Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:30

Dat lukt je vast Koekie!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:04

Goed gedaan Samantha! Lekker tempo ook die laatste kilometer :wow:
Wat bedoel je met alles ver uit elkaar? Start, finish, voorzieningen?

Die hoop heb ik wel SV, en er lijkt ook al iets gebeurd te zijn sinds de eerste 9 lessen van afgelopen zomer. Of ik wil dat gewoon te graag :')
Prachtige foto's van je loopje, je bent zelfs bijna gecamoufleerd :)) ! Kan me helemaal indenken dat het genieten was.

Lugh, ik heb voor het wandelen de V-Run. De V-Trek gebruik ik in zuid-Limburg en meer van dat soort oneffen terrein.
Van de zomer was ik met hardlopen gestart op de KSO, dunne zool. Maar ik merk ook dat die schoen me toch niet helemaal lekker zit. Van de zomer KSO-Evo gekocht en te klein met sokken aan, maar wel een dunne zool. Deze gebruik ik nu voor het 'hardlopen' en zonder sokken en dat bevalt me eigenlijk wel.

Puera, ik vat het ook niet verkeerd op hoor! Heb altijd genoeg bekijks met mijn schoenen :')
Enige wanneer ik het nog wel eens vervelend vind, is als iemand met een heel afkeurende stem vraagt of dat nou wel lekker loopt. Soms ben ik het dan zat en geef ik ook wat kortaf antwoord. Maar meestal ga ik ook het gesprek aan of beantwoord ik de vragen.
Of ik ooit de stap naar volledig barefoot ga maken? Geen idee. Wil nog wel kijken of ik ook steeds meer op mijn earth runners (barefoot sandalen) kan lopen.

Gelukkig ben je blijven zitten germie! Sterkte met de badkamer-verbouwing.

Qua temperatuur: het is best prima nu. Ik kijk wel naar de wind qua kleding keuze. En liefst droog bij vertrek. Gaat het onderweg regenen.... So be it :')

Leonie, ik besef me goed dat de afstanden die ik wandel, voor velen als ver klinken. Alleen soms.... Soms baal ik wel als je al klaar bent voor je er een soort van erg in hebt :=
Tof dat je bootcamp-lessen gaat geven. Zou voor mij wel (zodra ik weer een beetje kan hardlopen) misschien wel een goede optie zijn om zo ook wat krachttraining erbij te pakken. Sportschool vind ik verschrikkelijk, sport ook het liefste buiten en thuis ga ik echt geen krachttraining doen.... 8)7 Dan zit ik gewoon veel te lekker op de bank...

Suliko, er zijn inderdaad modellen van altra zero drop. Wat is de reden dat ze het afwisselt als ik mag vragen?
O, wat een pech dat je dan net een punaise in je hak hebt gekregen :oo . Maar met helemaal barefoot is het wel een risico. In 2022 heb ik twee mannen de 4x50 in Nijmegen op blote voeten zien lopen. Lijkt me toch ook wel spannend met al het glas overal >;)
Mooie foto's ook van je loopje!

Mooi doel weer Lies, met die volgende minuut!

Lugh, leuk en creatief opgelost om op deze manier je loopje te doen en wat een afstand ook +:)+

Ik snap je dilemma koekie. Het zijn nog twee weken...
Ik denk zelf dat ik het wel zou proberen. Desnoods met wat meer stukjes flink doorlopen.

Vanavond, in korte broek _O- , les 4 gelopen. Hartslag weer beter dan afgelopen vrijdag en het liep wel erg lekker eigenlijk. Rondje rond de wijk nog net te klein :') , dus eens denken hoe ik dit woensdag weer kan oplossen :j
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:29

Dat lukt wel hoor Koekie! En een minuutje lopen tussendoor is echt geen schande.
Ik ben een paar dagen weg en heb geen hardloopschoenen meegenomen, even een paar dagen echt vrij.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:48

Gewoon doen Koekie, anders inderdaad stukje wandelen.

Wauw danseresje, in korte broek!

Ik heb ook net gelopen, lang-lang. Interval training met de groep. 250m op 5:00, wel lekker.
Ja ik bedoelde inderdaad dat alles ver uit elkaar lag. Garderobe, dan nog zo’n 500 m naar m’n startvak, als het niet verder was. Waren lange startvakken dus voor je over start kwam was weer een flink stuk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:56

brrrr, het is gewoon koud. Ik ben nog bezig met 8000 stappen ijsberen in huis omdat ik het werkelijk te koud vind om naar buiten te gaan (en mijn verkoudheid is nog niet weg, ben ook nog erg moe).

Zou je met 2-3 keer per week trainen het voor elkaar kunnen krijgen om van de halve naar de hele marathon te gaan in 3 maanden? Ik heb iets gezien wat me wat lijkt, maar is wel een zware (met 900 hoogtemeters), maar de tijdslimiet ligt ruim zodat er ook trage hardlopers mee kunnen doen. Het nadeel is dat het winter is en dan is het trainen gewoon minder leuk en vervelend soms in het donker. Maar ik heb dan wel een stok achter de deur. Als het zou lukken om de conditie van de halve marathon te behouden, dan zou ik feitelijk zelfs er al beter van worden, want het is een afstand die me nog zwaar valt (heb het nu 5 keer gelopen). Maar ik zit dan nog niet op de 30 die nodig zijn als minimale voor de hele marathon. Dan moet ik echt 1 of 2 keer een dag in het weekend plannen om 5-6 uur onderweg te zijn.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 00:35

Danseresje, dankjewel! Ik ga eens op onderzoek uit.

Koekie, ik zou het ook aandurven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 07:31

Germie wel een beetje obsessief als je nog gaat ijsberen binnen om persé 8000 stappen te halen 8)7

Welke halve met 900hm heb je het over?
Want vergis je even niet in hoe pittig 900hm is op een afstand van 21km en zeker als je het over een trail hebt.

Je bedoelt trainen in de winter vind jij minder leuk.
Ik vind het namelijk wel fijn om in de winter te trainen en in het donker te lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 07:45

Ik heb het over een hele, ik ga nu verder denken dan een halve marathon. Ik wil gewoon graag een hele marathon lopen, maar alle marathons hebben een tijdslimiet van 6.5 uur en dat haal ik gewoon niet, terwijl ik wel geloof dat ik de marathon kan lopen. Dus in het buitenland in Duitsland 1 gevonden met 900 hoogtemeters waar je dus wat langer dan 6.5 uur over mag doen.
Ik heb nu 3 keer een halve gedaan als run, waarvan 2 keer met tijdswaarneming en 1 keer 22.5km trail. En dan nog 3 of 4 keer in de training. Maar heb de laatste 3 weken natuurlijk niet gelopen. Ik ga er wel van uit dat mijn halve marathon conditie er nog is als ik nu weer 2 weken wat ga lopen ook al zijn dat kortere afstanden, maar voor de hele moet ik natuurlijk wel echt aan de bak. Maar dat lijkt me gewoon erg gaaf om eens te doen. En het speelt al sinds ik in een training een halve gelopen heb in 3 uur en 8 minuten toen door m'n hoofd. Daar voor ook al. Ik heb gewoon gekeken hoe je in Londen er tussen kan komen, maar een jaar van te voren al opgeven en hopen dat je mee mag doen vind ik niet handig, er kan zo veel gebeuren. Amerika zit je met een visum als je niet op een esta kunt reizen en wordt heeeeeeel prijzig. Dus dan blijft gewoon het Europese vaste land over en ik zoek daar echt alles af.
Het liefst heb ik vlak terrein over de weg, maar dan lijken ze overal weer tijdslimieten te hebben die mij een te groot risico zijn om niet te halen. Het verval tussen 10km en 21 is bij mij ook redelijk groot (74 minuten en dan 2 uur en 48minuten). Dus ik verwacht met training wel binnen 7-7.5 uur het te kunnen halen, maar niet in 6.5 uur. Hoewel ik het natuurlijk niet weet omdat ik er nog niet voor getraind heb. En ik wil pas trainen als ik ook echt een doelwedstrijd gevonden heb. Een virtuele run ofzo, nee, dankje, dat is het ook niet voor mij.
Maar een marathon blijft dus door m'n hoofd spelen als ultieme droom om eens te doen. En niet als wandeling, als hardloopafstand. En dus ook niet als virtuele run.

En dus ben ik aan het nadenken en kijken of en wat haalbaar is.

Heb niet echt geijsbeerd hoor, maar zat nog 8000 stappen af van de 12.000 die ik dagelijks probeer te doen. Best erg dus gisteren. ;)

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 08:48

Nou inderdaad SV, jij omschrijft het goed, wat een obsessie, en dat vind ik niet eens een beetje %)

Waarom zou je überhaupt een marathon willen lopen, als je er zo moeilijk voor moet doen, en waarom haal jij geen of minder plezier uit een 10km of dergelijke afstand, die je wel aankan, dat zou ik mezelf eerst afvragen Germie.
Daar zit bij jou denk ik het grootste probleem, je wilt te snel te veel.
Maar wees ook tevreden met wat je hebt en kan, beter voor jou en je lijf :)

Het zou toch raar zijn, als ik stad en land uit ga kammen, om bijvoorbeeld een triatlon te lopen in meer dan 17 uur, omdat de limiet van 16 uur voor mij net niet haalbaar is.
Dan zou ik niet eens mee willen doen.
Zo veel afzien om allerlaatste te worden, waar is dat nou goed voor?

Als jij lekker doortraint hoe je nu doet, kun jij makkelijk je tijd voor de 5 of 10km verbeteren, en eindig je vast eens in het midden of vooraan, dat vind ik pas iets waar je echt trots op mag zijn.
Dan ben je een echte volhouder!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 08:53

Mooie loopjes komen er voorbij dames! :j

Koekie, gewoon inschrijven! Dat komt echt wel goed.. en anders loop je gewoon een stukje. Ook helemaal prima.

Ik lees braaf met jullie mee maar heb niet heel veel toe te voegen. Hier nog wat leuke dingen op de planning.
Zondag halve marathon in eigen dorp en 29 dec 72 km trailrun in estafette met z’n 3en.. Bastogne-Wiltz-Bastogne.
Heel benieuwd hoe dat gaat zijn..

Blessure gaat ok.. nog niet helemaal weg maar wel groen licht van de fysio.
Dus we hobbelen maar vrolijk door..

Alhoewel ik iets minder vrolijk wordt van dit weer.. wind en regen..
afgelopen zondag in een heerlijk zonnetje door de herfstbladeren stampen beviel me prima.. maar dit… -O- -O- -O-

De marathon-discussie laat ik even voor wat het is.. ik zou ook graag een keer aan de Olympische spelen deelnemen.. maar sommige dingen zijn nou eenmaal niet voor mij weggelegd.. het zij zo..
Genoeg andere mooie doelen die wel haalbaar zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:00

Hoezo te snel? Er zijn mensen die in 3 maanden van niets naar een marathon gaan, een half jaar is volgens velen haalbaar. Ik loop inmiddels al zeker 1.5 jaar en heb 23 weken gedaan over van de 10km naar de halve marathon trainen. Dus dat is zeker niet snel.
Nu wil ik door, en ik vraag me af hoe veel tijd ik daar voor moet nemen. Ik heb schema's gezien om in 3 maanden van 10km naar 42 te komen, en vraag me gewoon af hoe haalbaar dat is. Er zijn ook mensen die het nooit halen, dat weet ik ook. Maar het is voor mij iets wat ik heel graag eens zal doen. En mogelijk blijft het dan bij 1 keer, maar dat dacht ik ook bij de halve marathon. En die heb ik dus tegen de verwachting in al een aantal keren gelopen.

Ik ben het afgelopen jaar op de 10km amper sneller geworden (4 minuten), maar het is me WEL gelukt om naar een halve marathon te trainen. Daar ben ik meer dan trots op, want dat had niemand voor mogelijk gehouden, ik ook niet. En ja, nu wil ik door. Ik blijf ook zeker wel 10km's lopen hoor. Maar wil ook gewoon een lange afstand, en omdat ik nu iets gevonden heb wat me leuk lijkt kijk ik naar de haalbaarheid. Niet meer en niet minder.

Overigens ben ik de laatste runs niet meer laatste, wel in de achterhoede, maar niet laatste. Met mijn eerste halve marathon op tijd zat er 1 na me en 3 uitvallers, dus 4 mensen die langzamer waren. In Oldenburg zeker 30. Ja, er zijn ook wel runs waar ik laatste ben en blijf, zag laatst ook 1 waar de langzaamste op de 15km 1.40 gelopen had, en ik haal dat in ongeveer 2 uur, maar dat weerhoudt me er niet van om mee te doen. Ik betaal ook m'n inschrijfgeld, ik train er ook voor. Dat ze dan even 20 minuutjes moeten wachten op mij, so be it. Maar ik doe het wel. De meesten blijven op de bank zitten.

Maar die marathon blijft dus door m'n hoofd spelen, ik doe allerlei haalbaarheidsstudies zeg maar. Cyprus wordt me te prijzig, daar mag je hem gewoon uitlopen als 'voetganger', ook al ben je langzamer dan 6 uur. En je krijgt gewoon je medaille, oorkonde en tijdswaarneming. Dat heb ik ook al nagevraagd. Londen lijkt me een hele gave, maar ja, daar tussen komen is eigenlijk niet te doen. En als ik een marathon vind waar ik met de auto naartoe kan rijden, dan kan ik op het laatste moment nog wel een hotelletje vinden in Europa zeg maar. Ik wil ook geen 100-en euro's inschrijfgeld kwijt zijn.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:19

Ik had me eerder gemeld en lees nog steeds mee. Ik heb niet zoveel te melden qua spannende trainingen aangezien ik heel rustig mijn schema volg. Ik heb af en toe nog wel last van mijn enkel na het lopen dus daar moet ik voorzichtig mee zijn. Ik heb gemerkt dat touwtje springen minder last geeft dus soms vervang ik een loopje daarmee. Het is geen gelijke vervanging maar beter dan niks.

Ik vind het leuk om al jullie verhalen te lezen.

Germie ik loop dus echt nog maar een paar minuutjes heel rustig terwijl ik vroeger veel sneller liep en langer. Geen marathons hoor, 20km is een beetje mijn verste afstand geweest. Toch geniet ik nu heel erg van die korte rustige trainingen (alhoewel ook niet altijd hoor). Ik denk dat je ervoor moet waken dat je teveel gaat doen, voor je het weet heb je een blessure en ben je ook weer minuutjes aan het opbouwen. Is het niet een idee om eerst sneller te worden en meer te genieten op de halve marathon? Dan kan je daarnaast misschien een uitdagende wandeltocht uitzoeken zoals de vierdaagse of een lange mars van 80 of 100km. Als je gewoon rustig blijft trainen komt die marathon vanzelf wel een keer.

Ik heb in het verleden vaker ondoordachte afstanden/snelheden gelopen en heb ook best wat verschillende blessures gehad daardoor. Ik begrijp best dat je dingen wilt maar rustig opbouwen en genieten van wat je kan is eigenlijk waardevoller.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:34

Germie, ik ga er niet eens op in. Je doet je ding maar.

Ja Suliko, ik denk dat ik stiekem soms ook wat meedoe :o.
Getuigt echt van doorzettingsvermogen hoor, voor je werk lopen. Gaat hem hier echt niet worden :')

Goed gedaan Lugh!

Ahh Koekie dat kan je gerust doen. Anders loop je gewoon wat tussendoor. Dat lukt jou met wat je nu al kan.

Danseresje, bootcamp is zeker heel tof! er zijn alleen zoveel soorten en maten... Deze groep waarbij ik ga lesgeven is echt heel tof en hoog niveau. Word ik blij van. :D
En de andere groep is de groep waar ik jaren mee getraind heb. Deze kan ook binnen gegeven worden bij slecht weer. Dat vind ik dan wel weer fijn want ik haar regen en kou :') .
En in korte broek... omg... :+ Wel weer goed gedaan! Gewoon iets groter rondje uitzoeken en wat verder wandelen :')

Samantha_ lekker hoor zo met loopgroepje. Dat motiveert zo lekker.

-Namiro- ik ben het met jou eens. Regen en kou is ook niet mijn hobby. Vervelend dat je last blijft houden. Hopelijk trekt het snel weg.
Heel veel succces dit weekend!

Hier gister mijn laatste specifieke interval training gehad. Weer net niet gehaald wat ik van plan was maar net als vorige week, komt het ook een beetje door de route. Die is net de kort >;) Dan zit ik op het einde van het zandpad en denk ik, ja daar mag ik lopen _O- .
Voor zondag, ze geven heel de week heel slecht weer, deze run is op een semi verhard pad in het bos. Ik loop mee in de allerlaatste rubriek na 3 dagen event dus alles wat modder kan worden, zal modder zijn. Oftewel geen ideale omstandigheden. Verder zal het er om hangen denk ik of ik het voor elkaar krijg mezelf goed te pacen. Het doeltempo is een vrij klein window met een tempo dat ik nog niet helemaal aanvoel en in het bos is Garmin zijn snelheid niet zo betrouwbaar. Kortom, het zal spannend worden maar ik heb er heel veel zin in!
Garmin vond er gister al wel wat van *\o/* (incl 500m rust dus):
Afbeelding
(geen idee wat er met dat tempo gebeurd is in de eerste stint, ik denk een miscommunicatie in garmin)
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 19-11-24 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:36

Ik geniet ook wel van kortere loopjes hoor. Wees niet bang. Ondanks de benauwdheid, hoesten en snotkop ben ik toch blij dat ik zondag de 5km gedaan heb, en dat ging echt zwaar. Maar het v oelt dan achteraf wel weer goed.

Ik ga dus GEEN wandeltocht doen, ik wil een ECHTE marathon. Een 4 daagse kost me te veel tijd. Ik heb ook geen behoefte om langer dan 42km te wandelen. En een wandelmarathon heeft meestal geen tijdswaarneming en dat vind ik dan ook belangrijk. Wandeltochten zijn leuk, maar daar train ik niet voor, die doe ik gewoon tussendoor zeg maar.

Maar dat rustig blijven trainen klinkt leuk, maar dan kom ik niet bij een marathon afstand, want dat gaat echt tijd, en inzet vragen. Dat is niet iets wat je even voor de leuk er bij gaat doen. Dus dan moet je eerst een doel hebben en dan kun je er naartoe werken. En daar ben ik dus naar op zoek. Dus gewoon een officiele marathon ergens waar ik naartoe kan werken voor de wat langzamere loper. Ik train wel door, ik wil proberen om ook in de winter gewoon mijn conditie zo te houden dat als ik me vandaag bedenk dat ik morgen een halve wil lopen dat dat gewoon lukt binnen 3 uur. Maar ja, die dubbele afstand is dus iets waar ik echt een doel voor moet vinden. Ik merk wel dat niemand er bij zal helpen, want ik zoek dus echt geen wandelmarathon, echt een hardloopevenement in Europa, liefst in Nederland en dan kan ik me daar op focussen.

Het is overigens wel bijzonder, als een ander vraagt of in 3 maanden van de halve naar een hele te trainen is dat er normaal op gereageerd wordt, maar als je langzamer loopt dan gemiddeld, dan moet je maar genoegen nemen met 10km's. Maar de ambitie kan dus ook bij langzamere lopers geheel ergens anders liggen. Ik zie een 10km nu een afstand voor een winterloop, niet meer als trainingsdoel an sich.

En zoals gezegd, ik doe het ook niet nu al, maar ik wil kijken wat realistisch is voor mij om dan het wel te halen. Dan kan ik gaan trainen. De halve marathon ben ik gaan trainen zonder een doelwedstrijd te hebben met in het achterhoofd van het gaat toch niet lukken. Maar het lukte wel. Nu wil ik de hele marathon dus gaan trainen met een einddatum in de toekomst zodat de motivatie voor de lange trainingen er ook kan komen/blijven/is. Ik weet natuurlijk niet of het gaat lukken, maar zonder een doeldatum en doelevenement zie ik beginnen met trainen voor een hele niet zitten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:43

De marathon discussie meng ik me even niet in. :')

Kies naam, lastig zo’n pijntje die steeds terug komt. Leuk, ik ben ook met touwtje springen begonnen.

Nou inderdaad Namiro, dit is wel heel naar weer ineens, hoorde net, kans op sneeuw.
Leuk, halve marathon, welke is dat?
Ik heb voor dit jaar nog maar 1 evenement gepland, bruggenloop. Zoek eigenlijk nog iets, iemand tips? Halve marathon het liefst.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:55

Hier sneeuwt het nu, natte sneeuw.

Ik heb op dit moment helemaal niets gepland.

Er is 28 december een halve marathon in Winschoten Samantha. Daar twijfel ik ook nog over, maar ik moet eerst m'n verkoudheid weer kwijt zijn, dat schiet niet op helaas. Maar kan zo geen tijdslimiet vinden, dus dan is dat 1 die ik eventueel in m'n achterhoofd hou. Ik mail tegenwoordig ook niet meer over tijdslimieten, staat het er niet, dan is het er niet denk ik dan.

Ik kijk soms wel terug naar de loopjes die leuk waren en die minder leuk waren dit jaar. Die in m'n eigen dorp was de minste. Maar heb een paar hele leuke gedaan die ik volgend jaar weer op de lijst zal zetten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:09

Danseresje, ze heeft eerder shin splints gehad en is een voorvoetlander, pas sinds deze lente weer opnieuw het rennen opgebouwd en recent 15 km gelopen. Dus het afwisselen zit vooral in niet willen overbelasten en ook met demping lopen.
Haha ja, dat was wel pech, kan er nu wel om lachen, maar een blokje om in de wijk met blote voeten doe ik niet meer zo gauw! Wegevenementen op blote voeten lijkt me ook gewoon niet slim, in het bos snap ik het wel als je erin getraind bent. Fijn dat je lekker hebt gelopen!

Germie, ik pik deze er even uit "Het is overigens wel bijzonder, als een ander vraagt of in 3 maanden van de halve naar een hele te trainen is dat er normaal op gereageerd wordt, maar als je langzamer loopt dan gemiddeld, dan moet je maar genoegen nemen met 10km's.". Wat is normaal reageren? Ik denk dat de meeste hier gewoon eerlijk zullen zijn als ze vinden dat iemand te snel wil gaan, onafhankelijk van snelheid. Ik heb er geen enkel probleem mee dat je een langzame loper bent en prima dat je droomt van een marathon. Ik denk dat je aan een marathon moet denken zodra een halve makkelijk gaat voelen, je die uitloopt zonder dat je tussendoor meerdere malen moet wandelen (dat is je volgens mij al eens gelukt, dus top), maar ook zonder dat je extreem terugvalt in tempo over de tweede helft, grotendeels in zone 5 zit, met pijn loopt en erna voor meerdere dagen de trap amper op en af komt en overmatig spierpijn hebt. Misschien kan je daaruit halen dat je ook niet de gemiddelde loper bent in hoe je training en opbouw in verloop gaat, wat helemaal niet erg is, ieder zijn eigen tempo en pad om ergens naartoe te werken, maar dan val je misschien niet in de categorie van de loper die het in drie maanden opbouwt (van 10 km naar 42 in 3 maanden, was bij mij sowieso misgegaan). Je benoemt telkens dat je al zoveel halve marathons hebt gelopen, en ja, die afstand heb je afgelegd, maar ik zou iets meer gaan kijken naar hoe je die hebt afgelegd, hoe een groot gedeelte ervan je nog niet kon rennen en hoeveel moeite het kostte. Ik heb je recent een paar keer heel trots over een loopje zien vertellen, super, maar het grootste gedeelte van je berichten zijn negatief, alles is moeilijk en zwaar en zodra mensen je advies geven is het allemaal niet goed en zitten wij fout, zodra het niet in jouw straatje past zijn wij opeens de boeman. Dus misschien kan je begrijpen waarom mensen niet staan te popelen om je van advies te voorzien. Mijn advies: ga tot de lente lekker blijven lopen, de voor jou zware wintermaanden doorkomen, kijken of je makkelijker de halve marathon kan lopen (op een stabieler tempo zonder extreme terugvallen, met minder pijn en moeite, in een lagere hartslagzone, met spierpijn die max 2 dagen aanhoudt, laat je lichaam wennen aan die afstand, wat je zelf zegt: als ik morgen een hm wil lopen, dan moet ik dat probleemloos kunnen, dat is een mooi doel) en ga dan herevalueren hoe het gaat en als dat lukt kan je wellicht naar een marathon gaan kijken.

Leonie, ik ben voor dat werk een heel weekend weg en sta 24/7 aan op een zorggroep, dus wakker worden en ontbijt zit inbegrepen in het werk, dat stukje hardlopen voelt voor mij als een pauze en heel even tijd voor mezelf hebben. :') Maar het zorgt er vooral ook voor dat ik op zondag niet helemaal vol zit en ik de lengte van mijn lontje rap zie afnemen, het geeft echt weer even energie en een helder hoofd!

kies_naam, fijn dat je nog meeleest en goed bezig! Heb je ook wel eens aan fietsen gedacht ter afwisseling? Toen ik met mijn enkel zat vond mijn fysio dat een heel erg goed idee, doordat de belasting op je enkel minimaal is, maar je hem toch aanspreekt en je verder werkt aan je conditie en spieropbouw.
En wijze woorden, rustig opbouwen en genieten van wat je kan is waardevoller!

Namiro, wat leuk die 72 km trail estafette, in België is dat dan? En ja, ik hou van de herfst, de kleuren, de koude temperatuur, maar toen ik twee weken lang elke dag regen zag in buienradar werd ik ook minder blij. :')

Leonie, spannend, ik ben heel benieuwd hoe je het gaat doen! Maar om in zulke omstandigheden een PR te willen lopen, klinkt niet heel ideaal. :') Wel fijn dat je er zo'n zin in hebt, het lopen en je energie ging bij jou ook een tijdje minder, dus super dat je nu weer zo lekker gaat! Vooral je laatste interval is wel echt heel netjes!

Samantha, op 29 december is de veluwezoomtrail van Cairn, het is de laatste op de veluwezoom doordat er vanaf komend jaar geen vergunningen meer worden gegeven. Geen hm afstand, wel 14, 26 en 34. Ik zit te overwegen om aan de 34 mee te doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 18:37

Samantha_ schreef:

Kies naam, lastig zo’n pijntje die steeds terug komt. Leuk, ik ben ook met touwtje springen begonnen.

Nou inderdaad Namiro, dit is wel heel naar weer ineens, hoorde net, kans op sneeuw.
Ik heb voor dit jaar nog maar 1 evenement gepland, bruggenloop. Zoek eigenlijk nog iets, iemand tips? Halve marathon het liefst.

In welke regio zoek je iets en welke maand ongeveer?
In maart is de Stevensloop in Nijmegen, die hebben een halve op de weg. Is dat wat?
Oh sorry dit jaar. Ik las te snel.
Kijk anders even op inschrijven.nl.
Daar staat misschien nog wat op.

Veluwezoomtrail is pittig qua hoogtemeters.
Ik had wel aan de 58km mee willen doen, maar die heb ik al eens gelopen en ik heb eigenlijk een ander plan qua lopen eind december.

Suliko dat je er nog zoveel woorden aan vuil maakt. Maar ik sluit me 100% bij je aan wbt die marathon. En ik heb er genoeg over gehoord wel.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:50

Germie wil gewoon heel graag horen dat ze het beter niet kan doen, om zo genoeg motivatie te vinden om de kou te trotseren en naar buiten te gaan en het wel te doen :Y) . Mijn advies: doe een warm vest aan en een broek zonder gaten en gaan met die banaan! Bewijs ons allemaal dat je het wel kan.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 19:11

Veluwezoomtrail klinkt ook tof! Ik vind lopen met veel hoogtemeters heerlijk, vooral omhoog. Even de bovenbenen wakker maken.

In welke regio zoek je wat Samantha?

Ik heb vandaag lekker weer mijn hobbeltje van Garmin gedaan, 5 km in de sneeuw :D Dat blijft toch het allerleukst

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 19:15

Samantha_ schreef:

Als je op zoek bent naar iets kleischaligs en regio Amsterdam gunstig ligt kan ik een van de Twiskemolenlopen aanraden. Die biede de eerste zondag van December, Februari en Maart nog een 3, 5, 10, 16.1 en 21.1 km loop aan. Max deelname over alle afstanden samen is 650, deelname kost €8 of €10 en de inschrijving gaat open zodra de voorgaande editie is geweest. Ik denk dat die van December vol zit maar de andere twee is het gewoon weer wie het eerst komt zegmaar...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 19:33

Geniet van je vrije dagen Tiggs!

Samantha, dan heb je dus zo al minstens één kilometer extra aan beweging :') , maar of je daar dan inderdaad altijd op zit te wachten....
Klinkt als een pittig tempo met je interval, lekker bezig!
Evenement kan ik je niet aan helpen

Germie, je 'vraagt' advies, maar doet toch je eigen ding. Ik wens je er veel succes mee en hoop van harte dat je jezelf niet blesseert.
Kwam dit plaatje tegen en moest toch hier wel een beetje aan denken:
Afbeelding

Balen Namiro dat de blessure nog niet helemaal weg is. Maar gelukkig dus wel groen licht van de fysio en je hebt mooie evenementen op de planning!

Kies, balen dat je enkel nog niet optimaal is. Wel fijn dat je, ondanks dat het niet hetzelfde is, kan touwtje springen als vervanging.

Leonie, heb in het verleden wel bootcamp gedaan. Het zou denk ik wel een goede toevoeging zijn, ware het niet dat ik zeer waarschijnlijk de meeste arm-oefeningen niet kan doen. Maar zou ik het overwegen, dan vind ik eerst dat ik meer moet kunnen hardlopen.... Want dat is vaak wel een onderdeel ervan :')
Maar leuk dat je twee van die leuke groepen hebt, dat zal denk ik ook alleen maar motiveren!
Succes alvast met je 'mudrun'.... Als ik hem nav jouw woorden voorbarig zo mag noemen := . Ik hoop dat het moddergedeelte meevalt!

Suliko, dan snap ik wel dat je vriendin er voorzichtig mee is. Ben ik overigens ook, want in het verleden shin splints gehad en mijn overbelasting van de vakantie neigde ook naar de voorloper van....

Lekker bezig lies! Mij niet gezien in sneeuw. Droge vrieskou vind ik heerlijk, maar met sneeuw en gladheid ben ik bang om te vallen en mijn arm daarmee te beschadigen/opnieuw te breken. Dus met dat soort weer zal ik mijn trainingen echt overslaan!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:03

Haha dat plaatje, die is leuk!

Wat een hoop tips, ik zoek eigenlijk iets regio Utrecht, liefst geen trail eigenlijk.
Had ook graag winter marathon Leeuwarden gedaan, kan ik er 1 afvinken voor de pro run challenge. Maar die is uitverkocht.
Linschoten loop is ook al uitverkocht.
Bij mij in de buurt is Sylvestercross, maar die is op 31 dec overdag, dan ben ik dus aan het werk.

Net sportschool geweest, probeer nu 2-3x per week.

O wauw lies, wat knap, in de sneeuw!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:04

Gelukkig past dat plaatje absoluut niet bij mij, al is het wel grappig, want ik train wel als ik er aan wil beginnen. Maar velen geven zich eerst op en gaan dan trainen, dat is immers ook een logische stap. De marathon is te ver om zomaar te gaan trainen en te zien of het er ooit van komt. Je moet aardig wat doorzettingsvermogen hebben wil je de marathon uit kunnen lopen en dus trainen voor die tijd. Het is niet iets wat je zomaar doet. Als ik hem ga lopen, dan plan ik ook enige maanden om te trainen.

Hier net 5.4km gedaan, ik heb nu enorme spierpijn in m'n liezen van dat uurtje paardrijden zondag, dat voelde ik met lopen wel. Verder nog steeds snipverkouden en hoesten. Ik was iets minder benauwd dan zondag, maar absoluut nog niet fit. Ik kon wel iets sneller lopen dan zondag, nu 8.28min/km. Maar nog steeds vrij langzaam dus, zelfs voor mij. Ik was blij dat ik met de training klaar was, maar heb geen spijt dat ik gegaan ben hoor. Het duurde wel 2.8km voordat ik warme handen kreeg. Dat was wel wat vervelend. Het is gewoon erg koud. Ook nu weer omdat het nog licht was rondjes door het bos gelopen omdat ik dan uit wind kan lopen. Je wordt er wel heel smerig van, want het is best vies door de regen nu in het bos. Maar het loopt fijner dan in de koude wind op een betonpad in het veld.
Door de verkoudheid is m'n VO2 ook een punt gedaald en zit weer op 'redelijk' i.p.v. goed. Ik ga er wel van uit dat die snel weer een punt gestegen is, hoewel VO2 max niets over conditie zegt gelukkig. Ik moet het lopen nu wel uit m'n tenen halen, maar eigenlijk voelt het niet of de conditie weg is gelukkig. Maar die verkoudheid, dat is echt niet leuk.

Morgenavond kan ik bij iemand douchen, dus dat is wel fijn. Ik heb de komende weken geen douche in huis. Dat mis ik nu na 2 dagen al. ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:13

Samantha_ schreef:
Haha dat plaatje, die is leuk!

Wat een hoop tips, ik zoek eigenlijk iets regio Utrecht, liefst geen trail eigenlijk.
Had ook graag winter marathon Leeuwarden gedaan, kan ik er 1 afvinken voor de pro run challenge. Maar die is uitverkocht.
Linschoten loop is ook al uitverkocht.
Bij mij in de buurt is Sylvestercross, maar die is op 31 dec overdag, dan ben ik dus aan het werk.

Net sportschool geweest, probeer nu 2-3x per week.

O wauw lies, wat knap, in de sneeuw!

Misschien is dit wat voor je?
https://www.gaasterlan-run.nl/

Iets dichterbij dan Leeuwarden, oude loopmaatjes van mij gaan deze ook lopen.

En inderdaad, het is best wel wat glad. Dus even rustig aan en de schoenen met goed profiel aan :) Het was heerlijk om te lopen!