De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:08

moonsparkle schreef:
Ik heb het niet over evenementen in mei, maar nu zoals voetbal en pretparken

Ik heb nog 2 kaartjes voor cavaluna morgen in Ahoy. Mijn moeder heeft zich net ziek gemeld... Die werkt in een zkhs waar ook corona patiënten liggen, dus onbewust maak je je dan toch drukker dan normaal bij een griepje :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:11

lenaa_tje schreef:
Dorus schreef:

Misschien interpreteer ik de kaart dan anders dan jij, maar het aantal besmettingen in Noord-Brabant is volgens mij echt niet meer dan in andere regio’s. Ik heb zelfs de indruk dat het minder is. Dus waarom zou Noord-Brabant een soort Noord Italië worden en niet Utrecht ofzo?

Het gaat toch om het vinden van de besmettingshaard? In de provincie Utrecht hebben ze (blijkbaar) wel kunnen herleiden waardoor iedereen besmet is.

Dit ja. In Amsterdam is het ook niet verder gegaan.

Joy_Mennings

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:20

Ik zelf ben dit weekend terug naar huis gegaan vanuit Brussel, ben nu dus in Brabant. Volgens hun zou ik nu thuis moeten blijven heel het weekend omdat ik een verstopte neus heb (denk dat dit onder verkoudheids klachten valt). Ik vind dit toch wel een beetje overdreven. Ik was nou niet van plan op heel veel contact met mensen te hebben, druk met school. Maar ik moet toch wel in het centrum van Eindhoven en Veldhoven dingen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:29

Dorus schreef:
Marie_Anne schreef:
Ik snap niet waarom sommigen er zo'n probleem van maken. Straks wordt Brabant een soort Noord Italië,dat moet je toch niet willen.

Misschien interpreteer ik de kaart dan anders dan jij, maar het aantal besmettingen in Noord-Brabant is volgens mij echt niet meer dan in andere regio’s. Ik heb zelfs de indruk dat het minder is. Dus waarom zou Noord-Brabant een soort Noord Italië worden en niet Utrecht ofzo?

Omdat ze in Brabant bij een aantal besmettingen de transmissieroute niet hebben kunnen achterhalen. Als je weet waar het vandaan komt (bijvoorbeeld door verblijf in Noord-Italie of contact met een andere geïdentificeerde patiënt) dan heb je het onder controle. Als je geen idee hebt waar het vandaan komt, dan loopt er ergens een bron die je nog niet kent en meer mensen kan infecteren. Of zelfs, zoals in Italië is gebeurd, een superspreader die heel veel mensen besmet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:55

Joy_Mennings schreef:
Ik zelf ben dit weekend terug naar huis gegaan vanuit Brussel, ben nu dus in Brabant. Volgens hun zou ik nu thuis moeten blijven heel het weekend omdat ik een verstopte neus heb (denk dat dit onder verkoudheids klachten valt). Ik vind dit toch wel een beetje overdreven. Ik was nou niet van plan op heel veel contact met mensen te hebben, druk met school. Maar ik moet toch wel in het centrum van Eindhoven en Veldhoven dingen halen.

JIJ kunt het wel overdreven vinden, maar het gaat even niet over JOU. Het gaat over een provincie die onder druk staat voor een mogelijke niet te controleren uitbraak. Dus ja gewoon gehoor geven aan de oproep. Je wereld vergaat niet van een weekend binnen. Misschien wél van een weekend buiten. Want wellicht realiseer je het niet, ook JIJ hebt geen immuniteit!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:56

Travel_me schreef:
Sws ik werk in een lunchroom en iedereen is verkouden bij ons. Zou betekenen dat we de hele zaak dicht moeten gooien en dat er dus ook paar dagen niks binnenkomt qua inkomsten. Oftewel dat zou een kleine ondernemer als mijn baas echt een flinke klap geld kosten (en dat heeft die niet).

Als ik op dit moment een lunchroom/restaurant binnen kom en het personeel loopt te hoesten/snotteren, dan ben ik voor ik de menukaart kan krijgen al weg. Merken jullie daar niets van nu?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:57

elnienjo schreef:
Travel_me schreef:
Sws ik werk in een lunchroom en iedereen is verkouden bij ons. Zou betekenen dat we de hele zaak dicht moeten gooien en dat er dus ook paar dagen niks binnenkomt qua inkomsten. Oftewel dat zou een kleine ondernemer als mijn baas echt een flinke klap geld kosten (en dat heeft die niet).

Als ik op dit moment een lunchroom/restaurant binnen kom en het personeel loopt te hoesten/snotteren, dan ben ik voor ik de menukaart kan krijgen al weg. Merken jullie daar niets van nu?

Verstandig.Belgie al 30 % minder restaurant bezoeken. En “ op restaurant gaan “ is toch een soort nationaal heiligdom in Belgie.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 07-03-20 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:59

lenaa_tje schreef:
Dorus schreef:

Het gaat toch om het vinden van de besmettingshaard? In de provincie Utrecht hebben ze (blijkbaar) wel kunnen herleiden waardoor iedereen besmet is.

Nee, het gaat om de besmettingen in kaart te brengen, omdat ze ze niet kunnen herleiden.

Maar het gaat mij erom dat Marie_Anne Noord-Brabant meteen vergelijkt met Noord Italië en ik zie daar op basis van het aantal besmettingen per regio geen grond voor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:59

Ik zou een restaurant wat NU personeel laat werken dat verkouden is ook op langere termijn blijven mijden, want zij springen niet voldoende om met hygienemaatregelen in tijden van crisis, dus zal het zonder coronacrisis ook niet al te nauw worden genomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:01

Joy_Mennings schreef:
Ik was nou niet van plan op heel veel contact met mensen te hebben, druk met school. Maar ik moet toch wel in het centrum van Eindhoven en Veldhoven dingen halen.

Moet dat echt, als je verkouden bent en met het DRINGENDE advies?
Zijn er geen anderen die dit kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:02

Citaat:

Ik draai sowieso om als personeel allemaal zou lopen snotteren en hoesten. Mensen zijn helaas gewoon vaak niet zo hygienisch tijdens het werken.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:08

elnienjo schreef:
Travel_me schreef:

Nee merken wij niks van. Ga je dan bijvoorbeeld ook niet naar de supermarkt? Want daar lopen ook mensen te snotteren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:10

Dorus schreef:
Maar het gaat mij erom dat Marie_Anne Noord-Brabant meteen vergelijkt met Noord Italië en ik zie daar op basis van het aantal besmettingen per regio geen grond voor.

Nee, ze schreef dat we niet moeten willen dat Brabant straks een soort Noord Italië wordt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:11

lenaa_tje schreef:
de stress die sommige hier in het topic ervaren ervaar ik hier in Groningen/Drenthe niet. Maar misschien ligt dat eraan dat het hier nog niet echt is uitgebroken.
@karuna heel vervelend dat je, je zo voelt maar heeft het meerwaarde als je gisteravond was getest ipv. Vandaag? En dat het allemaal perse direct moest..
Je bent ziek, je hebt het gemeld en nu kruip je dus in bed. Als ik ziek ben (dus hoge koorts, hoesten, benauwd, verkouden, rillerig; eigenlijk zoals de griep bij mij altijd verloopt) kruip ik in bed. Heb ik geen innig contact met anderen en ga ik niet naar buiten. Jou goede vriend en vader en wonen niet bij je? Dus moeten ze je niet opzoeken.
Ik ben heel lang mantelzorger geweest. Met deze klachten mocht ik ook echt niet bij mijn zwakkere oma van 89 komen. Daar houdt je dus rekening mee en nu is dat misschien iets extremer. Dat hoeft naar mijn idee niet zoals jij nu reageert. En jij hebt het ook gemeld aan de mensen om hun heen. Dus kunnen zij ook eventueel rekening houden de contacten die zij dit weekend opdoen. Van paniek is niemand beter geworden.

https://nos.nl/artikel/2152683-europese ... krijk.html Dit was in 2017. Deze griepgolf had toen al heel veel invloed. De verwachting van Corona is extremer. Logischerwijs wil je dat niet dus maatregelen moeten genomen worden. Maar de paniek van sommige mensen? Of had je dit bij deze griepgolf ook toen bleek dat de griepprik niet werkte en het voor risicogroepen dus ook veel erger bleek. Ik wil hier griep en Corona niet direct vergelijken. Maar eerder het stukje ontbreken van een vaccin. Ik ben mij er van bewust dat je Corona eerder oppakt ivm ontbreken van afweerstoffen.

De maatregelen in Noord Brabant zijn groot. Ben wel benieuwd of mensen die verkouden zijn/hoesten ook worden aangesproken. Dan zou het kunnen werken.

Inderdaad in Drenthe en Groningen merk je niks. Ik woon zelf in Drenthe en ga in Groningen naar school. Natuurlijk worden er overal wel maatregelen genomen. Zo hangen er bij mij op school overal papieren met daarop advies om je handen te wassen, te hoesten / niezen in je elleboog en om zakdoekjes te gebruiken. Natuurlijk is het wel een veel gebruikt gespreksonderwerp. Maar denk ook dat ze hier nuchter zijn (soms misschien zelfs wat te haha)

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:12

Maar even hoor: Hoezo zou je niet hygienisch zijn als personeel loopt te snotteren? We doen dat niet in het gezicht van anderen ofzo. Het is nu net of mensen die verkouden zijn vies zijn en zich niet aan hygiëne houdt...
Nou ik weet niet hoor, maar er zijn behoorlijk wat mensen die gewoon hele winter verkouden zijn net als ik. Heeft niks met hygiëne te maken, maar gewoon met een lagere weerstand waar niet altijd wat aan te doen is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:14

Travel_me schreef:
Nee merken wij niks van. Ga je dan bijvoorbeeld ook niet naar de supermarkt? Want daar lopen ook mensen te snotteren...

Daar kan ik er met een grote boog omheen lopen en daarna ontsmet ik gelijk m'n handen.
Als ik ga zitten eten dan doe ik dat voor de gezelligheid en als het bedienend personeel al loopt te snotteren dan wil ik niet weten hoe het er in de keuken voorstaat.

Je kan wel met je snothanden aan m'n bestek gezeten hebben wat ik weer in m'n handen pak. Of in de keuken geniest hebben over de gesneden tomaten.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:14

idinn schreef:
Citaat:

Ik draai sowieso om als personeel allemaal zou lopen snotteren en hoesten. Mensen zijn helaas gewoon vaak niet zo hygienisch tijdens het werken.

Ik haak ff in. Mag ik vragen waarom? Ik werk zelf als gastvrouw in de horeca (van der valk) en ongeacht dat ik verkouden ben ga ik gewoon werken. In ons restaurant hebben we een heel protocol tegen ongewenste virussen. Handen goed wassen en we mogen elkaar niet aanraken. Ik was zelf ook om de 10/15 min mijn handen en nies in mijn elleboog. Ook als ik heb geniest loop ik even naar de keuken om mijn handen te wassen. Ik ben er heel bewust van dat hygiene mega belangerijk is omdat onze gasten in een risicogroep vallen (ouderen vooral). Maar misschien dat ik de enige ben :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:15

Ik vind sowieso een lunchroom met verkouden personeel geen hygiënisch idee :'). Dus ik zou sowieso omdraaien, denk ik, niet eens om de corona.

Ik heb de afgelopen dagen trouwens een beetje gehoest en heb nu een beetje keelpijn. Geen koorts en voel me kiplekker en woon niet in Brabant. Ik mag dan wel gaan werken, toch? (Voor de zekerheid)

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:19

Precies! Net of iemand lekker over het eten gaat hoesten ofzo.. Wat denk je dat we zijn.. Holbewoners ofzo....
Wij wassen extra onze handen, maken de kaarten schoon na iedere tafel enz.. Ik vind het bijzonder hoe er nu gedacht wordt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:20

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:23

"Het RIVM vraagt inwoners van Noord-Brabant met een verkoudheid, die hoesten of koorts hebben hun sociale contacten zo veel mogelijk te vermijden. Werk bijvoorbeeld thuis, ga niet op bezoek bij anderen of naar plekken waar veel mensen samenkomen. Mocht je klachten hebben en toch het huis willen verlaten, probeer dan zo veel mogelijk afstand te houden tot anderen. Hiermee verklein je de kans om onopgemerkt het virus te verspreiden. Bel uw huisarts alleen als uw klachten verergeren."

Wert iemand of dit advies ook geldt voor snotterende kinderen op de basisschool? Geen koorts of iets dergelijks verder.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:25

Chubby schreef:
"Het RIVM vraagt inwoners van Noord-Brabant met een verkoudheid, die hoesten of koorts hebben hun sociale contacten zo veel mogelijk te vermijden. Werk bijvoorbeeld thuis, ga niet op bezoek bij anderen of naar plekken waar veel mensen samenkomen. Mocht je klachten hebben en toch het huis willen verlaten, probeer dan zo veel mogelijk afstand te houden tot anderen. Hiermee verklein je de kans om onopgemerkt het virus te verspreiden. Bel uw huisarts alleen als uw klachten verergeren."

Wert iemand of dit advies ook geldt voor snotterende kinderen op de basisschool? Geen koorts of iets dergelijks verder.

Ik zou dit overleggen op school. Daar hebben ze ook contact met de ggd.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 07-03-20 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:25

Travel_me schreef:
Precies! Net of iemand lekker over het eten gaat hoesten ofzo.. Wat denk je dat we zijn.. Holbewoners ofzo....
Wij wassen extra onze handen, maken de kaarten schoon na iedere tafel enz.. Ik vind het bijzonder hoe er nu gedacht wordt.

Ik niet, ik vind het ook raar dat je nu werkt terwijl je mensen kunt besmetten met iets.

Travel_me

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:28

Kun je vinden. Ik heb een andere mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:28

Travel_me schreef:
elnienjo schreef:

Hele kleine druppels met virus komen door hoesten via de lucht en via de handen van iemand die besmet is op het voedsel, bestek, servies etc. Dat komt kort daarna weer terecht in de mond van degene die er eet. En iemand in de horeca doet dat ook nog eens voor heel veel mensen.
Overigens heeft dat niks met holbewoners te maken. Dat gebeurt ons allemaal als we veel hoesten en niezen. Ook als we dat keurig in onze elleboog of in een zakdoekje doen.

Ga ik boodschappen doen, dan kan ik nog voorkomen dat ik druppels met virus van een ander binnen krijg door mijn handen goed schoon te houden en niet met mijn handen in mijn gezicht te zitten. Dat is het verschil.

Overigens ben ik gisteren nog uit eten geweest. Ik hoop maar dat mensen in de horeca de verantwoording nemen die ze moeten nemen. En zo niet, dan heb ik gewoon pech.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-20 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt