Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:44

De kans op een vroeggeboorte neemt geloof ik iets toe, maar zwanger raken is geen probleem.

Bij mij zijn met 28 weken uiteindelijk wel m'n vliezen gebroken, maar het resultaat is een heerlijk meisje.

En sterkte er mee, ik vond m'n pap3b echt zo heftig. Maar na de lis geen HPV meer en achteraf viel het avontuur mee.

Ik vond de adrenaline van de verdoving ook echt zo vreemd! Ik zat middenin een verhaal en ik ging steeds sneller en harder praten, dus ik schreeuwvroeg waarom dat was en de gyn moest heel hard lachen en legde het uit en zei dat hij expres niks had gezegd :')

Olle

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:50

Na een jaar mee te hebben gelezen, wilde ik toch mijn slechte nieuws vandaag ook delen.

Vorig jaar uitslag pap3a1 met hr HPV gekregen en alleen colposcopie. Gynaecoloog vond het er prima uit zien, wel viraal.
Afgelopen dinsdag nieuw uitstrijkje gehad en werd vandaag gebeld door het ziekenhuis, terwijl ik volgende week de uitslag zou krijgen.
Dus meteen hartslag 300 en dacht dat ik vanmiddag meteen aan de chemo zou moeten.
“Gelukkig” was het pap3a2, dus mag de 22e terug voor een colposcopie.
Stiekem hoop ik eigenlijk dat ze nu wel biopt nemen meteen iets weg gaan halen.
Ben boos op mijn lichaam dat hij dit nu in een jaar nog niet zelf heeft opgelost.

Jildau spannend dat wachten op de uitslag.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:18

Urbanus schreef:
De kans op een vroeggeboorte neemt geloof ik iets toe, maar zwanger raken is geen probleem.

Bij mij zijn met 28 weken uiteindelijk wel m'n vliezen gebroken, maar het resultaat is een heerlijk meisje.

En sterkte er mee, ik vond m'n pap3b echt zo heftig. Maar na de lis geen HPV meer en achteraf viel het avontuur mee.

Ik vond de adrenaline van de verdoving ook echt zo vreemd! Ik zat middenin een verhaal en ik ging steeds sneller en harder praten, dus ik schreeuwvroeg waarom dat was en de gyn moest heel hard lachen en legde het uit en zei dat hij expres niks had gezegd :')

:') :') :')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:02

Urbanus nu krijg ik haast zin om de verdoving ervaring mee te maken. :D

Olle heel herkenbaar. Ik denk ook steeds waarom doet mijn lichaam niet wat het moet doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 01:52

Olle schreef:
Na een jaar mee te hebben gelezen, wilde ik toch mijn slechte nieuws vandaag ook delen.

Vorig jaar uitslag pap3a1 met hr HPV gekregen en alleen colposcopie. Gynaecoloog vond het er prima uit zien, wel viraal.
Afgelopen dinsdag nieuw uitstrijkje gehad en werd vandaag gebeld door het ziekenhuis, terwijl ik volgende week de uitslag zou krijgen.
Dus meteen hartslag 300 en dacht dat ik vanmiddag meteen aan de chemo zou moeten.
“Gelukkig” was het pap3a2, dus mag de 22e terug voor een colposcopie.
Stiekem hoop ik eigenlijk dat ze nu wel biopt nemen meteen iets weg gaan halen.
Ben boos op mijn lichaam dat hij dit nu in een jaar nog niet zelf heeft opgelost.

Jildau spannend dat wachten op de uitslag.

Mijn lichaam heeft bijna 2 jaar erover gedaan

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:04

Bij mij is mij uitstrijkje sinds 2018 al afwisselend niet goed met hpv.
2x behandeling gehad en laatste keer zag arts na heg kleuren met jodium en azijnzuur toen de camera sl bijna weg ging iets in de vagina. Daar is een biopt van genomen . En helaas VAIN 3 dat is hoogste voorstadium van vagina kanker . Wat wel behandeld moet worden . Kon 4 maanden met een crème maar veel bijwerkingen of op operatiekamer laseren dat gaat donderdag gebeuren . Kan nadien hoop pijnklachten geven

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:19

Jeetje genja dat is schrikken zeg! Hoe is de prognose verder, weet je daar iets over?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:48

Jeetje Genja! Wat heftig!
Gelukkig is aanstaande donderdag al best snel.

Sterkte

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:57

Pfoe, wat heftig!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:15

Pfoe, hopelijk valt het laseren donderdag mee en hoeft er voor de rest niets meer te gebeuren… veel sterkte want het is altijd schrikken bij zo’n nieuws! Dikke knuffel

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:32

Olle schreef:
Jeetje Genja! Wat heftig!
Gelukkig is aanstaande donderdag al best snel.

Sterkte

Nou heeft best wat tijd tussen gezeten helaas ik had een datum en toen kreeg ik net ervoor Corona (voor het eerst ) en moest het 7 weken uitgesteld . Maar wel meteen na die 7 weken gepland .

Prognose is prima in principe het is nog een voorstadium en iets wat niet snel groeit . En daarna blijf je goed onder controle.
Ik kon ook 4 maanden met een crème behandelen inwendig . Maar gegarandeerd spier en gewrichts klachten en Griep gevoel dus dan liever dit

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 09:23

Jakkes wat naar! Gelukkig vroeg ontdekt.

Snap je keuze volledig want ik heb over die crème als optie gelezen bij CIN 2/3 maar ik zou er ook niet voor kiezen.

Veel sterkte donderdag!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:54

Jildau schreef:
Jakkes wat naar! Gelukkig vroeg ontdekt.

Snap je keuze volledig want ik heb over die crème als optie gelezen bij CIN 2/3 maar ik zou er ook niet voor kiezen.

Veel sterkte donderdag!

Dank je wel !

Nee crème zou altijd nog kunnen als dit toch niet voldoende helpt maar niet 1e keus .
Heb sowieso altijd al last van spieren en gewrichten dus extra zit ik niet echt op te wachten.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:22

Sterkte vandaag genja!!
Op naar een snel herstel.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:03

Olle schreef:
Sterkte vandaag genja!!
Op naar een snel herstel.

Thanks ! Alles is goed gegaan . De ruggeprik was even een gedoe . Nadat de anesthesist het 3x geprobeerd had andere er bij gehaald en die lukte het met veel moeite wel. Ik ben geopereerd aan mijn rug en zijn 2 wervels vast gezet . Maar ook bij de andere niveau’s was er weinig ruimte waardoor de er haast niet tussendoor kwamen. Nu een mooie blauwe plek en flinke bult daar .
De laserbehandeling zelf viel erg mee . Ze gaan er vanuit dat alles nu weg is en over half jaar weer controle uitstrijkje. Nou ja 2 dan 1x baarmoedermond en 1x vagina ook apart .
Voel het wel nu maar valt mij alles mee voelt beetje als een heftige blaasontsteking

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:06

Ach meis wat naar met de ruggeprik...!

Fijn dat het gelaser goed ging.

Op naar goed herstel!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:30

Veel beterschap!

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:02

Zou ik ook mogen meepraten?
Ik heb dan wel geen hoge PAP score meer, maar door het HPV virus heb ik helaas wel een plaveiselcelcarcinoom gehad, ook nog eens op een zeer ongemakkelijke plek (anus)
Deze is succesvol operatief verwijderd, maar ik blijf onder controle.
Heb het geluk gehad dat het niet was uitgezaaid, aangezien ik er een behoorlijke poos mee heb rondgelopen.
Ik heb de HPV 16 variant, welke best hardnekkig is.
Ook heb ik een aantal jaar geleden een lisectie gehad toen ik een verhoogde PAP had.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:04

@ Jildau en Genja, klopt het dat jullie de Aldara - Imiquimod bedoelen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:36

Fijn dat het klaar is nu Genja! Klinkt heel naar met die ruggenprik maar gelukkig is het allemaal achter de rug nu.

Zo dat klinkt ook naar Lies.. Ze heeft bij mij de creme niet genoemd dat heb ik zelf opgezocht maar dat zou best die kunnen zijn inderdaad!

Ik nog tot vrijdag wachten tot de uitslag..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:09

LiesM schreef:
@ Jildau en Genja, klopt het dat jullie de Aldara - Imiquimod bedoelen?

Ja klopt die zou ik dan 4 maanden moeten gebruiken . Toch voor operatie gekozen en
Ik denk crème kan altijd nog zou het toch niet goed weg zijn
Voordeel van de crème zou wel zijn dat ze denken dat die ook het hpv opruimt alleen is er nog niet heel veel ervaring met deze indicatie .

Klinkt wel als heel heftig Lies

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:23

Als stille meelezer kom ik me nu ook maar melden in dit topic.
Vorige week een lisexcisie gehad. Wat viel dat tegen.
"U krijgt een prik om de baarmoedermond plaatselijk te verdoven. Dat kan even pijn doen."
Is die tekst geschreven door iemand die zelf dat onderzoek ondergaan is? Kan het me bijna niet voorstellen.
Die "prik" waren dus 4 prikken die ongelooflijk pijnlijk waren.
En dat was dus niet voldoende. Tot 3 x toe is er nog een extra verdoving nodig geweest, want het was telkens nog steeds niet goed verdoofd (oftewel helse pijn telkens als er de lis in werd gezet)
Die maximale hoeveelheid verdoving steeg daarna wel naar mijn hoofd, was zo stoned als een garnaal.
(en tijdelijk hartstikke incontinent - ik dacht dat ik heftig bloed vloeide nadien, maar dat was dus geen bloed)
Poeh. Gelukkig verder weinig napijn, 1 dagje languit op de bank en zo goed als geen bloedverlies.
Ik weet één ding; mocht het ooit nog een keer noodzakelijk zijn, dan alleen met ruggenprik of narcose.
Maar dit dus nooit meer.
En nou duimen draaien voor de uitslag.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:31

Pfff wat heftig..

Maar misschien een domme vraag maar ik dacht stel dat mijn uitslag vrijdag CIN 2 of 3 is dan kunnen ze die lisexcisie aanraden en dat betekend dat ze het onrustige deel weghalen, toch? Maar waar krijg je dan nog uitslag van? Ik dacht dan is het even klaar tot een volgende uitstrijkje..

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:40

Ze onderzoeken het materiaal dat bij een lis is weggehaald, om te kijken of dat het enige onrustige materiaal is (als er rondom de onrustige cellen gewoon normale cellen zitten dan is als het goed is, al het onrustige weefsel dan weggehaald)
Het is echter ook mogelijk dat er nog foutere cellen worden gevonden, of dat duidelijk wordt dat het om een groter gebied gaat.
(tenminste, dat is zoals ik het begrijp - verbeter me gerust)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:43

Ja wat ik weet is dat ze vooral ook de randen bekijken of het snijvlak schoon is dus dat ze het ruim genoeg weg gesneden hebben .