmm... gaat even duren... via telefoon zijn die dingen niet handig te doen en ik moet de laptop eerst opnieuw installeren etc...
Handig :roll: